• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toch nog een stapje zwaarder?

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Vandaag voor de tweede keer met mijn DAP in de weer geweest. Ik had nog niet de hele auto gedaan dus ging ik verder met de portieren.
Het is vooral leuk werk alleen heb je na een tijdje zere vingers van het trillen.

Ik bezit een Seat Ibiza FR uit 2005 (zwart), een aantal swirls op de motorkap ben ik al kwijt geraakt. Nu was ik bezig met mijn linker voorportier waar een paar hele dunne krasjes zaten (ongeveer 5 cm lang).

Ik ben begonnen met Monello Mezzo op een witte pad (weet van de motorkap dat wit en finale en oranje en finale niks uithalen). Maar de krasjes bleven. Toen gekozen voor Monello Mezzo op een oranje pad, na 3 hits (1x Mezzo op wit, 2x Mezzo op oranje) zie ik een beetje resultaat maar nog lang niet alles is weg (misschien 30% verminderd).

Omdat het met dit donkere weer moeilijk krasjes kijken is, heb ik zojuist een Brinkmann besteld, nu inspecteer ik met een felle cameralamp

Dit is het resultaat (foto van mn telefoon):

2 hits
IMAGE_121.jpg

IMAGE_123.jpg


3 hits
IMAGE_125.jpg


Is het nu verstandig om Inizio te proberen (deze moet ik bestellen) of een andere pad (zwaarste wat ik heb is oranje). De kras is niet te voelen met de nagel, hij lijkt op de foto wit maar dat is van het licht, de kras zelf is zwart.
 
Met inizio moet dit redelijk weg te krijgen zijn. Het zou ook kunnen dat je te weinig doorwerkt en het product afneemt voordat het afgebroken is.

Overigens, zere vingers van het trillen is niet goed, ik zou je pads is wat beter centreren ;)
 
Je kan altijd nog een paar hits doen met Mezzo, maar inizio op oranje en eventueel wol, de speciale foamed wool geeft sneller resultaat. Al is het moeilijk te beoordelen hoeveel kras er nu daadwerkelijk nog in zit.
 
Binnetie zei:
(weet van de motorkap dat wit en finale en oranje en finale niks uithalen).

Dit is nogal logisch; je polijst is superfijn (om superstrak af te werken, niet om lak te verwijderen; Finale=einde...) en je pad is nog redelijk grof tot grof (oranje). Verwacht je dan dat een grove pad met een fijne afwerkpolijst krasjes verwijdert of een mooi resultaat oplevert? Je maakt er alleen maar meer mini-krasjes mee op deze manier op die harde lak van je.

Harde lak, en zeker als deze donker is, moet je EXTRA fijn en EXTRA LANG door/afwerken om iets strak te krijgen. Begin dus met Inizio op oranje, daarna Mezzo op wit, en afmaken met finale op de groene light polishing (let op: niet de heavy polishing groen!) of op de zwarte pad. Daarna met een glaze zoals limeprime op zwart.

Er zit logica in de producten van Monello, net zoals b.v SSR van Poorboys. Gebruik dus die logica door van zwaar naar licht te gaan, en ook met je pads hierin mee te gaan. Alleen grof beuken met een zware pad en een compound (zo noemen we een zware polijst in de volksmond) levert alleen lakverwijdering en een doffe lak op (de doffe lak komt weer omdat je extra veel en extra kleine krasjes hebt gemaakt).

Probeer de producten en de methodiek te begrijpen :)^
 
Bedankt voor je antwoord Tinus. Ik was me bewust dat je van zwaar naar licht gaat. In een ander topic werd mij geadviseerd om te beginnen met Finale op oranje en te finischen met Finale op zwart of lichtgroen. Als de krasje niks minder werden dan moest ik beginnen met Mezzo op wit, wilde dat niet dan Mezzo op oranje. Ik was dus nog aan het bekijken welke combinatie het beste werkte en aan het opbouwen, daarna ga ik het mooi finischen.

Wat bedoelen jullie met niet te lang op doorgewerkt hebben?

Ik doe 3 bolletjes op een pad, daarmee stip ik een blok van 40x40 op de auto aan. Dan zet ik de DAP aan op stand 2, even snel het blok van 40x40 insmeren en dan op stand 5 of 6 verder. Ik ga in 4 banen van links naar rechts en dan weer 4 banen van boven naar beneden en dan weer 4 banen van rechts naar links (schaakbord). Dat is toch voldoende voor 1 hit?

Ik heb de pad goed gecentreerd, nog even nagemeten met een meetlint en overal steekt deze hetzelfde uit van de backplate. Ja hoe zeg je nu dat trillen op stand 5 dan bibberen je handen net als bijvoorbeeld als je met een boormachine in een stenenmuur boord.

Ik heb de starterskit met de Monello producten, kan ik dan deze woolpad aanschaffen i.c.m. Inizio: https://www.Carclean.com/product/Monello/Foamed_Wool_55_inch_Cutting_Pad_101648 of kan ik beter eerst Inizio op geel proberen, welke pad is dan aan te raden, de compressor pad of de smartpad?
Dan nabewerken met Mezzo op wit en Finale op zwart?
 
Finale op oranje is een combinatie die eigenlijk niet echt bestaat voor mij.
Ik bedoel, je zou eerder als finale op wit niet werkt kunnen overschakelen naar mezzo op wit en zo verder gaan naar mezzo op heavy green, mezzo op oranje, inizio op oranje, inizio op geel, inizio op foamed wool.
Je pad moet ook een beetje in overeenstemming met je polishmiddel zijn.

Je passes lijken goed te zijn, je moet ze wel traag genoeg maken ook. Zelf doe ik eigenlijk maar 1 horizontale en 1 verticale pass.
Als je er 3 doet en met een goede "traagheid" kan ik me voorstellen dat je product misschien al afgebroken is en de laatste pass eigenlijk weinig correctie toevoegt.
Let erop dat je de DAP niet te vast vasthoudt, je moet hem gewoon ondersteunen en licht tegen de lak drukken. :ja
 
Bedankt voor je antwoord Danny, ik ga er even opletten als ik de DAP hanteer. Toch zit ik nog in dubio of ik nu een gele pad of woolpad zou bestellen met Inizio.
 
Ik heb de gele al gebruikt en het is echt wel een groot verschil tegenover de oranje pad...echt een harde pad die gele
Misschien werkt het wolletje wel aangenamer, is natuurlijk ook wel een stapje zwaarder nog (het zwaarste eigenlijk)...
De foamed wool staat wel op m'n verlanglijstje (heb het in actie gezien op de workshop) :ja
 
Je moet sowieso altijd nabewerken met de foamed wool en de gele pad, maar met welke zal een beginner het best me uit de voeten kunnen zonder direct kans op kransen, marring etc?
 
Marring krijg je met geel en foamed altijd. Probeer eerst is geel, die is écht al heavy hoor. Nabewerken met wit en mezzo en zwart en finale.
 
Oke dan zal ik hier rekening meehouden bij een volgende bestelling. Welke is dan het beste om te nemen de gewone Smartpad? Is het normaal dat je een zware combinatie moet gebruiken? Bedoel het zijn hele dunne krasjes en ik kan ze met mijn nagel niet voelen dat er al zoveel grof geschuf op moet?
 
Mjah "een kras" is een rekbaar begrip he?!;)

De gewone CCS pad moet het idd gewoon kunnen doen hoor, zeker als je hem maar heel plaatselijk gebruikt.
Moest je heel de wagen met vooral veel rondingen willen doen, dan is een Kompressor pad wellicht de overweging waard. De werken (vind ik) erg prettig op gevormde delen.
Marring krijg je idd met geel volgens mij altijd, maar dat is vaak wel verdwenen als je hem een keertje hebt nabewerkt met bijvoorbeeld Mezzo op wit, en daarna Finale op Licht-green of zwart.
 
Ja, niet schrikken na het gebruiken van gele pad en inizio, want het ziet lekker dof uit dan...marring, microswirls van de pad ;)
Niet paniekeren echter: gewoon nabewerken zoals Eelco zegt
 
Het krasje is echt net een haartje die op de auto plakt zeg maar, zo dun is hij. Met je nagel voel je hem niet, maar met licht erop is hij toch zichtbaar. Het lijkt mij dat hij ook weg kan. Ik heb op het forum dikkere krassen gezien die met een DAP zijn verwijderd. Maar zal je net hebben dat ik ontzettend harde lak heb en dus een zware combo nodig ben.
 
En dan kan ik met 1 bolletje Mezzo ee klein stukje van 10x10 doen met 1x van links naar rechts, rechts naar links en 1x van boven naar beneden en van beneden naar boven? Dat je zeg maar een klein vlak pakt?
 
Loodrecht op de richting van de kras werkt het beste.
Doe gewoon eerst een trage pass verticaal en daarna je horizontale, het lijkt geen lange kras dus je zou eigenlijk maar 2 overlappende banen verticaal hebben en één baan horizontaal.
Ik vermoed dat je enkel de kras weg wilt en dat de rest van het paneel in orde is? dus ben je inderdaad op een klein vlak bezig.