• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toppen van wax/sealants - 12 vs 24 uur

mk-us

Detailing guru
6 jul 2009
4.997
133
52
Zwaag
N.a.v. vele vragen en voors/tegens betreffende het aanbrengen van een 2e laag, of het nu wax op wax of was op sealant is,
hier en kleine tip van flip:

een 2e laag dient men de volgende dag aan te brengen. Met name het 12vs24 uur verhaal betreffende de wolfgang deep gloss paint sealant ( dgps ) is er wat verwarring ontstaan.
Ik gaf het advies om 24 uur te wachten met een 2e laag omdat ik het stukje "men dient een dag met rust laten" interpreteerde als zijnde 24 uur.

Na een overleg met Bartr123 kwam ik er achter dat er een groot verschil bestaat tussen een dag en een etmaal ( waarvoor dank )
Dag: 12 uur
Etmaal: 24 uur

Men brengt dus en 2e laag de volgende dag, dus na 12 uur aan, en hoeft dus geen 24 uur te wachten

Dit houd in de praktijk in dat indien je bv 's avonds om 20:00 uur klaar bent met je detailingklus en de wax hebt aangebracht,
je dus de volgende ochtend om 08:00 de 2e laag al aan kan brengen en dus niet nodeloos hoeft te wachten tot na het avondeten.

Dit geld voor alle waxjes / sealants dus je kan het ook interpreteren als zijnde een Dodo Juice Blue Velvet hardwax toppen met de Dodo Juice Purple Haze softwax (of whatever )
Het is soms geen must, maar zo heeft de onderliggende laag voldoende tijd om uit te harden / luchten

Wellicht is er zo wat meer helderheid voor allen.

Ik wil er nog wel even bij vermelden dat deze topic niet bedoelt is om wederom een hele discussie aan te gaan over wat wel of niet bij elkaar past,
of dat je best een Fuzion na 3 uur kan plakken op de dgps, dat moet iedereen voor zichzelf weten, daar gaat hier dus absoluut niet om !
 
Om nóg meer duidelijkheid te verschaffen, wat aanvullende informatie.

Dodo Juice:
What is layering? And what is the best technique?

Waxes like to go on thinly, because they cure better. This means that to improve durability and depth of shine, it is better to layer a wax, rather than trowelling it on an inch deep. After all, the wax in contact with the paint is all that can bond. the rest gets buffed off. With layering, the law of diminishing returns applies. So 2-3 is all you need; remember that the solvent in the new layer of wax can remove a little of the old layer. The main points are: 1) although you can layer immediately after buffing, it is advisable to leave at least 30 mins, to allow the wax to fully cure - or as long as 24 hours if the car is in a clean garage; 2) don't layer over old wax or wax that has been on a car for weeks as it will have degraded and you'll risk trapping dirt between the coats; 3) only use a compatible quick detailer between layers as they contain ingredients that could interfere with the wax - or use a water mist if you need to dust the bodywork

Wolfgang en dan met name specifiek bedoeld voor de Deep Gloss Paint Sealant:

Tech Note: Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 is a water-based, oxygen activated paint sealant. After buffing off the sealant, the remaining coating needs to cure for 12 hours in dry conditions to fully bond to the paint. Exposure to moisture during this time will drown the polymers. For the best results, allow 12 hours of curing time.

Once the vehicle is covered, wait 30-45 minutes before buffing. Use a microfiber towel or a microfiber bonnet on your polisher

This product is moisture-sensitive. In order to achieve a slick, durable finish, Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 must cure for at least 12 hours before being exposed to moisture. Do not apply sealant before dusk because dew will interfere with the adhesion to the paint. Park your vehicle in a garage or under a shelter while it is curing, if possible.

If you like the layered look, first lay down a coat of Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0. After it cures, apply a coat of Wolfgang Füzion Estate Wax to enjoy the benefits of both carnauba wax and polymers.
 
Vind 30mins na het uitpoetsen erg kort. Een ver uitgepoetste wax is gewoon nog ontzettend kwetsbaar en zacht. Ik zou zeker minimaal 3-4 uur wachten voor de volgende laag.
 
Even over het 'verschil' tussen en dag en en etmaal: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dag
Naar mijn bescheiden mening staat een dag gelijk aan een etmaal.

En het verschil tussen 'curen' en 'uitharden' is inderdaad niet altijd even duidelijk.

Overigens: zou je nog een onderscheid kunnen maken tussen het toppen van een laag (met een ander product) of een tweede laagje van hetzelfde spul aanbrengen om ervoor te zorgen dat je alles wel netjes hebt geraakt? Dus of je in het tweede geval wel wat korter kunt wachten.
 
Zoals Dodo al zegt, dat hangt af van de hoeveelheid oplosmiddelen in een wax. Als de Collinite 845 bomvol oplosmiddelen zit dan zal die de vorige sealant/wax meer aantasten dan een wax waar heel weinig oplosmiddelen zit bv Dodo's hardwax.
 
Nou bedoelde ik eigenlijk wat anders:
Er wordt nogal eens aangegeven dat een 'tweede laagje' eigenlijk wordt aangebracht om ervoor te zorgen dat je geen plekjes overslaat en niet zozeer om je auto een 'dikkere jas' aan te geven.
In dat geval is de uiteindelijke laagdikte dus niet zo van belang, maar meer de dekking. In dat geval lijkt het me wat minder spannend als je wat van de eerstgelegde laag afknabbelt.
 
@Joost: dag/etmaal: als er wordt gemeld dat je 'dagje' moet wachten met het aanbrengen van de volgende laag, dan kan je dat dus op 2 manieren interpreteren: 12 uur of 24 uur
Ik ging dus altijd uit dat met ene dagje 24 uur werd bedoelt, nu blijkt dat 12 uur meer dan afdoende is.
Toppen kan je om 2 redenen doen:
1 - zekerheid dat elk plekje is meegenomen
2 - dikkere jas aandoen

Dat je wat zou afknabbelen is an sich niet zo heel spannend in mijn ogen, maar als je dus véél te snel een 2e laag aanbrengt, en zeker met een sterk(er-oplosmiddel-wax, dan blijft er niks van de 1e laag over en doe je het werk voor niks.
Het is met zoveel dingen het zoeken naar de juiste combinatie

Zal ook een cureren vs uitharding topic aanmaken, helpen we daar iedereen ook mee :)
 
Dibbuz zei:
Een ver uitgepoetste wax is gewoon nog ontzettend kwetsbaar en zacht. Ik zou zeker minimaal 3-4 uur wachten voor de volgende laag.

Dennis, of anderen natuurlijk :ja hoe zit het dan met een tweede laag van hetzelfde product ? Stel je wil 2 lagen Colli 845 aanbrengen, dat zou je toch vlotter achter elkaar kunnen doen ?
 
Waarom is de eerste laag collinite dan niet zacht? Dat het hetzelfde product is doet voor mij niet ter zake. Uiteraard is toppen met waxen met cleaners op elkaar niet interessant.
 
interesant weer om te lezen .
Ik heb de mijne vandaag in de collinite 845 gezet , ik mag er dus morgen gewoon de Mothers Reflections Top Coat over doen ? ;)
 
En als je geen garage heb ? Hoe doe je het dan om je auto na een kuur tijd een 2e laag te geven in de stoffige zomerdagen ?
 
Afhankelijk van de "vervuiling" zou ik de auto even afspoelen, bij zwaardere vervuiling even wassen met een mild sopje.
 
Kan ik de auto buiten laten staan 's avonds en 's nachts of moet hij binnen staan om bij één constante temperatuur uit te harden ?

En eventuele invloed van vocht en dauw.
 
De wolfgang deep gloss paintsealent mag niet buiten staan tijdens het curen. Dit omdat die anders met dauw (dus vocht) in aanraking komt en dat moet je juist voorkomen in de 12 uur dat deze moet curen.
 
@Timm: bij de Wolfgang DGPS wel droog / geen hoge vocht en 12-24 uurs verhaal
bij de anderen is het allemaal wat minder nauw en kan je de auto gewoon laten staan waar ie staat
 
Wat betreft de Dodo Juice waxen; altijd eerst een harde wax en toppen met een zachte wax? Of kan dit ook andersom?
 
Dus met PB EX-P kun je hem gewoon buiten laten overnachten.
De dag erna even afnemen en een 2e laag aanbrengen.
 
IbizaSigno zei:
Wat betreft de Dodo Juice waxen; altijd eerst een harde wax en toppen met een zachte wax? Of kan dit ook andersom?

Wat betreft het layeren van een harde en/of zachte wax, het maakt geen ene klap uit.

Het verschil tussen een harde en zachte wax is dat de zachte wax met de blote hand in een 'dikkere' laag wordt aangebracht en de harde wax met een applicatorpad in een dunnere laag.

question.gif
Some waxes are soft and some are hard. What's the difference?

answer.gif

Dodo Juice waxes come in both soft and hard varieties, allowing you to choose the type of wax that suits you. Soft waxes can be applied by hand in a thicker layer, but hard waxes go on more thinly and evenly by applicator. Ultimately, the recipes are similar; it's the way they're made that's different.

;)
 
Bedankt voor het snelle antwoord nicknameless! :) Is voor mij helemaal duidelijk, gaat puur om de vewerking van de wax, wat iemand maar net het prettigst vind werken. Thx!