• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toppen

EHA

Detailing rookie
7 jul 2008
409
0
Ik lees hier regelmatig berichten waarin het begrip "toppen" voorkomt.

Wat ik uit de berichten begrijp is dat je dan twee middelen gebruikt die elkaar versterken.
Echter welke je als eerste gebruikt en aan welke voorwaarden deze moet voldoen ( of juist niet moet voldoen ) en wat je dan als tweede gebruikt en waarom is mij nog niet helemaal duidelijk.

Wie van de aanwezigen hier kan mij eens duidelijk uitleggen wat dit is en hoe het werkt.

Als er dan ook nog eens duidelijk gemaakt kan worden welke combinaties wel, en welke combinaties niet kunnen, dan denk ik dat we daar een mooie aanvulling van kunnen maken voor ons "handleidingen" hoekkie.

Zelf ben ik een enorme beginner, en dus in staat om eerst Natty's red te gebruiken, om er daarna met NXT overheen te gaan.
( of kan dat juist wel....:D )

Daarom, wie voelt zich geroepen en beschikt over voldoende schrijftalent zodat zelfs ik aan het einde van het verhaal het "toppen" snap :-"

Oh, en als dan de termen glaze en sealants hierin ook nog voorbij kunnen komen dan ben ik helemaal up-to-date
 
Over je laatste vraag:

Glaze = voedend, bied géén bescherming!
Sealant = de naam zegt het al, afsluiter, is een bescherming op synthetische basis.

Dus een sealant breng je aan na de glaze, doe je het andersom, dan is de glaze er na een regenbui weer vanaf. :-"
 
Ik zou persoonlijk de meest duurzame wax toppen met een minder duurzame maar meer glans gevende wax. Of een sealant toppen met 1 wax.

Ik kan er ook helemaal naast zitten hor, maar dit klinkt logisch voor mij.

Zelf gebruik ik de EX-P sealant van Poorboy's met daar overheen een wax naar keuze.
 
stimpy68 zei:
Over je laatste vraag:

Glaze = voedend, bied géén bescherming!
Sealant = de naam zegt het al, afsluiter, is een bescherming op synthetische basis.

En een glaze moet je laten curen en een sealant niet....toch ?
 
Afhankelijk van het merk!

Meguiar's noemt een glaze een polish (vraag me niet waarom). Een Meguiar's glaze moet je direct weer afnemen (bijvoorbeeld de Step 2 Polish)

De glaze van Poorboy's, bijvoorbeeld de Black Hole, laat je drogen.

Een sealant laat je meestal juist langer curen dan een wax. Bijvoorbeeld de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant moet je 45 minuten laten curen! de EX-P van Poorboy's 30 tot 60 minuten.

De meeste waxen 5 tot 15 minuten, maar bepaalde waxen (zoals Zymol) moet je soms weer direct afnemen.

Makkelijk he ;)
 
Maak me gek man......

:weetniet

Ik dacht dat ik het begon te begrijpen....

Even een praktijk vraag.
Ik heb de NXT Liquid wax, de Black Hole en de Natty's Red.
Daarbij heb ik nu ook de EX-P Sealant op mijn lijstje gezet.

In welke volgorde kan ik deze producten het beste gebruiken.
Of welke moet ik niet gebruiken !!

Het gaat mij om een diepe, volle glans die lang stand houdt.

Ik heb een week of twee geleden mijn wagen met Goldclass Shampoo gewassen en in de NXT wax gezet.
Gisteren heb ik even met de UQD+ dak en motorkap gedaan, vervolgens Black Hole en daaroverheen de Natty's.

Spoor ik dan, of sla ik de plank mis.
 
De volgorde die ík zou doen:
Black Hole (glaze, moet als eerst want deze spoelt er anders zo vanaf bij de 1e bui)
NXT liguid of EX-P (synthetische wax, deze moet hechten aan de lak voor het beste resultaat)
Natty's Red (carnauba wax om te toppen voor extra diepe glans, houdt minder lang dan de NXT/EX-P)

De UQD+ gebruik je tussendoor NA het wassen, niet bedoeld om voor de Blackhole/Natty's te doen.
 
Dibbuz zei:
De UQD+ gebruik je tussendoor NA het wassen, niet bedoeld om voor de Blackhole/Natty's te doen.

Ja, dit heb ik nu ook door.

[shame modus/on]
Ik heb deze eigenlijk een beetje gebruikt als wassen zonder water, aangezien er z.g.a. geen vervuiling was.
[shame modus/off]

De rest van jouw opsomming had ik inderdaad ook bedacht, maar ik vind het altijd wat prettiger als mensen met wat meer verstand van zaken hier een uitspraak over doen ;)

Hoe zit het dan met de cure tijden.....
Black Hole is gewoon opbrengen, wrijven tot glans opkomt, laten opdrogen tot een haze, en afnemen met een MF ja/nee*
NXT / EX-P opbrengen, 30 tot 60 minuten laten curen, afhalen met een MF ja/nee*
Natty's Red opbrengen, 5 tot 15 minuten laten curen, afhalen met MF ja/nee*

*doorhalen wat niet van toepassing is :D

Zijn er trouwens nog tips v.w.b. de pads die je gebruikt voor het opbrengen van de verschillende stappen ???
Of kun je gewoon alles met een standaard pad op/aanbrengen.
 
Black Hole is gewoon opbrengen, wrijven tot glans opkomt, laten opdrogen tot een haze, en afnemen met een MF
ja.

NXT / EX-P opbrengen, 30 tot 60 minuten laten curen, afhalen met een MF
nee, curen tot de swipetest aangeeft dat je hem af kan nemen. (met een schone vinger over de lak halen, is de lak schoon en helder dan kan je hem afnemen, is het nog vettig dan nog even wachten)

Natty's Red opbrengen, 5 tot 15 minuten laten curen, afhalen met MF
nee, zie vorig antwoord
 
zie je nou. dan denk je dat je het snapt rofl

Hoe zit het trouwens met de pads...??
Maakt dit nog uit, of is dit meer wat je zelf het prettigste vindt werken ?
 
Zowel voor de Black Hole als de waxen kan je een rode ovale handpad van Lake Country gebruiken of een Tech-pad van Carclean of Meg's.
Kwestie van persoonlijke voorkeur inderdaad. Black Hole is ook ideaal aan te brengen met een zwarte pad op een excenter/rotary.
 
ik doe niets machinaal (ben ook een beginneling), maar voor de Black Hole gebruik ik een witte LC pad en voor de EXP en Naty's beide een rode LC pad. De witte pad is nog redelijk stevig, terwijl de rode pads heel zacht zijn (ook handig om de Natty's goed uit het potje te krijgen)
 
-Vanquish- zei:
EHA, bedankt voor al je vragen, ik heb veel aan de antwoorden gehad ;)

Ach ja, er zullen vast wel domme vragen tussen gezeten hebben, maar ik denk dat ik echt de enige niet ben die niet alles weet.

Dan maar af en toe een domme vraag stellen, daar worden we allemaal wijzer van.
Iedereen moet het toch leren...
 
Inderdaad.

Ik ga zelf met Ex-P en Natty's paste wax beginnen en ik zat met dezelfde vragen, vandaar dat ik het zei.
 
-Vanquish- zei:
Hey, was niet verkeerd bedoeld hoor, integendeel!

hohoho, mijn post was niet vervelend bedoeld.......sorry sorry sorry...
Ik heb hem met een glimlach zitten tikken omdat ik het leuk vond dat je me bedankte...was alleen de bijbehorende smiley's vergeten

Ik zit hem nu terug te lezen en kan me voorstellen dattie anders wordt geïnterpreteerd dan ik hem bedoelde......

Moet mezelf echt aanleren om meer smile's te gebruiken :-" :D :party:

Dus -Vanquish- excuus, maar ik bedoelde echt niets met mijn post....