• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Totaal restauratie Toyota land cruiser 70 series

Priiske

Detailing rookie
26 jul 2022
6
15
Hallo allemaal,

een jaar geleden kochten we een Toyota land cruiser 70 serie van 1986. Deze werd door de vorige eigenaar gebruikt als crossauto dus had redelijk afgezien.
We hadden letterlijk gaten in de carrosserie dus dat werd ook meteen het eerste dat we deden aan deze land cruiser. We hebben nieuwe achter Fenders er ingelast alsook nieuwe drempels. De lasnaad hebben we met tin gelijk gemaakt en de kleine oneffenheden gelijk gemaakt met speciale plamuur.

Om de precieze lak te vinden was een hele opgave maar is uiteindelijk toch gelukt.

Door de keuring zit er ook een nieuwe uitlaat onder en hebben we de bussen onderin vervangen.

11.jpg
20.jpg
23.jpg


We waren zo rustig verder aan het klussen en aanpassingen aan het doen. Zo hebben we een bak gemaakt met schuiven voor achterin, een dakrek, en een nieuwe achterbumper.
bak15.jpg
schuif.jpg

Deze vakantie zouden we rustig gaan cruisen maar de land cruiser dacht hier anders over. Letterlijk een dag voor de vakantie gaat de motor stuk. Ik hoor je al denken, een Toyota motor? Stuk? Ja.... De motor begon een enorm kloppend geluid te maken en opeens niets meer. De krukas zat potvast.
We hebben de sleepwagen de auto naar huis laten brengen. We zijn dan zelf gaan kijken wat het probleem kon zijn. Met de olie af te laten leek me de hoeveelheid olie die er uit kwam extreem laag. Ook de kwaliteit van de olie was heel laag. De auto was een jaar geleden nog bij de garagist geweest en keuring klaar gemaakt dus ik dacht wel dat er een onderhoudje was gedaan, maar blijkbaar niet.

Naar een hele operatie aan de motor zijn we er dus achter gekomen dat een lager van de piston helemaal is gesmolten aan de cap van de drijfstang. We hebben alles opgepoetst en willen nu bij een revisiebedrijf horen of ze eventueel nog wat kunnen slijpen en terug balanceren.
Als er mensen zijn met ervaring hoor ik het graag.

Maar nu dus alles is gedemonteerd en we overal deftig bij kunnen hebben we besloten om deze land cruiser helemaal te restaureren.

Ik hou jullie graag op de hoogte van dit project!

motor.jpg
emty.jpg

krukas.jpg
krukas2.jpg
 
Speciale plannen met de Landcruiser? De aanpassingen zien er in elk geval niet uit, alsof je er alleen maar mee gaat kamperen.
Overigens wordt zeker bij off road tochten vaak geadviseerd om jerrycans met brandstof nooit in de auto mee te nemen, maar bijvoorbeeld achterop of op het dak.
 
@Cordoba Wauw, jij bent vriendelijk :) De aanpassingen zien er nu misschien nog niet uit, maar dat komt omdat we er nog altijd mee bezig zijn. dat brandstof in de auto niet vervoerd word weet ik. Deze moeten uiteindelijk op de bumper achterin komen.

En uiteindelijk willen we er een overlander van maken. En ja ik weet het, dan hadden we beter een troopy gekocht, maar die zijn nu eenmaal nog moeilijker te vinden, en nog duurder voor de portemonnee.

De fotos van de zijkanten zijn misschien niet erg charmant, dit is een foto van de afgewerkte achter fender. En die vind ik zelf toch niet zo slecht gelukt hoor.

31.jpg
 
Die wordt grondig aangepakt en je bent al goed op weg met herstel van het achterspatbord e.d.
Wel pech dat de motor in revisie moet zeg, maar dat gaat wel goed komen verwacht ik ;).

Hou je vorderingen zeker in de gaten altijd interessant om het vervolg te lezen en foto's hiervan te bekijken.
 
  • Leuk
Reactions: Priiske
Dat is dus precies wat ik bedoelde @tim86. Als je zo'n auto alleen gebruikt om te kamperen, rond te trekken in West-Europa doe je de aanpassingen anders, dan ga je bijvoorbeeld geen extra jerrycans met brandstof meenemen. Met dergelijke aanpassingen verwacht ik dat je er mee op wereldreis gaat, of in elk geval een speciale trip gaat maken.
 
@Cordoba Oké, excuses, mijn fout. Al heb ik niet expliciet gemeld waarvoor we deze gaan gebruiken zal ik dit even doen om verwarring te voorkomen. We willen er dus een overlanding land cruiser van maken om te gaan rond trekken in Scandinavië. En dat is ons eerste idee. Er zullen daarna vast nog wel gelijkaardige tripjes komen. En we zullen ook wel kleine kampeertrippen doen, maar met dit in het achterhoofd, zijn we liever op alles voorbereid. Met dit gezegd te hebben kunnen we verder met de transformatie van deze land cruiser :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en tim86
We zijn gisteren bezig geweest met het opkuisen van het motorblok. Alle onderdelen zien er nog super goed en roestvrij uit.

tandwiel gekuist.jpg
pistonssss gekuist.jpg

Op afwachting van het reviseren van de onderdelen van de motor gaan we aan de slag met de kabelboom. Aangezien er veel knip en plakwerk tussen zit gaan we deze volledig nakijken en onnodige kabels verwijderen. Ook kunnen we de binnenkant deftig opkuisen.

dash1.jpg
Dash2.jpg


Het is een heel werkje, maar achteraf gaat dit veel overzichtelijker zijn. vandaag gaan we verder met de kabelboom. Schema's maken van de kabelboom en kijken welke kabels overbodig zijn.
 
Na een hele tijd niets meer gepost te hebben, even een korte update en misschien ook ineens een vraag.

We hebben de volledige motor uit elkaar gehaald, gereviseerde krukas er in, nieuwe drijfstang, alles opgepoetst en geïnstalleerd volgens de handleiding.
Afgelopen weekend zouden we de motor willen testen of die effectief draait voordat we hem terug installeren.
Een heel gedoe geweest met de elektro, uiteindelijk draait die wel rond maar krijgen we hem niet echt gestart.
Na enkele pogingen voelde het alsof de krukas weer wat stroever begon te gaan. Ook de startmotor lijkt het moeilijk te hebben.

Het probleem heeft volgens mij 2 opties; terwijl de startmotor, of iets in het blok. De startmotor lijkt me het meest voor de hand liggende maar als je de krukas via de bout gaat rond draaien gaat die de ene keer stroef en de andere keer super vlot. Geen idee of iemand die dit leest misschien een idee kan hebben wat het probleem kan zijn? Straks ga ik alvast even de startmotor er opnieuw afhalen en deze testen maar als dit niet het probleem zou zijn weet ik echt niet aan wat het zou kunnen liggen.
Hopelijk kan iemand me hier wijzer maken :) Hier alvast enkele foto's.
 

Bijlagen

  • 5.jpg
    5.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 77
  • 4.jpg
    4.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 73
  • 3.jpg
    3.jpg
    120,5 KB · Weergaven: 69
  • 2.jpg
    2.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 69
  • 1.jpg
    1.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 71
Op een van de eerste foto’s staat in het midden een lagerschaalhouder die echt niet meer bruikbaar lijkt.
Je hebt een andere krukas, maar heb je ook nieuwe houders en is alles wel in lijn ?
Bij verschil in wrijving binnen een 360 graden omwenteling is het mss een verschoven lagerschaal.

Of het de startmotor is, weet je snel als je die demonteert, maar ik verwacht het niet
Stilstaand is de bendix ingetrokken en behoort hij geen contact te maken met het vliegwiel