Hey GlimKezen & GlansPoppen!
Ik was het vergeten, maar ik had nog wat foto's/films van een recente detail. Deze detail was één van mijn lastigste omdat hij flink tegenviel en ik bijv. met de was-stappen al meer als een halve dag kwijt was.
Het betrof een witte Toyota - Aygo die ik in de avonduren had bezichtigd en deze zou ik voor een mooie prijs wel even doen. De eigenaar is een kameraad van mij en dus maakte eventueel wat extra tijd niet zoveel uit. Helaas werd het 2 dagen knallen waarvan al meer als een halve dag dus goed wassen... :S
In de zon leek het allemaal wel mee te vallen, maar met je bolle oog op de lak kwam je toch bizar veel defecten tegen. Helaas is een witte auto op de gevoelige plaat vastleggen nogal tricky, dus heb behoorlijk wat foto's verwijderd. Je zag het niet goed...
* Prewash * Valet Pro - Snow Foam Combo 1:5 (Drukpomp)
De Prewash deed goed zijn werk. Veel vuil en vettigheid weekte los en behoefde alleen nog afspoelen. De APC-stap was een stuk makkelijker. (SFC probeerde ik hier voor het eerst)
Na de prewash en handwas was de auto uiteraard al 10x schoner, maar dit leverde de nodige ''vage'' vervuiling op die ineens de kop opstak. -->
Mijn eerste idee hierbij was dat dit overduidelijk ijzerdeeltjes moesten zijn. IJzerverwijderaar erbij pakken en laten werken.
Jammer joh... Bleek geen of weinig ijzer te zijn, ondanks het er sterk op leek en de deeltjes erg hard waren.
Grotendeel van de auto zat onder deze ''spikkels''. Na afwisselen tussen een heleboel ijzerverwijderaar / prewash / APC+D / kleien / wassen / Polijstmiddel / cleaner / HG stickerverwijderaar / etc, het tot een minimaal probleem kunnen krijgen en toen middels polijsten helemaal kunnen verwijderen.
Ik wilde niet meteen gaan polijsten omdat de spikkels nogal scherp en hard waren.
Het dak zag er ook niet uit. Veel ingebrande zaken, ik vermoed hars van bepaalde bomen. -->
Ook hierbij wilde ik niet volgas gaan polijsten omdat er op sommige plekken de boel ingebrand was, op andere plekken kwamen er wederom harde spikkels los.
Voor beide problemen behoorlijk veel product gebruikt, zoals veel klei.
* Polijstwerk *
Stofjes in de lak, kleurverschil, niet uitgewaaiert, hologrammen onder de blanke lak, verschillende hardheden blanke lak, druipers, vingerafdrukken, etc.
Ik heb niet veel verstand van spuitwerk, maar ik vertrouwde weinig van het lakwerk en het polijsten hiervan. Ik heb de eigenaar op de hoogte gebracht middels telefonisch contact en foto's/films en die gaf toestemming om maar gewoon te gaan polijsten en wat niet goed is, dat is niet goed.
Ik heb maar een aantal dingen vastgelegd kunnen krijgen. -->
Met toestemming van de eigenaar ben ik zonder al teveel zorgen begonnen met polijsten. Het verschil was goed te zien, met het blote oog. Vastleggen op camera wederom minder makkelijk. -->
Andere kant van het dak gepolijst. Reflectie weer terug en de witte kleur. Deze zijde van het dak een belachelijk kleurverschil. Rechts van de Rupes gepolijst, bikkelharde lak. Rechts daarvan in 1 snelle hit klaar.
Gehele deur is gepolijst. 1 hit met (Rupes 21 - LC Orbital Blue 7'' + Scholl S3)
Mooi beeld van de verschillende hardheden in blanke lak. Achterpaneel + gehele deur gepolijst. (Rupes 21 - LC Orbital Blue 7'' + Scholl S3)
Motorkap After -->
Motorkap After + rare zaken onder blanke lak -->
Linkerzijde + hologrammen onder blanke lak -->
Een spuiter kwam toevallig langs, wist ik toen echter nog niet, en toen hij weg ging heb ik hem snel nog even kunnen roepen. De beste man vond het spuitwerk simpelweg hilarisch en de defecten die ik niet wegkreeg aan deze zijde, dat bleken dus hologrammen onder de blanke lak te zijn.
Uiteindelijke resultaat -->
Greetz
Ik was het vergeten, maar ik had nog wat foto's/films van een recente detail. Deze detail was één van mijn lastigste omdat hij flink tegenviel en ik bijv. met de was-stappen al meer als een halve dag kwijt was.
Het betrof een witte Toyota - Aygo die ik in de avonduren had bezichtigd en deze zou ik voor een mooie prijs wel even doen. De eigenaar is een kameraad van mij en dus maakte eventueel wat extra tijd niet zoveel uit. Helaas werd het 2 dagen knallen waarvan al meer als een halve dag dus goed wassen... :S
In de zon leek het allemaal wel mee te vallen, maar met je bolle oog op de lak kwam je toch bizar veel defecten tegen. Helaas is een witte auto op de gevoelige plaat vastleggen nogal tricky, dus heb behoorlijk wat foto's verwijderd. Je zag het niet goed...
* Prewash * Valet Pro - Snow Foam Combo 1:5 (Drukpomp)
De Prewash deed goed zijn werk. Veel vuil en vettigheid weekte los en behoefde alleen nog afspoelen. De APC-stap was een stuk makkelijker. (SFC probeerde ik hier voor het eerst)
Na de prewash en handwas was de auto uiteraard al 10x schoner, maar dit leverde de nodige ''vage'' vervuiling op die ineens de kop opstak. -->
Mijn eerste idee hierbij was dat dit overduidelijk ijzerdeeltjes moesten zijn. IJzerverwijderaar erbij pakken en laten werken.
Jammer joh... Bleek geen of weinig ijzer te zijn, ondanks het er sterk op leek en de deeltjes erg hard waren.
Grotendeel van de auto zat onder deze ''spikkels''. Na afwisselen tussen een heleboel ijzerverwijderaar / prewash / APC+D / kleien / wassen / Polijstmiddel / cleaner / HG stickerverwijderaar / etc, het tot een minimaal probleem kunnen krijgen en toen middels polijsten helemaal kunnen verwijderen.
Ik wilde niet meteen gaan polijsten omdat de spikkels nogal scherp en hard waren.
Het dak zag er ook niet uit. Veel ingebrande zaken, ik vermoed hars van bepaalde bomen. -->
Ook hierbij wilde ik niet volgas gaan polijsten omdat er op sommige plekken de boel ingebrand was, op andere plekken kwamen er wederom harde spikkels los.
Voor beide problemen behoorlijk veel product gebruikt, zoals veel klei.
* Polijstwerk *
Stofjes in de lak, kleurverschil, niet uitgewaaiert, hologrammen onder de blanke lak, verschillende hardheden blanke lak, druipers, vingerafdrukken, etc.
Ik heb niet veel verstand van spuitwerk, maar ik vertrouwde weinig van het lakwerk en het polijsten hiervan. Ik heb de eigenaar op de hoogte gebracht middels telefonisch contact en foto's/films en die gaf toestemming om maar gewoon te gaan polijsten en wat niet goed is, dat is niet goed.
Ik heb maar een aantal dingen vastgelegd kunnen krijgen. -->
Met toestemming van de eigenaar ben ik zonder al teveel zorgen begonnen met polijsten. Het verschil was goed te zien, met het blote oog. Vastleggen op camera wederom minder makkelijk. -->
Andere kant van het dak gepolijst. Reflectie weer terug en de witte kleur. Deze zijde van het dak een belachelijk kleurverschil. Rechts van de Rupes gepolijst, bikkelharde lak. Rechts daarvan in 1 snelle hit klaar.
Gehele deur is gepolijst. 1 hit met (Rupes 21 - LC Orbital Blue 7'' + Scholl S3)
Mooi beeld van de verschillende hardheden in blanke lak. Achterpaneel + gehele deur gepolijst. (Rupes 21 - LC Orbital Blue 7'' + Scholl S3)
Motorkap After -->
Motorkap After + rare zaken onder blanke lak -->
Linkerzijde + hologrammen onder blanke lak -->
Een spuiter kwam toevallig langs, wist ik toen echter nog niet, en toen hij weg ging heb ik hem snel nog even kunnen roepen. De beste man vond het spuitwerk simpelweg hilarisch en de defecten die ik niet wegkreeg aan deze zijde, dat bleken dus hologrammen onder de blanke lak te zijn.
Uiteindelijke resultaat -->
Greetz