• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toyota Yaris Full Hybrid

m@rk

Detailing addict
8 sep 2009
117
65
4 Juli m'n nieuwe Toyota Yaris Hybrid ontvangen. Ik kreeg hem zo mee van de vrachtwagen want ik had tegen de dealer gezegd dat ik hem zelf zou poetsen. 4 Maanden niets aan gedaan en 1900 km verder was het eindelijk zover voor de makeover.

Stap 1

- Ingespoten met C.Pro C.Quartz Iron.X Cleaner.
- Gefoamed met Autobrite Super Snow Foam.
- Gewassen met NXT Generation Car Wash Shampoo, Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt & Monello Sponge.

Stap 2

- Gekleid met Bilt-Hamber Auto-Clay Soft & Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer 1:1.

Stap 3

Her en der wat fijne krasjes in de lak. Omdat zilver een moeilijke kleur is om te fotograferen is het niet gelukt om de krasjes e.d. te fotograferen.

- Gepolijst met de DAP 500 V2, DA Microfibre Cutting Disc 160mm / 6inch, DA Microfibre Cutting Disc 80mm / 3inch & Monello - Raffini Finale Finishing Polish.

Stap 4

Niet gedaan. Persoonlijk vind ik dit weinig meerwaarde op zilver hebben.

Stap 5

- Ontvet met C.Pro C.Quartz Eraser.
- 1e beschermingslaag aangebracht met Gtechniq C1+.
- Ontvet met C.Pro C.Quartz Eraser.
- 2e beschermingslaag aangebracht met Gtechniq Exo. De lak dient tussen de 20 - 40 graden te zijn wil je dit kunnen aanbrengen. Met een kacheltje is het gelukt maar je doet er veel langer over (5 uur). Het is handiger om een spuit-/droogcabine te hebben waarmee je de gehele auto kan verwarmen (30 minuten). Het aanbrengen is vergelijkbaar met de C.Pro Reload spray.

Overig exterieur plastic & rubber

- Plastic wieldoppen ontvet met IPA en een laagje hebben een C.Pro CQuartz DLUX Plastic and Wheels Coat gekregen.
- Raamrubbers en plastic onderdelen ontvet met IPA en een laagje Gtechniq C4 aangebracht.
- Banden gereinigd en ontvet met Poorboys World Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser.
en hebben een laagje Gtechniq T1 gekregen.

Overig interieur plastic

- Interieur plastic is gereinigd en gevoed met een sample Smartwax Smart dressing.

Overig interieur glas

- Ruiten & achteruitkijkspiegel gereinigd met Autoglym Car Glass Polish.

Overig exterieur glas

- Ruiten en spiegels gereinigd met Autoglym Car Glass Polish.
- Voor- en achterruit extra ontvet met IPA en 3 lagen Gtechniq G1 aangebracht.

Ik heb het op m'n gemakje gedaan en al met al is er toch 40 uur in gaan zitten.

Vies:

voorkant_vies.webp

Vies:

plastc_vies_1.webp

Vies:

gril_vies.webp

Vies:

achterband_vies.webp

Vies:

dashboard_vies.webp

IronX aan het werk:

achterkant_ironx.webp

achterband_ironx.webp

Foam aan het werk:

foam.webp

Namaak chromen strip na het polijsten:

chroom.webp

Eindelijk gereed. Body coating Gtechniq Exo:

voorkant_schoon.webp

Reflectie body coating:

zijkant_schoon.webp

Plastic coating Gtechniq C4:

plastic_schoon_1.webp

Plastic coating:

gril_schoon.webp

Rubber coating Gtechniq T1 en C.Pro CQuartz DLUX Plastic and Wheels coating:

achterband_schoon.webp

Smartwax Smart dressing:

dashboard_schoon.webp

Beading body coating:

panel_beading.webp

Beading achterruit glass coating Gtechniq G1:

glas_beading.webp

Powerplant:

powerplant.webp

Interessante productkeuzes! Ik zou het super vinden als je af en toe een update qua duurzaamheid plaatst!

jjonkie;305872 zei:
ook interessant is het gebruik van eraser na de eerste beschermlaag...

Waarom heb je dat gedaan?

Vraag ik me ook af....

Mooi werk geleverd btw :-)^

(al had ik die sierdoppen gewoon van de wielen gehaald en ze apart gewassen , zo kan je de stalen velg ook goed proper maken )

Inderdaad eens leuk om te lezen dat er wat andere producten gebruikt worden, qua vragen voeg ik me samen met degene die hierboven al gereageerd hebben.

@ McShine & emiel10:

Ik ben bij Gtechniq in 2010 terechtgekomen omdat zij destijds de enige leverancier waren in NL die een een fatsoenlijke auto plastic coating hadden. De C4 zorgt er voor dat het plastic weer als nieuw uitzag en het minimaal voor een jaar kon beschermen zonder het te verven. Sinds kort is er de Car Pro Cquartz DLUX en dat kun je vergelijken met de Gtechniq C4.

Ik zal om de zoveel maanden een update plaatsen.

@ jjonkie, grandscenicman & emiel10:

De eerste beschermlaag is na 12 uur onder ideale omstandigheden compleet uitgehard. Omdat het allemaal wat kouder in de garage was heb ik 'm voor de zekerheid 24 uur laten uitharden. Er was allemaal stof neergedwarreld dus om er zeker van te zijn dat alles vet- en stofvrij was heb ik nog een keertje alles met Eraser afgenomen.

Ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan om de wieldoppen te verwijderen. Zal het bij de volgende auto doen.

@ D-J & emiel10:

De hardheid is medium.

Mooie detail! Ik heb gemerkt dat Eraser niet of nauwelijks je waxlaag aantast. M'n vader heeft laatst toevallig ook een Yaris Full Hybrid gekocht nieuw, en die heb ik de dag na aflevering in de Collinite gezet. De waxlaag van de dealer ging er met foamen niet af (ondanks APC), niet met Eraser maar uiteindelijk wel met Dasty. Een eraser wipedown kan m.i. dan ook geen kwaad, zeker als de wax al uitgehard is.

Ziet er netjes uit! Weer strak en kan een mooi poosje vooruit. Waarop ben je begonnen met Iron-X? Zelf foam en was ik eerst, daarna Iron-X.

Mooie wagen!

(Mijn moeder rijdt de Yaris Hybrid in de kleur summer red (bordeaux-achtig)
Heerlijke CVT-automaat!

Deze is door de dealer afgeleverd 27 juni, ik heb de auto de maanden daarna alleen gewassen met Meg. Gold Class en afgelopen oktober heb ik hem gedetailed met compleet stappenplan (wassen-kleien-step 1 meguiars cleaner - NXT wax&polish en vervolgens getopt met Collinite 915.)

Laatstgenoemde heb ik gebombardeerd tot mijn favoriete wax, de bescherming en standtijd is werkelijk ongelooflijk, regen en vuil VLIEGEN van de lak af en je kunt probleemloos 2 seizoenen door met een goede waxlaag. Ook na meerdere wasbeurten blijft de wax GOED zitten, ik heb nog nooit met zulke goeie wax gewerkt!!

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

foto ten tijde van de aflevering (sorry voor de slechte kwaliteit!)

Duidelijk was dat ook onze dealer een goedkoop poederwaxje had gebruikt bij aflevering, veel beading was al weg.
Ik heb ervoor gekozen de auto niet te polijsten omdat ik dat zelf discutabel vind met zulke jonge lak...

(hoewel dit exemplaar erg mooi ervan geworden is.)
Veel goeie km's!

@ Arfman:

Je kan beter een prewax cleanser nemen om "oude" wax e.d. te verwijderen.

@IbizaSigno:

Officieel moet je het na het wassen doen en voor het kleien. Ik vind dit persoonlijk fijner werken omdat alles nog droog is. Met Iron.X bevochtig de boel en het begint het de ergste vervuiling al af te breken. Ik heb het idee dat het wassen hierna ook wat makkelijk gaat.

@Ruttie85

Je hoeft niet bang te zijn voor "jonge" lak. Vroeger was dat wel het geval. Door allerlei nieuwe bak- en droogtechnieken is uitharden niet meer nodig is.

Alles wat vuil verwijderd maakt het wassen gemakkelijker. Naar mijn weten is Iron-X een product waarmee je ijzerdeeltjes of flyrust mee verwijders, geen modder of zand o.i.d.. Daarom zou ik zeggen; foamen, wassen, Iron-x, rest van je stappen.

@ IbizaSigno:

Met ergste vervuiling bedoel ik de vervuiling waar Iron.X raad mee weet. Was het maar waar dat Iron.X modder/zand oplost.

@ IbizaSigno:

Ik moet van de week nog een auto doen. Ik zal wel een test doen en er foto's van maken.