Omdat ik vond dat deze test ook op dit forum gezien moest worden, heb ik hem geleend. Patrick: hartelijk dank voor deze uitgebreide test!
Monello Non-Ferro vs. CarPro Iron-X
De verpakking:
De Monello Non-Ferro wordt geleverd in een karakteristieke zwarte fles, de Iron-X in een transparante fles (op de foto een 1 literfles, product is overgegoten...)
Beide flessen zijn voorzien van een sprayer. De Monello en Iron-X zijn beide verstelbaar, van een rechte gerichte straal tot een brede nevelbroes.
Inhoud:
Beide producten worden in een 500ml verpakking geleverd (in deze test). Tevens is de Iron-X ook leverbaar in een verpakking van 1000ml, al dan niet refill.
De Monello is tot op heden slechts leverbaar in de 500ml verpakking.
Geur:
De Iron-X heeft een zeer penetrante lucht, vergelijk het met peroxide die in een kapperszaak gebruikt wordt. De Non-Ferro heeft een vriendelijker geurtje in zich.
Prijs:
Beide zijn aan elkaar gewaagd qua prijs. De Monello kost € 12,99 (adviesprijs) en de Iron-X kost € 12,50 (adviesprijs)
Test:
Om de kracht van beide producten te testen, heb ik op mijn werk diverse metalen gebruikt, te weten:
- gegalvaniseerde spaanplaatschroef 4.0x40
- rvs (a2) spaanplaatschroef 4.0x40
- chromen schroef 4.0x40
In elk glas heb ik een gelijke hoeveelheid gedaan van 10ml. Zo is eventuele invloed van meer of minder product uitgesloten.
Alle schroeven liggen ondergedompeld in het product.
De test heb ik gedaan op donderdagochtend rond de klok van 07:30 uur. Om +/- 15:00 uur heb ik deze foto genomen.
Zoals je ziet, is de verkleuring van de Iron-X een stuk donkerder, maar dat wil niet zeggen dat het product ook sterker is. Waarschijnlijk is de reactie gewoon sneller.
Close-up Iron-X
Close-up Monello Non-Ferro
Update 22-12-2013:
Sinds de schroeven in de glazen liggen, is er het een en ander veranderd.
Close-up Iron-X
Close-up Non-Ferro
Hoe is het met de schroeven?
Alle schroeven op een rijtje.
Van links naar rechts:
1ste rij: nieuwe gegalvaniseerde schroef, schroef uit de Iron-X, schroef uit de Non-Ferro
2de rij: nieuwe rvs schroef, rvs schroef uit de Iron-X, schroef uit de Non-Ferro
3de rij: nieuwe chromen schroef, schroef uit de Iron-X, schroef uit de Non-Ferro
Close-up gegalvaniseerde schroef:
Close-up rvs schroef:
Close-up chromen schroef:
Er is duidelijk te zien dat de gegalvaniseerde schroef het meest heeft geleden van de Iron-X. De schroef is zichtbaar dunner geworden, de spoet van het schroefdraad is bijna de helft
Voor degene die het niet geloven, ik zal de schroeven meenemen naar de Carclean Oliebollenavond, kun je het zelf zien.
Zo zag de grond eruit nadat ik de glazen leeg had gegooid en de boel geprobeerd heb weg te spoelen. Zo paars heb ik het nog nooit gezien...
Over naar de test op de velgen.
Men neme een vuile velg, in dit geval een van de voorwielen aangezien deze het meeste voor de kiezen krijgen qua remstof enz.
De velg zou net zo schoon moeten zijn als de streep die ik gemaakt heb....
Links de Non-Ferro, deze bleef langer 'plakken' op dezelfde plek zodat het product goed kan inwerken. Foto's zijn achter elkaar genomen.
Rechts de Iron-X. Deze gleed sneller naar beneden waardoor het effectief minder z'n werk kan doen.
Op onderstaande video wordt links de Monello Non-Ferro gespoten en rechts de Iron-X.
- de Non-Ferro 'plakt' langer op zijn plek, hierdoor kan het product langer zijn werk doen
- de Iron-X vloeit redelijk snel weg.
- de Non-Ferro schuimt iets meer
- de NOn-Ferro heeft meer en/of sterkere reinigingseigenschappen, te zien aan de '50/50' van de velg
Let op! Alle filmpjes zijn onbewerkt, niet versneld afgespeeld, in de filmpjes gesneden of wat dan ook. Wat je ziet, is de real time.
Nadat ik de velg heb schoon gemaakt met een klein scheutje PB slick&suds en een washmitt, heb ik dezelfde velg nogmaals behandeld met Non-Ferro en Iron-X
- bij de eerste sessie heeft de Non-Ferro al meer ijzerverontreinging verwijderd.
- bij de 2de sessie 'bloed' de Iron-X nog meer dan de Non-Ferro.
In deze video heb ik een outsider erbij gepakt, namelijk de Wolfs Chemicals Deironizer Decon Gel, daarna de Iron-X en daarna de Non-Ferro.
- Wolfs doet gewoon niets, tenminste, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg laat pas. Je moet dus engelengeduld hebben
- daar waar de Wolfs stopt, gaat Iron-X vrolijk verder
- daar waar de Iron-X stopt, gaat Non- Ferro verder
Omdat ik blijkbaar niet erg lang kan filmen met mijn telefoon, stopte deze er ineens mee net op het moment dat ik de Non-Ferro wilde sprayen op de velg.
Vandaar een aparte video, wel aansluitend op de 3de
Laatst bewerkt door een moderator: