• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vegen in de lak na gebruik DAP900, wat zijn deze vegen?

ivo's;n432690 zei:
Svenn21, je kunt wel degelijk hologrammen maken met de DAP500 /900 hoor..
Als de lak maar zacht genoeg is.
Ik ben het eens met Svenn21, je kan geen rotary hologrammen maken met een DAP.
Wat je ziet is marring van doeken. Waarschijnlijk worden er dan doeken met pluis gebruikt.
Voor de grove/medium stap niet erg maar na deze stappen moet je gebruik maken van gesloten vezeldoeken zoals de Monello Senza Bordi's.
Dus zowel voor de finishing polish, glaze als de wax omdat de marring die je dan gaat creëren niet meer weg gaat halen (hoogstens verbergen).

Gebruik ook niet een te zachte pad al zou je juist denken dat je zachter beter is maar dat is bij die ultra gevoelige/boterzachte lakken niet het geval.
De Lake Country HD orbital pad oranje i.c.m. Scholl S30 is echt een wereldcombo op dat soort lakken. Zeer weinig gebruiken en met veel "gevoel" en rust afnemen.
Niet boenen/duwen/wapperen met je doeken. Ook met wassen zeer goed opletten.

Dit soort lakken zijn gewoon zeer gevoelig en een 100% resultaat halen is al zeer lastig tot onmogelijk maar om deze zo te houden is nog een veel grotere uitdaging.

Succes!
 
  • Leuk
Reacties: Svenn21 en Frans
Dan gelijk maar een belangrijke vraag er achter aan.
Welke doeken hebben nog meer die gesloten vezels?
En is het, ongeacht de hardheid van de lak, altijd verstandig om dit soort doeken voor de laatste
stappen te gebruiken?
Groeten Martin.
 
  • Leuk
Reacties: Pietaah
@Dibbuz
Ik heb toevallig de S30 verleden week voor het eerst gebruikt en had veel moeite die te verwijderen.
In vergelijking met de rest van de Scholl serie, vind ik het de lastigste qua verwijderen.
Mij lijkt dat je dan juist eerder last krijgt van marring van doeken?
 
Minder gebruiken en goed inwerken zodat er weinig residu is. Afnemen is peanuts, al kan er natuurlijk een uitzondering zijn.
 
Bedankt voor de tip, Dennis.
Ga ik dat eens proberen, alhoewel ik al weinig gebruik en met dezelfde hoeveelheid van een andere Scholl Polish dat probleem niet heb.
Vind het wel een goede finish m.b.t. transparantie van de blanke laklaag, want hij gaf een heel mooie flakepop na gebruik.
 
Ik heb hetzelfde probleem met het pianozwart gelakte deel naast het panoramisch dak van de auto. Ik heb ze vanavond nog eens superzacht gepolijst met de witte raffini pad van Monello en een heel klein beetje Finale. Ik ben er bijna zeker van dat ik dan superstrak polijst, maar er blijft een residu van het polijstmiddel achter. Ik neem dat dan af met Gyeon Prep en een Gyeon suede doekje. En toch marring, als ik in rechte banen veeg heb ik rechte krasjes, veeg ik met het superzacht suede doekje in golfjes, dan heb ik gegolfde krasjes. Het is om wanhopig van te worden. De auto staat mega-superstrak (check binnenkort maar eens in het Show Off topic) maar die twee zwarte dakdelen blijven krasjes vertonen, en omdat het dak net onder ooghoogte ligt valt dat superhard op als de zon aan de hemel staat :'(
 
BrunoV Op pianozwart finisht Scholl S30 of Rupes Diamond net wat strakker dan de Finale. Probeer de Lake Country HD orbital orange pad i.c.m. een van deze twee polishes.
Wat ook beter werkt op unilakken (lakken zonder metallic) is een grote uitslag machine. Juist op die lakken zal je zien dat een 21mm machine hier strakker kan finishen dan een 8mm met dezelfde combinatie. Als je zo'n auto zelf hebt dan is de PAW900 misschien wel een leuke machine om erbij te hebben qua prijs/kwaliteitsverhouding. Rupes kan natuurlijk ook maar is voor alleen je eigen auto vaak buiten budget.

Suede doeken raad ik af omdat ze simpelweg geen klap opnemen en je de polish alleen maar aan het losmaken bent. Prep ook niet doen omdat het alleen maar stroever wordt en dus meer kan op marring. Neem een gesloten vezel doek (Monello Senza Bordi, Meguiar's Ultimate Wipe, Nanolex Lotus Towel, Gyeon Baldwipe) en begin in een klein hoekje cirkels te draaien.
Nooit druk zetten en rustige cirkels draaien.

Begin je vol in het paneel dan pak je polish op de gehele doek en is veels te stroef. Klein beginnen en dan steeds groter. Alsof je een steentje in het water gooit waarbij de kringen ook groter worden. Regelmatig de doek uitkloppen voor opgedroogde polish.

Wil je op zo'n lak een coating aanbrengen gebruik dan uitsluitend die gesloten vezeldoeken en weinig Prep/ontvetter.

Daarnaast moet je ook realistisch zijn, strak krijgen is een ding, strak houden is nog veel lastiger. Maak jezelf nou niet wijs dat je die lak strak kunt houden want dat gaat gewoon niet gebeuren. Na een paar keer wassen zie je toch weer marring van je mitt/droogdoek. Wat goed werkt op dit soort lakken is de Micr. Madness mitt of Gyeon Smoothie i.c.m. een Silk Dryer.
Deze geven de minste frictie en dus ook de minste kans op marring/swirls.
 
  • Leuk
Reacties: Pietaah
Dibbuz;n432781 zei:
Ik ben het eens met Svenn21, je kan geen rotary hologrammen maken met een DAP.
Dat staat er ook niet ;)
Maar mijn verwoording was wellicht ook niet helemaal juist..
Je kunt polijstkrassen achterlaten met de DAP, of dit onder marring valt is per situatie te bezien lijkt me...
 
Jup dat valt bij absoluut onder marring. Niet te vergelijken met hologrammen (3D effect) van een rotary. Anders wordt het wel heel verwarrend :)
 
Mijn lak is denk ik toch weer net anders.
De neus van mijn wagen is een tijd geleden overgespoten (steenslag), en ik heb toen gelijk een testkap mee laten spuiten.
Alles wat je hebt beschreven gebeurde met die lak; binnen de kortste keren waskrassen.
Zelfs een keer gehad met vogelpoep, wat amper een uur op lag en zich al in de lak had gevreten (gelukkig wel kunnen verwijderen).

Bij de eerste detail was die neus een waar drama.
Ik had het eerst niet in de gaten, na het polijsten en daarop ontvetten kreeg ik een soort waas die op vettigheid leek.
Herhaaldelijk ontvet; vaag ik kreeg die waas er niet uit.
Ik was samen met Patrick bezig, affijn hem er bij geroepen.
Hij dacht eerst ook dat het vettigheid was, maar na een tijdje kwamen we er achter dat het marring van de doek was.
Toen maar het beste ervan gemaakt met de beschikbare middel en een Gyeon coating erop gezet.
Ik moet wel zeggen, dat door de coating het makkelijker wassen is en er nauwelijks waskrassen meer zijn ontstaan.

Daarna volop geëxperimenteerd met van alles en nog wat op de testkap.
Allerlei doeken bij besteld en extra finishing polishes.

Met elke doek kreeg ik weer marring, hoe voorzichtig ik er ook mee om ging.
Door bijna geen polish (S40 op een witte hex kwam het beste uit de bus) te gebruiken en alleen microsuedes, kreeg ik lakdelen marring vrij.
Wanneer ik dan als test een nieuwe Ultimate wipe uit de verpakking nam en die over de marring vrije lak trok*, zag je zo de strepen er weer in staan.

* met twee handen de hoeken beetpakken en het restant over de lak laten glijden.

Ik ben al terug naar de spuiter geweest, maar die zegt; "ik heb goede lak gebruikt, in de juiste verhoudingen" en trekt verder zijn handen er vanaf.
 
Wow Dibbuz, wat een volledige en super-handige uitleg! Bedankt! Als het me lukt om mijn foto's op de pc te krijgen (sinds update windows 10 doet pc héél erg moeilijk, weet iemand hoe ik weer gewoon terugkan naar windows 8??) dan post ik iets in Show-off wat omwille van de wagen wel grote ogen zal trekken :ja
 
Swirls ontstaan vaak doordat men te veel druk zet op het te polijsten plaatdeel, te vet polijstmiddel gebruikt of te weinig water gebruikt om de machine goed te geleiden over het plaatdeel. Gebruik nooit een toerental boven 3 - 4. Om swirls te verwijderen kun je het beste de auto wassen na het polijsten en gebruik daarbij een shampoo met een ontvettende werking. drogen met een micro-vezel doek en daarna aan de gang met compound 7-3 van system123. Deze verwijdert moeiteloos hologrammen uit alle (donkere) lakken. In combinatie met een zwarte wafelpad ontstaat een grandioze high gloss finish. Ook te gebruiken met oranje pad. Max stand 3 op de machine. Succes
 
CarCarePlus;n433106 zei:
of te weinig water gebruikt om de machine goed te geleiden over het plaatdeel.

Water gebruiken tijdens het polijsten is ouderwets en bij het merendeel van de huidige polijstmiddelen niet meer nodig.
Zelf heb ik nog nooit swirls zien ontstaan tijdens het polijsten, die onstaan meestal door borstels, of hardere deeltjes zoals zand enzo.
 
CarCarePlus;n433106 zei:
Swirls ontstaan vaak doordat men te veel druk zet op het te polijsten plaatdeel, te vet polijstmiddel gebruikt of te weinig water gebruikt om de machine goed te geleiden over het plaatdeel. Gebruik nooit een toerental boven 3 - 4.
Over wat voor "swirls" praten we hier. Swirls zijn voor mij waskrasjes gemaakt door verkeerd gebruik van spons/mitt. Wasstraat krassen zijn voor mij al geen swirls meer maar lichte krasjes.
De swirls die je hier bedoelt bestempel ik als marring veroorzaakt. Te vet polijstmiddel zie ik geen swirls maken eerlijk gezegd. Water is al een flinke tijd niet meer nodig, gebruik je dat nog wel dan heb je de verkeerde polijstmiddelen in gebruik. Ook de stand 3-4 zegt helemaal niets. Ten eerste bedoel je hier waarschijnlijk een roterende machine en geen Dual Action en ten tweede hangt het ook nog compleet af hoe de standen corresponderen met de toerentallen. Bij de ene machine is stand 4 1500 toeren en bij de ander 2000. Zelf ga ik regelmatig met gemak met 2100 toeren over de lak met een grof polijstmiddel en een wolletje. Hoe snel je zal moeten gaan ligt ook van het polijstmiddel af, doe altijd even onderzoek wat de optimale snelheden zijn bij een bepaald polijstmiddel. De Monello Veloce is bedoeld om roterend rond de 2000 toeren gebruikt te worden.

CarCarePlus;n433106 zei:
Om swirls te verwijderen kun je het beste de auto wassen na het polijsten en gebruik daarbij een shampoo met een ontvettende werking. drogen met een micro-vezel doek en daarna aan de gang met compound 7-3 van system123. Deze verwijdert moeiteloos hologrammen uit alle (donkere) lakken. In combinatie met een zwarte wafelpad ontstaat een grandioze high gloss finish. Ook te gebruiken met oranje pad. Max stand 3 op de machine.
Waarom zou je een ontvettende shampoo nodig hebben als je daarna gaat kleien (ik neem aan dat je dat wel doet) en dan polijsten. Totaal nutteloos aangezien het polijstmiddel vele malen sterker is dan een ontvettende shampoo. Na het polijsten kan je wel een ontvettende spray gebruiken om je lak te controleren. Een compound (grover polijstmiddel) kan prima hologrammen maken maar maakt ze direct zelf ook weer (indien je een roterende machine gebruikt). Om hologrammen te voorkomen zal je toch echt een DA nodig hebben.

Ik ben er zelf van overtuigd dat hologramvrij finishen op de gehele auto niet mogelijk is. Als een auto één grote vlakke plaat is dan zou het nog wel kunnen maar met hollingen en bollingen is er altijd meer druk aan de ene kant van de pad dan aan de andere. Dat is simpelweg niet te voorkomen en dan ontstaat toch een hologrammetje. Met de juiste middelen zeer licht en pas zichtbaar met precies het juiste licht en als alle oliën verdampt zijn van de polijstmiddelen. Een ontvettertje haalt echt niet zomaar alle aanwezigen oliën weg. Dat hebben we nou al zo vaak getest door een 50-50 te maken met bv. Black Hole met een stuk tape. Probeer die rechte lijn maar is compleet weg te krijgen. Dat is echt niet zomaar voor elkaar en dus kunnen ook hele lichte hologrammen langere tijd verborgen blijven. Ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken maar dit is hoe ik er over denk.

Probeer eens wat anders dan de system 123 polijstmiddelen. Er is zoveel beter op de markt zoals de Monello Raffini lijn, Scholl Concepts polijstmiddelen en de moderne Meguirs's polijstmiddelen.
 
  • Leuk
Reacties: ivo's en Frans