• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen beschermen na poedercoaten

Processorkoeler

Detailing trainee
7 mrt 2021
11
35
Dag allemaal,

Mijn velgen worden binnenkort gepoedercoat en krijgen nieuwe banden. Voor deze onder de auto komen, wil ik ze beschermen met bijvoorbeeld Q² Rim.
Nu las ik her en der dat dit niet direct kan nadat de velgen zijn gepoedercoat omdat dit moet 'uitharden'. Maar bij poedercoaten wordt alles in een oven uitgehard toch?

Kan ik de velgen behandelen nadat ze zijn gepoedercoat? Of zit er een bepaalde wachttijd aan? Het betreft hooglans zwart, mocht dit relevant zijn.
 
Ik geef ze een lichte polijstbeurt, ontvet ze daarna met Prep en zet ze dan direct in de Rim.

Zoals je zelf al aangeeft worden ze gebakken en in mijn geval liggen ze dan ook al 1 A 2 dagen bij de coater te wachten tot ik ze heb opgehaald.

Inmiddels een setje of 6 van mijn eigen velgen zo gedaan en dat is nog nooit fout gegaan.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Ik heb dit setje vandaag naar de coater gebracht. Q2 Rim is de beste?

@Juffer1 Moeten ze dan eerst gepolijst worden? En hoe vaak moet je dit toepassen?
 

Bijlagen

  • 4EF66A90-AA5F-4FB4-ACC0-A4A202DA1D5F.jpeg
    4EF66A90-AA5F-4FB4-ACC0-A4A202DA1D5F.jpeg
    163,5 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Coating hecht alleen aan een ondergrond die echt schoon is.
Door een finishing Polish te gebruiken haal je alle vervuiling weg, hoe minimaal die ook zal zijn.

Wat in ieder geval heel belangrijk is, is dat je de ondergrond goed ontvet met een daarvoor bestemde ontvetter zoals Gyeon Prep of Nanolex EX.

Daarna kan je de coating aanbrengen, bij voorkeur 2x
 
Dank allemaal!
Een laatste vraag, hoe houd ik de velgen schoon na behandeling? Naast het regelmatige afspoelen?
Kan een velgenreiniger (Non-Ferro) dan kwaad? Of is er een speciaal middel om de coating te 'voeden'?
 
@Processorkoeler,

Monello Non-Ferro is Ph neutraal en dus veilig in gebruik.
Meestal volstaat een restant sopje om de vegen weer schoon te krijgen. Als het echt nodig is, kun je weer een rondje Non-Ferro doen.

Vaak wordt Gyeon Wetcoat of Monello Acquafobia gebruikt om de bestaande bescherming te boosten.
Opspuiten, afspuiten en instant bescherming.
 
als de velgen van de coater komen volstaat in mijn ogen een keer goed ontvetten voor je de coating aanbrengt.

Als onderhoud, gewoon wassen met een sopje, washmitt en enkele borstels. Wel steeds een wasmitt gebruiken die enkel op de velgen komt.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Vraag sowieso even bij het bedrijf wat zij aanraden hoe lang je moet wachten dan heb je nooit gezeur achteraf. Vaak kun je deze al direct coaten omdat poedercoat gewoon zeer heet wordt gebakken.
 
Heeft het eigenlijk nut om een poedercoat te polijsten. Of is er nog een blanke lak over de poedercoat aangebracht?
 
Polijsten van glanzende oppervlaktes heeft altijd zin, hoe meer glans onder de LSP hoe beter. Nieuwe autolak kan ook meer blinken dan onbehandelde nieuwe lak.
 
Bedankt allen!
Nieuwe velgen en banden zitten inmiddels op de auto. Heb een week gewacht voor de zekerheid, het bedrijf meldde dat de velgen in principe klaar zijn zodra ze 'afgekoeld zijn'. Heb ook na het coaten (binnen) de velgen 36 uur laten liggen voor ze onder de auto gingen. Heb niets gepolijst omdat ik daar de materialen niet voor heb en rustig stap voor stap alles wil leren. Dit is naast de reguliere wasbehandelingen die ik doe, mijn eerste coating op iets.

Ik heb dus de Gyeon Q² Rim Protection Kit gebruikt. Nadat de velgen (schoon) kwamen heb ik ze ingespoten met Q² Prep en met de BaldWipe afgenomen. Vervolgens met de microvezel applicator doekjes de coating opgedaan en na max. 3 min weer afgeveegd met de Piccolo Nero microvezel doeken. Die applicator doekjes werkte niet al te fijn moet ik zeggen. Ik heb na één laag en vier velgen, nog ½ van het flesje over.

Wat doe ik met de BaldWipe en Piccolo Nero's? Kan ik die hergebruiken? Of hoe moet ik deze doeken nu wassen na gebruik? Normaliter doe ik de handdoeken op 40c in de wasmachine met blanco wasmiddel (na het reinigen en legen van wasverzachtertoevoer).

@Processorkoeler,

Monello Non-Ferro is Ph neutraal en dus veilig in gebruik.
Meestal volstaat een restant sopje om de vegen weer schoon te krijgen. Als het echt nodig is, kun je weer een rondje Non-Ferro doen.

Vaak wordt Gyeon Wetcoat of Monello Acquafobia gebruikt om de bestaande bescherming te boosten.
Opspuiten, afspuiten en instant bescherming.

Dus als ik het goed begrijp, na nu 2 weken wachten (wat Gyeon aanraadt), gewoon afspoelen, evt. met een sopje wassen en daarna gewoon weer Wetcoat of Cure aanbrengen? Ik doe nu om de twee maanden Wetcoat op de autolak zelf en zie daar de werking wel van. Vervaagt wel na c.a. een maandje, maar het is ook geen volledige coating.
 
Normaliter gooi ik de gebruikte doeken voor afnemen na een coating meteen in een emmer water en daarna in de wasmachine. Ik gebruik ze daarna niet meer op de lak maar alleen bijvoorbeeld onder de motorkap etc.

Wetcoat gebruik ik om de wasbeurt op de velgen om de coating te ondersteunen.
 

Vergelijkbare onderwerpen