• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen opgefrist

olle griese

Detailing chief
14 aug 2008
54
78
66
Groningen
Mijn hobbyauto is voor een half jaar geschorst en dus alles tijd om mijn velgen eens een opfrisbeurt te geven.
Banden en ventiel verwijderd.

velgen_zpsqizrm4hb.jpg

kleine beschadigingen weg geschuurd (geen stoepschade)
Ben begonnen met korrel 100 en geëindigd met 800

20161030_131129_zpsgdslbxyj.jpg

Heb een half jaar terug mijn compressor (en ook de verfspuit) verkocht, dus moet nu alles doen met spuitbussen:confused: Hier de primer gespoten met een Motip spuitbus.

20161030_131546_zpsr761cday.jpg

Even lekker laten drogen in de woonkamer bij de kachel :cool:

20161030_143203_zps5yjgapwk.jpg

Daarna Motip Zilver Wheelspray er op en 5X met een spuitbus 2K blanke lak er overheen.
Dan zien ze er zo uit.
Daar kan geen poetsbeurt tegenaan.

velgen%20klaar_zpsjh3vhg78.jpg

velgen%20klaar1_zpslnxpspmr.jpg
 

Bijlagen

  • 20161030_131129_zpsgdslbxyj.jpg
    20161030_131129_zpsgdslbxyj.jpg
    242,8 KB · Weergaven: 396
Dit heeft mijn vader ook wel eens gedaan bij zijn vorige auto.
Echter miste we toen de glans op de velgen. Terwijl hij wel gewoon blanke lak had gebruikt.

Maar deze zijn idd weer mooi!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: olle griese
Ja klopt, maar de blanke lak is 2K lak uit een spuitbus. Spraymax is een veel gebruikt merk voor 2K blanke lak, vandaar de vraag :)
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Primer en kleurlak zijn van Motip en de 2K blanke lak van Colormatic.
http://www.nonpaints.com/nl/2k-hoogglans-high-speed-blanke-lak-in-spuitbus-colormatic
Alle spuitbussen heb ik vóór gebruik een kwartier in heet water gelegd.
Dun spuiten en tussen elke spuitbeurten door gelijk de elektrische verfbrander er op om ze snel te drogen.
Hoe meer lagen hoe mooier het wordt.
De binnenkant van de velgen het ik hetzelfde mee gedaan.
Goeie tip @nicknameless maar wel duur spul.
Ik heb nog ergens zo,n zwart potje rimwax staan die ruikt naar kokos, ik denk dat ik die maar gebruik.
 
@olle griese

Rimwax is prima om de velgen mee te beschermen, hou er wel rekening mee dat er een korreltje in zit hè. ;)

De Gyeon Trim is aan de prijzige kant, maar deel het door 4 en dan valt het wel mee, zeker als je er, met het weinige gebruik van je wagen, er enkele seizoenen plezier van hebt.
 
  • Leuk
Reactions: olle griese en RoyR
Ik krijg meerdere vragen over het spuiten van de velgen daarom maar even hier.
Mijn velgen hadden geen stoepschade maar wel andere beschadigingen.
Dit heb ik weggeschuurd met (gamma) schuurpapier K100
Daarna de gehele velg met (gamma) K180 geschuurd.
Vervolgens 2X gespoten met primer.
Je hebt aan 1 bus primer zat genoeg.
Na een paar dagen drogen bij de kachel heb ik geschuurd met waterproof K400 (zonder water)
Let op dat alleen glad niet voldoende is, je ziet elk putje, hoe klein ook 3 dubbel terug in het eindresultaat.
Dus het goed schuren van de (vullende) primer is de belangrijkste actie.
Daarna spuit je de kleur er op. In mijn geval 2 bussen wheelspray zilver van motip.
Hier heb je zat genoeg aan.
Na iedere spuitbeurt heb ik de verf met een elektrische verfbrander gedroogd. (ongeveer 30 seconden) voordat ik de volgende laag spoot.
Dit doe je in ongeveer 4 lagen. En het belangrijkste, dunne laagjes.
Weer een paar dagen bij de kachel laten drogen (heb een lieve vrouw, het mocht in de kamer)
Dan komt het moeilijkste, de blanke lak.
Het moeilijkste omdat de lak erg dun is en makkelijk lopers spuit bij te dik spuiten.
Eerst de binnenkant spuiten omdat de spuitnevel overal aan plakt en je het bij het eindresultaat liever de nevel aan de binnenkant ipv de buitenkant zichtkant.
Ik heb 2K blanke lak gebruikt, maar dat is erg duur (26 euro voor 1 bus 500 ml)
Ik had 2 bussen blanke lak nodig maar dan heb ik er wel 5 of 6 lagen op zitten (ben de tel kwijt geraakt) en heb je een zeer hoge glans.
Alle bussen heb ik een kwartier in warm water gelegd om het goed te laten vloeien.
Primer kost 7 euro. Velgenlak 7 euro per stuk 2K blanke lak 26 euro p.s. , schuurpapier 4 euro, kleefdoekjes 1,75.
Dus in totaal was ik bijna 80 euro kwijt.
Dit bedrag kun je halveren als je "gewone" blanke lak gebruikt.
 
Wat schitterend geworden zeg! Complimenten. Jouw auto wordt echt alleen maar mooier, tegen het ouder worden in. En prachtig mooi gedaan ook. Echt bijzonder.
Wat zul je hem knijpen nu de banden er nog om moeten.
Erg mooi.