• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgenbed na schoonmaken weer vies

Renzo 4000

Detailing chief
23 jul 2013
178
100
43
Ik heb sinds kort een nieuwe auto met, vind ik zelf, een stel knappe 18" velgjes. Deze velgen zijn goed schoon te maken inclusief het velgenbed (voorheen kwam ik daar nauwelijks bij ivm de vele spaken en de kleinere 17" maat. Echter loop ik tegen een "probleem" aan. Een standaard schoonmaakbeurt is bij mij als volgt:

1. ik ga naar een wasbox in de buurt, ik neem zelf 10l warm water mee
2. spuit de auto eerst goed af met schoon water
3. was de auto met twee emmers en een mitt
4. spuit de auto af
5. met het restant sopje was ik de velgen met een aparte mitt en sinds kort ook met een EZ detail brush go (ideaal)
6. afspoelen

Na dit proces zijn de velgen goed schoon, ik heb echter de gewoonte om even een kort rondje te rijden zodat het meeste water van de auto is afgelopen en dat de velgen en banden hierdoor droog gereden zijn. Bij terugkomst maak ik de auto verder droog, vaak ondersteunt met een QD.

Dit gaat allemaal perfect echter zie ik dat het velgenbed dan weer helemaal is "vol gelopen" met remstof/smeer ... ik moet dan enorm "klooien" om dit weer schoon te krijgen met een doek. Je kan er eigenlijk niet goed bij en je haalt handen bijna open aan de scherpe onderdelen (met name de velgen voor). Iemand een tip om te voorkomen dat het velgenbed meteen weer zo smerig wordt?

Het alternatief is natuurlijk voor de deur de auto wassen maar dit is niet altijd mogelijk...

NTS7tje.webp

4M1NwSu.webp

kHKiTh5.webp

Zet je velgen in de Gyeon Rim of in de wheelsealent. dan spoel je dat er gemakkelijk weer vanaf.
Al zullen de velgen altijd als eerste weer vies worden denk ik.

volgens mij zitten daar ook de resten van het plaklood tbv balanceren.
De plek waar het lood vroeger heeft gezeten zou ik goed reinigen.

Dat is gewoon het vuile water dat tussen je remmen uitloopt, door de krachten tijdens het rijden wordt dat water tegen je velg geslingerd.

als het ook echt vet aanvoelt kan het ook zijn dat je ashoes kapot is en het vet uit je homokineet tegen de velg geslingerd word (heb je dit al langer?)

Als je eerst een rondje rijdt en dan pas verder gaat afdrogen dan is de kans groot dat je zand op je lak hebt en dat je dat over heel je lak trekt bij het "verder afdrogen" ......niet doen dus zou ik aanraden .
Als het een gloednieuwe wagen betreft kan er volgens mij nog geen plaklood gezeten hebben.......en dan zullen die vlekken/vegen moeilijk te vermijden zijn , tenzij je de velgen droog gaat blazen.

Zou goed kunnen dat dit nog viezigheid is wat aan de binnenzijde van je spaken/velgen zit, en dat dit nat word met wassen, hierdoor met rijden dat het rond geslingerd word.
Dat stukje plaksel van oud plaklood kan soms ook raar afgeven.

Voorkomen dat je die zwarte strepen krijgt doe je niet, een optie is om een coating op je velgen te zetten, dan zijn ze na het wassen eenvoudig af te vegen.

Bedankt voor de reacties, de laatste foto geeft een verkeerd beeld want deze foto was als bewijs voor de dealer dat ze slecht werk hebben afgeleverd bij de hagelnieuwe octavia. Het plaklood is gewoon lomp verwijderd met zelfs krassen(ivm wissel zomer naar winterbanden op de originele velg).

Ik ga de volgende keer gewoon niet te moeilijk doen. Binnenkort kan ik gewoon op mijn eigen oprit wassen en dat scheelt.