• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glanzende zwarte velgen; in no time grijs/dof door stof

Benz97

Detailing rookie
25 jul 2023
4
15
Helaas merk ik dat mijn velgen heel snel vuil worden. Ik rij sinds kort best veel (600-800km per week) dus ik snap dat evenals regulier onderhoud ook wasbeurten frequenter noodzakelijk zijn. Echter zijn mijn velgen na bijvoorbeeld ook 150 kilometer al echt behoorlijk vuil. Te vergelijken met onderstaande foto:

1.jpg

Ofwel een soort mat-grijze, doffe kleur. Om ze weer echt goed schoon te krijgen, gebruik ik altijd een velgen reiniger (denk aan Meguiars All Wheel Cleaner of Turtle Wax HyperFoam) met een microvezel velgenborstel (Meguiars) en voor met name de spaken een vochtige microvezeldoek. De velgenborstel is dan echt niet genoeg voor bepaalde plekken tussen de vele spaken. Ik heb ze enkele maanden geleden ook behandeld met Meguiars Hybrid Ceramic Wax.

Echter blijft het probleem dat ze snel vies worden. Idealiter zou ik toe willen naar een situatie waarin enkel een hogedrukspuit in de wasstraat voldoet om ze grotendeels weer schoon te krijgen. Periodiek een meer grondige aanpak voor de kleine hoekjes met vuil en verwijdering van het remstof. Helaas is dit nu niet het geval, na het opdrogen zijn ze weer net zo dof als voor het hogedruk wassen.

Wie heeft goede ervaringen met het aanpakken van dit soort situaties?
 
Velgen inderdaad grondig schoonmaken. Polijsten. Ontvetten. En in een coating zoals Gyeon rim zetten.
En misschien denken aan andere remblokken?
 
Andere remblokken kunnen inderdaad veel verschil maken. De remmen bij mij op de Saab geven véél minder stof af dan die op de Jaguar, bij gelijk gebruik.
Ik ben er alleen nog niet achter welke remblokken je daarvoor moet hebben, sorry. Maar het is de moeite om je licht daarover eens op te steken.
 
Vooral dat laatste wat Roy hierboven zegt...
De ex-mini van mijn vrouw had ook enorm last van bruin remstof na de kortste ritten.
Nu met de EV-mini is het minder, maar ook nog steeda opvallend veel remstof (voor een BEV...)

Als symptoombestrijding inderdaad velgen goed polijsten en coaten, doet veel!
 
Wat voor remblokken heb je? Ik had bij mijn lesauto origineel Brembo blokken en rij ongeveer 80K km per jaar. Iedere week kon ik flink aan de bak om de velgen schoon te krijgen. Nu ATE blokken en daar is het veel minder mee. Remmen even goed en gaan langer mee.

Edit: ik zie nu dat al meer mensen die suggestie gaven.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean en RoyR
En wat ook kan helpen: minder remmen. Soms moet je wel, maar met een beetje anticiperen kan je het heel veel verminderen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
+1 voor de eerdere reacties; Preventief, dat betekent andere blokken. Schoonmaken, dat zal betekenen dat je een goede bescherming moet aanbrengen en eerlijk gezegd kan ik dan alleen denken aan een coating zoals de genoemde Gyeon - Trim.

Mijn Corsa D rijdt erg weinig, maar de velgen zitten binnen no-time volgeblaft met remstof. (Trommels achter, schijven vóór) Deze staan altijd in een bescherming en dat helpt bij het afspuiten en wassen, maar de zodra de tijd tussen wasbeurten te lang is, dan moet ik toch met borstels aan de gang.

Dus ja, het kan met een simpele bescherming (wax/wetcoat/foams/etc), maar dan moet je niet wekenlang wachten met afspuiten en/of wassen.
 
Ik had hetzelfde probleem bij de fiesta, zelfs als de velgen in de Gyeon Rim of PBW wheel seal staan,
Hierna over gestapt naar EBC remmen en dat is echt een wereld van verschil
 
Zelf ook glans zwarte velgen en ook deze worden snel dof van het remstof.
Mijne staan in de Gyeon Rim maar ook dan worden ze dof hoor, maar schoonmaken is wat makkeljker met de coating erop.
 
Wat voor remblokken heb je? Ik had bij mijn lesauto origineel Brembo blokken en rij ongeveer 80K km per jaar. Iedere week kon ik flink aan de bak om de velgen schoon te krijgen. Nu ATE blokken en daar is het veel minder mee. Remmen even goed en gaan langer mee.

Edit: ik zie nu dat al meer mensen die suggestie gaven.
Ik heb op mijn Peugeot 308 nog originele remmerij. Stoft een stuk minder dan Brembo.
 
Zelf gebruik ik enkel keramische remblokken(ATE), scheelt factor 10 aan remstof.. Bij mijn Volvo's tenminste. Icm Gyeon Rim zijn de velgen ook nog eens makkelijk te reinigen.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter