• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgenreiniger schadelijk voor roestbescherming remmen?

Xizer zei:
Waar ben je bang voor dat aangetast wordt dan?

Het metalen stuk dat je hier vóór de remschijven ziet, zeg maar het onderdeel waar de remschijven op gemonteerd worden. Bij mijn Audi van anderhalf jaar oud lijken hier roestplekken op te zitten. Bij de auto van mijn ouders (6 jaar oude Saab) totaal niet. Ik denk dus: aangetast door velgenreiniger (velgenreiniger heeft de af-fabriek beschermlaag aangetast?)

 
dat metaal heeft af fabriek ook een verflaag mee gekregen, blokken schuiven daar over heen, dat slijt verf weg. Dat gaat zowieso al roesten. Als de auto's zoals hierboven beschreven evenveel kilometers per jaar rijden is het "raar"
dat de een sneller roest dan de andere. Staat de ene meer stil, GEK HIJ DAT DE ENE HARDER SLIJT?


Valt me wel op dat sommige mensen een beetje over-bezorgd reageren op sommige dingen. Of verbeeldt ik me dat nou in? Natuurlijk is het zonde als je wat roest ziet op een auto, zal ik niet ontkennen, maar er zijn zoveel dingen die schadelijk zijn voor een auto, en wat je niet ziet.

Ik heb trouwens gehoord dat metaal last van krijgen van metaal moeheid door veelvuldig bewegen. Nu liggen er in mijn straat veel drempels. Moet ik me zorgen maken dat de veer breekt door metaal moeheid??
Ze worden immers veelvuldig erg belast met compleet in en uit veren!

Waarom zou ik dat doen? Het komt maar weinig voor dat een veer breekt. Breekt ie? hup een nieuwe erin.

Zelfde met de remklauwen, worden ze vies en gaan ze roesten door eventueel gebruik van remmenreiniger, of velgenreiniger? Maak je auto dan mooier door eens lekker een vrije dag aan het poetsen te besteden, en lekker de velgen eraf halen, kan je ze gelijk mooi poetsen aan de binnenkant, en als je ze er dan toch af hebt, kan je mooi de remklauw een mooi nieuw laklaagje geven! Lekker beschermd voor een lange tijd, ziet er mooi uit, en je kan weer effe lekker onbezord kliederen met velgenreiniger tot het "euvel" zich weer aandient.

Of als je overbezorgd bent maak je niets schoon, het vuil erop is ook een goede bescherming tegen invreten van buitenaf :p

*Zucht* zo dat is eruit.
 
Phaeton W12 zei:
Het metalen stuk dat je hier vóór de remschijven ziet, zeg maar het onderdeel waar de remschijven op gemonteerd worden. Bij mijn Audi van anderhalf jaar oud lijken hier roestplekken op te zitten. Bij de auto van mijn ouders (6 jaar oude Saab) totaal niet. Ik denk dus: aangetast door velgenreiniger (velgenreiniger heeft de af-fabriek beschermlaag aangetast?)

Het onderdeel waar je remblokken op liggen neem ik aan dat je bedoelt? Je remschijven zitten vast op de naaf.

Het kan geen kwaad hoor. Al het metaal bij je remmen is massief en verdomde stevig, dat mag ook wel als je bedenkt wat voor krachten hier op komen te staan wanneer je blokken tegen de schijf geduwd worden. Dat het bij de een wel roest en bij de ander niet heeft niks te maken met de velgenreiniger maar eerder in een afwijking van de samenstelling van het gebruikte materiaal of zoals Dave al heeft gezegd de mate waarin het voertuig wordt gebruikt.

davejanssen zei:
dat metaal heeft af fabriek ook een verflaag mee gekregen, blokken schuiven daar over heen, dat slijt verf weg. Dat gaat zowieso al roesten. Als de auto's zoals hierboven beschreven evenveel kilometers per jaar rijden is het "raar"

De meeste remzadels en omliggende metalen delen van remmen bij VW en Audi zijn ongespoten hoor. Tenzij je GTI of R32 rijdt. :p
 
Ik bedoelde niet de remklauwen, maar de remnaaf... Maar als dit gewoon een onderdeel is dat samen met de remschijven vervangen wordt (als de remschijven versleten zijn), dan maak ik me wat minder druk. Dan wordt het gewoon een keer per zoveel jaar vervangen. Maar het staat gewoon lelijk, die bruine plekken.

Toch apart dat jullie dit anders zien dan ik en het kennelijk niet zo storend vinden. Als ik mijn auto mooi gepoetst heb, horen daar wat mij betreft schone remnaven bij, en niet remnaven die duidelijk door de roest zijn aangetast... Toen ik dit punt noemde bij de monteur van de plaatselijk Audi garage, zei hij dat het hem ook stoorde. Hij zei dat hij de remnaven bij zijn eigen auto's (VW) altijd behandelt met een roestwerend middel direct als hij de auto nieuw afgeleverd krijgt..
 
davejanssen zei:
Valt me wel op dat sommige mensen een beetje over-bezorgd reageren op sommige dingen. Of beeld ik me dat nou in?

Het is geen overbezorgdheid. Het mag gewoon niet gebeuren vind ik bij een Audi van anderhalf jaar oud. En het hoeft ook niet te gebeuren als ik naar sommige andere auto's kijk. Helaas bij mijn Audi dus anders. Het is gewoon lelijk, net zoals je swirls lelijk kan vinden ;)
 
Het zal aan mij liggen maar dan heb ik nog altijd geen idee wat je bedoelt. Ik heb 4 jaar autotechniek gestudeerd maar een 'remnaaf' heb ik nog nooit van gehoord?? Lijkt me ook sterk dat je je wielnaaf bedoelt want die zie je niet omdat de remschijf hier op zit gemonteerd.

Is het mogelijk om even een foto te maken van het probleem? Dat maakt het toch net iets duidelijker!
 
Xizer zei:
Het zal aan mij liggen maar dan heb ik nog altijd geen idee wat je bedoelt. Ik heb 4 jaar autotechniek gestudeerd maar een 'remnaaf' heb ik nog nooit van gehoord?? Lijkt me ook sterk dat je je wielnaaf bedoelt want die zie je niet omdat de remschijf hier op zit gemonteerd.

Is het mogelijk om even een foto te maken van het probleem? Dat maakt het toch net iets duidelijker!

Ik heb 2 jaar lang die boeken als kussen gebruikt in de lessen... dus ik kan het half volgen. Ik bedenk me er wel iets bij. Ik denk dat hij het gedeelte bedoeld waar de schijven overheen zitten, waar de bouten voor de wielen aan vast zitten? maar die worden niet vervangen mijns inziens.
 
Op mijn werk gebruiken we Autoglym Clean Wheels en daar kregen de auto's ook last van roest op de remklauwen. Toen ik hierachter kwam ben ik eens gaan testen en het bleek dat de wielen die ik niet met velgenreiniger deed ook geen roest op de remklauwen kregen. Dus ik denk dat velgenreiniger wel degelijk de beschermlaag aantast. Dus tegenwoordig als er een nieuwe auto in de demo-vloot komt haal ik eerst de wielen er even af en spuit de remklauwen even zwart of zilver.
 
davejanssen zei:
Ik denk dat hij het gedeelte bedoelt waar de schijven overheen zitten, waar de bouten voor de wielen aan vast zitten?

Denk het ook ja, geen idee hoe je dat onderdeel noemt (heb geen autotechniek gestudeerd). Je ziet het deel wat ik bedoel ook op de foto hierboven (niet de remklauwen dus :D ).
 
1 keer in het half jaar maak ik de remklauwen schoon, en zet ik de remblokken aan de achterkant in het kopervet.
Dit is nodig omdat je met de HD spuit dit dikwijls verwijderd.
Ook de glijpennen (waar de klauw op schuift) en rubbers worden niet vergeten.
Verder zorg ik dat de remklauwen netjes in de verf staat.
Maak me verder dus niet zo'n zorgen over de nadelige effecten van de reiniger.
 
davejanssen zei:
Ik heb 2 jaar lang die boeken als kussen gebruikt in de lessen... dus ik kan het half volgen. Ik bedenk me er wel iets bij. Ik denk dat hij het gedeelte bedoeld waar de schijven overheen zitten, waar de bouten voor de wielen aan vast zitten? maar die worden niet vervangen mijns inziens.

De wielnaaf dus. Die zie je toch niet tenzij je de remschijf eraf haalt? :D
 
Zo heb ik het.... :schaam

121.jpg


122.jpg


:weetniet
 
Phaeton W12 zei:
Denk het ook ja, geen idee hoe je dat onderdeel noemt (heb geen autotechniek gestudeerd). Je ziet het deel wat ik bedoel ook op de foto hierboven (niet de remklauwen dus :D ).

Om een lang verhaal kort te maken zoals ik in een van mijn eerste posts al zei, het gedeelte waar je remblokken in liggen ofwel het remzadel. Het beroeste gedeelte dat op de foto's van Jeroen te zien is is geen wielnaaf maar gewoon de remschijf. De roest op deze plek is normaal maar zie je dus ook niet als je wiel gemonteerd is.

Als er echt roest zit op andere delen bij zo'n nieuwe auto zou ik eens gaan kijken wat de dealert ervan zegt Phaeton want dat zou toch niet mogen. Heeft overigens ook niks met de velgenreiniger te maken hoor.


@Jeroen. Volgens mij heb je de klauwen niet eraf gehaald toen ze gespoten werden hé?! Hoelang zitten de verf er nu op en is ie nog niet af aant bladeren?
 
Uhm sinds zomer 2007, en heb ze er inderdaad nog niet af gehaald... Gewoon met een potje hammerite 3 lagen rode verf er op gesmeerd (wel goed ontroest en ontvet) Maar een tikje er tegen en het bladderd er af (1 plekje op 1 van de schijven nu) Kwam door sleutelen :p

Wat ik wel wil, is voor rondom nog een tweede hands setje klauwen halen... En die volledig laten zandstralen ofzo, en dan zelf lekker bijwerken + spuiten. Alleen dat is geen prioriteit, en vond dit wel een leuke simpele oplossing. En misschien aankomend zomer weer een beetje bijwerken hier en daar...
 
Of gewoon niet meer naar kijken...
En voorzichtig zijn met velgenreiniger! Als er één agressief middel wordt gebruikt door de detailer, dan is dat wel velgenreiniger. Je hebt zure en basische velgenreinigers. Ik heb een fles velgenreiniger (ooit gekregen) en dat goedje stinkt naar geconcentreerde ammoniak. Het vuil vliegt er van af, maar wat een lucht...
Als je het op je remschijven spuit, komt er een dikke vette witte laag op het metaal te zitten. Door inderdaad even de remmen te gebruiken, worden de schijven wel weer schoon, maar wat een reactie! Velgenreiniger moet ook vastgebrand metaalpoeder, teer, remblokkenslijpsel ed. kunnen oplossen/verwijderen en dat gaat niet met zachtzinnige middelen... ]d~^
 
Xizer zei:
Om een lang verhaal kort te maken zoals ik in een van mijn eerste posts al zei, het gedeelte waar je remblokken in liggen ofwel het remzadel. Het beroeste gedeelte dat op de foto's van Jeroen te zien is is geen wielnaaf maar gewoon de remschijf. De roest op deze plek is normaal maar zie je dus ook niet als je wiel gemonteerd is.

Als er echt roest zit op andere delen bij zo'n nieuwe auto zou ik eens gaan kijken wat de dealert ervan zegt Phaeton want dat zou toch niet mogen. Heeft overigens ook niks met de velgenreiniger te maken hoor.

Om een lang verhaal kort te maken nogmaals een foto. Dit is de roest die ik bedoel. Als ik het goed begrijp is dit dus gewoon onderdeel van de remschijven, dus remschijven vervangen = roest weg :ja En deze roest zie ik op mijn auto dus ook als het wiel gemonteerd is.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]