• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

remmen gaan vastzitten door velgenreiniger? Iron-X?

GJT

Detailing addict
21 jan 2009
48
52
Vandaag de 120k beurt laten uitvoeren bij de Avensis (2011). De remmen stoffen bij deze wagen als een gek (na 50 km al vrij veel remstof) en eigenlijk iedere 1000 km moet de Iron X (heb nog wat voorraad) er aan te pas komen om de boel schoon te krijgen (wax helpt iets). Dit terwijl ik een rustige rijstijl heb met veel uitrollen.

schoonmaken doe ik de helft van de keren met shampoo, de andere helft, Bilberry, ik gok 1:7 verdund. Zo om de 1000 a 1500 km spray ik de velgen na met een beetje (gebruik het vrij zuinig) Iron X voor het verwijderen van het ingebeten remstof. Vooral op de achterwielen (onder gedimensioneerde remmen volgens mij) moet de Iron-X dan al flink aan de bak. Ik spray het niet gericht op de remklauw, ga de binnenzijde velg wel na met de borstel, waarmee je wel bij de remklauw komt.

Voorgaande even als achtergrond. De garage vroeg me namelijk of ik velgenreiniger gebruik, de remmen zijn namelijk slecht gangbaar te maken omdat ze lijken te worden aangetast op een manier zoals ze het bij andere auto's niet zien...Ze kunnen gaan aanlopen? Vraag is dus wat hier de oorzaak van kan zijn? Kan Iron-X iets aantasten? De Bilberry lijkt me sterk in die verdunning. Na reinigen spoel ik altijd zeer goed na.
De garage adviseerde me om geen "spul" meer te gebruiken voor de velgen. Ik ga niet met vuile velgen rijden en de auto gaat er over een maand of 8 uit maar goed, iemand hier ervaring mee?
 
Als je schijfremmen hebt met een zwevend zadel, dus één zuiger en een bewegend zadelframe. Zou het kunnen dat de pen waarover het zadel glijd, te schraal word door deze middelen. Waardoor deze minder goed heen en weer kan bewegen. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken .
 
Mij lijkt het enige dat er kan aangetast worden is het oppervlak van de remzuigers en de glijpennen. Maar als dit goed ingevet is zou dat geen probleem mogen zijn. Als de remmen zo veel stoffen zou ik toch eens vragen voor een ander type remblokken te laten installeren, al is dit nu natuurlijk vijgen na pasen.
 
Dank voor de reacties. Er zitten Bosch blokken op. Ik heb al eens geopperd andere blokken te monteren dan deze maar dan wordt je glazig aangekeken. Betreft een leasewagen dus je hebt weinig te willen.. Ze gaven aan dat dit tegenwoordig altijd zo is omdat er geen asbest meer in de blokken zit.. Tuurlijk. Ik heb nog nooit andere auto's en velgen onder handen genomen... Door dicuseren heeft dan mijns inzien weinig zin. Ik ga er van uit dat de remmen nu goed schoon en behandeld zijn maar wil wel graag erger voorkomen.
 
Wellicht is het goed om alleen op de velgen te spuiten 1x goed schoon en dan in de wax/reload ( gyeon cure is wellicht ook geschikt) zetten . Gyeon rims zou evt helemaal uitkomst bieden na het aanbrengen word schoonmaken een stuk makkelijker. Ik gebruik helemaal geen velgenreiniger meer zelf.ik maak ze schoon met water evt met klein beetje shampoo maar meer niet.
 
Coating is natuurlijk wat duurder in aanschaf, maar het helpt zeker
De coating op mijn velgen zit er voor het tweede seizoen op en geeft geen krimp
Hoge druk na foamen en schoon ...

Dealergarages kennen de oude onderhoudsmethoden niet meer
Als er geen opdracht in de computer staat gebeurt er niets
 
Ik heb toevallig ook een Toyota, maar dan een Corolla uit 2006, en hetzelfde advies gekregen: Laat de velgenreiniger achterwege. Ik had een paar keren problemen met m'n remmen (gepiep, remklauwrevisies, aanlopende blokken) en m'n garage had een technisch verhaal voor me (iets met geleidepennen die ontvet/aangetast waren?). Ze hadden toen alle vier de remmen uit elkaar gehaald, alles opnieuw ingevet of gesmeerd en het advies gegeven om geen velgenreiniger meer te gebruiken.

Nu spuit ik Iron-X op een spons en verdeel dat over de velg, in plaats van dat ik het royaal op de velg (en dus ook op de schijf & klauw erachter) spuit. Ik weet dus niet of hun gesmeer ervoor heeft gezorgd dat ik momenteel geen problemen heb, of mijn nieuwe manier van reinigen, maar in mijn geval better safe than sorry. ;)
 
Ach het is ene leasewagen en alles wordt betaald, zouden de remklauwen minder gaanbaar zijn dan vervangen ze ze maar, het niet astbest verhaal is kolder, je hebt ook remblokken met gesinterd brons erin, ik heb ik op de motor ook eens gehad, een stuk minder stoffen en beter remmen, ik snap wel waarom de garage juist die zachte blokken gebruikt, goed voor de handel want ze zijn eerder op.
 
Dank voor de reacties. Ik zal de velgen blijven schoonmaken uiteraard maar zal wat meer op de remklauwen letten (niet rechtstreeks op spuiten). Mochten ze vastlopen dan repareren ze het maar. Als de leasemij begint te zeuren dan geef ik aan dat ik verplicht ben hem als een goed 'huisvader' te behandelen.... Als er idd bewegende delen ingevet zijn dan kan ik me voorstellen dan door vaak wassen het vet wordt verwijderd. Maar dit zou dan in de krasstraat ook moeten gebeuren toch? Dat spul wat ze er daar opspuiten zal ook wel vetoplossend werken. Wat doet remstof en ander vuil dan met de smerende werking van het kennelijk vrij toegankelijke vet vraag ik me ook af..