• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Mini review] Sonax Xtreme velgenreiniger

Soepergrover

Soeper Moderator
Medewerker
Tester of Bling
13 mei 2009
7.154
223
Omgeving Breda
Toen ik mijn eerste voorzichtige stappen deed in detailland -ergens in 2009- zat het merk Sonax een beetje in het verdomhoekje.
Inmiddels is het merk weer helemaal in ere hersteld en het huidige assortiment bevat alleraardigste producten.
Zeker Profiline Polymer Netshield gooit hoge ogen en zelf ben ik meer dan tevreden over Xtreme Brilliant Shine Detailer.

Een tijdje geleden kreeg ik een sampleflesje van deze velgenreiniger van Carclean.com en het werd onderhand eens tijd om dit eens te gaan testen.
conv_2341.jpg


Het is volgens de verpakking en de online omschrijving een zuurvrije velgenreiniger voor alle velgtypen, ook voor verchroomde en gepolijste velgen.
Het 75ml sampleflesje is een houder onder druk, in tegenstelling tot de reguliere 500ml fles die een normale sprayer heeft.

Tijd voor een test op mijn velgen. Ik rijd een 900-1000 kilometer per week en daar kunnen de velgen aardig vuil van worden. Ik merk dat de velgen van mijn Mégane een stuk vuiler worden dan die van de Focus die ik hiervoor had. Hoewel een Gyeon Rim coating nog op de nominatie staat, staan deze velgen in de Rimwax en worden ze bij iedere wasbeurt ook gelijk meegenomen met een sopje. Dat lijkt dan ook best aardig te lukken.

conv_2342.jpg


Ik heb de Sonax velgenreiniger op de linker helft van de velg op de foto aangebracht. Dit is een voorwiel, de voorwielen worden doorgaans vuiler dan de achterwielen.
Omdat het een houder onder druk is, is doseren wat lastiger dan met een sprayer. Zoals gezegd heeft de normale verpakking wel een sprayer. De reiniger geeft kortstondig een schuimlaagje en een licht bruisend geluidje.

conv_2343.jpg


De velgenreiniger bevat tevens een middel tegen ijzerdeeltjes, zoals Non-Ferro. De lucht lijkt warempel niet op de 'putlucht' van ijzerverwijderaars, maar er komt een soort van citruslucht vrij (alhoewel 'fris' nou ook niet gelijk de juiste term is). Zodra de actieve stoffen in werking beginnen te treden, komt er echter alsnog dat typische luchtje vrij, maar wel in lichtere mate dan ik gewend ben.
Er blijkt toch nog best wat ijzervervuiling op de velg te zitten.:s

conv_2344.jpg


En het gaat van kwaad tot erger..

conv_2345.jpg


Volgens de gebruiksaanwijzing moet het goedje 2-4 minuten blijven zitten. Ik heb na een paar minuten de boel nog even 'nagekwast'.

conv_2346.jpg


En na afspoelen kwam dit als resultaat tevoorschijn (zoek de verschillen).

conv_2347.jpg


Sonax Xtreme velgenreiniger lijkt best aardig zijn best gedaan te hebben. Voor mijn gevoel reinigt deze best sterk, waarbij gelijk ijzerdeeltjes worden aangepakt.
Nadat ik de rest van de velg ook had schoongemaakt met een gewoon sopje, kon ik wel duidelijk verschil voelen qua gladheid van de velgdelen. De waxlaag op het behandelde deel is echt foetsie.

De Sonax Xtreme velgenreiniger lijkt me een prima product als je vuile velgen in één keer schoon wil krijgen en waarbij je niet telkens verschillende producten wil gebruiken.
Het is zeker handig als je je niet meer druk hoeft te maken over een reeds aanwezige waxlaag op de velgen.
 
Hey Soepergrover.

Thanx voor de review!


Ik gebruik zelf Monello Non-Ferro en dit werkt goed in op het vuil. (Zelfde paarse bende als op jouw foto's) Ik gebruik echter ook alleen maar Non-Ferro en daarbij niet een aparte velgenreiniger.
Hierna zijn de velgen, na borstelen en afspoelen, helemaal schoon.

Begrijp ik nu goed dat de Sonax Xtreme Velgenreiniger zowel een vliegroest en remdeeltjes-verwijderaar als velgenreiniger is?

Ik dacht altijd dat Non-Ferro dit ook was...


Greetz
 
De Sonax is een velgenreiniger + ijzerverwijderaar.

Non-Ferro is in de basis een ijzerverwijderaar, maar dan eentje met extra reinigingskracht naast die functie. De meeste ijzerverwijderaars hebben puur deze functie.
 
Even nog een nabrandertje.
Gisteren heb ik de linker helft behandeld met Sonax velgenreiniger. Naderhand is de hele velg gewassen met een sopje.

Vandaag de hele velg nog ingespoten met Non-Ferro en dat levert nog wel wat paarse plekjes op, maar niet overdreven veel.
Het paarse 'bloedbad' van gisteren zal hoogstwaarschijnlijk komen van ijzerdeeltjes die je ook met een sopje grotendeels had weg kunnen halen.
Normaalgesproken is het ook handiger om eerst het meeste vuil te verwijderen met een sopje en om dan pas een velgenreiniger en/of ijzerverwijderaar te gebruiken. Ik wilde echter direct het effect op een vieze velg zien.

conv_2348.jpg
 
Ah ok,

De prijs van beide producten ligt bij elkaar, dus daar zit ook geen groot verschil. Maar als de Sonax op beide fronten sterk is, dan zou Non-Ferro toch wel nét even wat achter blijven.

Toevallig is mijn Non-Ferro op en wilde ik bijbestellen, maar zou jij mij aanraden om deze Sonax als vervanger te bestellen?
(Kheb immers liever een product wat presteerd op beide fronten, voor dezelfde prijs)


Greetz
 
Ooh, misschien handig om te vermelden; Ik heb Non-Ferro nog nooit op de auto zelf gebruikt, dus alleen puur voor velgen. Ik begrijp dat er genoeg mensen zijn die hun hele auto er ook wel is mee inspuiten.
 
Nou, Non-Ferro doet het best aardig als 'velgenreiniger', maar daar is het niet alleen voor gemaakt. Zoals gezegd is het een ijzerverwijderaar met extra reinigende werking. Ook op de rest van je auto kun je Non-Ferro prima gebruiken.
De Sonax is echt een velgenreiniger. Weliswaar een zuurvrije, maar ik vermoed dat het dan juist een erg alkalische reiniger zal zijn.

Non-Ferro zou ik gerust op velgen durven te gebruiken waar een waxlaagje op zit, dat daar ook op moet blijven zitten. Op het stuk waar ik de Sonax velgenreiniger heb gebruikt, kan ik weer aan de slag met mijn velgenwax.
 
Oh en nog een toevoeging;

de de sprayfles van de Sonax is top. Vernevelt goed dit itt de non-ferro.
 
Soepergrover;n426467 zei:
De Sonax is echt een velgenreiniger. Weliswaar een zuurvrije, maar ik vermoed dat het dan juist een erg alkalische reiniger zal zijn.

Volgens Dibbuz is de Sonax Ph-neutraal.
 
Ah, OK. Dat kon ik op de verpakking niet terugvinden.

[edit] Zojuist even de safety data sheet opgezocht van dit product en de daar opgegeven pH waarde is 7.0-8.5
Neutraal tot licht alkalisch.
 
Heya Peeps,

Ik zit al de hele dag een Excel lijstje te maken met spullen die ik al heb, en nog wil, en alle aanschafkosten / kosten per detail, etc.

Ik zocht al best lang op het forum naar reviews over ijzerverwijderaars en velgenreinigers en kon maar niks concreets vinden.
Tot ik dus ineens op dit topic terecht kwam waar ik zelf blijkbaar vragen had gesteld, haha!

De Non-Ferro is een een pure ijzerverwijderaar met als bonus een reinigende functie?
De Sonax is een pure velgenreiniger met als bonus een ijzerverwijderende functie.?


Ik las tijdens het vele lezen een hoop reviews waarin mensen de combinatie ''velgenreiniger + Non-Ferro''
helemaal geweldig vinden.

Nu zit ik met het volgende; Begrijp ik onderstaande correct?


De Non-Ferro kan ik gebruiken op het lakwerk + werkt prima op velgen + redelijk veilig voor wax. (pH 6,8)
Goede verwijdering van ijzerdeeltjes, maar mist de betere reinigingskracht van Sonax.

De Sonax niet ik niet gebruiken op lakwerk + werkt prima op velgen + tast een wax aan. (pH 7,0 - 8,5)
Goede reiniging van de velg, maar mist de betere ijzerverwijdering van Non-Ferro.


Het lijkt mij dat beide het beste in hun wereld zijn, en redelijk goed in de wereld van elkaar.
Zou ik dan beide producten moeten gebruiken?

VOORBEELD:
Een onbeschermde velg; Beide producten in spuiten, inwerken, borstelen en afspuiten. (agressiever)
Een beschermde velg; De velg met alleen Non-Ferro inspuiten, inwerken en afspuiten. (Veilig)



Moet ik de 'bonus functie' die beide producten hebben even vergeten en alleen kijken naar waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn?
Want dan zou ik simpel beide moeten hebben en hun primaire doel benutten.



Greetz


EDIT: Ik wist niet meer zeker wat Alkalisch of Basisch nou inhield. Toen ik mij erin verdiepte vond ik het volgende;

Schaal van pH-waarden
Een zuur reinigingsmiddel heeft een lage pH-waarde; een sterk alkalisch reinigingsmiddel heeft een hoge pH-waarde. De schaal van pH-waarden loopt van 0 tot 14. Zoals u in onderstaande tabel kunt zien, zijn niet alle zure en alkalische oplossingen gevaarlijk. Veel producten die wij dagelijks gebruiken, zijn ook zuur of alkalisch.
pH-waarde Betekenis Voorbeeld alledaagse producten


0-2
Zeer sterk zuur
pH=1: citroenzuur




pH=2: appel; natuurazijn


2-4
Sterk zuur
pH=2,5: cola




pH=3: sinaasappel; sherry


4-6
Zwak zuur
pH=4: bier; tomaten




pH=5: kaas




pH=5-6: huid; handzeep; shampoo




pH=6: zalm; volle melk


7
Neutraal
pH=7: drinkwater; eieren


8-10
Zwak alkalisch
pH=8: jenever




pH=10: vloeibare zeep


10-11,5
Sterk alkalisch
pH=10,5: textielwasmiddel




pH=11: ammonia


11,5-14
Zeer sterk alkalisch
pH=12: soda




pH=14: gootsteenontstopper


Functie van zure reinigers
Zure reinigingsmiddelen (bijvoorbeeld schoonmaakazijn, mierenzuur) kunnen kalk en roest verwijderen. Het is dus ook geen fabeltje dat een roestige spijker weer mooi gaat glimmen na enige tijd inweken in een glas cola. Hoe sterker het zuur (lagere pH-waarde), hoe sterker deze kalk- en roestverwijderende werking is.

Functie van alkalische reinigers
De belangrijkste eigenschap van alkalische reinigingsmiddelen (bijvoorbeeld zeep, soda, ammonia) is dat ze vetten verwijderen. Hoe sterker alkalisch (hogere pH-waarde), hoe krachtiger de ontvettende werking is. Alkalische middelen zijn, vanuit de scheikunde bekeken, de tegenhangers van zuren.


Non-Ferro is dus enigszins neutraal, maar de Sonax is lichtelijk alkalisch. (tegenovergestelde van zuur)
Ik neem aan dat alleen producten die in de regio van neutraal zitten ook daadwerkelijk veilig zijn voor wax, etc?

Iets teveel alkalisch of iets teveel basisch heeft al een bepaalde werking ofso?