• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verchroomde uitlaatbochten polijsten

Rembo

Detailing rookie
12 sep 2012
133
17
Een project is misschien een groot woord, maar ik ben op zoek naar de juiste manier om de verchroomde uitlaatbochten van mijn brommer weer in goede staat te krijgen.

Eerst zagen deze er zo uit:
20120915_162417.jpg


Na enkele avondjes poetsen met Autosol en het rijden van een paar ritjes ziet het er zo uit:
20121204_174713.jpg

20121204_174804.jpg


Zoals je kunt zien al een heel stuk beter, maar ik kan het niet uitstaan dat ik (vooral bij het begin/tegen de cillinder aan, maar ook de rest) het oppervlak van de bochten niet helemaal glad/glimmend krijg.
Het valt me ook op dat na een grondige poetsbeurt de bochten zilverkleurig zijn, maar dat deze na een paar ritjes steeds meer geel/koperkleurig worden, dit zal wel door de warmte (olie-/luchtgekoeld blok) komen.

Zou dit iets zijn om met een cone op de accuboor aan te pakken? Met Mothers Mag & Aluminium Polish bijvoorbeeld?
 
Mooie brommer

Weet je zeker dat het chrome is, en geen RVS
De blauwe gloed komt door de warmte, zal steeds weer terugkomen
Poetswatten van NeverDull werken vrij aardig
Wel erna afwassen want het oplosmiddel is meuk
Ook voor je handen dus handschoenen aan
 
Ik zie liever de geel/koperige of blauwe kleur op de uitlaat.
Dan zie je dat de brommer power heeft als ie stilstaat.
 
Klopt, tegenwoordig coaten ze ceramisch (speedline)
Laatst een spruitstuk van een Healey gezien
Leek heel dun maar was toch nog 245 nm laagdikte
 
Opelmark: spul voor ín de uitlaat ken ik niet, maar tegen de verkleuring werd weleens Blue Job (of Blue Be Gone) gebruikt bij Harleys. Naar mijn idee geen wondermiddel.
Overigens denk ik dat Redcat gelijk heeft als hij stelt dat de uitlaten van die motorfiets van het blauw witte merk uit Duitsland (ja sorry ik ga dat niet opschrijven) weleens van RVS zouden kunnen zijn en dat chroompoetsmiddelen dus minder goed werken.
 
RedCat;307424 zei:
Mooie brommer
Thnx!

Weet je zeker dat het chrome is, en geen RVS
Jep.

De blauwe gloed komt door de warmte, zal steeds weer terugkomen
De gele gloed vind ik niet zo erg, maar op het moment dat ze blauw/bruin worden, worden de bochten ook meteen dof.
Dat vind ik dan wel weer jammer.

Poetswatten van NeverDull werken vrij aardig
Wel erna afwassen want het oplosmiddel is meuk
Ook voor je handen dus handschoenen aan
Ik heb, speciaal hiervoor, een blikje NeverDull gekocht. Maar om eerlijk te zijn heb ik het idee dat ik gewoon met een watje petroleum over de uitlaat aan het wrijven ben, het doet verder niets.

denjos;307427 zei:
Ik zie liever de geel/koperige of blauwe kleur op de uitlaat.
Dan zie je dat de brommer power heeft als ie stilstaat.
Haha, is ook weer zo. Zolang die bochten maar niet helemaal dof worden vind ik het op zich wel prima.
 
Maar even terug naar mijn eigenlijke vraag: wat zou de beste manier zijn om met eenvoudige middelen (als polijstspul, cone, accuboor) die verchroomde bochten weer in glimmende staat te krijgen?
Van alle spullen die ik tot nu toe handmatig gebruikt heb (potje Meguiars All Metal Polish, blikje NeverDull, tube Autosol) kreeg ik met de Autosol die matte/donkere laag het beste weg.
Maar wellicht zijn er betere polijstproducten en werkt een accuboor + cone effectiever dan handmatig.
 
Kijk, dat lijkt erop!
McShine, heb je misschien wat meer info? Ik ben echt een leek op gebied van wetsanding.

Mooie fiets trouwens!
 
Voor de grove voelbare en dus ingebrande vervuiling gebruik ik P2000 en P2500 wetsandpapier.

Aantal minuten in het water leggen en dan gewoon met het papier de uitlaatbochten schuren.

Na de P2500 (fijnste) gebruik ik dus J&R wondersteen (gebruik ik ook na het wassen van de motor, ze verkleuren inderdaad snel, dat gaat weg met de wondersteen)
 
McShine;307518 zei:
Voor de grove voelbare en dus ingebrande vervuiling gebruik ik P2000 en P2500 wetsandpapier.

Aantal minuten in het water leggen en dan gewoon met het papier de uitlaatbochten schuren.
En da's gewoon waterproof schuurpapier van de bouwmarkt?

Na de P2500 (fijnste) gebruik ik dus J&R wondersteen (gebruik ik ook na het wassen van de motor, ze verkleuren inderdaad snel, dat gaat weg met de wondersteen)
Ik denk dat Wondersteen ongeveer hetzelfde doet als de Autosol Metal Polish, het wetsanden zou dan het verschil moeten maken.
Ik vraag me alleen of ik tijdens het wetsanden niet het risico loop te ver te gaan en de chroomlaag te beschadigen.
Over krassen hoef ik me niet druk te maken begrijp ik, die verwijder je met de P2500.
 
Rembo;307558 zei:
En da's gewoon waterproof schuurpapier van de bouwmarkt?

Nee dat zeker niet Rembo, je moet "automotive" wetsandingpaper hebben, hierbij hebben de schuurkorrels ook allemaal dezelfde hoogte op het papier.
(ik leg het misschien een beetje krom uit maar je zult best begrijpen wat ik bedoel)

Overigens verwacht ik niet dat je snel met wetsandingpaper door de chroomlaag zult gaan, blanke lak op een auto is vele malen minder hard dan chroom, en bij een auto wetsanden haal je ook maar een paar micron per keer weg.
 
Er is spul dat heet iets van inox nog wat, een goedje dat je erop smeert, even laten zitten en dan afspoelen, uitlaat is dan als nieuw, blauwe vlekken, gele vlekken zijn verdwenen. Ik heb nog wel wat van het spul in een sjampotje staan. Waar het verkrijgen is weet ik niet. Volgens mij wordt het alleen in de industrie gebruikt. pm gestuurd
 
Rembo;307558 zei:
Ik denk dat Wondersteen ongeveer hetzelfde doet als de Autosol Metal Polish, .


Nope is het niet, het is een vrij grove schuurkorrelpasta die langzaam oplost in water. En daamree dus niet te vergelijken met een "gewone" metaalpolijst. (Ikzelf heb bijv ook Meguiar's , Mother's en Belgom Alu pasta's.)
 
OK, helder. Ik vond die Autosol al een behoorlijk grove korrel hebben vergeleken met Meguiars All Metal Polish en NeverDull, maar Wondersteen is dus nog een stap grover (en wordt langzaamaan fijner).
 
hoe zeker ben je ervan dat het verchroomt is ? en niet rvs...

de flens ziet er niet erg chroom uit namelijk
 
BlackPassat;307566 zei:
Nee dat zeker niet Rembo, je moet "automotive" wetsandingpaper hebben, hierbij hebben de schuurkorrels ook allemaal dezelfde hoogte op het papier.
(ik leg het misschien een beetje krom uit maar je zult best begrijpen wat ik bedoel).

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, het verschil tussen gewoon "bouwmarkt" schuurpapier en automotive.

sandpaperdiagram_zps1a88a2da.jpg