• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verfspetters van kunststof verwijderen

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
325
85
Ik heb hier een jaloezie voor op de achterruit waar hele kleine groene verf of lak spetters op zitten. De meeste zijn kleiner dan 1 mm2 maar het zijn er in totaal wel erg veel ik denk met gemak honderden.

Iemand tips hoe deze te verwijderen?
Ik krijg ze er niet af, zelfs producten als wasbenzine al geprobeerd.


IMG20240916160902.jpg


Op een afstandje zie je ze een stuk minder.

IMG20240916160857.jpg
 
Ik zou Poorboys Natural Look op brengen omdat dat makkelijk onder de vlekjes trekt en ze misschien los laat komen.
Natural Look houdt niet zo lang als bescherming op kunststof in de buitenlucht
Dus als bescherming moet je later voor iets anders kiezen
 
Als ik foto 1 bekijk dan lijkt het of het materiaal hetzelfde is wat in de auto gebruikt als bekleding van een autodeur.
Als je er met de vinger er opdrukt, druk je het materiaal in.
Zou zelf eens proberen met een borstel en drie hoek groene zeep uit een potje een borstel iets van het spul op de bewerken oppervlakte smeren dan met een emmer warm water borstel in het water dan rustig erover heen gaan en kijken welk resultaat het geeft.
Drie hoek groene zeep laat ook een beschermlaag achter het zal het materiaal niet aantasten.
 
Groenezeep zal helpen, ook al gedacht aan voorzichtig met kwastreiniger? Niet al te sterkte thinner en het verdwijnt super. Niet te lang laten zitten natuurlijk
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Verkade
Als ik foto 1 bekijk dan lijkt het of het materiaal hetzelfde is wat in de auto gebruikt als bekleding van een autodeur.
Als je er met de vinger er opdrukt, druk je het materiaal in.
Zou zelf eens proberen met een borstel en drie hoek groene zeep uit een potje een borstel iets van het spul op de bewerken oppervlakte smeren dan met een emmer warm water borstel in het water dan rustig erover heen gaan en kijken welk resultaat het geeft.
Drie hoek groene zeep laat ook een beschermlaag achter het zal het materiaal niet aantasten.
Dit materiaal kan je niet indrukken, het is juist erg hard (kan daardoor ook makkelijker breken). Het is ook niet poreus, PB Trim Restorer trekt er ook amper in waardoor het effect korter is. Als ik de spetters eraf krijg zou wil ik juist proberen het in de coating te zetten.

Misschien ook handig om te vermelden dat het er al minimaal 10 jaar op zit, wie weet richting het dubbele.
 
Groenezeep zal helpen, ook al gedacht aan voorzichtig met kwastreiniger? Niet al te sterkte thinner en het verdwijnt super. Niet te lang laten zitten natuurlijk
Ik denk dat ik wel eens van die ECO thinner heb gebruikt van de bouwmarkt maar dat spul vind ik redelijk waardeloos. Dan zou ik ergens echte thinner vandaan moeten halen.
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
Ik denk dat ik wel eens van die ECO thinner heb gebruikt van de bouwmarkt maar dat spul vind ik redelijk waardeloos. Dan zou ik ergens echte thinner vandaan moeten halen.
Inderdaad de echte is beter, niet de lang erop houden. Ik had laatste onderdeeltje laten week, paar uur later was het onderdeel compleet verdwenen. Krabben kan ook, maar je wilt geen zichtbare schade
 
Het materiaal is van kunststof.
Dat maakt het allemaal niet makkelijker zeker niet als het al veel ouder is dan 10 jaar.
Heb je er al aan gedacht om het zelf te spuiten!
Is de jaloezie voor de auto een echte blikvanger of kun je ook zonder.
Als het niet veel uit maakt kun je natuurlijk zoveel mogelijk middelen uit proberen
Nou heb je nog van die verfafbijt middelen alleen zou niet weten wat het resultaat zal zijn.
Die kun je gebruiken op een plek waar het niet zichtbaar is.
Het aanbrengen kun je met een wattenstaafje een tijdtje laten inwerken en kijken of je verschil ziet het zal dan niet groot zijn.
Het voordeel is verder dat je erbij staat dus als het te agressief werkt kun je direct met water afspoelen.

Ook het gebruik van thinner zou ik eerst met een wattenstaafje een druppel aanbrengen niet aan de zichtbare kant te zien is dus ergens onder of de achterkant.
Een 15 minuten erop laten zitten dan goed schoon maken.
Zie je geen verschil dan zou je ook met een wattenstaafje bij de groene verf kijken of het eraf gaat.
 
Alle goede bedoelingen ten spijt, destillaten als thinner en wasbenzine zijn uit den boze bij poreus kunststof van meer dan 10 jaar oud.
Als je het stuk wilt hebben, moet je het zo doen. Ook groene zeep is geen aanrader, die laat in de porie vettigheid achter.

De poreusheid gebruiken om met een onschuldige dressing (die er voor is) de hechting te verminderen is de eerste stap.
Als dat niet lukt, zou ik het laten voor wat het is. Zie het als karakter ;)
 
Misschien met dit gereedschap?
Bekijk bijlage 173144
Ik denk dat is wel eens vaker iets met wat grotere borstels geprobeerd heb, tot nu toe nog niet gelukt.


Alle goede bedoelingen ten spijt, destillaten als thinner en wasbenzine zijn uit den boze bij poreus kunststof van meer dan 10 jaar oud.
Als je het stuk wilt hebben, moet je het zo doen. Ook groene zeep is geen aanrader, die laat in de porie vettigheid achter.

De poreusheid gebruiken om met een onschuldige dressing (die er voor is) de hechting te verminderen is de eerste stap.
Als dat niet lukt, zou ik het laten voor wat het is. Zie het als karakter ;)
Het is juist niet poreus, jaren geleden al wat geprobeerd met wasbenzine en remreiniger, daar lijkt het materiaal weinig onder te lijden. Het wordt mogelijk iets doffer of grijzer maar verder doet het niets met de structuur.
 
Het materiaal is van kunststof.
Dat maakt het allemaal niet makkelijker zeker niet als het al veel ouder is dan 10 jaar.
Heb je er al aan gedacht om het zelf te spuiten!
Is de jaloezie voor de auto een echte blikvanger of kun je ook zonder.
Als het niet veel uit maakt kun je natuurlijk zoveel mogelijk middelen uit proberen
Nou heb je nog van die verfafbijt middelen alleen zou niet weten wat het resultaat zal zijn.
Die kun je gebruiken op een plek waar het niet zichtbaar is.
Het aanbrengen kun je met een wattenstaafje een tijdtje laten inwerken en kijken of je verschil ziet het zal dan niet groot zijn.
Het voordeel is verder dat je erbij staat dus als het te agressief werkt kun je direct met water afspoelen.

Ook het gebruik van thinner zou ik eerst met een wattenstaafje een druppel aanbrengen niet aan de zichtbare kant te zien is dus ergens onder of de achterkant.
Een 15 minuten erop laten zitten dan goed schoon maken.
Zie je geen verschil dan zou je ook met een wattenstaafje bij de groene verf kijken of het eraf gaat.

Ja het is het nogal een blikvanger, deze zit er nu op zonder verfspetters, maar hier is net een klein pootje afgebroken. Daarom wil ik eens kijken of ik de andere schoon kan krijgen en die erop zetten.

IMG_20200507_134333.jpg