• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkeerd schoonmaakmiddel gebruikt?

kokje

Detailing rookie
21 mrt 2021
10
2
Beste allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Opel Corsa GS Line van 02-2020.

Het lijkt erop dat de vorige eigenaar een verkeerd (schoonmaak-)middel heeft gebruikt om het dashboard te reinigen en dat heeft zijn sporen achtergelaten op alle zwarte plastic onderdelen van het dashboard. Op alle delen zitten vlekken en een doffe waas. Het lijkt alsof de ruiten zijn gewassen, maar er niet is gezeemd en e.e.a. zo is opgedroogd. Ook lijkt het alsof de beschermfolie er nog op zit, maar dat is niet het geval (dat was nog wel het geval bij de volumeknop, de ontgrendelknop en de knop voor de gevarenlichten).

Ik ben een absolute newbie op het gebied van detailing, maar kijk vaak met heel veel interesse naar zwaar vervuilde auto's die van binnen en van buiten worden schoongemaakt. Zo heb ik gezocht naar filmpjes om mijn probleem aan te pakken, maar ik heb hét middel niet kunnen vinden. Er worden zoveel middelen getoond met do's en dont's dat ik het niet aandurf om zomaar een middel te kopen en ik het probleem daarmee misschien eerder erger maak dan beter. Wel heb ik geprobeerd om de delen te reinigen met Total Interior cleaner & protectant van een bekend merk, omdat me dat een vrij onschuldig middel leek.

Hebben jullie een oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Met vriendelijke groet,

Hendrik
 

Bijlagen

  • 20210321_112539.jpg
    20210321_112539.jpg
    249,3 KB · Weergaven: 333
  • 20210321_112552.jpg
    20210321_112552.jpg
    243,1 KB · Weergaven: 346
  • 20210321_112605.jpg
    20210321_112605.jpg
    141,5 KB · Weergaven: 330
Laatst bewerkt:
Ik heb een vermoeden dat dit de zachte panolak is, welke bekrast is geraakt door het schoonmaken. Deze lak staat erom bekend dat het enorm snel krassen vertoond.

Maar weest gerust, dit is weg te krijgen als het goed gedaan word. Probeer eens een heel licht polijstmiddel en een microvezeldoek, voorzichtig inmasseren een tijdje. Afnemen met een schone microvezeldoek.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Aan de zijkanten lijkt ook nog wel of er product op zit. Maar hij zit ook helemaal vol met krassen. Polijsten zou dan een optie kunnen zijn.
 
  • Leuk
Reactions: kokje
Ik zie inderdaad veel krassen, waarbij sommige krassen zo diep lijken te zijn, dat ik betwijfel of ze weg te polijsten zijn (zonder het hele dash kaal te polijsten).
Van de vlekken heb ik het idee dat het dash afgenomen is met een sopje en dat restanten water zijn opgedroogd met kalkvlekken als resultaat.

Een goed recept om dit even op te lossen heb ik niet direct, ik zou wel zeggen probeer het eerst op een minder opvallende plaats te corrigeren, werkt dat, dan dat recept doortrekken naar de rest van het dash. Voor de kalk?vlekken zou ik zeggen gebruik een normaal middel tegen kalk (bijvoorbeeld sterk verdund azijn of citroenzuur, geen middel voor badkamers) en kijk op dat werkt (op een onopvallende plek).
 
Ik heb een vermoeden dat dit de zachte panolak is, welke bekrast is geraakt door het schoonmaken. Deze lak staat erom bekend dat het enorm snel krassen vertoond.

Maar weest gerust, dit is weg te krijgen als het goed gedaan word. Probeer eens een heel licht polijstmiddel en een microvezeldoek, voorzichtig inmasseren een tijdje. Afnemen met een schone microvezeldoek.
Ferryed30; bedankt voor je reactie (ik zag onder jouw bericht geen knopje om te reageren ).

Fireworkfanatic; ook jij bedankt voor je reactie. Het is een hele geruststelling om te lezen dat het is weg te krijgen. Ik weet niet of ik dit mag vragen, maar is PlastX of ScratchX van Meguiars hiervoor een geschikt product?

Met vriendelijke groet,

Hendrik
 
Ik zie inderdaad veel krassen, waarbij sommige krassen zo diep lijken te zijn, dat ik betwijfel of ze weg te polijsten zijn (zonder het hele dash kaal te polijsten).
Van de vlekken heb ik het idee dat het dash afgenomen is met een sopje en dat restanten water zijn opgedroogd met kalkvlekken als resultaat.

Een goed recept om dit even op te lossen heb ik niet direct, ik zou wel zeggen probeer het eerst op een minder opvallende plaats te corrigeren, werkt dat, dan dat recept doortrekken naar de rest van het dash. Voor de kalk?vlekken zou ik zeggen gebruik een normaal middel tegen kalk (bijvoorbeeld sterk verdund azijn of citroenzuur, geen middel voor badkamers) en kijk op dat werkt (op een onopvallende plek).
Ook jij bedankt voor je reactie! Ik ga je tip toepassen, voordat ik ga polijsten.

Met vriendelijke groet,

Hendrik
 
Volgens mij zie je veel zeepresten gewoon een keertje met een zachte allesreiniger erover spoelen en drogen en als vervolg PB natural of iets gelijkaardigs aanbrengen de grootste fout met pianolak en inox os dat omdat het vlekt en mensen dan extreem gaan ontvetten waardoor je ieder vlekje ziet gewoon een laagje olie erover helpt echt .
 
Persoonlijk zou ik bij iemand langs gaan die een mini polijstmachine heeft ala Proxxon
Knop even eraf en dan zacht polijsten.

Scherm zelf is uit zichzelf zo ?? Of is daar ook iets mis gegaan ??
 
Volgens mij zie je veel zeepresten gewoon een keertje met een zachte allesreiniger erover spoelen en drogen en als vervolg PB natural of iets gelijkaardigs aanbrengen de grootste fout met pianolak en inox os dat omdat het vlekt en mensen dan extreem gaan ontvetten waardoor je ieder vlekje ziet gewoon een laagje olie erover helpt echt .
Ook dat zal ik proberen. Bedankt voor de tip!
 
Volgens mij zie je veel zeepresten gewoon een keertje met een zachte allesreiniger erover spoelen en drogen en als vervolg PB natural of iets gelijkaardigs aanbrengen de grootste fout met pianolak en inox os dat omdat het vlekt en mensen dan extreem gaan ontvetten waardoor je ieder vlekje ziet gewoon een laagje olie erover helpt echt .
Bedankt voor je tip en je reactie!
 
Persoonlijk zou ik bij iemand langs gaan die een mini polijstmachine heeft ala Proxxon
Knop even eraf en dan zacht polijsten.

Scherm zelf is uit zichzelf zo ?? Of is daar ook iets mis gegaan ??
Bedankt voor de tip. Hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb, lijkt het erop dat het scherm zo is vanwege de antireflectiecoating(?).
 
Ik zie inderdaad veel krassen, waarbij sommige krassen zo diep lijken te zijn, dat ik betwijfel of ze weg te polijsten zijn (zonder het hele dash kaal te polijsten).
Van de vlekken heb ik het idee dat het dash afgenomen is met een sopje en dat restanten water zijn opgedroogd met kalkvlekken als resultaat.

Een goed recept om dit even op te lossen heb ik niet direct, ik zou wel zeggen probeer het eerst op een minder opvallende plaats te corrigeren, werkt dat, dan dat recept doortrekken naar de rest van het dash. Voor de kalk?vlekken zou ik zeggen gebruik een normaal middel tegen kalk (bijvoorbeeld sterk verdund azijn of citroenzuur, geen middel voor badkamers) en kijk op dat werkt (op een onopvallende plek).
Zou ik hier ook een water spot remover voor kunnen gebruiken, of is dat te agressief?
 
Is het niet gewoon residu van overmatig gebruikt middel. Zie het thuis ook wel eens hetzelfde beeld na afnemen met een te flinke scheut afwasmiddel op vaatdoekje.

Heb je niet PB Spray & Wipe of een specifieke auto interieur reiniger van bv Nanolex / Geyon. Beetje op goede microvezel doen en met beleid afnemen om geen verdere kras schade te veroorzaken.

Zo mild mogelijk beginnen, opschalen kan altijd.
 
Dat is een doorn in het oog op zo'n jonge auto. In welke omgeving woon je? Wellicht in de buurt van iemand met een nanopolisher zoals aangegeven.
 
Ik zou gewoon beginnen met een vochtige mf doek, als dat niet werkt dan icm een interieur reiniger. Dan is het zeer waarschijnlijk al opgelost. Dat plastic, NIET het scherm, zou je voorzichtig kunnen proberen met plastx.
 
Is het niet gewoon residu van overmatig gebruikt middel. Zie het thuis ook wel eens hetzelfde beeld na afnemen met een te flinke scheut afwasmiddel op vaatdoekje.

Heb je niet PB Spray & Wipe of een specifieke auto interieur reiniger van bv Nanolex / Geyon. Beetje op goede microvezel doen en met beleid afnemen om geen verdere kras schade te veroorzaken.

Zo mild mogelijk beginnen, opschalen kan altijd.
Ik heb het geprobeerd met total Interior cleaner & protectant van Chemical Guys, maar dat gaf geen enkel resultaat.
 
Ik woon in midden, werk in west. Stuur maar een PB met je woonplaats; wellicht ligt het op of nabij de route.

Gezien de omstandigheden werk ik voornamelijk vanuit huis, maar rij met enige regelmaat wel naar het werk; wie weet biedt het een kans.