• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil tussen single stage lak met clear coat??

Xizer

Detailing chief
22 mei 2008
1.596
85
Ik vroeg me af of er verschil zit tussen het detailen van een auto met een single stage lak of een auto met een blanke laklaag erover heen? Ik ben in het weekend met een rode astra begonnen en na een pass met de excenter en een polishing pad i.c.m. zowel de M80 als de SSR1 leek de lak na 2 passes lichter te zijn geworden als voorheen?

Een andere vraag m.b.t de pads. Bij het bewerken van een single stage lak krijgt je pad natuurlijk de kleur van de lak. Na het wassen in de padwasher en de wasmachine heeft de pad nog niet zijn oorspronkelijke kleur terug. Wanneer ik de volgende keer deze pad bijvoorbeeld op een zwarte auto gebruik, laat deze dan een rode waas ofzo achter of valt dit wel mee??

[mod]Topic verplaatst, is niet off-topic[/mod]
 
Ik heb niet gehad dat de pads een rode waas achterlieten na een rode Citroen single stage.
Single stage lakken zijn meestal een stuk zachter dan clearcote lakken. Oxideren ook veel makkelijker.
 
Dibbuz zei:
Ik heb niet gehad dat de pads een rode waas achterlieten na een rode Citroen single stage.
Single stage lakken zijn meestal een stuk zachter dan clearcote lakken. Oxideren ook veel makkelijker.

Je bewerkt dit soort lakken dus ook op dezelfde manier als een gewone clearcoat? Het is dus niet zo dat bepaalde producten wel goed en andere niet goed op een single stage werken? Ik schrok namelijk zelf namelijk nogal van de finish die ik achter liet na 2 passes met de excenter i.c.m een witte LC. De lak leek echt gewoon doffer te zijn geworden!
 
Single stage lakken zuigen soms veel meer, hierdoor kan je een onregelmatig effect krijgen of is polish soms niet lekker te verwijderen. Dat kan doffe plekken geven.

Meestal is een teststukje met een detailerspray goed om te proberen. Als het goed is haal je dan overtollig spul weg en krijg je de glans terug.

Zo niet, dan zou het wellicht ook kunnen zijn dat de lak door en door verweerd is. Let daar wel mee op. Die lak is zijn interne samenhang kwijt, waardoor je het er makkelijk helemaal af kan polijsten.
 
Er zijn geloof ik ook single stage lakken met een blanke lak laag, dan is het eigenlijk geen single stage maar heeft iemand hier ervaring mee?
 
Single stage wil zeggen géén blanke lak alleen kleurlak.
Zodra er blanke lak overheen zit is het al geen single stage meer, zoals bijna elke lak tegenwoordig.
Dus ja ik heb er genoeg ervaring mee ;)
 
Single stage kom je op de moderne auto van de laatste paar jaar niet meer tegen, zelfs de huidige uni-kleuren hebben een blanke laklaag. Oudere auto in uni-kleuren zijn nog echt single stage, dat is vaak ook goed te zien, want deze verkleuren vrij snel en je pad kleurt ook mee bij het polijsten. Single stage lakken zijn vaak ook de lakken die oxideren, dus dof worden.
 
dus mijn uni-lak rood van mijn fiat punto uit 94 zal dus zeer waarschijnlijk single stage zijn? Hij wordt namelijk wel snel dof.