• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verwisselbare steunplaat of meer uitslag?

dutchcargirl

Detailing trainee
23 jan 2021
8
25
Beste mededetailers,

Momenteel polijst ik mijn auto's volledig met de hand.
Dit levert behoorlijke spierballen op, maar niet altijd het gewenste resultaat.
Hoog tijd dus voor een polijstmachine.
Na zelf al flink wat research gedaan te hebben, blijven er twee potentiële kandidaten over.
Beide van hetzelfde merk, maar met andere specs (Carclean verkoopt deze machines helaas niet, dus zal geen merk noemen).
Het gaat om de volgende excentrische machines:

Machine 1: 125mm steunplaat - 8mm uitslag* - 750watt - toeren 2500-5500 min - 2,4 kilo - Ook met 75mm steunplaat te gebruiken
Machine 2: 125mm steunplaat - 15mm uitslag - 950watt - toeren 2000-5000 min - 2,7 kilo - Niet met andere steunplaten te gebruiken
* Voor €12,- extra een upgrade naar een machine met 10mm uitslag, overige specs zijn hetzelfde.

Wat mij doet twijfelen is waar ik meer profijt van zal hebben: een machine verwisselbare steunplaat (zowel met 125mm als met 75mm te gebruiken), of een met meer vermogen, een grotere uitslag en die rustiger kan starten (2000 vs. 2500 toeren).
Werkt een 75mm plaat fijn op zo'n machine? Of zijn bijvoorbeeld raamstijlen ook goed te doen met een 125mm plaat en 15mm uitslag, en heeft een 75mm plaat niet veel toegevoegde waarde?
En merk je daadwerkelijk tussen een machine met 8mm en 10mm uitslag?

Ik ben starter, en wil het voor nu bij één machine houden, welke ik hobbymatig met name zal gebruiken voor mijn 2004 Ford Mustang, en incidenteel voor de 1976 Mustang, 2006 Ford Focus en 2002 Suzuki Alto. Ik vermoed dat deze allemaal verschillende lakdiktes zullen hebben, geen idee of dit nog iets zal uitmaken voor mijn uiteindelijk keuze.
De 2004 Mustang zit onder de swirls en kleine krasjes, zie foto's (linker paneel een klein stukje met de hand gepolijst, rechts onbehandeld).
Ook de 2006 Focus en 2002 Alto zitten van voor tot achter helemaal onder de swirls en kleine krasjes.
Juist omdat ik graag een allround machine wil, neig ik naar de machine met 8/10mm uitslag, maar ik hoor graag jullie advies!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het maken van de definitieve keuze!

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20200712_202337.jpg
    IMG_20200712_202337.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 108
  • IMG_20200712_225934.jpg
    IMG_20200712_225934.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 94
  • IMG_20200712_225835.jpg
    IMG_20200712_225835.jpg
    276,6 KB · Weergaven: 112
Als ik het ook even heel kort en simpel mag houden:

Neem gewoon een DAP Evo bij Carclean. :p Eén veelzijdige machine met twee maten backingplates en niet éé machine met grotere uitslag.

- 1000 watt
- 8mm uitslag
- 125 / 88 mm backingplates
- 2.3kg
- 2000-6000 OPM
- Beste service en garantie.
 
Machine 1 is het meest veelzijdig en daarom zou ik voor die machine gaan als ik jou was ,stel dat er nog eens wat extra budget vrijkomt kun je er altijd nog een 15mm machine bijkopen.
Zonder een machine met kleine backingplate ben je imo te beperkt qua keuzes.
 
Eens met bovenstaande advies wat machine betreft.
Aangaande het merk. Er zijn meerdere goede merken polijstmachines. Maar voor wat de (meestal gratis) service betreft
en de hoeveelheid praktijk kennis zit je in deze webshop en op dit forum bij de top in Nederland.
 
Eens met Quantox, gewoon bij CarClean kopen.
Grote uitslag is lastig langs randen en in hoeken
Neem een DAP en zie dat iemand je de eerste stap helpt met een rotary
daarna hoef je alleen bij te houden is een DAP genoeg.
 
Ik zou ook de DAP Evo adviseren, met aanschaf van de flexipad backingplates kun je zelfs nog kleiner gaan als je smalle strookjes hebt bijvoorbeeld; dan heb je een heel mooie veelzijdige machine. Mocht je echter bij de selectie (moeten) blijven, dan moge het inmiddels duidelijk zijn dat #1 aangeraden wordt.

Succes met kiezen!
 
Ik kan mij enkel aansluiten bij alle anderen, service nadien is ook gewoon goed.

Waarom elders? Scherpere prijs bij een echte dozenschuifer? Ik weet niet hoeveel 'haast' je hebt met de aanschaf van een polijst machine. CarClean heeft zo nu en dan nog een actie ermee. Eind januari vaak actie dagen. Februari vaak let it rain actie. Kijk maar eens in het sub gedeelte aanbiedingen.

Maar op dit moment is alles overal onzeker, of dat soort dingen door gaat, door dat virus.
 
Wow, bedankt iedereen voor de snelle reacties!!
De keuze tussen machine 1 en 2 is inmiddels duidelijk, de 8mm heeft de voorkeur.

De DAP Evo staat ook zeker hoog op mijn lijstje. Echter door een flinke korting is de Duitse machine die ik op het oog heb nu ongeveer de helft van de prijs van de DAP Evo. Voor mij toch wel een serieuze overweging waard, want voor dat geld heb ik ook een hoop pads, polijstmiddelen, of benzine :)
De korting is tot eind februari geldig, dus nog genoeg tijd om eventuele acties bij CarClean af te wachten.
Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer geworden, bedankt daarvoor!
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Let wel op de kwaliteit van de machines. ;) Klinkt nogal als wat geschuif van dozen, zeker met de €12 voor een ''upgrade'' naar 10mm uitslag. Dit is in feite een compleet andere machine, andere balans/onderdelen en dergelijke, voor maar een tientje ''extra''.

Denk ook aan de garantie en service, welke dan via Duitsland zouden moeten lopen.
 
@Quantoxx Dat is zeker een belangrijk ding om op te letten. Het is in Duitsland een bekend merk (maakt overigens enkel polijstmachines), en heeft veel goede reviews m.b.t. de machines. Op Duitse forums ook veel positieve verhalen.
Echter, dat 'tientje extra' voor de 10mm wekt inderdaad toch wat achterdocht, en ik zie nu ook dat ze maar een jaar garantie bieden (dacht gelezen te hebben dat het 2 jaar was)...
Ik ga er in ieder geval nog even flink over nadenken
 
De Krauss? die je op het oog hebt, lijkt identiek aan de DAP900, de voorganger van de DAP Evo. Als je naar de specs gaat kijken, zul je zien dat bepaalde machines onder 3-4 verschillende merknamen verkocht worden en vaak ook een andere kleur behuizing hebben. Ik heb ook geen reden om aan te nemen dat er kwaliteitsverschil is tussen de verschillende merken waar zo'n machine onder geleverd wordt, het echte verschil zit in de prijs en de service.

Als ik naar je Mustangs kijk, hebben die best wel wat rondingen en randjes in de motorkap, en eigenlijk is alleen bij de 76-er sprake van grote gladde oppervlaktes (zijkanten en kofferbak), waar je met een grote backingplate en grote uitslag goed uit de voeten kunt. Voor smallere randjes, is een niet al te grote uitslag ook een voordeel: dat gaat makkelijker en stabieler dan met een machine met grote uitslag.

Andere optie is dat je probeert hier een 2e hands DAP op het forum te scoren. (Ze worden wel aangeboden, maar vaak moet je er dan wel snel bij zijn)
 
De Krauss heb ik ook wel naar gekeken, maar het gaat om de T2500/T3000 van Liquid Elements o_O. Het lijkt inderdaad qua uiterlijk allemaal veel op elkaar.
Net nog even bij mijn Mustangs staan kijken, zie inderdaad wel veel vouwen/hoekjes waar een kleinere uitslag i.c.m. een kleinere steunplaat fijner zou werken. Dus het is wel zeker dat ik voor de machine met kleinere uitslag ga. Ik zal in de gaten houden of er hier op het forum een mooie machine aangeboden wordt!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Vind de prijzen wel erg laag. De T2500 er zelfs in een setje met 4 pads / 3 polijstmiddelen / doeken / tape / wax / applicators
voor minder dan een losse DAP Evo. (Geen extra koolborstels / kleinere plate)

Lees niks over de garantie, maar wel; ''Deze Polishing Power Dap Evo excentrische polijstmachine set...'' :confused:
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
De DAP Evo staat ook zeker hoog op mijn lijstje. Echter door een flinke korting is de Duitse machine die ik op het oog heb nu ongeveer de helft van de prijs van de DAP Evo.

De flinke korting is eenmalig, de goede service is voor de ganse levensduur van de machine.
Recent mijn Ibrid van 2016 binnengebracht en door Carclean mooi geholpen.
Aan u de keuze...
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Geloof mij: 100 euro proberen te besparen is het niet waard. Detailen is een dure hobby, daarbij moet je niet beknibbelen op service en advies.

Wat verwacht je nou? Paar tientjes besparen door elders te kopen, en vervolgens hier alle info gratis te halen? Info en ervaring die grotendeels dankzij carclean is opgedaan afgelopen decennia, verzameld en beschikbaar is gesteld voor een groot publiek op een gratis forum. Het grootste forum van Benelux notabene, met een trouwe community die jou gratis en belangeloos met raad en daad helpt met al jouw beginnersvragen.
Enig idee wat dat waard is voor jou?

En dan ga jij hier vragen hoe jij een paar tientjes kan besparen eenmalig om jouw dikke auto te perfectioneren?
 
2 Mustangs en bezuinigen op de machines ?
Ik ben los ...
Precies, omdat ik het geld liever in de auto's zelf steek, en er al hard genoeg voor moet werken.
Ik ging er namelijk vanuit dat zo'n LE meer dan prima zou zijn, aangezien ik echt niet iedere maand ga polijsten.
Tevens dacht ik dat zo'n LE niet enorm veel verschilde van een DAP Evo, en dan is 100 euro verschil voor mij toch een serieuze overweging waard.
Stukje kennisgebrek waar zo'n forum dan uitkomst biedt.
Dankzij jullie advies heb ik die LE uit mijn hoofd gezet, en ga ik een dezer dagen de DAP Evo bestellen.

Bedankt :)
 
Ik heb eventueel ook nog een DAP900 in de aanbieding. Geen EVO maar een van de eerste modellen maar wel splinternieuw in de doos... Wellicht als machine om te beginnen een mooie? Ooit gekocht als reserve machine voor de kleinere delen maar ik ben volledig over op Rupes en die lijn is inmiddels helemaal compleet...
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Teun en RoCo