• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vignet verwijderen

Om te beginnen met veel geduld!

Als de sticker warm is van de zon is het ook makkelijker.

Een plastic bank- of spaarkaart kan helpen om het vignet weg te schrapen. Als je er een beetje makkelijk aan kan zou je ook met een los breekmes, voorzichtig, het meeste kunnen verwijderen. Lijmresten kan je wegkrijgen met WD 40, als dat niet lukt met wat sterkere producten als aceton of tinner, maar daar mag je niet mee morsen want dan heb je vlekken op je dashboard of tapijt of zetels.

Succes!
 
Eerst het grootste deel verwijderen als het warm is. Pas op met het verwarmen van je ruit, want te grote warmteverschillen kunnen een barst als gevolg hebben... Lekker in het zonnetje gaat inderdaad prima!
Resten kun je proberen te verwijderen met WD40. Werkt prima tegen lijmresten en is niet gevaarlijk voor je interieur. Om vlekken te voorkomen wel even een grote handdoek op je dashboard.
WD40 niet direct op de plek spuiten, maar buiten de auto op een doek doen en dan in de auto om te verwijderen.

Mocht dat niet gaan; Nagellak remover op een watje gaat ook prima.. Even de toilettas van moeders de vrouw plunderen! Leg wel een grote handdoek op je dashboard. Zoals gezegd kan iets morsen nare gevolgen hebben.. Dit soort middelen kan vlekken en uitbijten in vrijwel alle materialen in je interieur! Vandaar ook het advies om het op een watje te gebruiken. Dat wat je de auto in neemt, lekt in principe al niet meer...
 
Ik kwam er tijdens een vakantie achter dat babydoekjes (van die billendoekjes) ook prima werken.
Die liggen sinds we een zoontje hebben standaard in de auto. (En in de woonkamer, zijn kamer, badkamer, je kent het....)
Wel eerst het meeste van de sticker eraf peuteren, maar dat is een mooi klusje voor als je in slaap dreigt te vallen op de autobahn
Daarna gewoon een tijdje zachtjes met een babydoekje wrijven en alle lijm komt zo los.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Ik heb mijn stickers met de haarföhn eraf gekregen (warmste standje).
Daarna even met Spiritus de lijm resten wegkrijgen en vervolgens het raam poetsen met een goede ruitenreiniger (Meguiars - Perfect Clarity Glass Cleaner gebruik ik het liefste :innocent:)
Daarna is die helemaal weer als nieuw :D
 
Heb je geen Teer (en Lijm)verwijderaar liggen? Die heb je vaker nodig voor plekjes op velgen en lak, en is hiervoor ook prima geschikt. Die van Dodo Juice die ik heb (Supernatural Tar & Glue Remover) ruikt dan ook nog eens lekker!
 
Deze werkt perfect:
https://www.Carclean.com/product/Valet_Pro/Citrus_Tar_and_Glue_Remover_500ml_EC10_500ml_101769

Zoals Dreier-Reihe al aangeeft, voor meer zaken te gebruiken en ook nog eens voordelig...
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Ik lees vaak de tip, om eerst een beetje vaseline op je raam te doen en dan het vignet erop plakken.
Heb je nu niets aan, maar misschien de volgende keer wel.

Of de kenners moeten dit geen goede tip vinden... omdat je vignet alsnog vastplakt, of nog erger, naar beneden glijd. Ik heb net nl. nog nooit geprobeerd.
 
Misschien geen heel slecht idee, als hij maar wel redelijk goed vast zit.
Zo'n vignet is namelijk ongeldig wanneer hij niet goed geplakt zit, om te voorkomen dat hij heelhuids te verwijderen is en dus voor meerdere auto's gebruikt kan worden.
 
Heelhuids verwijderen zal het niet worden verwacht ik.

Denk dat het de kracht van de lijm wat wegneemt, waardoor het makkelijker te verwijderen is, zonder al dat gepeuter en rotzooi op je raam.
Je mag maar twee vignetten op het raam hebben... 1x zwitserland (hele jaar) en 1x 10-dagen Oostenrijk voor heenreis. Voor de terugreis dus een nieuwe nodig...
Moet de ander van Oostenrijk er dus eerst af....
 
Laatst bewerkt:
Kinderen neem je niet, maar krijg je. Of zoals in ons geval, krijg je niet.

Is wel therapeutisch werk om sticker er af te pulken en daarna met doekjes wrijven...
Als het nog makkelijker kan ;)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Sticker even warm maken met de fohn en daarna met valet pro glue and tarremover.

Ik smeer zelf altijd de vignetten voor het aanbrengen even goed in met vaseline. Blijft altijd prima zitten. Als je terug bent haal je hem er zo heel af. Daarna de ruit even schoon maken met een goede glasreiniger. (En mocht je hem hetzelfde jaar weer nodig hebben, even opnieuw vaseline er op en hij doet zo weer dienst. Nog nooit problemen mee gehad.)

Ik wil niet mijn hele ruit vol hebben met stickers. (anders zou ik bijvoorbeeld dit jaar een groene Duitse milieuzonesticker, een Oostenrijks tolvignet en een Zwitserstolvignet op een rijtje hebben)