• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volgorde dilemma: foamen-wassen-afspoelen / wasbox

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
901
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
Omdat ik ook wel eens aan het foamen wilde heb ik vandaag een handfoamer en Monello Artico Magico Snowfoam gekocht.

Ik zit een beetje te dubben over wanneer ik deze het beste kan gebruiken in relatie tot mijn bezoek aan de wasbox die op 2 minuten rijden van huis huis is.

In deze zomerse omstandigheden is mijn auto eigenlijk nooit heel vuil want rijd altijd over verharde wegen en kom nooit off road. Het wasproces gaat nu als volgt:

Huidige situatie
1. Voor het huis: wassen (ik vind het niet handig om wasemmers mee naar de wasbox te nemen)
2. In de wasbox: afspoelen en drogen (gezien de afstand is afspoelen in de wasbox iets handiger dan een in mijn situatie een tuinslang aansluiten en uitrollen van 2 hoog naar beneden)
3. Voor het huis: nabehandelen

Dit betekent 1x op en neer rijden naar de wasbox

De vraag is wat nu handig is in combonatie met het foamen. Ik zit denken aan:

Foamsituatie
1. In de wasbox: foamen en afspoelen
2. Voor het huis: wassen
3. ln de wasbox: afspoelen en drogen
4. Voor het huis: nabehandelen

Dit betekent dus 2x op en neer rijden naar de wasbox.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Laatst bewerkt:
2 afsluitbare emmers is makkelijker als 2 keer op en neer rijden.
je kan de auto dan in 1 keer compleet wassen

Zal een beetje aan de afstand liggen. Bij zijn 3 boxen 24/7 beschikbaar op 1km afstand. Ik heb er eigenlijk veel plezier van op deze manier.

Mijn situatie is:

2 emmers mee met Gemma seals. En gevuld met water. 3e emmer los mee voor velgen. En natuurlijk het hele was en droog gerei.

Vervolgens, velgen afspuiten, auto afspuiten en de velgen emmer vullen met HD. Door deze los erin te zetten. Totaal 2 muntjes.

Velgen, wielkasten en banden wassen. Tip! Op de helft ( na 2 velgen, banden en wielkasten) de auto foamen. De andere 2 velgen enzovoort wassen.

Auto afspuiten en met uitladen doe ik altijd al de shampoo in mij was emmer. En nu dus na het afspuiten/spoelen de emmer even op schuim brengen.

Auto wassen en vervolgens afspuiten, drogen en alles weer in de auto.

Kortom dit word simpelweg een handigheid als je het maar vaak genoeg doet.

Je gaat voor jezelf wel uitvinden wat voor jou wel werkt en wat niet, maar het lijkt me niet handig om met 2 gevulde emmers van 2 hoog naar beneden lopen en in je auto te tillen, dat lijkt me prima voor een keer maar niet op regelmatige basis. De slang uitrollen is ook lastig dus het is een beetje kiezen uit 2 minder goede opties.
Heb je in de carwash geen mogelijkheid om je emmers te vullen buiten de hd reiniger?
Persoonlijk zou ik eventueel thuis prewashen en de velgen insprayen/borstelen, met lege emmers naar de carwash rijden, daar vullen, en het hele was gebeuren in de carwash afhandelen om daarna de auto thuis verder behandelen.

Laatst bewerkt:
Ik neem ook altijd 2 wasemmers mee naar de wasbox, spoel hem daar af, was hem en droog hem ook bij de wasbox, hoef ik maar 1 keer op en neer te rijden;) Al zijn ze niet bij alle tankstations/wasboxen even blij met mensen die hun auto met de hand wassen, vooral niet op een zaterdag:confused: Maar het is net wat je zelf handig vind:)

staat dit niet bij jullie wasbox dan?
HET IS TEN STRENGSTE VERBODEN DE MOTOR OF MOTORRUIMTE VAN UW AUTO TE REINIGEN OF GEBRUIK TE MAKEN VAN EEN EMMER OF SPONS
20h9but.webp

@BusdriverTheo Dat is echt heel vreemd. Bij ons is er zelfs een speciaal programma om je motorruimte te reinigen, als je dat zou willen. En ja, dat sommige eigenaren er niet blij mee zijn als mensen alleen afspuiten met demiwater maar wel een geruime tijd de plek bezetten daar kan ik nog wel in komen.

ik heb het een keer gezien dat er iemand met een emmer bezig was en er vriendelijk doch dringend verzocht werd om te vertrekken omdat het niet was toegestaan, op dat moment was het echt niet druk.

Dat is dus gewoon sneu en volgens mij heb je het dan als eigenaar van de wasbox niet helemaal begrepen. Maar goed, ik ben blij dat ik gewoon voor de deur kan wassen en alleen in de wasbox kom om vliegen of vogelpoep eraf te spuiten.

Nee bij ons staat dat er niet. Eigenlijk staan er helemaal geen regels en iedereen laat het toch ook netjes achter. Sterker nog de eigenaar woont er bij ons naast en komt soms wel eens kijken. Die was de eerste keren verbaasd wat ik allemaal bij had. Krijg soms nog wel eens een handje vol wasmuntjes

• Leuk
Reacties: Sugr_81
dat van de motor en motorruimte reinigen zal wel weer iets met milieu eisen te maken hebben (bodemverontreiniging) maar dat van die emmers snap ik ook niet.

dat van de motor en motorruimte reinigen zal wel weer iets met milieu eisen te maken hebben (bodemverontreiniging) maar dat van die emmers snap ik ook niet.

Misschien dat het te maken heeft, dat ze bang zijn dat wasmiddelen in die emmers gaan reageren met hun eigen wasmiddel (in de opvangbak van het vuilwater).

Zijn er trouwens ook nog wasboxen waar het verboden is om je auto te wassen? :p

• Leuk
Reacties: Aficior
Ik neem m'n lege emmers mee naar de wasbox en vul ze, tegen betaling, daar met warm! water.

20160202_101334.webp

Tankstation Total Jongeneel, Ypenburgse Stationsweg 199, nabij het van der Valk hotel in Nootdorp langs de A12.

20160202_101122.webp

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Tjerk
@Jansen

check muntautomaat, dus ja, betalen voor warm water. 2 euro is voldoende om allebei de 19 liter emmers vol te krijgen. ;)

Je kan ook van die pre-paid kaarten kopen. 50 euro geeft recht op 100 euro was tegoed. Hiermee kun je ook in de wasboxen betalen.

Dit is, voor mij dan, ook de enige wasbox waarbij ze ook écht osmose en/of kalkvrij water hebben. Ik durf gerust de auto af te spuiten en op te laten drogen in de zon zonder dat er vlekken ontstaan.

• Leuk
Reacties: Jansen