Dit weekend stond er een Volkswagen New Beetle gepland voor een detail.
De auto bij aanvang:
zo stond de auto erbij op vrijdagmiddag nadat 'ie gebracht is, op het eerste gezicht ziet het er allemaal spik en span uit of zoals vaker gezegd: mooi van ver, verre van mooi...
Zoals altijd begin ik op zaterdagochtend rond de klok van 7 uur en dan ziet de auto er toch net wat anders uit, zeker als je met je neus erop zit:
Foamen, wassen, de-ironizen:
standaard begin ik met het infoamen van de auto, zo kan het vastgekoekte vuil los weken en afgevoerd worden.
- Monello Lancia 2.0
- Monello Artico foam
- Poorboy's World shampoo
Omdat het whitewall banden waren, durfde ik niet zo goed een de-ironizer te gebruiken, bang dat de witte wang paars zou worden en niet schoon zou krijgen, zou je mooi voor joker rijden met Telerubbie banden. Naderhand bleek dat het een plastic ring is die onder de wieldop geklemd zit
De wielen en plastic strip schoon gemaakt met een restant sopje, dit voldeed prima.
Nadat de auto gronding is afgespoten, alle was spullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam best veel vervuiling van de auto af, de klei kleurde aardig bruin ondanks een goede pre-wash. Niet gek aangezien de auto dik 22 jaar oud is en eigenlijk nooit een dergelijke detail heeft ondergaan (voor zover de huidige eigenaar zich kan herinneren).
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&wipe
Lakdiktemeting:
de auto zit ruim in z'n jasje, niet gek omdat de auto in het verleden al eens vaker een re-spray heeft gehad.
Voor het gemak eens een vector tekening gedownload en hierop de waardes gezet.
Staat van de lak:
de auto is recentelijk voor een deel overgespoten, met name het dak en de achterste stijlen vanwege roestvorming in de dakgoten.
Voor de rest de gebruikelijke swirls, her en der een deukje, wat diepere krassen, kortom van alles en nog wat.
De gespoten delen zagen er beter uit dan de niet gespoten delen. Her en der wat lichte marring door het kleien en lichte swirls van het wassen. Tussen het spuiten en het wassen is er niets meer aan gedaan.
Polijsten:
uit ervaring weet ik dat VAG lakken best hard kunnen zijn, deze auto was helaas geen uitzondering, ondanks dat deze in het verleden al wat re-sprays heeft gehad.
Omdat ik het beu ben om iedere keer met de rotary te staan harken en het vele nabewerken ervan, ben ik overgestapt op MF pads met de daarbij horende interface pads met een 1-staps polijstmiddel. Simpel gezegd: hoe harder de interface pad, hoe hoger de slijpgraad van de MF pad. In plaats van allerlei polijstpasta's, kun je het ook met een AIO doen. Vergelijk het met de Rupes UNO Protect of Nanolex One Polish&Protect, maar dan van een ander merk.
- Rupes Bigfoot Mark I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- Proxxon dual action
Dit gaf de volgende resultaten:
Op het recent gespoten dak viel het wel mee, wat lichte swirls veroorzaakt door het wassen, hoe voorzichtig je ook doet....
Gelukkig was het met een milde combinatie makkelijk te verwijderen in 1 run.
Je wrijft zo de glans erin
Omdat de Beetle best grote uitstekende bumpers heeft, heb ik de delen waar tegenaan gepolijst kan worden, extra afgeplakt met Tesa tape speciaal geschikt voor gevoelige ondergronden, zeker met in het achterhoofd dat de auto recentelijk gespoten is. Je wilt echt niet dat je ineens de blanke lak eraf trekt
Het resultaat mocht er weer zijn. Is de lak 100% strak? Nee, her en der zitten nog wat diepere krassen, maar zo voor de eerste keer is het prima. Er moet nog marge over blijven voor toekomstige beurten
Bescherming:
de lak is voorzien van een laagje Ultimaxx Waxeramic. Per deel aanbrengen, 10 minuutjes laten curen en dan afnemen met meerdere doeken.
Details, details, details:
dit maakt het verschil, het zijn de kleine dingen die het 'em doen
Zacht kwastje en wat Spray&Wipe.
Onder de motorkap de boel schoon gemaakt met doeken, kwasten en APC en met Gyeon Preserve behandeld.
Leder gereinigd met Gyeon Leather Cleaner
- alle kunststoffen schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner
- de ramen schoon gemaakt met Monello Cristallino
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.
- banden behandeld met Waxaddict Tyre Conditioner
En toen kon de auto naar buiten...
De auto bij aanvang:
zo stond de auto erbij op vrijdagmiddag nadat 'ie gebracht is, op het eerste gezicht ziet het er allemaal spik en span uit of zoals vaker gezegd: mooi van ver, verre van mooi...
Zoals altijd begin ik op zaterdagochtend rond de klok van 7 uur en dan ziet de auto er toch net wat anders uit, zeker als je met je neus erop zit:
Foamen, wassen, de-ironizen:
standaard begin ik met het infoamen van de auto, zo kan het vastgekoekte vuil los weken en afgevoerd worden.
- Monello Lancia 2.0
- Monello Artico foam
- Poorboy's World shampoo
Omdat het whitewall banden waren, durfde ik niet zo goed een de-ironizer te gebruiken, bang dat de witte wang paars zou worden en niet schoon zou krijgen, zou je mooi voor joker rijden met Telerubbie banden. Naderhand bleek dat het een plastic ring is die onder de wieldop geklemd zit
De wielen en plastic strip schoon gemaakt met een restant sopje, dit voldeed prima.
Nadat de auto gronding is afgespoten, alle was spullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam best veel vervuiling van de auto af, de klei kleurde aardig bruin ondanks een goede pre-wash. Niet gek aangezien de auto dik 22 jaar oud is en eigenlijk nooit een dergelijke detail heeft ondergaan (voor zover de huidige eigenaar zich kan herinneren).
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&wipe
Lakdiktemeting:
de auto zit ruim in z'n jasje, niet gek omdat de auto in het verleden al eens vaker een re-spray heeft gehad.
Voor het gemak eens een vector tekening gedownload en hierop de waardes gezet.
Staat van de lak:
de auto is recentelijk voor een deel overgespoten, met name het dak en de achterste stijlen vanwege roestvorming in de dakgoten.
Voor de rest de gebruikelijke swirls, her en der een deukje, wat diepere krassen, kortom van alles en nog wat.
De gespoten delen zagen er beter uit dan de niet gespoten delen. Her en der wat lichte marring door het kleien en lichte swirls van het wassen. Tussen het spuiten en het wassen is er niets meer aan gedaan.
Polijsten:
uit ervaring weet ik dat VAG lakken best hard kunnen zijn, deze auto was helaas geen uitzondering, ondanks dat deze in het verleden al wat re-sprays heeft gehad.
Omdat ik het beu ben om iedere keer met de rotary te staan harken en het vele nabewerken ervan, ben ik overgestapt op MF pads met de daarbij horende interface pads met een 1-staps polijstmiddel. Simpel gezegd: hoe harder de interface pad, hoe hoger de slijpgraad van de MF pad. In plaats van allerlei polijstpasta's, kun je het ook met een AIO doen. Vergelijk het met de Rupes UNO Protect of Nanolex One Polish&Protect, maar dan van een ander merk.
- Rupes Bigfoot Mark I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- Proxxon dual action
Dit gaf de volgende resultaten:
Op het recent gespoten dak viel het wel mee, wat lichte swirls veroorzaakt door het wassen, hoe voorzichtig je ook doet....
Gelukkig was het met een milde combinatie makkelijk te verwijderen in 1 run.
Je wrijft zo de glans erin
Omdat de Beetle best grote uitstekende bumpers heeft, heb ik de delen waar tegenaan gepolijst kan worden, extra afgeplakt met Tesa tape speciaal geschikt voor gevoelige ondergronden, zeker met in het achterhoofd dat de auto recentelijk gespoten is. Je wilt echt niet dat je ineens de blanke lak eraf trekt
Het resultaat mocht er weer zijn. Is de lak 100% strak? Nee, her en der zitten nog wat diepere krassen, maar zo voor de eerste keer is het prima. Er moet nog marge over blijven voor toekomstige beurten
Bescherming:
de lak is voorzien van een laagje Ultimaxx Waxeramic. Per deel aanbrengen, 10 minuutjes laten curen en dan afnemen met meerdere doeken.
Details, details, details:
dit maakt het verschil, het zijn de kleine dingen die het 'em doen
Zacht kwastje en wat Spray&Wipe.
Onder de motorkap de boel schoon gemaakt met doeken, kwasten en APC en met Gyeon Preserve behandeld.
Leder gereinigd met Gyeon Leather Cleaner
- alle kunststoffen schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner
- de ramen schoon gemaakt met Monello Cristallino
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.
- banden behandeld met Waxaddict Tyre Conditioner
En toen kon de auto naar buiten...
Laatst bewerkt: