• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen Polo 2010 Uni zwart

bartr123

Detailing chief
24 aug 2008
1.248
85
50
Als afsluiter van 2011, en auto weet ik het hoeveel, nog eens een show-off van mijn kant.

Waarom zo veel auto's en zo weinig show-off's vraag je je dan af, wel, dat is eenvoudig uit te leggen.
De meeste auto's die hier komen worden per uur gemaakt,en aangezien ik een bedrijf heb ga ik geen bergen tijd in foto's steken en tegelijkertijd de klant op kosten brengen.
Daarbij zijn het ook regelmatig klussen die ook niet denderend de moeite waard zijn om compleet op de gevoelige plaat vast te leggen.


Maar zo af en toe heb je er een bij waarvan je denkt, ja.. hier kan ik wel eens iets mee, alszijnde om:
A, de klant te laten zien dat zijn/haar auto toch wel heel beroerd er bij staat,
B, jullie als forumleden eens wat van mijn kant te laten zien.
C, omdat ik Dennis na overname van zijn camera ook een show-off ben verschuldigd.

Goed, het verhaal:
Na Woensdag met Ivo een dikke BMW 330 coupe te hebben gedaan, vond de beste man dat het tijd werd dat de Polo van zijn vriendin ook maar eens netjes gemaakt moest worden.
Na wat andere klussen de auto maar ingepland voor afgelopen zaterdag 31-12, de auto logeerde immers al een paar dagen bij mij in de werkplaats.

Zijn vriendin en de Polo waren sinds dag 1 dat ze de auto had helemaal smoorverliefd op het gemak van de wasstraat, maar juist hier loert het gevaar,
De zachte uni zwarte lak en de harde "sprieten" van de wasstraat die niet krast... waren dus de oorzaak van onderstaande lakdefecten:

IMG_3648.webp


IMG_3640.webp


IMG_3648.webp

Goed, genoeg ellende dus.

Na diverse testspots gemaakt te hebben kwamen ik uit op een combi van een witte kompressor pad, de 3M groene dop (fast cut plus) dit in 2 hits vanwege de extreme diepe krassen.
Dit werd nagewerkt met een stapje lichter om de polijstkrassen te verminderen, dit gebeurde met een blauwe 3M pad en de licht blauwe dop (machine Polish)
Dit werd allemaal nagewerkt met een gele 3M pad en de 3M gele dop (Extra fijn)
Dit alles is roterend gebeurt, tijdens en na het polijsten is de lak continu goed gecontroleerd op eventuele polijstkrassen en/of hologrammen.

Tijdens de polijstsessie zijn er geen foto's meer genomen, de Groene dop gaf een enorme stofbende, en daar wou ik mijn nieuw verworven camera liever niet in hebben liggen.

Door de zachtheid van de lak was het afnemen van polijstresidu een crime, doordat je met de zachtste doek al krassen in de lak trok.
Met veel engelen geduld en zacht wrijven hebben we (Ja we, want ik kreeg hulp van Jan en Ivo, waarvoor mijn dank) tot een nihil niveau kunnen behouden.

Door de zachte lak keuze heb ik ervoor gekozen om deze te voorzien van een C-Quartz coating, de lak werd hiervoor geprepareerd met de Eraser van Carpro.
Zo hadden we een perfecte basis voor de C-quartz, hieronder aan brengen en de laag C-Quartz in beeld:

IMG_3696.webp


De C-Quartz laag zelf:

IMG_3692.webp


IMG_3691.webp


Afnemen van de C-Quartz ( Viel me op dat deze lastiger uit te buffen is dan de vorige versie )

IMG_3721.webp


Banden zijn ontvet en gedrest met de Perl 1:5, sponningen afgenomen met Last Touch, ramen met Glass cleaner concentrate.
Eind resultaat na totaal 17,5 uur werk op oudejaarsavond 23.00:

IMG_3684.webp


IMG_3683.webp


IMG_3657.webp


IMG_3668.webp


IMG_3726.webp


Bedankt voor het lezen, en bedankt alvast voor de reactie's of voor het kritiek;)

Bart
 
Onvoorstelbaar was een krasstraat kan aanrichten op nog zo'n jonge auto. Dat de lak van een VW niet altijd hard is blijkt hier maar weer.
Gelukkig is hij mooi opgeknapt. Nu maar hopen dat ze de wasstraat mijden.
 
Vakwerk Bart c.s. :-)^ en het fotograferen gaat je ook goed af.
A, B en C voldaan. En je ruimte blijft om van te kwijlen.
 
:eyes Ik wist dat je een professional was/bent, maar damn, wat een resultaat zeg! Prachtige foto's en eindresultaat :-)^

Jammer dat je niet wat vaker zulke show off's plaatst! (heb de write-up gelezen, dus weet dat je de klant niet op kosten wilt jagen)
 
de polo is netjes geworden,maar deze detail was ook niet zo
heel moeilijk.we praten hier over een pracktisch nieuwe wagen
met 17 uur werk.zoals je al aangaf was de lak boterzacht,dus ook
redelijk makkelijk de lak te corrigeren,dat zelfs de zachtste doeken
al bijna krassen veroorzaken,lijkt me toch iets overdreven,ik hoor hier altijd
dat die vag lakken knetterhard zijn.
 
Mijn VAG lak is knetterhard. Met een gele pad + inizio forza krijg ik niet alles eruit. Heel veel krassen zitten er nog op. Moet overstappen op een wool pad.
 
@Rene: dit is een uni lak, deze zijn altijd vrij zacht! Je wilt niet weten hoe hard de lak van mijn RS is. Die van mijn A1 is ook vrij hard.
 
de polo is netjes geworden,maar deze detail was ook niet zo
heel moeilijk.we praten hier over een pracktisch nieuwe wagen
met 17 uur werk.zoals je al aangaf was de lak boterzacht,dus ook
redelijk makkelijk de lak te corrigeren,dat zelfs de zachtste doeken
al bijna krassen veroorzaken,lijkt me toch iets overdreven,ik hoor hier altijd
dat die vag lakken knetterhard zijn.

**mompelt iets over stuurlui die aan wal staan...**:no

Sorry hoor, beetje kinderachtige reactie dit, en ook lekker onderbouwt.

Misschien zelf eens het "geluk" treffen om eens zo'n extreem zachte lak te doen, dan praten we wel verder.
Beetje ervaring om dit soort uitspraken te onderbouwen lijkt me wel gepast, wat je "hier hoort" is dat het gros (uitzonderingen zijn er altijd) van de duitse lakken erg hard kunnen zijn.
Er zijn onderhand zat voorbeelden voorbij gekomen waarbij dit dus niet zo is, ook ikzelf heb er meermaals mee te maken gehad, en het is zeker geen pretje.
Veelal zijn het de Uni (non-metallic) lakken die erg kunnen varieren in hardheid, van extreem hard, tot extreem zacht.

Zoals je zelf dus al aangeeft, is correctie behalen relatief goed te doen, maar als je echt kritisch bent, is perfect finishen zonder de zgn "haze" bij dit soort lakken erg moeilijk.
Verder is het doeken verhaal echt niet uit de duim gezogen, dat gebeurt echt bij dergelijk zachte lakken.
En ja, die zijn er ook echt wel bij VW.

Kortom, beetje meer uit eigen ervaring putten, en niet klakkeloos overtypen wat je op een forum leest.

Veel meer woorden ga ik er niet aan spenderen.

@ Bart / Ivo/ Jan ==> Nice Job!
 
ik weet dat een unilak zachter is,ik heb zelf ook een unilak
van ford,daarom ziet een detail bij een unilak er altijd wel
mooier uit dan bij metallic of mica lakken,het lijkt wel dat bij
uni lakken de glans en diepte van de lak na detail toch mooier is.
ik denk wel dat de oudere vag lakken harder waren, dan tegenwoordig
mileutechnisch,een unilak kan je een enorme glans op krijgen,wat bij
metallic ietsje minder is ,althans vind ik.
 
Ziet er goed uit zeg! Mooi resultaat behaald heren :-)^

@Rene

Dat een lak zacht is wil niet zeggen dat het corrigeren ervan een eitje is. Vaak is finishen op een heel zachte lak echt klotewerk net als het afnemen van residu wat Bart zelf al aangeeft. Bovendien mag je spelling en zinsopbouw ook wel wat beter :roll

EDIT: Eelco is me voor
 
Bart, schitterend resultaat behaalt zeg. Wat een glans, ik hoop dat ik ooit ook op zo'n niveau kan komen.
Mijn volgende auto wordt zeker weer een donkere kleur. Daar zie je beter resultaat op zeg.

@Rene, koop eens wat hoofdletters ofzo. ;)
 
Eens met Eelco!
Ik heb zelf een uni zwarte Lupo gehad, was ook NIETS mee te beginnen zo zacht (dacht ik)...
Deze was zo mogelijk NOG zachter.
René, als je er niet bij was, gewoon mond houden!
 
de polo is zeker netjes geworden,zoals ik al aangaf,
maar is dat dan zo verwonderlijk na 17 uur en zoveel
profesionele detailspullen,nee toch.
 
Mooie Show-off!

het fotograveren gaat je al goed af! en het polijsten kan je niet beter af gaan!

resultaat is top!

Ivo en Jan ook super uiteraard!
 
Bart, het is een erg mooi resultaat geworden, spijtig dat ik maar enkele uurtjes heb kunnen helpen.


Rene zei:
de polo is zeker netjes geworden,zoals ik al aangaf,
maar is dat dan zo verwonderlijk na 17 uur en zoveel
profesionele detailspullen,nee toch.

:roll
Weer een gevalletje ga zelf eens lekker wat detailen, zachte lakken zijn het moeilijkste van allemaal om te finishen.
Daarom heb je er gewoonweg heel veel tijd nodig. Een keer met een doek teveel vegen en je hebt terug krassen.
Tevens zijn de reeds aanwezige krassen zo diep dat je eerst zwaar aan het polijsten moet om alles weg te krijgen.
Het is echt een misvatting dat je op een zachte lak maar weinig hoeft te doen om hem strak te krijgen.
 
Rene zei:
de polo is netjes geworden,maar deze detail was ook niet zo
heel moeilijk.we praten hier over een pracktisch nieuwe wagen
met 17 uur werk.zoals je al aangaf was de lak boterzacht,dus ook
redelijk makkelijk de lak te corrigeren,dat zelfs de zachtste doeken
al bijna krassen veroorzaken,lijkt me toch iets overdreven,ik hoor hier altijd
dat die vag lakken knetterhard zijn.


Rene,

Ik heb afgelopen jaar meer dan 80 auto's hier gehad, in alle soorten en maten, in alle geuren kleuren en smaken.
Maar ik geef het je te doen dat een uni zwarte lak zowaar, al is het niet de moeilijkste lak is om een zeer net resultaat op te behalen.

De vooraf foto's geven een overduidelijk van de overdaad aan swirls, dan hebben we niet eens gesproken over de krassen die rechtuit over diverse plaatdelen liepen.
Juist dit geeft extra veel werk om een juiste correctie te behalen, zeker op de gespoten kunststof bumperdelen.
Bij deze delen moet je extra opletten op de warmteopbouw, voor je het weet heb je een warmteopbouw die zich ineens openbaart, wat kan lijden tot onherstelbare schade.

De kunst ligt bij dit soort lakken in het netjes en correct finishen, de moeilijkheidsfactor ligt hem, zoals jij aangeeft bij de zachte lak, deze zijn juist zeer krasgevoelig, dat de meest VAG lakken hard zijn, daar heb je volledig gelijk in.
Maar een Uni lak, dus zonder metallic maar wel met blanke lak, vraagt om een heel ander soort behandeling dan welke reguliere lak dan ook.

Mijn voorkeur gaat in principe ook uit naar een betonharde lak dan een lak vergelijkbare lak als deze Polo.

Daarbij moet je ook meenemen, dat in dat tijdsbestek ook is meegenomen dat er 2 lagen C-Quartz opgezet zijn, de banden, sponningen, ramen ect, ect zijn meegenomen.
Het zijn weliswaar kleine dingen maar om het eindresultaat naar MIJN ogen representabel voor de klant klaar te zetten, schuilt juist in deze kleine dingen ook veel tijd..

Bart
 
Rene zei:
,een unilak kan je een enorme glans op krijgen,wat bij
metallic ietsje minder is ,althans vind ik.

En juist hier zit het, om een perfecte diepte te krijgen zal je bij uni-lakken door het oog van de naald moeten.
Het feit dat jij een Ford hebt met een uni lak, is absoluut niet te vergelijken met de uni-lak waar ik hiermee vandoen heb.

Uit zeer royale ervaring kan, en durf ik hardop te roepen dat er, ongeacht welk merk, bouwjaar, fabriek er helemaal niets te zeggen valt over een hard/zachtheid van een lak.
Iedere auto heeft zijn eigen verhaal, en van daaruit zal degene die de auto onderhanden neemt zijn eigen stappenplan moeten bepalen.

Simpel voorbeeld: wat in Mei 2011 perfect werkt op mijn eigen auto (Opel Antara 2008) kwam in December 2011 weinig vanuit, dus weersinvloeden, temperatuur en luchtvochtighied zijn allemaal factoren die meespelen.

Best Rene de zet is nu aan jou..