• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo 740GL sedan , `86

RST-Smurf

Detailing guru
25 mrt 2010
2.851
105
Zo'n 2 weken geleden werd ik door een vaste opdrachtgever van me gebeld. Hij had de rode 245 ingeruild op een 740 sedan.En of ik de komende dagen de tijd had om deze wagen goed aan te pakken , want z`n vrouwlief zou met de wagen gaan rijden. En of ik daar de tijd voor had. En zodoende stond de dag erop de volgende wagen op de dam :

DSCN8239.jpg


Het interieur ( wat volgens de eigenaar er best netjes uitzag ) :

DSCN8249.jpg


Motorruimte :

DSCN8253.jpg


RV op de motorkap zat een doffe plek :

DSCN8254.jpg



Ok, zit dus aardig wat werk aan. Maar goed ,auto is 26 jaar oud en heeft groot en deels van z`n leven doorgebracht in Noord Zweden ( vandaar ook de stekker onder de kentekenplaat ).Dus meteen aan de slag.

En wat APC met wat Super Degreaser doet in een verhouding van 1:4 ( met water ) op een wiel :

DSCN8260.jpg


En vervolgens alle rubbers/kunststofdelen ook met de APC/SD mengsel gedaan.En natuurlijk ook de deursponningen.Onder de motorkap ook aan de gang gegaan met de APC/SD en met een broeistraal alles afgespoten.vervolgens de wagen gewassen met de Poorboys Slick & Suds.Wagen daarna goed afgespoeld en ingespoten met Iron-X. ( een goedje wat hier niet meer ontbreekt tijdens een detail ).Allleen werd het al wat donker buiten , maar toch was de werking er niet minder om :

DSCN8264.jpg



Vervolgens de wagen ruim afgespoeld en vooral langs alle kieren.Daarna de wagen met wat Poorboys Spray & Wipe ingespoten en de wagen gedroogd met de Delirium droogdoek.
En nu de wagen droog is deze binnen gezet.Zodat de staat van de wagen eens goed bekeken kon worden :

DSCN8384.jpg


En een aantal plekjes wat vergroot bekeken :

DSCN8333.jpg



Ok. Genoeg werk aan de winkel hier ( en dat tijdens de benauwde warmte van de week voor pinksteren ).Dus als eerst de logo`s van de wagen verwijdert.Waarom???Dit maat het werken vele malen makkelijker en netter ( vooral bij de logo`s ).En als je klaar bent plak je er ze weer op.Dit staat aan het eind een stuk netter.

De stappen : eerst met de fohn de logo rustig warm gemaakt ( niet te warm , want dan smelt je logo ).En daarna de logo voorzichtig losgehaald.De lijmresten met een caramelschijf op de boortol verwijderd en de laatste lijmresten met wat wasbenzine verwijderd.

DSCN8358.jpg


DSCN8390.jpg


En na :

DSCN8394.jpg



Dit overigens bij alle logo`s gedaan.En tevens op verzoek van de eigenaar ook wat onnodige stikkers verwijderd.

Na dit te hebben gedaan de wagen gekleid.Normaal pak ik al snel m`n Dodo SN klei.Maar deze keer voor de Monello Dolce Verde klei icm Poorboys Spray & Wipe ( 1:1 ).De laatste keer dat ik deze klei had gebruikt was in de koudere tijd van het jaar.Toen was die me tegen gevallen , was stug om mee te werken en lastig te kneden.En liet veel marring achter.Maar nu het weer wat warmer wordt toch maar weer tevoorschijn gehaald.Was nu beter mee te werken.Aardig te kneden ( al gaat er nog weinig boven m`n oude vertrouwde SN klei ) en deed wat die doen moest en deze keer last van minder marring.

En zo is ook weer te zien dat kleien toch echt nodig is :

DSCN8367.jpg


Na het kleien is het tijd om de wagen te gaan afplakken.En dit keer anders gedaan dan normaal.Omdat ik toch wist dat de rotary aan te pas ging komen , de wagen iets anders afgeplakt dan dat ik normaal doe.

DSCN8377.jpg


Nu ook de ramen dichtgemaakt.dit omdat tijdens het werken met de rotary dit aardig kan spetterren.En dit scheelt dus weer in het schoonmaken later.En ten tweede , kan erg makkelijk aan dit papier komen , dus waarom niet?

En dan werd het nu tijd voor een testspot.En mijn ervaring met de Volvo lak is dat deze aan de harde kant zit.Dus de rotary erbij gehaald en de oranje pad met de Monelle Inizio.Alleen hier snel mee gestopt.Door het warme weer was het werken hiermee niet fijn , de Inizio droogde zeer snel op ( ook met een drupje finale erbij ).En was niet uit te poetsen.En daarbij kreeg ik niet het gewenste correctie.Dus pad schoongemaakt en de Poorboys SSR3 erbij gepakt.En dit werkte met het benauwde weer een stuk beter.Maar de correctie was nog niet wat ik voor ogen had.En toen viel m`n oog op een zwart flesje met een rood etiket in m`n vitrinekast , de Wolfgang Total Swril remover.Deze gepakt en aan de gangs gegaan.En hiermee een mooi resultaat gekregen :

Na de Wolfgang :

DSCN8386.jpg


Hierna afgewerkt met de Witte pad op de rotary met Poorboys SSR2.5 en met de DAP op witte pad met SSR2 en de zwarte pad met de Monello Finale.

Maar toch nog een aardige correctie kunnen behalen op deze wagen.Een 85-90% weg kunnen krijgen.Niet alles is weg en dan met name de rechte krassen , de swirls zijn voor zo`n 90% weg.

Na het polijsten alle afplakking verwijderd.En de wagen afgenomen de C.Pro Eraser.( ook al het kunstof en rubber )Dit even laten uitdampen ( en mezelf op iets verfrissends getrakteerdt in de oog van een beker met softijs ).En vervolgens de Poorboys Black Hole aangebracht.En dit later afgetopt met de Vloeibare Natty`s van poorboys.

En ondertussen ook de ruitenwisserarmen teruggeplaatst ( die voorzien van een vers matzwarte laklaag ).En ok de logo`s weer terug geplaatst.Ramen met de Monello Perfetto schoongemaakt.Bandjes in de Bold N Brigth van Poorboys gezet.De chromenwieldoppen in de wheelsealant van Poorboys.Al het kunststof en rubber aan de buitenzijde in de Trim Restorer van Poorboys.

En vervolgens was de binnenzijde aan de beurt.Eerst de gehele wagen goed uitgezogen.En vervolgens met wat APC+ van Megs de bekleding ingespoten en dit bewerkt met een borsteltje en verder bewerkt met de extractor.Hiervoor de extractor 3x moeten legen omdat je bleef spoelen.Maar schoon wordt het wel van ( en dan te bedenken dat de eigenaar het interieur wel netjes vond) :

DSCN8432.jpg


De 1ste fles is alleen maar de bestuurdersstoel.!!!

Vervolgens de rest van het interieur afgenomen me een doekje en wat APC.En hierna alles gevoed met de Poorboys Natural Look.

En na het interieur was het tijd om even onder de kap te kijken.Deze was immers ook gereinigd.Hier een doekje met wat Spray & Wipe doorgehaald en de kunststof/rubber delen gevoed met de C.Pro Perl.


En dan voordat de wagen er weer uit gaat is het tijd om nog ff dat laatste rondje om de wagen te lopen.Om zeker te zijn dat alles is gedaan.En dan de wagen naar buiten voor het eindresultaat :

DSCN8408.jpg

DSCN8412.jpg

DSCN8414.jpg


Het interieur ( en ja , de eigenaar vindt dat gespoten dash ook niks en is al zoekende naar een ander ) :

DSCN8421.jpg


En onder de motorkap :

DSCN8424.jpg


Wiel na :

DSCN8425.jpg


Reflectieshots:

DSCN8426.jpg


Onder de dofheid van de krassen zat een mooie glans met een mooie diepgang :

DSCN8407.jpg


De doffe plek op de motorkap bleek een plekje te zijn dat is bijgespoten ( met een knikkerbusje ).Weg is het niet , maar is nu minder dof dan voorheen :

DSCN8428.jpg


En na de 25 uur arbeid werd het tijd voor het opruimen en schoonmaken van de spullen.En zo was weer goed te zien dat het heerlijk is om een padwasher te hebben ( mak na 1 a 2 hits de pads schoon in de padwasher ) :

DSCN8431.jpg


En is het verstandig om genoeg doeken te hebben :

DSCN8433.jpg



De eigenaar en vooral de eigenaresse waren zeer tevreden met dit resultaat en alles was weer boven verwachting.( en pluim in m`n r**t kwam weer door de opmerking dat ik weer boven alle verwachtingen uitkwam ).Zelf ook erg blij met dit resultaat.Misschien op sommige delen iets meer te behalen.Maar de tijd..........En ondanks dat het warme weer ( en vooral het benauwde ) veel kwaad maakte.Ben ik toch zeer tevreden.
 
Prachtig uitgevoerde detail met oog voor details Smurf! We zijn ook niet anders van je gewend. De Zweedse schone staat er weer jeugdig en fris bij :cool:
 
De vertrouwde show-offs!

Prachtig resultaat man! Maar wat een smerig interieur moet het dan wel niet geweest zijn.. zulke bruine meuk heb ik echt niet vaak gezien!
 
Ik breng deze nog even onder de aandacht:

https://forum.Carclean.com/cc_postst12996/Tips-voor-het-aantal-fotos-in-je-show-off.aspx

We hebben het immers niet voor niets bedacht. ;)
 
Mooie detail.

Sorry Tim, maar ik vind juist de foto's in deze show zeker een aanvulling.
 
ziet er weer top uit! wel jammer van de binnenkant wie verzint zoiets om die randjes rood te maken....?
 
Ach,sommige vinden paling lekker,andere haring. Smaken verschillen. Maar ik ben het met je eens,ook ik vind het niet mooi die rode randen...
 
Tim zei:
Ik breng deze nog even onder de aandacht:

https://forum.Carclean.com...tos-in-je-show-off.aspx

We hebben het immers niet voor niets bedacht.


LB zei:
Mooie detail.

Sorry Tim, maar ik vind juist de foto's in deze show zeker een aanvulling.

+1

Ik begrijp dit ook niet. Volgens mij is dit namelijk precies wat je wilt bereiken met dit forum. Want je ziet dat iets goed werkt en wat resultaten zijn. Daar wordt je enthousiast van. En daardoor ga je juist meer dingen willen aanschaffen.....

De topicstarter heeft veel moeite gedaan om de auto mooi te krijgen, foto's te maken, te uploaden, tekst er bij te schrijven en dan kom jij aan met je huisregeltjes zonder ook maar iets te zeggen over zijn
detail.................... :|

@ RST Smurf

Mooie detail, zoals we ze gewend zijn van je. Wat ziet zo'n bak er weer klasse uit als ie er strak bij staat.
 
Mooi gedaan en duidelijk uitgelegd. Zo snap ik als beginner ook precies wat er allemaal gebeurt!

Off Topic: Ik moest vooral lachen om die Nokia banden. Dacht dat ze alleen telefoons maakte!
 
jjonkie zei:
Ik begrijp dit ook niet. Volgens mij is dit namelijk precies wat je wilt bereiken met dit forum. Want je ziet dat iets goed werkt en wat resultaten zijn. Daar wordt je enthousiast van. En daardoor ga je juist meer dingen willen aanschaffen.....

Nogmaals lezen, neem er even de moeite voor:

https://forum.Carclean.com/cc_postst12996/Tips-voor-het-aantal-fotos-in-je-show-off.aspx

Het principe van ons verzoek is duidelijk en simpel. En vergeet niet dat vóór je reactie het topic al wat geschoond is van een tiental foto's. Waar wij vragen om 10 tot 15 foto's, maar maximaal 20. Stonden er in dit topic ongeveer 40 a 45 foto's.

Als de regel voor iemand anders geldt, dan geldt het ook voor RST. ;)

jjonkie zei:
De topicstarter heeft veel moeite gedaan om de auto mooi te krijgen, foto's te maken, te uploaden, tekst er bij te schrijven en dan kom jij aan met je huisregeltjes zonder ook maar iets te zeggen over zijn
detail.................... :|
Soms is dat even zo ja. Ik heb nu alleen even als mod gefungeerd. Met de detail zelf is helemaal niets mis.

Als je goed naar het originele topic keek, stonden er heel veel dubbele foto's in. Dat is inmiddels door hem en door mij aangepast. Zonder afbreuk te doen aan het resultaat, zijn verhaal en de ondersteunende foto's.

Hoewel er nog steeds wat teveel foto's in staan, is het topic nu al een stuk beter leesbaar en is de kwaliteit verder verhoogd.
 
Limara zei:
Off Topic: Ik moest vooral lachen om die Nokia banden. Dacht dat ze alleen telefoons maakte!

Nokia is een stad en gemeente de Finse provincie West-Finland en in de regio Pirkanmaa. De gemeente had op 1 januari 2009 een totale oppervlakte van 348 km2 en telde 31.117 inwoners op 30 juni 2009.

Het telecommunicatiebedrijf Nokia was oorspronkelijk in de stad gevestigd (in 1865). Het bedrijf hield zich toen bezig met papierproductie. Momenteel is Nokia niet meer actief in de stad.

De gemeente telt echter nog steeds veel industrie: onder meer rubber, papier en metaal. Nokia wordt doorgaans tot het stedelijk gebied van Tampere gerekend en telt ook veel forenzen.

Bandenfabrikant Nokian is er een voorbeeld van ;)

En weer ontopic
 
Mooi gedaan Iwan. Keurig opgeleverde auto, zeker wanneer je bekijkt waarmee je moest beginnen. - Slik -
Ik kan mij de blijdschap van de eigenaar zeer goed voorstellen. Terecht.

Tim heeft gelijk wanneer hij schrijft dat je kritisch moet zijn met je foto’s.
Ik zag woensdagmorgen dat bijvoorbeeld Foto 1 en Foto 2 van deze Show Off de auto van twee verschillende zijden liet zien, zonder dat dit van veel toegevoegde waarde was. In dat geval was één van beide foto’s voldoende geweest. Nu ik later op de dag inlog, constateer ik dat één van die foto’s verwijderd is. Hartstikke goed.

Toch moet ik ook LB bijvallen. Persoonlijk geniet ik altijd erg van foto’s. Het maakt dat ik kan zien wat de schrijver bedoeld, ook al zal ik zijn beschrijving ook best begrijpen.

In mijn geval probeer ik ook altijd foto’s van een detail te maken, zeker wanneer het bijzondere zaken betreft. (Die HellGelb Porsche was wel mijn hoogtepunt in deze). Het is soms lastig om een goede selectie te maken. Het gaat er om dat het geheel in balans is (tekst en foto’s), niet meerdere foto’s van hetzelfde en onderliggende gedachte is dat foto’s het tekstuele deel dienen te illustreren en vooral niet andersom.

Mijn werkwijze bij het maken van een Show Off.

1. Verslag van je detail schrijven en indien van toepassing opmerkelijke zaken verwoorden.

2. Mijn uitgangspunt is dat wanneer een feit tekstueel vermeldenswaardig is en je hebt er ook een foto van, dan KAN een foto mogelijk dat deel van de detail ondersteunen in de Show Off. En zoals Tim ook schrijft, 1 of 2 aanvullende foto’s is dan in de regel sprekend genoeg.

3. Controleren of de door mij geselecteerde foto’s van goede kwaliteit zijn. (Ik bekijk ze tijdens het schrijven meestal in een klein schermpje en sleep ze dan in mijn testverwerker). Controleren van de kwaliteit van de foto doe ik dus achteraf.

4. Controleren of er meerdere foto’s van hetzelfde in zitten.

5. Wanneer ik klaar ben met bovenstaande, probeer ik als laatste toch elke keer weer het aantal foto’s terug te dringen. En dit lukt eigenlijk altijd.

Als laatste moet ik toch ook vermelden dat detailen gaat om het mooi maken van iets.
De Show Off om het laten zien hoe mooi iets is geworden.
Daarvoor zijn foto’s nu eenmaal onontbeerlijk.

Op naar de volgende mooie Show Off RST-Smurf. We zitten er allemaal weer klaar voor.

Aficior