• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo 850 GLT (USA uitvoering)

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
4.302
193
62
In mei de eerste stap gezet om de Volvo 850 GLT uit 1996 van mijn nichtje aan te pakken. Opzet is niet om een auto neer te zetten die 100% perfect is, maar wel om een serieuze verbetering te doen aan het uiterlijk.

Het rechter voorscherm moest vervangen worden, omdat het originele exemplaar door verwaarloosde schade bij vorige eigenaar(s) een roestgat vertoonde, en ondertussen was een exemplaar van de sloop gehaald in de juiste kleur. Een los scherm is makkelijker grondig aan te pakken, dan wanneer ie op de auto zit, dus de eerste stap gezet vóór het scherm op de auto ging. Deze keer dus geen oefenpaneel voor testjes, maar een scherm dat er echt weer netjes uit moet gaan zien. Het voorscherm steeds óf op een oud vloerkleed of een kunststof krukje gehad, zodat er geen extra schade ontstond, en het wel werkbaar was.

SAM_6960.JPG SAM_6969.JPG
Scherm op krukje bij het wassen, hier wel het knipperlicht verwijderd, maar de stootstrip zit er nog, net als de pinstripe. Zie ook de vuile afdruk van de rand van het knipperlicht. Ook het nieuwe scherm heeft wat lichte roest, waarschijnlijk als gevolg van spatlappen, dit wordt later door de eigenaar aangepakt.
SAM_6963.JPGSAM_6961.JPG

Overigens heeft de USA-versie die knippers niet, maar zit daar een naambadge, die overgezet zal worden van het originele spatbord. Overigens ook het knipperlicht maar schoongemaakt, want ook daar zat overal vuil tussen.

In eerste instantie begonnen met het scherm gewoon wassen, en inspecteren en daarbij zowel de binnen- als de (toekomstige) zichtzijde gedaan. Met de Kwazar begonnen om eerst met Nanolex Prewash het vuil te lijf te gaan. Vervolgens met een pompsprayer zo veel mogelijk vuil wegspuiten.
Voor de smerige binnenzijde heb ik een oude afwasborstel gebruikt in combinatie met Poorboys Super Slick & Suds shampoo, voor de buitenzijde een Monello washmitt. Bij het wassen het knipperlicht uit het spatbord verwijderd, de zwarte stootstrip leek in eerste instantie niet te verwijderen. Bij het naspoelen kwam er iedere keer toch vuil onder de stootstrip vandaan, en bij nadere inspectie bleek de stootstrip gewoon geklikt te zitten (was eerder aan de binnenkant niet te zien door het vuil). De stootstrip verwijderd, en daar zat gewoon een millimeters dikke baggerlaag onder. : unamused: Na verwijderen van de strip was het schoonmaken een eitje, en bleef het na het drogen ook gewoon netjes.

SAM_6966.JPGSAM_6964.JPG
Ook de binnenkant van het scherm heeft zo zijn problemen.

Bij het meten van de lakdikte vond ik enorme verschillen in lakdikte, waar je op een lijn waar je om de 5 cm meet gewoon waardes meet die soms om-en-om een dubbele en een enkele waarde (ca. 160-350 micron) lieten zien, terwijl de lak er niet uitziet als lokaal gespoten. Na lang puzzelen en denken, denk dat ik weet wat er aan de hand is: waarschijnlijk een blanke lak die hier en daar aan het afbrokkelen was, waar een nieuwe blanke laklaag op is gezet, die vervolgens vlak is geschuurd/gepolijst. Ook bij de latere taxatie van de auto zijn die wisselende lakdiktes bevestigt door de metingen van de taxateur.

Gezien de reputatie van Volvo verwachtte ik middelharde lak, en ben met polijsten niet grover gegaan dan Mezzo op oranje pad op de DAP900, en Finale op wit voor de eindstap voor montage voor het scherm (met in het achterhoofd dat als alles op de auto zit, er nog een keer een lichte polijststap nodig is om alles gelijk te trekken). Voor lokale diepe schade en lastige plekken de Proxxon gebruikt met grijze Nanolex pad. Ook de zwarte pinstripe van tape die op dit donorscherm zat, verwijderd, en na licht polijsten was dat ook weer netjes.
SAM_6977.JPG SAM_6971.JPGSAM_6972.JPG SAM_6973.JPG SAM_6976.JPGSAM_6978.JPG
Hier wat voorbeelden van lakproblemen voor het polijsten.
Na deze initiële polijststappen zaten er nog flink wat onvolkomenheden in de lak, daarom het scherm voorzien van een laagje black hole en nog één of ander simpel waxje, zodat het scherm na montage toch alvast wat bescherming zou hebben.

De voorlopige stand van zaken na deze eerste stap:
SAM_6979.JPG SAM_6980.JPG

Het leuke was dat toen de Volvo weer huiswaarts ging, er één scherm was dat er op grote afstand uitsprong qua glans: het voorscherm dat in de kofferbak lag (kwam boven de raamrand uit).
 
Laatst bewerkt:
De eigenaresse is vervolgens met het versleten en uitgedroogde leer van de stoelen en achterbank aan de slag gegaan (helaas geen foto's), maar dat is een ongelooflijk verschil, maar heeft ook heel veel uren gekost.

Ik zal komende dagen ook de vervolgstappen van het polijsten van de auto in november/december plaatsen, maar er komen nog genoeg deelprojecten aan voor deze auto.
 
Na lange tijd was er eindelijk een gaatje in de agenda waar de Volvo een dagje gemist kon worden én ik ook tijd had om er iets aan te doen, dus 18 november weer verder gegaan met de 850. Deze was ondertussen voorzien van het andere spatbord en had ook de taxatie voor de young timer verzekering achter de rug, en met wat tips van mij om hem er beter uit te laten zien, was de eigenaresse positief verrast door het bedrag wat ie volgens de taxateur waard is.

Zoals gezegd volgt dus op 18 november het eerste serieuze deel van de lakbehandeling van de 850, eerst mijn eigen auto wegbrengen voor onderhoud en APK, en dan terug naar huis met de leenauto om de Volvo die vooraf al gewassen is door de eigenaar, opnieuw te wassen na zijn ritje van een kleine 50 km. De auto eerst met de Kwazar met Nanolex Prewash, om hardnekkig vuil los te weken, afspuiten met de tuinslang en vervolgens wassen met de 2-emmermethode, en droogmaken.

Vervolgens alle spullen in de auto's geladen die ik vooraf al heb klaargezet, en op weg naar de detailruimte van Jim (Mainstreet) in Zoetermeer. Daar even de Volvo opnieuw afgespoeld en drooggemaakt, en naar binnen voor de start van het eerste deel van de echte detail. Vanwege de beperkte tijd, was de inschatting vooraf dat ongeveer de neus klaar zou komen, en dat is uiteindelijk ongeveer zo uitgepakt.
SAM_7004.JPG SAM_7005.JPGSAM_7006.JPG SAM_7008.JPG
Zo kwam de auto naar binnen na het wassen, en klaar om te gaan behandelen.

Als eerste de lakdikte gemeten op alle panelen, dat ging in eerste instantie niet helemaal goed, maar uiteindelijk bleek er genoeg ruimte te zijn: gemiddelde lakdikte rond de 150-170 micron. Steeds de delen gekleid ((Mothers Gold Clay en als lube PB Spray & Wipe 50%) die gepolijst gingen worden, zodat er aan het eind van de dag niet een auto stond die voor een deel geen lakbescherming meer had. Begonnen met de motorkap, en door die een stukje te openen was afplakken niet nodig, alleen een doek over de voorruit en parafan om eventuele spetters op te vangen. Tijdens die voorbereiding ook wat foto's gemaakt van de staat van de lak, en zeker onder het genadeloze licht was dit schrikken voor de eigenaresse hoe vol krassen de lak zit. Na een kort overleg met Jim, uit de beschikbare polijstmiddelen en pads gekozen voor Scholl S2 compound in combinatie met de rode Ninja pad op de DAP 900V2. Deze keuze was vooral gebaseerd op de beperkte nabehandeling die dan nog nodig is, dus serieuze tijdwinst omdat je een stap minder nabewerking nodig hebt.
SAM_7009.JPGSAM_7010.JPG
Hier wat beelden van de krassen op de motorkap

Na een aantal hits het eerste deel schoon gemaakt voor visuele inspectie, en besloten om er nog eenzelfde hit achteraan te doen. Opnieuw inspectie en goedgekeurd voor de volgende stap, maar eerst de rest van de motorkap afgemaakt. De volgende polijststap is met de Rupes Mini en de gele Rupes Yellow Fine Polishing pad met Rupes Keramik Gloss polijstpasta (gele dop).

SAM_7011.JPGSAM_7012.JPG
Hier het beeld na de eerste hits met Scholl S2 compound


SAM_7013.JPG

SAM_7014.JPGSAM_7015.JPG
De eindfase nadert, steeds meer glans en minder krassen zichtbaar.

Na het polijsten gekozen om voor de resterende krassen de lak te voorzien van PB Black Hole, een half uurtje te wachten en vervolgens PB-Exp aan te brengen. Ondertussen was de motorkap, linkervoorscherm en linkerportier klaar, en had ik ook een telefoontje gekregen dat mijn eigen auto weer klaar stond met zijn eerste APK. Nadat de Exp was aangebracht en uitgebufd, eerst mijn auto omgewisseld met de leenauto, en eerst een hapje gaan eten, zodat ondertussen de Exp rustig kon curen. Om 19 uur opnieuw het pand van Jim binnengestapt om nog even een laagje Collonite 845 over de Exp te leggen, en de zwarte kunststof wat op te peppen met PB Trim restorer. Daarna was het tijd om de spullen op te ruimen en nog even in het donker te genieten van glans die dit oude beestje ondertussen had opgelopen.

SAM_7016.JPGSAM_7017.JPGSAM_7018.JPG
Wat foto's van het voorlopige eindresultaat, de foto's van het volgende deel volgen binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
Die Jim is wel een aardige jongen he, doe m de groeten als je hem weer ziet. Je ziet zeker dat er resultaat geboekt wordt, vooral de enelaatste foto zie je de glans echt terug komen. Heb je er bewust voor gekozen om BH te gebruiken om te maskeren of voor de extra glans die het eventueel toevoegt?
 
@tamer Heel bewust voor de BH gekozen, omdat je gewoon ziet dat er her en der nog kleine schade in de lak zit. De auto wordt ook gebruikt om spullen te vervoeren door een klusjesman, en daarbij wordt de auto niet ontzien, dus als je een perfecte staat zou bereiken is dat van korte duur.
Jim zit voorlopig even in de lappenmand, maar als ik 'm zie/spreek doe ik 'm de groeten.
 
  • Leuk
Reactions: tamer
Op een zaterdag eind november het vervolg van de lakbehandeling gedaan. Met de eigenaresse afgesproken dat de auto vooraf een gewone wasbeurt zou krijgen (de pre-wash was de vorige keer al voor de hele auto gedaan), zodat de auto voor de detail alleen even afgespoeld zou moeten worden en daarna drogen voor ie naar binnen ging. En voor deze sessie ook de verschillende tapes ingepakt voor de al eerder geplaatste vergelijkingstest. Uiteindelijk bleek de auto niet goed gewassen te zijn, maar afgespoten in een wasbox, dat verklaarde ook direct de zeer matige beading en sheeting slechts 10 dagen na het vorige deel van de detail.

SAM_7007.JPG SAM_7031.JPG SAM_7030 Colad.JPG
Hier nog met de merk en model aanduiding (GLT was al eerder door de eigenaresse verwijderd), duidelijk is te zien hoe er een randje vuil om ieder karakter zit, en ook de slechte staat van de kentekenplaat is hier goed te zien. De planning was om de kentekenplaat ook netjes te krijgen, maar doordat de gele lak gewoon afbladderde daar niets meer aan gedaan, die kentekenplaat moet gewoon vervangen worden.

Nadat de auto binnengereden was, de naden en andere lastige plekken nog extra gedroogd door Jim met zijn Blaster Sidekick. Wat een lucht uit zo'n compact apparaatje. :eek:. Vervolgens begonnen om het dak te kleien en dakrails en dergelijke af te plakken, en verder naar beneden bij het achterportier waar we vorige keer gebleven waren. Vorige keer was de rode Scholl Ninja pad was gesneuveld, deze keer met de blauwe pad verder gegaan. De rode Ninja pad was wel besteld met de Black Friday actie, maar zou pas in de loop van de middag arriveren, dus te laat voor deze sessie. De verschillende tapes een beetje lukraak door elkaar gebruikt, om te zorgen dat de belasting voor de verschillende tapes niet teveel uit elkaar zou lopen.

Het plan van aanpak wat het polijsten is in principe niet veranderd, alleen omdat er nu regelmatig 3 mensen tegelijk aan de auto werken, is ook het machinepark van Jim ingeschakeld. Om met de polijstmachines ook op de achterklep een beetje uit de voeten te kunnen, voor de sessie de kentekenplaathouder verwijderd, waarbij er diverse aandachtpuntjes naar voren kwamen: roestplekjes, door de garage geboorde extra gaatjes om kentekenhouder te bevestigen, en schaafplekken onder de kentekenhouder.

SAM_7024.JPG

Hier ook wat foto's van de auto ingetaped, en bijvoorbeeld boven de achterklep ook een stukje ductape gebruikt, omdat de strip een scherp afgebroken randje had, en we opensnijden van pads wilden voorkomen.
SAM_7026 tape.JPGSAM_7025.JPG
SAM_7028.JPG

Jim had ook nog wat tijd om ook de achterlichten wat TLC te geven. Bij het polijsten van de achterklep heb ik met visdraad de letters/cijfers verwijderd, en met een caramelschijf de meeste lijmresten ook weggehaald.
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van het effect van de shampoo van de wasbox en op voorstel van Jim de hele auto na de polijstsessie (en schoonmaken van de lak) in de Cancoat gezet, en daar nog een laagje Cure om buiten de garage het vocht in de eerste uren te weerstaan. Zowel de Cancoat als Cure heb ik aangebracht (voor mij de eerste keer een coating) en volgens Jim was dit behoorlijk egaal, en uitbuffen is steeds door mijn nichtje gedaan.
SAM_7032.JPG
 
Mooi resultaat op zo’n degelijke Zweedse schone.

De keuze voor black Hole om de laatste imperfecties te maskeren snap ik.

Maar waarom Black Hole en niet gekozen voor White Diamond, die is immers voor de lichtere lak kleuren. Of was de BH gewoon voorhanden en WD niet. Dat is dan natuurlijk gewoon een hele simpele verklaring.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik had nog volop BH staan, en de WD niet, daarnaast is het verschil in effect tussen beiden vrij klein.
 
Knappe test Cordoba met een mooi resultaat!

Ik wil even inpikken op een stukje "Bij het meten van de lakdikte vond ik enorme verschillen in lakdikte, waar je op een lijn waar je om de 5 cm meet gewoon waardes meet die soms om-en-om een dubbele en een enkele waarde (ca. 160-350 micron) lieten zien, terwijl de lak er niet uitziet als lokaal gespoten."

Een verschil van bijna 200 micron kan niet enkel door enkele laagjes vernis zijn, uit mijn testen bleek dat er herspuiting (enkel 2 lagen vernis) "maar" een toevoeging van max. 50 micron geeft. 200 micron toegevoegd, doet mij eerder vermoeden dat er op die locatie schade is geweest, die schade is dan hersteld. Op deze plek wordt lak + vernis gespoten (zou zelfs een dun laagje plamuur kunnen bevatten), waar op de rest van het spatbord enkel vernis is gespoten, hierdoor het verschil in dikte vermoed ik.

Als de wisselingen op meerdere plaatsen voorkwamen, dan denk ik dat er mogelijks veel stof of een loper zat die eruit is/zijn geschuurd waardoor de diktes schommelen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@AndyVR Als dit allemaal schade zou zijn, had ik verwacht dat dit ook op de binnenkant van het plaatwerk te zien was (het scherm was gedemonteerd), dan had je op de binnenkant toch minimaal wat golfjes of kleine vervormingen moeten zien. Daarnaast was het niet zo dat er een paar plekjes waren, waar je een afwijkende dikte vond, maar als je 50 metingen doet op dat scherm, heb je ongeveer de helft hoge lakdikte, en de helft lage waardes, en die ook nog random verdeeld, bijna als een dambord met lichte en donkere vakjes, maar dan hoge en lage waardes voor de lakdikte. Mijn inschatting is, dat dit ook niet professioneel, maar met een spuitbus is gedaan, dus andere lakdiktes dan bij professioneel spuiten. Als een professional een scherm moet herstellen en je moet op meer dan 20 plekken één voorscherm herstellen, lijkt schuren en in zijn geheel overspuiten mij makkelijker dan allemaal kleine plekjes.

Ik waardeer je meedenken en je kritische kanttekeningen, maar twijfel nog steeds tussen jouw optie van weggeschuurd stof in een laklaag, en extra blanke lak uit een spuitbus.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Als de schade aanzienlijk was, dan had je dit inderdaad aan de binnenzijde gezien, tenzij het ging over diepe krassen/lakschade en niet over deuken o.i.d, dan zie je hier niks van langs binnen.

Zoals je zelf ook al zegt zou het heel apart zijn als er plaatselijk meerdere kleinere herstellingen/spuitwerken zijn uitgevoerd, dit wordt "normaal" gezien altijd in 1 geheel gedaan... Dit zou je ook heel duidelijk moeten zien aan het lakwerk, zéker bij een zilvere kleur.

Altijd leuk om te speculeren naar oorzaken e.d :blush:
 
Andy ik heb geen kleurverschillen in dat paneel gezien als gevolg van spuitwerk, daarnaast op een paar plekjes wel gezien dat de blanke lak op een paar puntjes wat losliet, vandaar mijn conclusie 'overgespoten blanke lak', maar jouw suggestie van stof of andere zaken in de blanke lak die lokaal zijn weggeschuurd zou ook een logische verklaring zijn.
 
Het was de bedoeling dat de auto onder andere nog een flinke clean up van de velgen zou krijgen. Helaas heeft de auto ondertussen verschillende motorische problemen gekregen, waardoor de auto vervangen is als daily ride, en één dezer dagen verkocht gaat worden.

De eigenaresse heeft wel een half jaar met volle teugen genoten van de glans die het polijstwerk en de coating opgeleverd hebben, en ook het veel makkelijker wassen, en minder snel vuil worden waren opvallende verschillen.

Voor dit project dus:
3747_fifth-grade-farewell-sad-emoji-waving-goodbye.jpg