In mei de eerste stap gezet om de Volvo 850 GLT uit 1996 van mijn nichtje aan te pakken. Opzet is niet om een auto neer te zetten die 100% perfect is, maar wel om een serieuze verbetering te doen aan het uiterlijk.
Het rechter voorscherm moest vervangen worden, omdat het originele exemplaar door verwaarloosde schade bij vorige eigenaar(s) een roestgat vertoonde, en ondertussen was een exemplaar van de sloop gehaald in de juiste kleur. Een los scherm is makkelijker grondig aan te pakken, dan wanneer ie op de auto zit, dus de eerste stap gezet vóór het scherm op de auto ging. Deze keer dus geen oefenpaneel voor testjes, maar een scherm dat er echt weer netjes uit moet gaan zien. Het voorscherm steeds óf op een oud vloerkleed of een kunststof krukje gehad, zodat er geen extra schade ontstond, en het wel werkbaar was.

Scherm op krukje bij het wassen, hier wel het knipperlicht verwijderd, maar de stootstrip zit er nog, net als de pinstripe. Zie ook de vuile afdruk van de rand van het knipperlicht. Ook het nieuwe scherm heeft wat lichte roest, waarschijnlijk als gevolg van spatlappen, dit wordt later door de eigenaar aangepakt.


Overigens heeft de USA-versie die knippers niet, maar zit daar een naambadge, die overgezet zal worden van het originele spatbord. Overigens ook het knipperlicht maar schoongemaakt, want ook daar zat overal vuil tussen.
In eerste instantie begonnen met het scherm gewoon wassen, en inspecteren en daarbij zowel de binnen- als de (toekomstige) zichtzijde gedaan. Met de Kwazar begonnen om eerst met Nanolex Prewash het vuil te lijf te gaan. Vervolgens met een pompsprayer zo veel mogelijk vuil wegspuiten.
Voor de smerige binnenzijde heb ik een oude afwasborstel gebruikt in combinatie met Poorboys Super Slick & Suds shampoo, voor de buitenzijde een Monello washmitt. Bij het wassen het knipperlicht uit het spatbord verwijderd, de zwarte stootstrip leek in eerste instantie niet te verwijderen. Bij het naspoelen kwam er iedere keer toch vuil onder de stootstrip vandaan, en bij nadere inspectie bleek de stootstrip gewoon geklikt te zitten (was eerder aan de binnenkant niet te zien door het vuil). De stootstrip verwijderd, en daar zat gewoon een millimeters dikke baggerlaag onder.
Na verwijderen van de strip was het schoonmaken een eitje, en bleef het na het drogen ook gewoon netjes.


Ook de binnenkant van het scherm heeft zo zijn problemen.
Bij het meten van de lakdikte vond ik enorme verschillen in lakdikte, waar je op een lijn waar je om de 5 cm meet gewoon waardes meet die soms om-en-om een dubbele en een enkele waarde (ca. 160-350 micron) lieten zien, terwijl de lak er niet uitziet als lokaal gespoten. Na lang puzzelen en denken, denk dat ik weet wat er aan de hand is: waarschijnlijk een blanke lak die hier en daar aan het afbrokkelen was, waar een nieuwe blanke laklaag op is gezet, die vervolgens vlak is geschuurd/gepolijst. Ook bij de latere taxatie van de auto zijn die wisselende lakdiktes bevestigt door de metingen van de taxateur.
Gezien de reputatie van Volvo verwachtte ik middelharde lak, en ben met polijsten niet grover gegaan dan Mezzo op oranje pad op de DAP900, en Finale op wit voor de eindstap voor montage voor het scherm (met in het achterhoofd dat als alles op de auto zit, er nog een keer een lichte polijststap nodig is om alles gelijk te trekken). Voor lokale diepe schade en lastige plekken de Proxxon gebruikt met grijze Nanolex pad. Ook de zwarte pinstripe van tape die op dit donorscherm zat, verwijderd, en na licht polijsten was dat ook weer netjes.



Hier wat voorbeelden van lakproblemen voor het polijsten.
Na deze initiële polijststappen zaten er nog flink wat onvolkomenheden in de lak, daarom het scherm voorzien van een laagje black hole en nog één of ander simpel waxje, zodat het scherm na montage toch alvast wat bescherming zou hebben.
De voorlopige stand van zaken na deze eerste stap:

Het leuke was dat toen de Volvo weer huiswaarts ging, er één scherm was dat er op grote afstand uitsprong qua glans: het voorscherm dat in de kofferbak lag (kwam boven de raamrand uit).
Het rechter voorscherm moest vervangen worden, omdat het originele exemplaar door verwaarloosde schade bij vorige eigenaar(s) een roestgat vertoonde, en ondertussen was een exemplaar van de sloop gehaald in de juiste kleur. Een los scherm is makkelijker grondig aan te pakken, dan wanneer ie op de auto zit, dus de eerste stap gezet vóór het scherm op de auto ging. Deze keer dus geen oefenpaneel voor testjes, maar een scherm dat er echt weer netjes uit moet gaan zien. Het voorscherm steeds óf op een oud vloerkleed of een kunststof krukje gehad, zodat er geen extra schade ontstond, en het wel werkbaar was.


Scherm op krukje bij het wassen, hier wel het knipperlicht verwijderd, maar de stootstrip zit er nog, net als de pinstripe. Zie ook de vuile afdruk van de rand van het knipperlicht. Ook het nieuwe scherm heeft wat lichte roest, waarschijnlijk als gevolg van spatlappen, dit wordt later door de eigenaar aangepakt.


Overigens heeft de USA-versie die knippers niet, maar zit daar een naambadge, die overgezet zal worden van het originele spatbord. Overigens ook het knipperlicht maar schoongemaakt, want ook daar zat overal vuil tussen.
In eerste instantie begonnen met het scherm gewoon wassen, en inspecteren en daarbij zowel de binnen- als de (toekomstige) zichtzijde gedaan. Met de Kwazar begonnen om eerst met Nanolex Prewash het vuil te lijf te gaan. Vervolgens met een pompsprayer zo veel mogelijk vuil wegspuiten.
Voor de smerige binnenzijde heb ik een oude afwasborstel gebruikt in combinatie met Poorboys Super Slick & Suds shampoo, voor de buitenzijde een Monello washmitt. Bij het wassen het knipperlicht uit het spatbord verwijderd, de zwarte stootstrip leek in eerste instantie niet te verwijderen. Bij het naspoelen kwam er iedere keer toch vuil onder de stootstrip vandaan, en bij nadere inspectie bleek de stootstrip gewoon geklikt te zitten (was eerder aan de binnenkant niet te zien door het vuil). De stootstrip verwijderd, en daar zat gewoon een millimeters dikke baggerlaag onder.


Ook de binnenkant van het scherm heeft zo zijn problemen.
Bij het meten van de lakdikte vond ik enorme verschillen in lakdikte, waar je op een lijn waar je om de 5 cm meet gewoon waardes meet die soms om-en-om een dubbele en een enkele waarde (ca. 160-350 micron) lieten zien, terwijl de lak er niet uitziet als lokaal gespoten. Na lang puzzelen en denken, denk dat ik weet wat er aan de hand is: waarschijnlijk een blanke lak die hier en daar aan het afbrokkelen was, waar een nieuwe blanke laklaag op is gezet, die vervolgens vlak is geschuurd/gepolijst. Ook bij de latere taxatie van de auto zijn die wisselende lakdiktes bevestigt door de metingen van de taxateur.
Gezien de reputatie van Volvo verwachtte ik middelharde lak, en ben met polijsten niet grover gegaan dan Mezzo op oranje pad op de DAP900, en Finale op wit voor de eindstap voor montage voor het scherm (met in het achterhoofd dat als alles op de auto zit, er nog een keer een lichte polijststap nodig is om alles gelijk te trekken). Voor lokale diepe schade en lastige plekken de Proxxon gebruikt met grijze Nanolex pad. Ook de zwarte pinstripe van tape die op dit donorscherm zat, verwijderd, en na licht polijsten was dat ook weer netjes.






Hier wat voorbeelden van lakproblemen voor het polijsten.
Na deze initiële polijststappen zaten er nog flink wat onvolkomenheden in de lak, daarom het scherm voorzien van een laagje black hole en nog één of ander simpel waxje, zodat het scherm na montage toch alvast wat bescherming zou hebben.
De voorlopige stand van zaken na deze eerste stap:


Het leuke was dat toen de Volvo weer huiswaarts ging, er één scherm was dat er op grote afstand uitsprong qua glans: het voorscherm dat in de kofferbak lag (kwam boven de raamrand uit).
Laatst bewerkt: