• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo FH truck wassen

Avenger012

Detailing addict
3 dec 2013
53
65
Beste leden

Even een vraagje of iemand ervaring heeft met het wassen van trucks...
Graag willen wij onze nieuwe truck zo netjes mogelijk wassen en geen gebruik maken
van een standaard wasborstel.

Ik heb even in de webshop gekeken naar de microfiber madness incredipole... maar
ik vrees dat deze te kort gaat zijn.. Uiteraard de microfiber cover bevalt me wel.. maar
ook deze is niet erg groot. De truck is 3m90 hoog

Heeft er iemand nog een beter idee ?

Plaatje van onze nieuwe aanwinst

Alvast bedankt !
Mvg
M

Schermafbeelding 2022-02-07 om 20.44.13.png
 
Zwart! Lekker detail kleurtje.
Die detail pole was ook het eerste waar ik aan dacht maar hoe realistisch is het dat je deze truck met enige regelmaat echt met de hand gaat wassen? Wil je het goed doen gaat er namelijk best wat tijd in zitten denk ik.
Wat helpt om de auto netjes te houden is de truck ook van een beschermlaag te voorzien en dan denk ik als eerste aan iets van Collinite 845 en dat dan machinaal aanbrengen eens in de zoveel tijd.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt misschien ook nog een washmitt oid om zo’n borstel doen. Dan heb je toch de lengte van een borstel maar wel een zachte mitt.
 
De microfiber uiteinde past misschien ook op een tex stok. Vaak kan je het uiteinde eraf draaien en zit er een soort gelijk schroefdraad op. Ik zelf heb een stok van 2.50m maar ook 1 van 4m bij de verf groothandel zijn er meestaal meerdere varianten op voorraad. Misschien is het een oplossing.
 
Er zijn hier een aantal mensen aanwezig die ook hun eigen truck detailen, alleen gaat het dan meestal niet om een flinke bakwagen zoals in dit geval. Ik kan even geen namen noemen van mensen die trucks detailen.

Als je het echt helemaal netjes volgens detailregels wil doen, moet je misschien hier en daar wat improviseren voor de juiste hulpstukken, bijvoorbeeld iets van een swiffer-achtige stok waar je een aangepaste microvezeldoek om heen trekt als 'washmitt'. Hoe denk je overigens het dak van de bak te bereiken?
 
Als je het goed wil doen moet je erbij kunnen, dus een rolsteigertje om erbij te kunnen zou wel ns handig kunnen zijn.
Heb je ook niet zo'n lange stok nodig ;).
 
  • Leuk
Reactions: bros
Steiger is zo gek nog niet, begin vooral met de bovenkant.
Een wax houdt in het algemeen meer vuil vast, ik zou een sealant of een (spray)coating nemen
Er zijn dreadlock hoezen voor de rechthoekige (vloer)wisser van Leifheit
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ja ik denk dat ik zelf iets in elkaar moet knutselen met een lange stok en een washmitt..
Helaas zijn alle washmitts zo "klein".
Uiteraard is zo'n grote bakwagen volgens de regeltjes van de kunst bijna onbegonnen werk.
Ik heb hier een wasborstel voor vrachtwagens... Maar als je daar 1x mee wast dan lijkt het alsof
je met een zak kiezel hebt liggen schuren.
 
Of zo een (zoeken op hoes vloerwisser en dan afbeeldingen bekijken)

Hoes dreadlock.jpg


Die Fuut-Fuut aangeeft is nog beter want daar komt water doorheen
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Heb zelf 5 jaar als weekend en vakantiebaantje vrachtwagens gewassen. Uiteraard wassen en niet poetsen. maar door de jaren heen wel steeds bewuster gaan werken om de lak zo goed mogelijk te behandelen. Altijd beginnen met een goede prewash, ook in de wasstraat.

Er zijn non-contact reinigende middelen voor vrachtwagens, waarbij het wel de vraag is wat deze met de lak doen. Daar heb ik verschillende verhalen over gehoord.

De manier van beschermen zou voor mij erg afhankelijk zijn van het aantal kilometers dat de vrachtwagen maakt. Mocht dat redelijk veel zijn dan zou ik kiezen voor een coating (kan met weinig kilometers natuurlijk ook) op in ieder geval de cabine en de onderlijn. De bak zal minder vuil worden en daar voldoet de eerder genoemde Collinite 845 dan wel voor. Bij weinig kilometers kan natuurlijk ook de gehele vrachtwagen in de Collinite 845 gezet worden.

Wanneer de auto eenmaal beschermd is, zou ik deze vooral geregeld (wekelijks) afspuiten met kalkvrij water en bijvoorbeeld maandelijks wassen. Dat is dan goed te doen en je hebt geen extreme reinigers nodig als de vrachtwagen in de basis goed beschermd is.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Als je het goed wil doen moet je erbij kunnen, dus een rolsteigertje om erbij te kunnen zou wel ns handig kunnen zijn.
Heb je ook niet zo'n lange stok nodig ;).
Wij hebben een Altrex trap,werkt prima. Voor een bakwagen is dat nogal bewerkelijk natuurlijk....
 
Vandaag voorzichtig aan de slag gegaan met een laddertje en een microfiber handschoen zoals wij allen zoveel gebruiken.
Voor alle zekerheid en voorzichtheid 2x gefoamd en afgespoten... Met dit al gevolg... Tranen stonden me in de ogen...
De washmitt was amper vuil daar de vrachtwagen niet erg vuil was een waarschijnlijk door een voorzichtige pré wash.

Volledige strepen / banen van onder tot boven... ik heb het zo goed mogelijk in beeld gebracht.

Ik weet dat de vorige eigenaar het heeft laten polieren...
Als je met je hand erover veegt geeft dit een wit residu op je handen.. een vettig laag ?
In sommige hoekjes zie ik nog wat "polijst residu" ?
Ik heb een poging gedaan met dreft... geen beter resultaat.
Daarna een beetje prep op doek gedaan... Dit geeft een iets beter resultaat..

Wie o wie weet er raad ? Het is momenteel afschuwelijk in zonlicht...
IMG_20220226_154724.jpg
 
Tja, sommige producten verstoppen dit soort lichte krasjes (hologrammen en swirls)
Als je dan gaat wassen en dat product verdwijnt, dan verdwijnt ook het "verstoppen" en wordt het zichtbaar
Enige echte oplossing is het werk afmaken door met een lichte combinatie ook deze "schade" weg te polijsten.
 
Potverdorie wat zuur weer! Zo denk je een strakke bak te hebben, zo was die keurig bedekt met vullende meuk! De poetser heeft weer toegeslagen....

Tijd om het zelf beter te doen!
 
  • Leuk
Reactions: bros
Veranderen de vegen van richting als je eroverheen veegt met een doek? Kan ook nog iets van vettigheid zijn dat er nog niet af is.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Op de telefoon kon ik het al helemaal niet zien, op de pc wordt het er helaas niet veel beter op.
Het lijkt mij alsof er nog iets van (wax) residu op zit. Het is natuurlijk ook wel een heel oppervlak en een doekje is dan zo gevuld natuurlijk. Het stukje op de foto lijkt me al goed voor drie doeken.
Ik zou eens een stukje afplakken en dat met een schone doek afnemen. Kijken of het dan weg is.
Zo niet, beetje prof polish gebruiken en kijken of het dan weg is.
Als dat ook niet werkt, zit er helaas niets anders op dan rondje fijn polijsten vermoed ik.
Door te focussen op één stukje zie je wat het resultaat is van de inspanning.