• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Volvo XC60

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
458
135
Het is alweer een week gelden dat hij klaar was, maar nu dan toch mijn verslag van de full detail van de XC60. Ik was aan het uitvinden hoe mijn nieuwe GoPro werkt, het resultaat is een filmpje dat m.i. een goed beeld geeft van het proces. Hoop dat jullie het kunnen waarderen want het kost een hoop tijd om te maken en monteren.


Omdat het bij het wassen en reinigen met tussenpozen behoorlijk aan het regenen was en het bijna donker werd heb ik eigenlijk geen foto’s of filmpjes gemaakt van de staat vooraf of de eerste stappen. De stappen die ik heb gevolgd:

Wassen en reinigen.

Begonnen met het reinigen van de wielen, eerst foamen met een handfoamer, even laten intrekken en met diverse borstels zowel de binnen als buitenkant van de velgen goed bewerkt. Afgespoten met de HD.

Daarna foamen hele auto met HD. Met een detailbrush en APC alle naden en kieren nagelopen terwijl de foam aan het weken was, ivm de regen nog een beetje extra foam opgespoten en daarna grondig afgespoten met de HD. Daarna een twee emmer was, nog eens afgespoten. Vluchtig afgedroogd, voor de volgende stap hoefde hij toch niet helemaal droog te zijn: decontaminatie van ijzer, even laten reageren, met MF doek licht ingewreven en daarna goed afgespoten, daarna nog eens hetzelfde maar dan met teer. Wederom vluchtig afdrogen en met een microfiber kleidoek de auto gekleid. Ik vind dat een geweldige uitvinding. De doek werkt veel sneller en makkelijker als normale klei. Bovendien is hij duurzaam en gaat ong 20-30 auto’s mee. Daarna de auto binnen gezet en grondig afgedroogd.

De volgende dag ben ik verder gegaan. Er zaten een paar hele kleine hardnekkige bultjes op de lak, het leek op dikke druppels hars maar de teer verwijderaar deed niets. Uiteindelijk bleek een klein beetje thinner met een MF doek de oplossing.

Omdat het nog vroeg was op zaterdag eerst de motorruimte met een stoomreiniger, detail brush en een aantal MF doeken schoon geblazen, daarna een dressing aangebracht. De lak geinspecteerd en dikte opgemeten. Deze was eigenlijk overal in vrij goede staat, lakdikte overal prima, er zaten wat lichte swirls over de hele auto, een paar vage krassen/vegen en wat nevel, ik denk overspray van een spotrepair oid. Daarna verder met het aftapen van alle rubber en plastic delen en ontvetten.

Polijsten.

Toen was het tijd voor de eerste testspots. Ik heb recent een V40 CC gedaan met harde lak en verwachte hier hetzelfde maar je moet natuurlijk geen aannames doen. Ik begin eigenlijk al mijn testspots met Rupes Geel – Geel. Dan heb ik een vaste referentie. Die gaf een zeer goede finish maar heel weinig correctie. Na verschillende combinaties te hebben geprobeerd ben ik uitgekomen op een Meguiars Microfiber cutting disc met Rupes Coarse om de juiste correctie te behalen. Voor de finish en voorbereiding op de coating heb ik Essence gebruikt. De machines een Rupes Bigfoot 15mk3, een mini en een Nano. Na ongeveer elke set met een compressor de pads schoongeblazen.

De cutting stage vond ik maar lang duren. Enerzijds omdat lak hard was, dus rustige passes, iets kleinere secties en iets meer druk. Maar vooral omdat zo’n XC60 toch een redelijk groot bakbeest is en ik een pietje precies ben dus heb de tijd genomen en waar nodig nog een tweede setje gedaan om wat hardnekkige krassen te corrigeren. Gelukkig ging het finishen wel snel en daarmee was hij klaar voor de coating. De spiegels en pianolak deurstijlen zijn behoorlijk zacht, die heb ik deels met Rupes Geel – Geel gedaan en deels met de Gele pad maar dan met Blauw (Coarse) polijstmiddel. De grote gril aan de voorkant met de hand gedaan met een MF doek met Blauw. De binnenkant van de deurhandels met een cone op de boor. De uitlaten met metal polish en een polijst bal op de boor en MF doeken. Kunststof zilveren strips rond het raam met Geel - Geel.

Intussen had ik gezien dat de velgen met name van binnen toch niet zo schoon waren als ik had gehoopt. Dus besloten om ze te demonteren en verder grondig te reinigen met borstels en APC etc, nog een rondje ijzer verwijderen, kleien, polijsten met de Nano met Rupes Geel op Geel. Daarna in de coating gezet, 24u gewacht en in de dressing en daarna weer gemonteerd. En dat per twee want ik heb maar twee as steunen. Binnenkort maar eens twee bij bestellen. Ook de wielkasten nog wat uitgeborsteld, de remschijven met een ijzerborsteltje schoongemaakt, etc.

En in fases tussendoor het interieur aangepakt. Soms wil je wel wat afwisseling als je in totaal meer dan 30 uur besteed… Dat bestond uit stofzuigen, met de extractor alle matten, kofferruimte etc schoongemaakt, zoals gebruikelijk een bak zwarte drek en zand terwijl het allemaal niet zo vies leek, met diverse borstels en een reiniger alle kunstof delen, ik heb nog een speciaal borsteltje voor het luchtrooster bij Ali gekocht en dat bleek toch wel een handig ding, de lederen bekleding met Gliptone schoongemaakt en geconditioneerd. Moet er nog een beetje aan wennen denk ik wat betreft gebruik maar het resultaat was prima en ik vond de leergeur niet slecht.

Coaten.

Daarna het aanbrengen van de coating, twee lagen. Ik ben door schade en schande wijs geworden en heb een Viltrox LED paneeltje gekocht. Onder dat licht zie je perfect of de coating flasht en of er nog ergens high spots zitten. Werkwijze: coating aanbrengen met MF applicator. Wachten tot deze flasht. Met een MF doek afnemen, met een tweede doek de laatste restjes. Goed bijhouden welke zijde van je doek je al hebt gebruikt. Daarna nog een keertje extra met de LED langs het paneel om te controleren op high spots. De tweede laag vind ik een stuk makkelijker en sneller aanbrengen als de eerste.

Daarna nog de ruiten gereinigd, gekleid, gepolijst en gecoat. Hier en daar nog wat puntjes op de i, zoals het dashboardkastje waar een verkruimeld koekje in bleek te liggen maar daarna was hij toch echt af. Ik ben vast nog wel iets vergeten… Uiteindelijk, net als de eigenaar, zeer tevreden met het resultaat.
 
Even een vraagje mbt de coating. Gooi je de gebruikte MF doeken in een emmer met water of gooi je deze weg na de detail?

Klinkt als een flinke klus met veel voldoening!
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Gooi ze in water maar gebruik ze niet meer op lak, alleen nog voor interieur, motorruimte, etc. Ik gebruik voor coating maar een kleur doeken, zo houd ik het gescheiden.
 
Tof gedaan zo, strak in elkaar gezet! Leuk altijd om de aanpak mee te krijgen.

Resultaat ziet er knap uit, fijne auto om te zien ook. Op naar de volgende ;)
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Coole film! Geinige muziek keuze ook :D
Het resultaat mag er wezen na die 30 uur!

Volgens mij kun je wel aardig uit de voeten in de garage, wat zijn de afmetingen?
Heb ik ook een doel als ik op Funda kijk ;)
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Tof gedaan zo, strak in elkaar gezet! Leuk altijd om de aanpak mee te krijgen.

Resultaat ziet er knap uit, fijne auto om te zien ook. Op naar de volgende ;)
Dank. Dat vind ik ook dus leuk als het gewaardeerd wordt. Volgend weekend staat een 5 serie touring (f11) op het programma, weer zo’n kleintje... Hoop iets sneller klaar te zijn deze keer.
Leuk filmpje!
Dank je! Voor de eerste keer gopro vond ik hem best goed maar het kan altijd weer beter. Maar net als met detailen kost het veel tijd als je het beste resultaat nastreeft.

Coole film! Geinige muziek keuze ook :D
Ja die muziek, heb wat gekozen wat ik lekker vind luisteren, nog een haf uur andere dingen overwogen maar ook daar geldt je kan wel bezig blijven dus toch maar Saadiq gehouden.
Het resultaat mag er wezen na die 30 uur!

Volgens mij kun je wel aardig uit de voeten in de garage, wat zijn de afmetingen?
Heb ik ook een doel als ik op Funda kijk ;)
Inderdaad, ik geloof dat hij 4,5m breed is en 6 lang. Dat is goed te doen, moet niet kleiner zeker met wat grotere auto’s.
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Mooi resultaat en filmpje! Shot met de spiegels leuk gedaan zo.

Zo'n kleidoek lijkt mij ook wel wat. Klei kan je tussentijds vouwen.. Kleidoek maak je tussendoor schoon?
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Dank je. Die doek kan je tussendoor gewoon afspoelen onder de kraan. Verder net als normale klei met een lubricant gebruiken. Werkt echt super.
 

Vergelijkbare onderwerpen