• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorbereiding machinaal polijsten klassiekers zonder blanke laklaag

Chris van S.

Detailing guru
3 jun 2014
147
123
43
Ervaringsdeskundigen,

op mijn to-do lijstje staat een BMW 2002ti en een Saab 99 die beide nodig wat TLC kunnen gebruiken.

Uiteraard kijk ik erg uit om deze auto's aan te pakken. Maar wil mij goed voorbereiden voordat ik met de auto's aan de slag ga.

De BMW is blauw en iets meer als 10 jaar terug overgespoten. Altijd in de wax gestaan, en altijd schoon binnengeslapen. Maar na 10 jaar is een polijstbeurt geen overbodige luxe zeker aangezien de waskrassen aanzienlijk zijn.

De Saab is wit en heeft volgens mij, indien van toepassing, nog zijn originele lak en de lak is erg vuil. Dus daar is veel werk aan de winkel.

Ik heb al geprobeerd info te vergaren om deze 2 klassiekers aan te pakken.
Mijn heb nog een 2 tal vragen;

- Adviseren jullie nog bepaalde stappen of middelen voor lakken zonder blanke laklaag? (buiten de stappen/middelen voor lakken met blanke laklaag)
- Reinigen van de monello pads op mijn DAP900. De lak gaat in de pads zitten. Is er advies hoe ik dit weer kan reinigen? Of blijven de gebruikte pads "verkleurd".
 
Behandeling is eigenlijk hetzelfde als bij een laklaag met blanke lak.

Je pads zullen wel de kleur van de laklaag gaan krijgen, maar met wat Dreft/Dubro/APC/MicroRestore moet daar het meeste wel weer uit te krijgen zijn. Het kan zijn dat je pads lichtjes verkleurd blijven, maar veel zou het niet moeten zijn.
Zelf heb ik ooit eens twee rode auto's gedaan en zelfs de witte pads (die toch aardig rood gekleurd waren) heb ik prima schoon gekregen. Gewoon niet te lang laten liggen na gebruik en met aandacht schoonmaken.
 
Soepergroever, dat zijn geruststellende woorden. Dank! Dat er een beetje verkleuring in de pads achterblijft is niet niet erg natuurlijk. Ook dat de behandeling verder hetzelfde blijft.

Maar is het niet wijs als ik een extra stap toevoeg om de lak extra te voeden? Dus bijvoorbeeld PB white diamond of BH toevoegen als stap?
 
@jowie; eensch, dat heb ik in de vorm van natty's paste wax en/of Autoglym HD. Deze waxen hebben geen cleaners. Naar wat ik lees is dat funest voor de PB WD of BH.
 
Als je al Dreft of iets dergelijks gebruikt, dan de pads wel enorm goed uitspoelen
Zeker geen APC in de buurt van de Saab, kan acryl lak zijn en die kan zacht worden
Pad vooraf vochtig maken met water of Spray &Wipe helpt later makkelijker schoonmaken

Begin met warm wassen, en herhaal dat. Dan kleien en een rondje ProfPolish van Poorboys
Als de kleur begint terug te komen een glaze gebruiken, LimePrime heeft mijn voorkeur
Je zal versteld staan wat er dan weer uit gaat komen
Dan afwerken met polijstmiddel enz

De BMW zijn lak is maar 10 jaar oud, daar kan je de gewone benadering hanteren
 
@redcat: bedankt voor je uitgebreide advies. Daar ga ik verder op schakelen. Alleen ik begrijp uit je verhaal dat je adviseerd om eerst ProfPolish te gebruiken, daarna een glaze erover te zetten en dan te gaan polijsten? Die volgorde volg ik niet helemaal. Maar heeft het een speciale reden dat je dit aangeeft?
 
Waarschijnlijk een enter foutje bij aanvullen oid?? Eerst polijsten, dan de polish en overige vervolgstappen.
 
@Jowie, ik had dezelfde gedachte. Maakt verder niet uit. Ik ga sowieso profpolish bestellen omdat het een niet te missen product is. Dus wil je ook is schieten op mijn stappenplan voor de Saab?

Wassen - clayen - polijsten met monello oranje of gele pad en dito product (nader te bepalen) - indien geel gebruikt nabehandelen met finale op witte pad - prof. polish - white diamond - wax

bvd! :)
 
Nee heren, geen foutje !!! Probeer het maar eens ...
De ProfPolish is een cleaner en die pakt de hoofdmoot van de vervuiling
De glaze gaat wat dieper en door de vettigheid werkt die gewoon op een andere manier het vuil los

Ik stond de eerste keer ook te kijken. LimePrime op witte (soft)pad gaf zwarte bagger
En die lak leek voor de glaze toch echt al weer netjes op kleur terug
Daarna was het weer een tint verschil ...
 
OK, het klinkt eigenlijk ook wel logisch hoe je het omschrijft RedCat. Ik heb te horen gekregen dat ik waarschijnlijk volgend weekend de Saab kan gaan doen. Na het clayen ga ik eerst een testspot doen met jouw volgorde. Bedankt voor de tip!