• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstel rondje Barry

BWP E28

Detailing rookie
5 jan 2022
12
15
Hallo Allen,

Bij deze open ik een topic, omdat ik vanaf nu de auto beter wil achterlaten na een wasbeurt en mij even voor wil stellen. Mijn naam is Barry, 34j oud en woon in Drenthe.
Ik foamde mijn auto's al en daarna wassen. Maar gewoon met een simpele Turtle wash&wax. Ik heb een beetje rondgeneusd en weet wat ongeveer de stappen zijn om het keurig te voltooien. Toch komen enige vraagjes nog naar boven en wil ik een starterssetje aanschaffen.
Objecten die netjes gewassen en/of gepoetst zullen gaan worden vanaf nu: BMW Zilver, 2x BMW Blauw

Ik wil starten met mijn geliefde (zilver grijze) Oldtimer uit Bayern, die is twee jaar geleden gepoetst door een bedrijf. Er zitten niet extreem veel swirls in op dit moment, maar hij is weleens door de wasstraat gegaan. Zodra dit netjes gelukt is, is mijn daily ook aan de beurt.

Doordat er hier een verbouwing gaande is en veel stof te vinden is in de schuur, wil ik hem:
- Keurig voorwassen (ontvetten neem ik aan?)
- Wassen
- Vliegroest verwijderen
- Kleien
- Glaze aanbrengen (handmatig, auto is denk ik niet zo slecht, dat het machinaal zou moeten gebeuren. Volgens mij ligt er in de schuur wel een poetsmachine maar voor deze eerste behandeling wil ik eerst eens kijken hoe het eindresultaat is, zonder machine)
- Wax aanbrengen
- Sealen met een glascoat tijdens afdrogen (of dit noodzakelijk is, geen idee?)
- Netjes bedekken met een auto hoes tot het voorjaar weer daar is.

Hier direct wat vragen voor jullie freaks ;)
Vraag 1: Kan ik hem direct na deze cyclus, onder een kleed weg zetten in de schuur?

Vraag 2: Wat is de werkwijze tijdens en na kleien? Spoel je plaatselijk behandelde delen één voor één af / spoel je de auto compleet af nadat je de gehele auto behandeld hebt met klei / was je de auto na een klei behandeling?

Vraag 3: Na een behandeling met Glaze, moet je hem dan afspoelen, voordat de wax erop komt? Of juist weer wassen? Of juist doorgaan met wax zonder tussenstap?

Vraag 4: Kan ik met Teufel velgen reiniger (kleurt paars) ook vliegroest verwijderen of is het af te raden?

Vraag 5: Ik lees dat als je begint met deze strategieen je het beste kunt beginnen met compleet wassen/ontvetten, zodat je ziet welke status de lak heeft, waar doe ik dat mee?
En welke shampoo gebruiken jullie dan bij een volgende wasbeurt?


Startersset die ik zo ongeveer wil aanschaffen (wil er wel wat voor uitgeven maar moet niet uit de klauwen lopen, misschien kan ik wat stappen skippen uit mijn lijst en winkelwagen):
Doeken
- Peluche Verde Trio
Wassen (& foamen?)
- Dodo Juice - BTBM shampoo + incredimitt
Drogen
- Microfiber Madness Dry me crazy
Klei
- Monello (Dolce Verde)
- Dodo Juice - Born Slippy
Glaze
- Autoglym SRP --> Handmatig
Wax
- Collinite 845
- Disco rosso + Peluche Verde
Eventueel na eerste wasbeurt
- Meguiars Hybrid Ceremic wax --> In nevelen voor het afdrogen


Dus opmerkingen, aanmerkingen, tips en advies zijn zeer welkom :-D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo en PA27506
Welkom op het forum, Barry.

Alvast een paar opmerkingen:

Waarom zou je eerst de oldtimer aanpakken om te oefenen en daarna de daily driver? Ik denk dat ik het andersom zou doen.

Voorwassen en ontvetten zijn 2 andere dingen. Voorwas gebeurt vanzelfsprekend als eerste, voorafgaand aan het feitelijk wassen (contact wash) met het doel om - zonder de lak aan te raken - alvast zoveel mogelijk vervuiling van de lak af te spoelen voordat je met een washmitt over de lak gaat. Ontvetten doe je in principe tijdens en na het polijsten en eventueel voor het aanbrengen van een coating.

Een glaze is een product wat swirls verhult door deze "vol te smeren" met een olie-achtig product. Het kan het dus niet zo zijn dat dit niet met de hand / alleen machinaal zou lukken. Je corrigeert hierbij geen lakdefecten, maar smeert ze alleen vol. Dit kan altijd prima alleen handmatig. Je zou ervoor kunnen kiezen om dit machinaal te doen omdat dit sneller zou kunnen zijn..

Een glascoating kan je niet aanbrengen over een wax (en ook niet over een glaze). Deze moet een schone en ontvette ondergrond hebben om goed te hechten. Een wax zou je wel eventueel met een sealant kunnen afsluiten. Een glascoating kan je ook niet tijdens het afdrogen aanbrengen. Ik denk dat je hier iets anders voor ogen hebt.

Na het aanbrengen van een glaze niet wassen, maar direct de wax aanbrengen (anders zou je de glaze weer grotendeels weg wassen)

Werkwijze bij kleien is een beetje persoonlijke voorkeur. Je kan per paneel werken en alleen droog alle residu van het kleiglijmiddel afnemen, je kan ook de hele auto ineens kleien en daarna de auto nog even snel wassen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Thnx voor je reactie. Nog even snel wassen met of zonder shampoo.

Nou mijn daily is kort geleden bij een poets bedrijfje geweest, daarom eerst de oude. Ik denk dat ik met deze stappen (niet machinaal), niet heel veel kapot kan maken aan de lak.
Niet dom gezegd ofzo, maar werk in de techniek, dus denk dat ik de klei goed kan aanvoelen, of het goed glijdt of niet. Denk dat daar ook niet extreem veel risico aan zit, mits de ondergrond goed schoon is.

Blijf eerst uit de buurt van dorpels etc. Koffer klep, deuren, dak, motorkap

En de Teufel? Zou je daar een andere Non-ferro voor aanschaffen of is dat prima? En voor het kleien moet ik nog meer middeltjes gebruiken??
Bij vlieg roest afnemen, na het in nevelen met Non Ferro, spoel je dit gewoon af met hoge druk of was je hem juist weer of strijk je het eraf?

Bedankt alvast voor je reactie
 
Laatst bewerkt:
Welkom Barry! Prima stappen op het oog zo te zien.

Als pre-wash (foam) kun je beter een gericht product aanschaffen; BTBM gaat daar niet veel in doen. Omdat je het over een oldtimer hebt zou ik gaan voor Bilt Hamber Touch-less; deze reinigt als een dolle én bevat corrosieremmers.

Je gaat werken met SRP en dat is een prima product maar niet enkel een glaze. Het is een cleaner (met lichte korrel), glaze en bescherming in één. Levert wel een uitstekende showroom shine die je gelijk op kunt volgen met de 845 zoals hierboven al gesteld.

Volgens mij is Teufel zuurvrij (pH-neutraal) en zou veilig voor de lak moeten zijn. Is de auto verder helemaal hard? Niet dat je op roestplekjes de boel open laat vreten!

Voor het kleien heb je voldoende in de lijst staan.

Aangezien je toch met je neus boven de lak gaat hangen, let dan ook even op bruine en zwarte stipjes (teer). Deze kun je met een gericht product wegnemen zoals Gyeon Tar, Valet Pro Citrus Tar&Glue etc.

Een hoes is daarentegen weer wat omstreden; de één is voor, de ander tegen. Het is contact op je lak wat kan schuiven etc. Dus je kunt hem net zo goed binnen stallen en bij een komende rit even afspuiten.

Succes! Laat de foto's maar komen :innocent:
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het is inderdaad geen heel groot risico om op de oldtimer te beginnen. En als de nieuwere inderdaad pas gedaan is dan is die keuze heel begrijpelijk.

Kleien is inderdaad een beetje een kwestie van gevoel. Ruim glijmiddel gebruiken en je voelt vanzelf of je nog blijft steken / plakken en wanneer dat weg is en je gladjes over de lak glijdt.

In principe zou je volgens mij alle ijzerverwijderaars wel op de lak moeten kunnen gebruiken. Opspuiten en even in laten werken. Opletten dat het niet indroogt (zal in deze tijd van het jaar niet zo snel zijn) ;) en even snel met een washandschoen (of -pad) over de lak (agiteren) om de vliegroest te verwijderen en dan goed afspoelen. Dus als je de hele auto ineens inspuit dan kan je gewoon daar waar je begonnen bent al beginnen met het agiteren en zo weer hetzelfde rondje en dan de boel grondig afspuiten.
 
Thnx voor je reactie. Nog even snel wassen met of zonder shampoo.
Als dit een vraag is... Ligt een beetje aan het klei-glijmiddel. Sommige producten zoals bijvoorbeeld de Born Slippy van Dodo Juice laat nogal een zeperig residu achter en dan is met shampoo wel aan te raden. Ik zou het gewoon standaard met doen (ik zie een auto "wassen" met alleen water - in welk stadium dan ook - niet zo zitten.

In principe hebben we specifieke teerverwijderaars, dus ik ga er vanuit dat klei niet per definitie teer verwijdert.

De Bilt Hamber Touchless is een prewash product, dat gebruik je dus VOOR het wassen. De Dodo Juice Born To Be Mild is een shampoo, die gebruik je dus daarna - TIJDENS het wassen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Welkom Barry! Prima stappen op het oog zo te zien.

Als pre-wash (foam) kun je beter een gericht product aanschaffen; BTBM gaat daar niet veel in doen. Omdat je het over een oldtimer hebt zou ik gaan voor Bilt Hamber Touch-less; deze reinigt als een dolle én bevat corrosieremmers.

Je gaat werken met SRP en dat is een prima product maar niet enkel een glaze. Het is een cleaner (met lichte korrel), glaze en bescherming in één. Levert wel een uitstekende showroom shine die je gelijk op kunt volgen met de 845 zoals hierboven al gesteld.

Volgens mij is Teufel zuurvrij (pH-neutraal) en zou veilig voor de lak moeten zijn. Is de auto verder helemaal hard? Niet dat je op roestplekjes de boel open laat vreten!

Voor het kleien heb je voldoende in de lijst staan.

Aangezien je toch met je neus boven de lak gaat hangen, let dan ook even op bruine en zwarte stipjes (teer). Deze kun je met een gericht product wegnemen zoals Gyeon Tar, Valet Pro Citrus Tar&Glue etc.

Een hoes is daarentegen weer wat omstreden; de één is voor, de ander tegen. Het is contact op je lak wat kan schuiven etc. Dus je kunt hem net zo goed binnen stallen en bij een komende rit even afspuiten.

Succes! Laat de foto's maar komen :innocent:
Pre-wash dus Bilt Hammer Touchless
BTBM is dus voor de eerstvolgende wasbeurten in het voorjaar? Of moet ik deze gebruiken na de pre-wash?

Over het algemeen is de auto knikker hard en ook volgespoten met dinitrol. Echt heet hij op enkele hoekjes van een deur na, een klein roest puntje (amper te vinden).
Maar wil het voor gebruiken voor grote oppervlakken natuurlijk, waar ik ook ga kleien.

Teer neemt een Klei over het algemeen ook mee toch? Zal er even goed op letten inderdaad.

Betreft hoes, mijn vader en zwager klussen weleens in de schuur. En kan de hoes met twee of drie man de hoes we om doen, verder komt er niemand langs dus het gaat niet schuren of iets dergelijks.

Zal foto sturen van de staat van lak, als ik begin. Hier alvast een foto van de auto.
 

Bijlagen

  • 51F7BEB2-00E2-4444-844F-0146F09FC73C.jpeg
    51F7BEB2-00E2-4444-844F-0146F09FC73C.jpeg
    408,8 KB · Weergaven: 132
  • 9A01A932-CABE-47C6-919A-88A9E5359EC4.png
    9A01A932-CABE-47C6-919A-88A9E5359EC4.png
    1,1 MB · Weergaven: 128
Als dit een vraag is... Ligt een beetje aan het klei-glijmiddel. Sommige producten zoals bijvoorbeeld de Born Slippy van Dodo Juice laat nogal een zeperig residu achter en dan is met shampoo wel aan te raden. Ik zou het gewoon standaard met doen (ik zie een auto "wassen" met alleen water - in welk stadium dan ook - niet zo zitten.

In principe hebben we specifieke teerverwijderaars, dus ik ga er vanuit dat klei niet per definitie teer verwijdert.

De Bilt Hamber Touchless is een prewash product, dat gebruik je dus VOOR het wassen. De Dodo Juice Born To Be Mild is een shampoo, die gebruik je dus daarna - TIJDENS het wassen.
Nee snap het, ik bedoelde meer, afspoelen zonder zeep. Maar dan gebruik ik na het kleien dus de BTBM
Wist niet of het handig was, na het clean en met Bilt Hammer en voor het glazen/waxen het verstandig zou zijn om die shampoo er weer op te gooien.

SRP
Inwrijven met Pad en afnemen met doek toch gewoon?
 
Mooie classic hoor! :heart_eyes:

De shampoo (BTBM) gebruik je gewoon lekker altijd. Dus nadat je de prewash hebt afgespoten, ga je lekker wassen. Bij ieder volgende wasbeurt doe je hetzelfde. Eerst de Prewash erop, wachten, afspuiten, lekker wassen, afspuiten....
 
Welkom op het forum! Alles is hierboven al gezegd maar inderdaad de werkwijze voor de prewash, wassen en kleine is dus als volgt: (ik krijg de indruk dat dit nog niet helemaal duidelijk is, begrijp mij niet verkeerd:cool: )

1. BH touchless infoamen en laten uitdruppen
2. Afspuiten
3. Auto wassen met BTBM
4. Auto afspuiten
5. Ontijzeren en deze agiteren
6. Afspuiten
7. Kleien met klei en born slippy
8. Nogmaals de auto wassen met BTBM
9. dan de rest van je stappenplan.

Mooie wagens, vooral die classic, staat er ook erg netjes bij zo te zien!!

Succes!
 
Dankjewel @Hean
Nee juist goed als je daar op inhaakt. Denk wel dat ik het in de gaten heb, alleen ik twijfel over… of je na het kleien weer een shampoo met een bepaald wax gehalte kunt gebruiken of niet. Maar het is nu helemaal duidelijk, top!
Denk dat het gaat lukken :). Alleen een flinke uitgave ineens, pff.
Zit steeds in winkelwagen te kijken of ik nog wat kn skippen om de kosten te drukken

Thanks, ja staat er bijzonder goed bij. Een M535i origineel. Binnenkort ombouwen van automaat naar handbak en wat verlagen. Lak is aardig, wat kleine puntjes bijgewerkt betreft lakstift. Door nu hiermee te starten, hoop ik later iets meer machinaal te gaan doen en ook die lakstift plekken weg te werken. Maar dit is stap 1
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Welkom, wat de hoes betreft: als je een hoes over een auto doet, is het belangrijk dat de auto niet in de wind staat. Als de auto buiten of in een open garage staat waar de wind door heen waait gaat de hoes bewegen, en krijg je op de hoeken van de carrosserie uiteindelijk zelfs kale plekken. Als de auto uit de wind staat, is een hoes ook prima bescherming tegen vogelshit voor als er bijvoorbeeld vogels in de schuur kunnen komen. Dat lijkt vreemd maar bijvoorbeeld bij boerenschuren met golfplaten dak, vind je vaak ook bijvoorbeeld mussen in de schuur.
 
Welkom, wat de hoes betreft: als je een hoes over een auto doet, is het belangrijk dat de auto niet in de wind staat. Als de auto buiten of in een open garage staat waar de wind door heen waait gaat de hoes bewegen, en krijg je op de hoeken van de carrosserie uiteindelijk zelfs kale plekken. Als de auto uit de wind staat, is een hoes ook prima bescherming tegen vogelshit voor als er bijvoorbeeld vogels in de schuur kunnen komen. Dat lijkt vreemd maar bijvoorbeeld bij boerenschuren met golfplaten dak, vind je vaak ook bijvoorbeeld mussen in de schuur.
Nee het is een hele nette geisoleerde schuur ;) Dus dat zit wel goed.
Bedankt voor je tip
 
@schaef Welk bouwjaar M3? Hier ook nog een M3 in bezit :innocent:
Vet zon hoes. Heb met sinterklaas een Dunlop hoes gekregen, echter nog niet geopend, misschien ook wel met Badstof..
 
Hele dikke auto man!
Hier zelfde setting, ook E46 M3 Cabrio. Andere kleur blauw en de 18inch originele M3 wielen.
 
  • Leuk
Reactions: schaef