• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

voorstellen en meteen een vraagje

rob1980

Detailing rookie
6 jun 2017
3
2
Hallo,

Ik ben Rob 36 jaar uit Uden en heb een VW T2a busje uit 1968. Deze heeft een matte grijze lak. Nu had ik een aantal lichte krasjes ik die heb weggepoetst. Maar nu zijn de poetsplekken dus een beetje glanzend geworden. Ik wil die ook weer mat krijgen zodat het niet meer opvalt. Wat voor middeltje zou ik daarvoor kunnen gebruiken? Alvast bedankt voor de info!

Schuurpapier, haha! :P

In de webshop is een segment voor matte lakken en wraps. Hoe je een matte lak, die glimt, weer kat moet krijgen... geen idee!

Greeetz

Het is onomkeerbaar. Probeer het even simpel uit te leggen. Glanzende lak glimt omdat de lak helder is en bij het aanbrengen de lak straktrekt zodat er een gladde bovenlaag onstaat. Bij matte lak is de vloeistof enigszins troebel en bij het aanbrengen zorgen de oplosmiddelen ervoor dat de troebelheid naar het oppervalk komen waardoor de bovenste laag dus niet glad trekt. Het gevolg is dus dat onder die bovenlaag zit gewoon 'normale' lak. Kortom de enige manier is opnieuw spuiten.

• Leuk
Reacties: tembaco
Welkom Rob. Ik ben er ook bang voor dat nu je eenmaal glans hebt, het niet meer mat te krijgen is behalve door een nieuwe matte laag (spuiten)

Het is onomkeerbaar. Probeer het even simpel uit te leggen. Glanzende lak glimt omdat de lak helder is en bij het aanbrengen de lak straktrekt zodat er een gladde bovenlaag onstaat. Bij matte lak is de vloeistof enigszins troebel en bij het aanbrengen zorgen de oplosmiddelen ervoor dat de troebelheid naar het oppervalk komen waardoor de bovenste laag dus niet glad trekt. Het gevolg is dus dat onder die bovenlaag zit gewoon 'normale' lak. Kortom de enige manier is opnieuw spuiten.

Bedankt voor de info. Dit is slecht nieuws! Is het ook niet een beetje te camoufleren door de plekken te wassen met wat afwasmiddel of andere ontvetter? Wellicht dat het dan iets doffer wordt?

Bedankt voor de info. Dit is slecht nieuws! Is het ook niet een beetje te camoufleren door de plekken te wassen met wat afwasmiddel of andere ontvetter? Wellicht dat het dan iets doffer wordt?

Het enige wat ik je kan adviseren is de hele boel polijsten zodat alles glimt. Of een sticker kopen ;)

• Leuk
Reacties: m@rio
Bedankt allen. Alvorens tot spuiten over te gaan wil ik toch nog iets proberen om de glansvlek het wat te camoufleren. Ik lees op internet over die melamine sponsjes die iets matteren of st. marc poeder of scotch & brite schuurlappen. wat zou hier het beste werken. Als het een beetje matter wordt ben ik al blij.

Op zich zou je het best iets matter moeten krijgen. Ten eerste is het zaak om de juiste korrel te bepalen voor het gewenste resultaat. Misschien eens wat video's bekijken over wetsanden en kijken in welk stadium van het wetsanden het het meeste weg heeft van je matte lak.

Hoi Rob. Welkom hier.

Over je vraag: ik weet niet of het een oplossing is, maar mijn eerste gedachte ging uit naar een matteerpasta (S0 van Scholl).
Dat is eigenlijk min of meer een grof polijstmiddel dat de boel mat maakt. Enige voorzichtigheid lijkt me hier wel mee geboden.
Neem anders eens contact op met Carclean en vraag of ze je hierin kunnen adviseren.
Zou zonde zijn van zo'n mooie T2 als de lak verpest zou worden.

Hallo,

Ik ben Rob 36 jaar uit Uden en heb een VW T2a busje uit 1968. Deze heeft een matte grijze lak. Nu had ik een aantal lichte krasjes ik die heb weggepoetst. Maar nu zijn de poetsplekken dus een beetje glanzend geworden. Ik wil die ook weer mat krijgen zodat het niet meer opvalt. Wat voor middeltje zou ik daarvoor kunnen gebruiken? Alvast bedankt voor de info!
Ik zou em een keer helemaal poetsen ,vaak staan dit soort busjes toch in loodsen of iets dergelijks dus heb je er lang plezier van.

Hoi Rob. Welkom hier.
Over je vraag: ik weet niet of het een oplossing is, maar mijn eerste gedachte ging uit naar een matteerpasta (S0 van Scholl).
Dat is eigenlijk min of meer een grof polijstmiddel dat de boel mat maakt. Enige voorzichtigheid lijkt me hier wel mee geboden.
Neem anders eens contact op met Carclean en vraag of ze je hierin kunnen adviseren.
Zou zonde zijn van zo'n mooie T2 als de lak verpest zou worden.
Ik heb zelf S0 staan en dat is echt vloeibaar schuurpapier ,ik ben bang dat je eerder wat verziekt als dat je er het gewenste resultaat mee gaat behalen

• Leuk
Reacties: Soepergrover
Welkom hier. Jouw verhaal deed mij denken aan dit filmpje:
Sowieso interessant filmpje over onderhoud van matte lak en hoe het technisch in elkaar steekt.

Zoals @Istnogferarie al zei is het onomkeerbaar...

Laatst bewerkt: