• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen

SavageSam

Detailing rookie
17 mrt 2020
1
15
Heerlen
Sam, 24 jaar, wonend in het zuiden des lands

Zoals denk ik iedereen hier een passie voor alles met 4 wielen. Zelf rijd ik een donkergroene Peugeot 205 uit 1994.
Hij wordt schoongemaakt met mijn Nilfisk C125-7.6 PCAD hogedrukreiniger incl. snow foamer en natuurlijk de microvezel washandschoenen. Aangezien het een oude auto is en er flinke swirls in de lak zitten wil ik graag met de polijstmachine aan de slag. Daarvoor ligt een Makita DPO600Z (op accu) klaar met een foam- en een wollen pad.

Ik zou graag serieus met detailen aan de slag willen, en mijn eerste vraag is een advies voor een polijstmiddel om de swirls uit de lak te krijgen. Ik ben huiverig om een te grof middel te kopen en vervolgens mijn auto er als een DeLorean uit te laten zien... De auto heeft een vrij zachte metallic donkergroene lak, op het dak redelijk verweerd en op de motorkap en andere carrosseriedelen swirls in de lak.

Wat zouden jullie kunnen aanraden: eerst een cleaner en dan polijsten? Of kleien en dan polijsten? Ik heb veel video's gekeken en tutorials gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer..
Bij voorbaat heel erg veel dank!

Groet,
Sam
 

Bijlagen

  • ngvynqzbkvf5_800.jpg
    ngvynqzbkvf5_800.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum, Sam. :)

Mijn advies zou zijn om de Makita op de vrije rotatie (5,5mm) te gebruiken op de zachtere lak. Dit in combinatie met bijv. foampads in meerdere gradaties en polijstmiddelen in meerdere gradaties.
Gezien de zachtere lak, kan je een testspot maken met een fijne combinatie van pad + polijstmiddel. Kijken wat dit voor je doet en indien nodig iets grover gaan.

Uiteraard eerst goed wassen, reinigen en kleien. ;)

(Uit mijn hoofd weet ik even niet 1-2-3 welke merken150mm pads hebben. Ik weet alleen dat Lake Country ze sowieso heeft)


Heb je al enige ervaring met dit alles?
 
Welkom op het forum, Sam.

Hier ook het advies om een wat ruimer assortiment foam pads te zoeken. Als de lak van de Peugeot zacht is, dan is wol waarschijnlijk niet nodig.
Ook qua polijstmiddelen even een paar gradaties aanschaffen. Het is niet te doen om op voorhand een bepaald polijstmiddel te noemen wat "het juiste" gaat zijn.

Ook +1 voor prewash, wassen, (evt. decontaminatie zoals ontijzeren en/of teer verwijderen), kleien, polijsten (paintcleaner zou ik overslaan als je gaat polijsten)
 
Welkom Sam!
Respect voor iemand met passie voor vierwielers en die in het bezit is van een Peugeot. ;)

In (de meeste) polijstmiddelen zit paintcleaner, dus die cleaner kun je skippen.
Wat grofheid van pad / polijstmiddel betreft geldt: testspot, dus meerdere gradaties aanschaffen.
En in principe altijd (minimaal) kleien voordat je (voor de 1e keer) gaat polijsten.
Niet vergeten om nadien de lak te beschermen met wax / sealant / coating!
 
Welkom op het forum! Een goed begin is bijvoorbeeld eerst te kleien met de Monello kleiset. Daarna met Monello Mezzo op een semi harde pad en daarna de Monello Finale op een zachtere pad. De wollen pad lekker aan de kant laten liggen voorlopig. Die lijkt zacht maar dat is deze juist niet.

Succes!
 
Welkom, Sam. Zo’n Peugeot op leeftijd lijkt mij een geweldige wagen om te detailen. :)

Dibbuz maakt natuurlijk wat reclame voor het huismerk.
Een goed begin is bijvoorbeeld eerst te kleien met de Monello kleiset. Daarna met Monello Mezzo op een semi harde pad en daarna de Monello Finale op een zachtere pad.
Maar in dit geval is het goed advies. Ik ben een amateur detailer (m.a.w. ik werk alleen op eigen voertuigen of wagens van mensen die ik ken) en ik doe alles met de bovengenoemde producten van Monello. Wat mij betreft geeft dat een prima resultaat.

Ik wens jou in elk geval veel plezier en succes toe. En laat regelmatig wat foto’s zien! ;)