• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen

Aaron_

Detailing rookie
29 aug 2020
4
15
Dag allemaal

Ik ben Aaron, afkomstig uit Tongeren (Limburg, BE). Nu ik volg het forum al een tijdje, maar sinds ik mijn nieuwe auto heb zijn er toch vragen die ik zou willen stellen.

Sinds juni trotse eigenaar van een zwarte Golf GTI 7.5. Eerste poetsbeurt ging het al meteen mis. Bij de vorige auto, een witte BMW, gebruikte we af en toe een ‘insectendoek’ om de auto te wassen. Waarschijnlijk was die lak wat meer ‘vergevingsgezind’.

Maar op de zwarte lak van de GTI al meteen zware swirlsmarks gemaakt. Dan heb ik het ook nog niet gehad over de vogelpoep die ik er wat te ‘wild’ hebben proberen af doen. Nu heb ik op het dak een doffe plek.

Mijn probleem zit dus vooral met de vogels, het zit er een paar uur op maar het is al meteen ingevreten in de lak. Ik durf nu ook niet meer te hard te ‘schrobben’. Maar niet dat het veel zal uitmaken, zelfde voor de insecten op de voorbumper en motorkap. Na een rit even snel de insecten eraf doen, is gewoon te laat.

Nu is de auto dus ‘schoon van ver maar ver an schoon’.

Iemand die tips of hetzelfde probleem heeft/had? De auto moet sowieso eens goed onderhanden genomen worden, ik twijfel nog om zelf te investeren in materialen of hem te laten doen. Ik zou liefst het eerst willen, omdat ik graag aan mijn auto bezig ben. Het wassen is een soort ‘therapie’. Maar anderzijds heb ik er totaal geen ervaring bij en de kans om iets fout te doen zit er dan ook weer in.

Hier van mijn auto:

5AA89AB1-0694-4A64-8C44-DEA1F6E335A5.jpeg


Ben er echt blij mee alleen kreeg ik toch een kleine hartaanval toen ik de eerste keer zag wat een ramp ik had aangericht. Maar dan neemt de pret niet weg en geniet nog elke dag van de auto.
 
Welkom op het forum, Aaron!

Insectendoek om de auto te wassen? (Witte lak zie je veel minder snel swirls op)
Vogelpoep eraf raggen? (Birdsh*t kan van alles in zitten; van zand tot keien, van restanten van een pittige Thaise afhaalmaaltijd tot full blown accuzuur! ;))

Tip voor vogelpoep; Uiteraard zo snel mogelijk eraf spuiten met water en niet wrijven. (In iets mindere mate geldt dit ook voor insectenlijkjes)
Tip voor vogelpoep-of-insecten-restanten; Natte doek op de plekken leggen en dus laten weken.

Volledig voorkomen doe je nooit, maar het risico op schade beperken en makkelijker/veiligere wasbeurten kan je doen door op z'n minst een vorm van bescherming aan te brengen. (Laagje wax o.i.d)
De krasjes en andere defecten die je hebt gemaakt, die zal je moeten gaan polijsten om te verwijderen.


Voordat je jezelf ook maar ergens druk om gaat maken, eerst even inlezen door bijv. de stappenplannen op het forum door te nemen. ;) Hoe-wat-waar-wanneer-hoelaat-hoevaak-hoeveel-hoehaahee.

Have fun!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Aaron_
Thanks.

Inderdaad, een vod van uit de action. Was ook meteen de laatste keer dat die gebruikt is. Nu gebruik ik mijn microvezel spons, die leg ik dat over de vogelpoep en laat het even liggen daarna gaat het er makkelijk af. Helaas was het deze keer ook te laat.

Ik heb op Youtube wel al gezien dat ze dit met een warmteblazer ‘eruit krijgen’. Nu ga ik dat ook nog niet meteen gebruiken.

Een deel uit het stappenplan heb ik al doorgenomen. Staat heel veel info in die ik al heb toegepast alleen met de vogelpoep/insecten resten heb ik nog niet veel succes gehad helaas.

Nu wil ik in de toekomst wat meer producten en materialen kopen, maar als er een snelle fix is om de vogelpoep eruit te krijgen zou handig zijn. Ga nog eens door het forum. Mijn oplossing zal hier zeker ergens staan!
 
Welkom Aaron,

Ik herken je schrik gelijk van de eerste keer dat ik mijn zwarte auto fatsoenlijk gepoetst had. Je ziet er nu eenmaal echt alles op van meters afstand al. Dit terwijl mijn witte Kia echt vol zit met swirls maar deze pas zichtbaar worden als ik met mijn neus op de lak zit.

Voordat ik deze wereld leerde kennen dacht ik ook dat je op een witte auto alles zag en daarom werd mijn auto erna een zwarte.

Als je vol wilt gaan voor met je auto bezig zijn ( polijsten e.d ) is zwart wel weer een hele mooie kleur want ook het resultaat dat je behaalt zie je een stuk beter als op wit. Ik ben van plan mijn witte Kia helemaal te gaan polijsten maar ik ben bang dat het resultaat ontzettend tegen gaat vallen omdat je het nu eenmaal minder ziet als op andere kleuren.

Met betrekking tot de vogelpoep kan het ook werken een dedicated bird shit remover te halen van bijv. Poor boy's. Dat in combinatie met een degelijke microvezeldoek zou je ook al een eind moeten kunnen brengen.
 
  • Leuk
Reactions: Aaron_
Thanks, ik ga binnenkort de stap eens zetten om zelf een polijstmachine aan te schaffen. Heb altijd schrik dat ik het erger maak dan het al is, maar ga eerst eens wat testen op een oudere auto. Dan is het is wat minder erg moest er wat fout gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Welkon Aaron!

Met de instelling die je hebt en bij gebruik van een Dual Action polijstmachine, moet je het heel gek doen om het erger te maken.

Maar investeer eerst in goede spullen zodat je in staat bent om de huidige status zo goed mogelijk te houden in plaats van zelf te verminderen. Pas daarna moet je nadenken over hoe je het kunt gaan verbeteren. Anders is het dweilen met de kraan open :)
 
  • Leuk
Reactions: Aaron_
Welkom op het forum, Aaron.
Als je graag met je auto bezig bent en dit als therapeutisch ervaart, dan maak je zeker de goede keuze om een polijstmachine te kopen en het zelf te doen.
Als beginner ook een goede keuze om op een andere auto te gaan oefenen, als je er nog geen goed gevoel bij hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Aaron_
welkom aaron. proficiat met de aankoop van je dikke golf ;)

zoals eerder al aangegeven door roco moet je met een da al behoorlijk gek doen om iets fout te doen.

als tip geef ik je wel mee om op je backingplate een paar strepen te tekenen met stift zodat je goed kunt zien of je pad netjes draait en niet vastloopt.

voor de vogelpoep wat ik doe is een nat stukje toiletpapier er bovenop leggen om te laten weken en dan kan ik het na een kwartier wegspoelen met de tuinslang
 
  • Leuk
Reactions: Aaron_
Welkom Aaron, en leuk weer een GTI erbij op het Forum heb sinds een paar maanden ook een 7.5 performance na jaren in een GTI 5 gereden te hebben. Snel een goede coating aanbrengen met de daarbij behorende voorwerk. Dan zal je de vogelpoep wat makkelijker kunnen verwijderen in het vervolg. Op zwart zit je dat natuurlijk erg snel. Enige is dat als je een liefhebber bent een verslaving kan worden.
 
  • Leuk
Reactions: Aaron_
Thanks allemaal! Dit is inderdaad het juiste forum om dingen te leren en te ontdekken. In de toekomst zullen er zeker meer vragen komen, maar met de zoekfunctie hier vind je op bijna alle vragen al een topic.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Welkom mede Limburger! Knappe wagen trouwens. Tips e.d zijn hierboven al met de hopen uitgedeeld zie ik.
 
  • Leuk
Reactions: Aaron_