• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraagje, maar uiteraard eerst voorstellen!

Bart Marcelis

Detailing rookie
5 jul 2010
8
0
Hallo Carclean forumleden,

Mijn naam is Bart Marcelis ben 24 jaar en ik kom uit Alkmaar. Heb gestudeerd aan de HTS-autotechniek en in Arnhem en ben afgelopen februari afgestuurd. Inmiddels een baan als kwaliteitscoördinator bij een schade expertise bedrijf. Wat centjes gespaard en dus meteen een auto-tje gekocht. Heb sinds 2 weken een zwarte Peugeot 106 1.3 rallye uit 1994. Reden, omdat hij technisch zeer goed onderhouden is en omdat ik altijd een zwak heb gehad voor dit Franse merk. (heb 4 jaar geleden 2 jaar een 205 GTI gehad)

Nu is de lak van de Peugeot in deze huidige staat niet om over naar huis te schrijven. Eerder om te janken!
Dak is volledig afgebladderd en de motorkap toont in de blanke laklaag scheuren door slecht plamuur werk. Heb dit al besproken met de spuiter en hij gaat deze delen volledig vernieuwen. Dat is de oplossing voor mijn eerste probleem.
Het tweede probleem:
Een van de oude eigenaren heeft (leuke) plakstrips op de portieren gehad en de laatste eigenaar heeft deze verwijderd. Jullie raden het al, geplakt met 1 of ander onverwoestbaar dubbelzijdig tape. Nu heeft de oude eigenaar dit geprobeerd te verwijderen met een caramelschijf. Dit is wel enigszins gelukt, maar toch zitten er nog lijmrestjes op die je slechts een beetje weg krijgt met je nagel. Ook zie je over de lengte van deur nog een wittige streep lopen van de oude strip.
Heb nog geen foto’s kunnen maken, maar deze volgen nog.

De deuren zijn volgens de spuiter, qua lak nog prima en hij raadde mij ook aan om eerst een reinig/poets/polijst poging te doen.

Heb van mijn schoonvader een poetsmachine kunnen lenen. (ALDI apparaat) geel van kleur, 120 watt, 3000 tpm, beweegt ook excentrisch. Merk weet ik niet uit me hoofd.
Kan dit apparaat mij helpen bij deze klus?

Verder lees ik wat over de klei middelen? Of polijst met schuurmiddel?

Zie eerlijk gezegd door de merken de lak niet meer.

Kunnen jullie mij helpen of wijzen op producten die is zowiezo moet hebben. Duurste hoeft voor mij niet, als het maar wel goed werkt! Alvast bedankt voor jullie tijd!

Heb alvast een lijstje ;)

Wasshampoo:
Spons:
Droogzeem:
Poetsmiddelen:
-
-
-
-

Welkom Bart,

Spons en zeem zou ik iets anders voor zoeken.
Geen idee of je al plaatjes van je machine hebt bijgevoegd (komt hier op m'n werk in elk geval niet door de proxy),
maar het klinkt al niet echt geweldig. ;)

Kijk eens in het HOWTO gedeelte, kom je al een heel eind mee.

Eerst en vooral welkom. En kan je niet beter de volledige wagen laten herspuiten? Of komt dit zoveel malen duurder uit? En voor je aankoop advies kan ik je enkel aanraden hier een uur of 4rond te hangen veel te lezen en kijken welke producten bij je persoonlijke keuze passen. En duur? Niets dat hier aangeraden word is extreem duur. Ikzelf heb nu voor een goede 200euro producten en toebehoren en voor de helft kan je zeker al een auto proper onderhouden! Als het (echt heel heel) goed en niet duur moet zijn raad ik je aan uit te kijken naar poorboys world. Die zijn super in gebruik, niet duur en gegarandeerd verbluffende resultaten!denk er ook altijd aan dat een fles van 20euro niet in 1keer opgebruikt he. Dus daar kom je best wel een eind mee.

Voor die lijmlaag voor de stickers kan je eens proberen met white spirit en eventueel met synthetische thinner (deze laatste wel even testen op een onzichtbare plek om te zien of hij je lk niet aantast)

Ivm. met die DA; een standaard dap (meest verkocht toestel hier) heeft 500w en jou toestel zou 120w vermogen hebben...als er nu zelfs een 900w versie van die dap uitkomt...dan lijkt me 120w niet veel voor te stellen. Ik denk dat dat toestel eerder een waxtoestel is.

Dat apparaat is zo'n apparaat met 2 handvatten neem ik aan? Zo ja, heb je helemaal niets aan, kun je totaal niet mee polijsten, is leuk voor een wax aan te brengen en eventueel uit te poetsen (of leuk voor de kliko ;) )

@soepergrover
Dit is de machine die ik te leen heb. Niet echt een super apparaat. En ik lees ook net dat stimpy68 zegt dat dat niks is.
Dus dat is in ieder geval al van de baan.
Wat moet ik dan hebben ipv een spons of zeem?

@Acc_Focus
Dankjewel! Op nieuw overspuiten is echt te duur. Betaal 500 voor het hele dak + motorkap. Met de deuren erbij komt er nog eens 300 bovenop. Wil liever eerst een goede reinig en poets/polijstpoging doen. Als ik daar een schoon resultaat mee haal dan ben ik tevreden!

@corsawim
Waar vind ik dat white spirit?

@stimpy68
Ja, ben er inmiddels achter dat ik een kansloos apparaat heb geleend. Maar dat maak niet uit. We gaan wel over op de hand (voor het reinigen dan)

Heb zelf even op Carclean.com gekeken.

Is het te proberen om het aan te pakken met een klei? Zoals deze:

Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System
Meguairs Smooth Surface

Heb de HOW To gelezen, maar hier vind je zoveel opties!

Voor na het kleien. Kan ik dan overgaan op het polijsten? SSR2,5 en dan SSR1 van Poorboy's? Of misschien 3 ->2 ->1 ?
Daarna waxen/sealen?

Is het verstandig om alle te nemen stappen van 1 merk te kiezen? Of maakt dat niet veel uit?

Ook zie allemaal mooie uitpoetsdoeken, maar met wat voor doek kan je dan het beste inpoetsen?

Misschien een beetje noob vragen, hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen.

@soepergrover
Dit is de machine die ik te leen heb. Niet echt een super apparaat. En ik lees ook net dat stimpy68 zegt dat dat niks is.
Dus dat is in ieder geval al van de baan.
Wat moet ik dan hebben ipv een spons of zeem?

@Acc_Focus
Dankjewel! Op nieuw overspuiten is echt te duur. Betaal 500 voor het hele dak + motorkap. Met de deuren erbij komt er nog eens 300 bovenop. Wil liever eerst een goede reinig en poets/polijstpoging doen. Als ik daar een schoon resultaat mee haal dan ben ik tevreden!

@corsawim
Waar vind ik dat white spirit?

@stimpy68
Ja, ben er inmiddels achter dat ik een kansloos apparaat heb geleend. Maar dat maak niet uit. We gaan wel over op de hand (voor het reinigen dan)

Heb zelf even op Carclean.com gekeken.

Is het te proberen om het aan te pakken met een klei? Zoals deze:

California Gold Clay Bar Paint Saving System
Meguairs Smooth Surface
Poorboys World Poly Elastic Clay

Heb de HOW To gelezen, maar hier vind je zoveel opties!

Voor na het kleien. Kan ik dan overgaan op het polijsten? SSR2,5 en dan SSR1 van Poorboy's? Of misschien 3 ->2 ->1 ?
Daarna waxen/sealen?

Is het verstandig om alle te nemen stappen van 1 merk te kiezen? Of maakt dat niet veel uit?

Ook zie allemaal mooie uitpoetsdoeken, maar met wat voor doek kan je dan het beste inpoetsen?

Misschien een beetje noob vragen, hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen.

Ik kan één vraag alvast beantwoorden: je kunt gewoon spullen van verschillende merken voor verschillende stappen gebruiken. Bijvoorbeeld een SSR 2 van Poorboys voor het polijsten en vervolgens een wax/sealant van een ander merk gebruiken. Het enige waar je dan op moet letten is dat je bijvoorbeel een glaze niet verwijderde met een wax waar een cleaner in zit.

Je overige vragen kunnen anderen waarschijnljk beter beantwoorden, ik heb bijvoorbeel niet veel ervaring met polijsten. Ik raad je wel aan om een aantal foto's van de deuren te plaatsen, anders kunnen anderen het waarschijnlijk ook niet beoordelen.

Welkom Bart,
(oud) mede autotechniek student zo te lezen ;-)

Gewoon veel lezen hier en dan word het op een gegeven moment redelijk duidelijk wat nou de goede producten zijn.

Bart, met een spons ga je swirls en krassen veroorzaken. Beter is het om een microvezel washmitt te gebruiken of anders een
met microvezel omhulde 'spons'.

Voor drogen heb je goede microvezel doeken: bijvoorbeeld deze of deze.

Het idee is dat vuil niet op het oppervlak van deze producten blijft zitten, maar meer in de microvezels worden opgenomen.
Hierdoor voorkom je dat je vuil op je lak rond gaat 'schuren'.

Laat inderdaad indien mogelijk wat foto's zien.
Whitespirit en synthetische thinner verkopen ze bij de drogist of de meeste doe het zef-zaken (Gamma, Hubo,...)
Je kan deze produkten ook gebruiken om je verfborstel uit te wassen na het verven of voor het verdunnen van deze produkten.Elk carosseriebedrijf heeft ook thinner om te ontvetten vooraleer te spuiten.

Welkom,

Veel lezen en klein beginnen.
Misschien kan een van de leden in jouw buurt ter plaatse wat aanwijzingen geven.

Hans

@GWboes
Hallo! gwboes zegt me niet zoveel. Hebben we bij elkaar in de klas gezeten?

@Soepergrover
Ja! die microvezel omhulde spons was ik ook al tegen gekomen. En zo'n droogdoek is ook een goeie!
Bedankt voor de info!

@corsawim
mijn vriendin werkt bij een drogist (ze is zelf drogist!), zal het vanavond meteen vragen! dankje!

@Redcat/B.K.
Dankje!

Bij deze! Net nog even snel genomen met de BB:

Foto-LDQDRCHA.webp

Foto-FTGY4UKL.webp

Foto-6ZPY666O.webp

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Hopelijk zien jullie nu wat ik bedoel. Als je met de vinger over de witte doffe stukken gaat dan voelt het ruw. Maar je kan wel als je heeel hard drukt, het stickerspul uitvegen. Je voelt wel dat het op de lak zit.

graag gedaan ; probeer die thinner maar eens een keer....zo te zien zou het wel eens kunnen werken (doe eerst een klein testje uit het zicht!)
Polijsten kan je daarna nog.

Bart Marcelis zei:
Hebben we bij elkaar in de klas gezeten?

Zal wel niet, jou naam doet mij ook geen belletje rinkelen, en met zoveel verschillende leerroutes kom je lang niet bij iedereen in de klas. Maar zelfde opleiding, zelfde periode, dan kun je iemand volgens mij wel een mede student noemen ;-)

ps: mijn normale naam is Rik Bovenkamp, misschien bij jou wel bekent.

Mijn eerste bestelling is binnen!

Heb het volgende besteld:

PoorboysSuper Slick & Suds Concentrated Car Wash - 946ml
Poorboys Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm
Cobra 'The Bone' Spons
Poorboys Poly - Elastic Clay - 200gr
Poorboys Spray and Wipe - 473ml
PoorboysDeluxe Mega-Mega Towel - Koraal - 40x68cm

Kan aankomende zondag dus lekker aan de gang! Mooi wassen en dan met de klei aan de gang!
Ben razend benieuwd naar het resultaat. To be continued......

Goed begin gemaakt zou ik zeggen !
Neem je tijd, lees van te voren alles nog even goed door qua werkwijze.
Haal 2 emmers ( mij part van de supermarkt ), dan is die basis ook weer een stukje de goede kant op