• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen + Eerste detail Audi A4 Mythoszwart

JenteQ

Detailing trainee
30 dec 2020
30
40
Hey, ik ben Jente 20 jaar oud en dit is mijn Audi A4 avant uit 2015 in de kleur mythoszwart.
IMG_0757.png
Ik lees al even mee op dit forum en heb zo ook het detailvirus te pakken gekregen. Mijn wasarsenaal breidt zich stilletjesaan uit en zo heb ik ook een DAP EVO te pakken gekregen. Aangezien ik nog student ben en ook vaak aan het werk ben had ik de tijd nog niet gevonden om mijn auto eens te polijsten. Na de examens volgde de lesvrije week en zo had ik eindelijk tijd gevonden om mijn auto eens onder handen te nemen.
Ik had altijd het gevoel dat mijn auto zijn gloss ontbrak wanneer deze gewassen was, proper was hij zeker, maar hij mocht wat meer poppen vond ik. Na het wassen met Gyeon Bathe en kleien met de monello klei en het dodo juice glijmiddel kon de oorsprong snel gevonden worden. Wauw deze had wat liefde nodig. Testspot gemaakt en in de laatste foto kun je het resultaat zien. Het was mijn eerste keer en het resultaat was natuurlijk geen 100% maar ik ben er heel blij mee! Ik had enkel nog een vraagje, zoals je kunt zien op de laatste foto kon ik niet alle swirls en ietwat diepere krassen eruit krijgen. Ik hou me natuurlijk aan de regels van dit forum en daarom zal ik het compound niet noemen, maar het zou geschikt moeten zijn om krassen van schuurpapier met grid 1000 uit te polijsten, echter miste ik wat correctiekracht voor de onderliggende swirls. Ik denk niet dat het aan het compound ligt want online lees ik zeer goede recensies en schijnt het een compound te zijn die een zeer goede cut heeft maar ook best goed finished. Ik gebruikte de witte en paarse sandwichpads van Scholl maar kreeg toch die diepere swirls niet weg, een 3e en 4e hit leken op het zicht niet zo veel te doen, zou ik misschien nog meer cut krijgen door met microvezelpads te werken of zit ik op het limiet door de harde audilak en de DAP EVO? Zoals ik al zei ben ik heel tevreden met het resultaat, maar ik leer graag bij en zou willen weten of ik nog meer kan bereiken met deze machine. In mijn enthousiasme ben ik vergeten fotos te maken van het eindresultaat, maar ik stond versteld wat een diepe kleur tevoorschijn kwam na het finishen en het plaatsen van de Collinite 915 wax. Ik zal jullie de fotos later nog bezorgen!
Veel detailplezier aan iedereen en verwarm jullie goed!
 

Bijlagen

  • IMG_0759.JPG
    IMG_0759.JPG
    164 KB · Weergaven: 213
  • IMG_0760.JPG
    IMG_0760.JPG
    208 KB · Weergaven: 204
  • IMG_0761.JPG
    IMG_0761.JPG
    229,4 KB · Weergaven: 209
Welkom op het forum, Jente! :D

''Ik had enkel nog een vraagje, zoals je kunt zien op de laatste foto kon ik niet alle swirls en ietwat diepere krassen eruit krijgen. Ik hou me natuurlijk aan de regels van dit forum en daarom zal ik het compound niet noemen, maar het zou geschikt moeten zijn om krassen van schuurpapier met grid 1000 uit te polijsten, echter miste ik wat correctiekracht voor de onderliggende swirls. Ik denk niet dat het aan het compound ligt want online lees ik zeer goede recensies en schijnt het een compound te zijn die een zeer goede cut heeft maar ook best goed finished. Ik gebruikte de witte en paarse sandwichpads van Scholl maar kreeg toch die diepere swirls niet weg, een 3e en 4e hit leken op het zicht niet zo veel te doen, zou ik misschien nog meer cut krijgen door met microvezelpads te werken of zit ik op het limiet door de harde audilak en de DAP EVO?''

De combi van de Sandwich-pads + een compound die blijkbaar p100 schuurkrassen kan verwijderen, dat is op zich een flink grove combi. Echter kan een VAG-lak betonhard zijn en is herhaling van de grove combi vaak wel nodig. Sterker nog, ik heb soms VAG-lakken voor de kiezen gehad waarbij ik met mijn BF21 (machine met 21mm uitslag en dus flink meer correctie dan een DAP) en een grove combi (foam) na twee flinke hits niet eens door de ogenschijnlijk lichte swirls heen kwam. :p

Je geeft aan dat de eerste twee hits dus blijkbaar wél verschil maakten, zoals te zien op de foto's, maar een derde en vierde hit leek weinig op te leveren. Het kan dus makkelijk zijn dat de overgebleven defecten simpelweg dieper zitten en om meer herhaling vragen.

Maar, ik kan natuurlijk aan de hand van tekst en foto niet zien hoe je polijst, hoe het polijstmiddel zich gedraagt en wat er per keer behaalt werd. Ik kan je dus alleen vertellen dat MF-pads inderdaad meer slijpkracht hebben dan foampads. Bedenk je echter wel dat dit de nodige voorbereiding vraagt, zoals het primen van de pad en juiste reiniging. (Ligt niet in mijn straatje, maar dat ben ik)
 
Bedankt voor de hulp! :D

Voornamelijk de eerste hit zorgde ervoor dat 70% van de swirls verdwenen, bij de tweede hit zag ik al veel minder tot bijna geen beter resultaat maar deze heb ik toch meestal uitgevoerd om toch nog iets van de overgebleven swirls te verwijderen maar het verschil was miniem. Wel vond ik ook het verschil tussen de witte en de paarse pads niet zo groot, ik vond de witte pads de vormen van de wagen niet zo goed volgen waardoor deze wat minder corrigeerde had ik het gevoel. Bij de witte bleef dan wel meer de haze achter wat erop wijst dat de paarse pads toch wat beter finished.

Het zou natuurlijk aan mijn techniek kunnen liggen, maar ik heb werkelijk alles geprobeerd, trager bewegen, sneller, en beide met hogere en lagere toerentallen. Heb een streepje geplaatst op de backingplate om te zien of de DAP werkelijk draait. Er werd geen druk uitgevoerd op de machine en de pads werden regelmatig uitgewassen.

Op internet heb ik wel gelezen dat het een compound betreft die een hoge cut heeft maar met een snel afbrekende korrel en dit heb ik ook gemerkt bij het polijsten, bij het eerste dambord kwam steeds de correctie en vanaf dan bekwam ik enkel een betere finish. Zou een compound met langzaam afbrekende korrel (zoals misschien de meguires als ik me niet vergis?) een betere cut behalen op een harde lak als deze?
 
Dus dan heb je een vrij harde lak, maar als de combi al voor zo'n grote correctie zorgde, is er hoop.

De witte Sandwich is inderdaad harder/stugger, wat dan juist voor meer correctie zal zorgen. De paarse finishte dus niet perse mooier, maar had dus minder correctie waardoor er ook minder haze was. ;) In mijn ervaring is de witte sandwich toch een stapje ''grover'' dan de Purple Navy.

Logischerwijs heb je meer aan die hogere cut dan een mooiere finish door de afbrekende korrel. Echter, als de korrel dusdanig snel afbreekt dat je al snel die cut niet meer hebt, heb je dus ook minder lang die cut. Krachtig, maar kort .VS. Langer iets minder krachtig.

Ik denk toch dat de kracht zit in herhaling. Je bent natuurlijk vrij om MF-pads te proberen.
 
  • Leuk
Reactions: JenteQ
Welkom!

Heb je ook eens een testspot geprobeerd met een minder agressieve combi? Het zou kunnen dat het paneel/panelen herspoten zijn en deze vernis zachter is dan de OEM vernis. Door dan met een (te) grove combi erover te gaan, creëer je als het ware fijne krasjes.

Ik probeer maar mee te denken natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: JenteQ
Ik denk toch dat de kracht zit in herhaling. Je bent natuurlijk vrij om MF-pads te proberen.
Als je blijft doorgaan zullen ze ooit inderdaad wel eens weg zijn, maar het zal nog eventjes duren voor ik die tijd nog eens vind :p Voorlopig ben ik erg blij met het resultaat en laat ik het zo, misschien kan ik later nog PB black hole aankopen om de dieperliggende swirls en krasjes te maskeren.
 
@AndyVR bedankt om mee te denken! Alle info is zeker welkom!
Ik heb op verschillende pannelen af en toe verschillende pads gebruikt en kreeg een mindere correctie met de zachtere pads dus wellicht zal het toch een erg harde lak zijn.
 
Welkom Jente! Flinke auto voor een 20-jarige student; goed dat je hem netjes gaat houden.

Succes met de ontdekkingstocht hier en op de auto!
Die reactie had ik wel verwacht :p Het was altijd mijn droom om op mijn 18e een mooie auto te kopen en heb altijd van mijn ouders geleerd hard te werken als je iets wilt. De jaren ervoor veel weekends hard gewerkt en een week voor mijn verjaardag kwam ik deze wagen tegen. Een 2.0 TDI EURO 6 met 220k op de klok toen 3 jaar oud, voor iemand die niet superveel kms doet en liefhebber is van autos een hele goeie koop vind ik. Ik heb er iig al 2 jaar veel plezier mee en zal de komende jaren er nog veel meer van genieten hoop ik.
 
Welkom Jente,

Inderdaad een mooie auto. Volgens mij hebben wij dezelfde soort ouders, waardoor wij al op jonge leeftijd mooie dingen konden kopen! Ik hoop dat ik dat mijn kinderen ook mee te kan geven.

De correctie valt mij erg mee. Daar bedoel ik mee dat het er goed uit ziet. Ik had hetzelfde resultaat op een harde lak van een Mercedes. Dat heeft mij toen besloten om naast de Dap een Rupes LHR15 Mk3 aan te schaffen en daar heb ik geen spijt van. Maar de keus van een apparaat is natuurlijk heel persoonlijk. Hier op het forum valt genoeg te lezen over de verschillende polijstmachines, ervaringen en de vele meningen daarover.

Veel poetsplezier toegewenst!
 
  • Leuk
Reactions: JenteQ
De correctie valt mij erg mee. Daar bedoel ik mee dat het er goed uit ziet. Ik had hetzelfde resultaat op een harde lak van een Mercedes. Dat heeft mij toen besloten om naast de Dap een Rupes LHR15 Mk3 aan te schaffen en daar heb ik geen spijt van. Maar de keus van een apparaat is natuurlijk heel persoonlijk. Hier op het forum valt genoeg te lezen over de verschillende polijstmachines, ervaringen en de vele meningen daarover.
Bedankt voor de tips! De Rupes zal idd al een heel ander beest zijn tegenover de DAP EVO, maar die ligt toch nog even boven mijn budget haha. Misschien dat die of een van zijn tot dan jongere broertjes er in de toekomst nog komt, maar voorlopig ben ik zeer tevreden!
 
  • Leuk
Reactions: Kick Buttowski
Audi heeft gewoon een harde lak. Ik heb geen Rupes maar met de Gyeon pads een een MF pad kreeg ik wel ‘t gewenste resultaat op mijn Audi. Zal ongetwijfeld sneller kunnen maar veilig werken in etappes vond ik wel prettig als startende detailler.
6057F157-8B92-41F7-AC27-28680FA1EA7D.jpeg
41A44B4F-DBC9-4A69-8111-75A15D6CB4FC.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: JenteQ en Alex_G
Bij deze de beloofde foto's na de eerste wasbeurt en wat ben ik blij met het resultaat :D
Een vriend van me heeft al gevraagd of ik zijn wagen (een bijna identieke A4) onder handen wil nemen en bij hem wil ik dus nog iets meer correctie halen. Wat zou volgens jullie een goede mogelijkheid zijn?
-Een compound met een niet afbrekende korrel zoals M105 nemen om wat langer te kunnen doorgaan met compounden
-Een microvezel of woolpad aanschaffen (geven deze een degelijk verschil met de witte scholpads of kan ik beter voor het gemak van de foampads kiezen?)
Ik moet een nieuwe compound aanschaffen en zoek vooral een met veel cut om door deze harde lakken te komen, wat raden jullie aan en wat werkt goed met een dap evo? Ik dacht voornamelijk aan M105, Scholl S2 of Menzena 400, tips zijn altijd welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_0878.JPG
    IMG_0878.JPG
    308 KB · Weergaven: 85
  • IMG_0880.JPG
    IMG_0880.JPG
    330,4 KB · Weergaven: 90