• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraagje: Parafine om bitumen te verwijderen

Marcel1973

Detailing guru
Tester of Bling
9 mei 2016
3.446
193
51
Nuland
Een vraagje. Sprak mijn broer net, die ook over de A28 is gekomen. Auto is er slecht aan toe, helemaal onder de bitumen. Zie deze link: http://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/actuele-onderwerpen.aspx

Ondanks dat men weet dat parafine slecht is, moet z'n auto helemaal schoongemaakt worden met parafine. Daarna wordt de auto nog even in de wax gezet.

Iemand idee of er een alternatief is? Ik zou glue & tar remover denken, maar misschien heeft er iemand van de (mogelijk de Noordelijke kant van deze mooie) club een ander goed idee??

Dank alvast voor de tips!

Vorige week zondag toevallig een Volvo V60 gedaan die helemaal onder de A28-drab zat.
Ik heb deze weer helemaal schoon gekregen met de volgende stappen:
  • 2 Keer foamen met Monello Artico Magico foam
  • Auto 2 keer volledig ingespoten met Valet Pro Glue and Tarremover en afgespoten met hogedrukreiniger
  • Auto 2 keer gewassen met Monello Lavare
  • Auto volledig gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube (Na het wassen was de auto op het oog redelijk goed schoon, maar de lak voelde erg ruw aan. Daarom besloten toch de hele auto te kleien om echt alle zooi er af te krijgen)
  • Auto nog een keer gewassen met Monello Lavare
  • Lak voorzien van een laagje Collinite 915
Na deze behandeling was de V60 weer in concoursstaat en ontdaan van alle zooi.

Een kleine kanttekening hierbij is wel dat ik deze V60 vorig jaar mei in de Gyeon MOHS had gezet. De lak zelf stond dus in een erg goede bescherming.

LET OP!!: In de bitumenzooi zaten ook heel veel kleine steentjes vastgeplakt. Vandaar dat ik 2x heb gefoamd, 2x Glue and Tarremover heb gebruikt (In totaal een heel fles hiervan gebruikt). Wees dus voorzichtig om krassen te voorkomen. Parafine zou ik niet doen, met bovenstaande stappen en voorzichtigheid is het prima te doen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Marcel1973
Dank voor de snelle reacties. Ik geef het ff door.
De parafine oplossing (of eigenlijk geen oplossing) kwam van RWS (of lease). Schoonmaak wordt vergoed, zelf heb je daarna de problemen ervan...
Het is voor mij helaas niet te doen ivm tijd en afstand om even naar Haren Gn te vliegen. Anders wist ik het wel...

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Het paraffine verhaal zie ik niet 1-2-3 terug in de link die @Marcel1973 geeft, wel dat men een 'emulgeerbare ontvettingsvloeistof'. Als je dan weet dat paraffine gewoon kaarsvet is, lijkt me dat toch wel iets totaal anders. Paraffine helpt misschien om vooraf aan te brengen vóór je over de A28 rijdt, dan zou een warm bad genoeg moeten zijn, om alles er af te krijgen. (paraffine smelt rond de 45 graden).

• Leuk
Reacties: Marcel1973