• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen mbt wetsanden en polijsten epoxy

Duidelijk verhaal!

Ben ondertussen doorgegaan met P2000 met dit als voorlopig resultaat:

DSC_2027.JPG


Doorgaan of overstappen naar P3000?
 
Persoonlijk zou ik een stukje simpelweg testen; ''Is dit resultaat voldoende om af te kunnen schalen?'' Dus je zou grof kunnen gaan polijsten óf de p3000 erachteraan en kijken wat je dan overhoud.
 
Even een aantal keer met DA blauw erover gegaan met een mf pad.

Dit is het resultaat:

DSC_2029.JPG


Moet ik nu terug naar P2000 of zelfs lager? Of krijg ik dit weg met DA blauw?

Sorry voor de vraag maar ik las over volledig laten afbreken maar wanneer is dat dan gelukt? Bij mij zit er altijd nog zo'n waas op
 
De meeste polijstmiddelen worden dan redelijk transparant (natuurlijk blijft het wel vettig, dat is normaal bij bijna alle polijstmiddelen). Maar je ziet het langzaamaan van wit > transparant gaan.

Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om eerst nog met p3000 te schuren en dan pas te gaan polijsten; zeker omdat je met dual-action al iets minder kracht hebt dan een rotary. Maar nog zelfs met een rotary vind ik het afbouwen naar p3000 fijner, omdat je dan gewoon veel sneller en eenvoudiger kunt polijsten.
 
DSC_2034.JPG


Het was even zoeken naar goed tegenlicht.
Maar is dit een voldoende fijne kras om met de P3000 door te gaan?
En dan helemaal opschuren totdat er weer een egaal schuurbeeld is?
 
Ik denk dat ik het een heel eind begrijp, uiteraard maar de basis maar toch weer wat geleerd vandaag!

Vanmiddag uur of 4:

DSC_2034.JPG


Nu (half 7):

DSC_2035.JPG


DSC_2036.JPG



Dit nu na het opschuren met P3000 en 1x een aantal malen met de wolpad en de blauwe da.
Zo eerst eens even eten en dan vanavond nog maar even verder.

Doorgaan met polijsten of nogmaals opschuren met P4000?
 
De eerste foto van 18:30 uur ziet er goed uit, toch? :p Goed bezig!

Mocht er nog wat resteren aan krassen, dan verwijder je die wel met polijsten. Hierna lekker afschalen en dan word 't een spiegel.
 
Flink verschil met gisteren! Ben benieuwd naar het eindresultaat; je lijkt nu het juiste waasje te hebben van het "compounden" met de polijstmachine, dat geeft hoop!
 
Dank je! Het begint ergens op te lijken inderdaad.... Gisteren had "zomaar" iets gedaan, in ieder geval onvoldoende rekening gehouden met het schuren. Nu net nog even met een hardere pad en nog wat polijstmiddel bezig geweest en moet zeggen echt een verschil met gisteren!

Heb er een (dag)lamp met 125000 lm erop gehad op een cm of 10 en dan zie je nog wel wat krasjes.... Ook die ga ik nog proberen weg te krijgen en dan rustig afbouwen.
Zal het resultaat zeker nog even delen
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
De basis is een rond paneel van populierenplex 12mm opgedikt tot 36mm verlijmd onder druk, voorzien van abs band (versmolten).

Gronden met gesso (4x)
"tekening" erop met acrylverf
Afgewerkt met 3 lagen van 1200 tot 900mm epoxy
Alle oneffenheden eruit geschuurd P400 t/m P1200

Vervolgens met de matteerschijven aan de gang, niet goed wetende wanneer het te nat en te droog was.....
Te vroeg begonnen met polijsten en zo hier beland met vrij basic vragen.

Gisterenavond gestart met P1000 matteerschijfje, het hele werk continue vochtig gehouden. Ook vast met momenten "te" nat geschuurd maar gaandeweg krijg je wel feeling met wat je aan het doen bent.
Tussentijds ook met regelmaat alles schoon gehouden om te voorkomen dat korrels krasjes zouden trekken. En rustig verder. Schijfje ook niet meer voor dezelfde korrel verwisseld maar langzaam laten vol lopen en zo door.
Vanmiddag gestart met de P2000 ik denk iets te vroeg geswitcht naar de P3000 want daar is uiteindelijk denk ik de meeste tijd in gaan zitten.... Heel lastig te bepalen wanneer het "dof" genoeg was. Daarbij vooral gelet op eerdere wat langere, grotere krasjes en gezorgd dat die eerst helemaal weg waren.
Nog 1x even gecheckt middels het gebruik van een wolpad of de diepere krassen inderdaad weg waren. En voor de zekerheid toch nog maar even door gegaan met de P3000.
Daarna was het vrij simpel, wolpad met die rupes blauw, harde pad met rupes blauw, gele pad met rupes geel, witte pad met rupes geel en met een zachte wafelachtige pad nog een wax aangebracht.
 
Dank je!


Goede vraag. Deze zijn wel allemaal helder, speelde een beetje vals.... Na het vlak schuren deed ik er een klein laagje epoxy overheen om de glans, helderheid en diepte terug te krijgen.

Ik moet ook nog even kijken of ik alles vanaf nu ga polijsten, denk het niet hoor. Zal per werk verschillen, zeker het kleinere werk zal dat niet snel zo zijn maar heb hier nog iets staan van 1m² grote kans dat ik die wel ga polijsten... Hoe groter het oppervlak hoe meer kans op oneffenheden uiteraard.
Als het gewaardeerd wordt wil ik best met regelmaat dit draadje afstoffen met nieuwe werken die gepolijst worden. Dan is er in de loop van de tijd misschien ook nog wel progressie te zien.
 
Inderdaad, epoxy is een 2 component giethars en tijdens uitharding heb je een chemische werking met een krimp percentage van achter de komma. Het valt dus eigenlijk te verwaarlozen maar geeft soms hele kleine putjes. Dan schuur ik het helemaal strak en leg er inderdaad een "nat" laagje epoxy op. Omdat de diepte/dikte dan al bereikt is hoeft het maar een heel dun laagje te zijn wat dus nauwelijks kan werken en geeft een strak resultaat.

Ik ben deze gaan wetsanden en polijsten uit nieuwsgierigheid, het hoefde niet. Maar het leek een aardig iets om te leren en ook het product wat je maakt zo te perfectioneren.

Al moet ik zeggen dat dat laatste niet meevalt.... Ik dacht gisterenavond echt goed op weg te zijn.... De zon zei vanmiddag iets anders.
Zaten nog minuscule krasjes in/op, zeg maar een soort spinnenweb dun. Dus daar mee bezig geweest, zijn al kleiner en zonder direct zonlicht is er niets meer te zien maar zal er straks of morgen nog even naar kijken en mee verder gaan.

Weet ook niet of dat er uiteindelijk helemaal uit wil, en ook niet of dat echt heel erg is? Kunst in vol zonlicht hangen is sowieso not done ivm verkleuring en epoxy kan ondanks een UV stabilisator toch nog vergelen door langdurig in de zon te hangen.... Als het met een gewone spot erop goed is lijkt me dat voldoende? Eerst nog maar eens verder prutsen.
 
Nog even een laatste vraag, wanneer is het perfect? Hoe kijken jullie naar je eigen werk?

Ik ben gisteren en vandaag nog maar even door gegaan.... En heb tot zover enkel de wolpad gebruikt, regelmatig schoon gemaakt en het werk uiteraard na iedere beurt schoon geveegd.
Gisteren was ie, als je er gewoon als object naar zou kijken al goed. Maar in het volle zonlicht zat het nog vol met micro krasje, echt ongelooflijk klein maar zichtbaar met de zon erop.

Nu weet ik niet goed wat te doen en of het echt weg kan.... Als je bereidt bent je nek te breken en doet dat dan vervolgens 4x achter elkaar dan zie je nog steeds deze micro krasjes alleen dan nog kleiner dan dat ze al waren. Maar het lijkt ook het punt te zijn waarop de wolpad en het blauwe spulletje niet echt meer iets doen....
Hoe ga ik nu verder? Nu ik er al zolang mee bezig ben streef ik eigenlijk wel naar perfectie. Dus als iemand een tip heeft dan is die zeker welkom!