Al weer een tijdje geleden een VW Kever Cabriolet die als trouwauto zou dienen eens flink onder handen genomen.
Allereerst de voorgeschiedenis maar eens beschrijven:
De dochter van vrienden van ons zou in het huwelijk treden en vroegen mij paar maanden geleden of ik hun auto (zijnde een Opel Astra) wilde poetsen, zodat zij met een schone glanzende wagen in de trouwstoet konden rijden.
Geen probleem natuurlijk, dus de Astra ingepland in de week dat vrijdags de bruiloft zou zijn.
Een paar weken later vroegen ze of ik i.p.v. de Astra de trouwauto kon poetsen: een VW Kever Cabriolet.
Ook geen probleem en zeer vereerd, afgesproken om 2 weken voor de bruiloft de Astra onder handen te nemen, en vervolgens de Kever. Prioriteit lag bij schoon en glans, standtijd was niet van belang.
De Kever vroegtijdig eerst maar eens gaan bekijken, en gewapend met Faro lamp en fototoestel de wagen geïnspecteerd. Bouwjaar van de Kever is trouwens 1971, geïmporteerd in 1995 vanuit de USA en daarna "gerestaureerd" en overgespoten: lak dus al 21 jaartjes oud. Wagen is eigendom van een familielid van onze vrienden, sinds bezit altijd binnen gestald in een schuur (waarin ook paarden staan gestald) en wordt, zelden, alleen bereden bij mooi weer.
De gehele staat van de auto bij inspectie: zachtjes uitgedrukt......oei.......schrikken!
Restauratie uitgevoerd als hobby-project, dus niet door een professioneel bedrijf. Grote kier tussen zijruiten, roest, uitgedroogde rubbers, slijtageplekken in het cabrio-dak maar vooral: blaasjes in de lak!
Enige voordeel: nihil swirls / krassen, gelukkig!
Voorbeschouwing:
In prettig mail-overleg met Dennis van CC besproken hoe en wat betreffende de lak, velgen, chroom.
In ieder geval niet met DAP op de wagen, ook niet polijsten, dus alles handmatig aanpakken, pffffff.
De zondag voor de bruiloft werd de wagen gebracht: nog harder schrikken: meneer had getankt, en met de gedachte "laat ik 'm maar goed vol gooien" kwam bij mij op de oprit de benzine uit het overstroom-slangetje, wat in de "kofferruimte" lag, lopen. Stinken dus.....
En: de wagen zat onder het stof, was vuil en zelfs diverse spinnenwebben! Ook de binnenkant had al een hele tijd geen stofzuiger gezien.
Bij aankomst:
's Maandags was mijn enige vrije dag die week dus zou het grootste deel van de detail-job gedaan moeten worden, echter helaas veel regen voorspeld. Dus mijn party-tent maar opgezet, waar de Kever voor het grootste gedeelte onder paste.
Party-time:
De wagen afgespoten met zeer veel beleid, gezien de kier tussen zijruiten en kier tussen zijruit en dak.
Deze cabrio is alles behalve waterdicht:
Dak ingespoten met PB APC+D (1:4), naden schoongemaakt met dezelfde APC en de velgen ingespoten met Non-ferro (weinig remstof met rondom trommelremmen), daarna gehele wagen gewassen met 2 emmer-systeem, Monello Thick mitt en Dodo BTBM.
Wederom alles afgespoten en gedroogd met de Gyeon Silk dryer XL en de Monello Senza aqua.
De lak en chroom gecleand met PB Professional polish met Monello handpad wit en uitgepoetst met de PB Ultra mega towel / Gyeon Polish wipe. Daarna PB Black hole aangebracht met de monello handpad black en uitgepoetst met Monello Picollo nero's.
Schoon maar totaal geen beading:
De volgende dag, na mijn ochtenddienst, de lak beschermd met Collinite 845; aangebracht met Monello Edgeless Soft Foam hand pad en uitgebuft met Monello Peluche Verde's. Diverse chroom-delen behandeld met Mother's Mag & Alu m.b.v. tweede Edgeless foam pad / Peluche verde.
Beading:
De banden gereinigd met APC (1:4) maar niet tot mijn tevredenheid, dus het rubber schoongemaakt met Mother's Black to Black m.b.v. Action-borstel (kon mijn Tuff shine tire brush niet zo snel vinden, maar deze borstel werkt ook perfect). Meerdere "hits" moeten uitvoeren om het schuim wit te verkrijgen. Vervolgens de banden ingesmeerd met PB Bold N Bright tire dressing met de Carclean Dressing Applicator: opvallend dat de Hankook banden (achter) een hogere glans-graad had dan de Kumho's (voor) zie after-foto's, tevens de rubberen oplegstukken van de treeplanken hiermee behandeld.
Banden-behandeling:
's Woensdags, wederom na ochtenddienst-werktijd, het interieur aangepakt: tapijt gezogen met de stofzuiger, stoelen en deurpanelen schoongemaakt met APC 1:4, dashboard schoongemaakt met Nanolex Interior Cleaner en in de Natural Look van Poorboys gezet. Hierbij de Edgeless foam pad, meerdere Picollo nero's en een Gyeon Bald wipe gebruikt.
Interieur gereinigd:
De ruiten vervolgens schoongemaakt met Mother's Glass cleaner met behulp van een Action/Wibra o.i.d. witte Waffle doek.
Tenslotte de laatste dag de wagen nogmaals nagelopen met PB Spray and Wipe en de Monello Senza bordi's. Die donderdag was het zeer zonnig (en benauwd), maar ideaal om tenslotte de ready-foto's te schieten.
Let it shine:
Al met al een detail-job waarbij voorzichtigheid geboden was, hierdoor alles handmatig uitgevoerd moest voeren en ik schat +/- 25 uren heeft gekost......
Maar wel eer van je werk!
Trouwdag:
Allereerst de voorgeschiedenis maar eens beschrijven:
De dochter van vrienden van ons zou in het huwelijk treden en vroegen mij paar maanden geleden of ik hun auto (zijnde een Opel Astra) wilde poetsen, zodat zij met een schone glanzende wagen in de trouwstoet konden rijden.
Geen probleem natuurlijk, dus de Astra ingepland in de week dat vrijdags de bruiloft zou zijn.
Een paar weken later vroegen ze of ik i.p.v. de Astra de trouwauto kon poetsen: een VW Kever Cabriolet.
Ook geen probleem en zeer vereerd, afgesproken om 2 weken voor de bruiloft de Astra onder handen te nemen, en vervolgens de Kever. Prioriteit lag bij schoon en glans, standtijd was niet van belang.
De Kever vroegtijdig eerst maar eens gaan bekijken, en gewapend met Faro lamp en fototoestel de wagen geïnspecteerd. Bouwjaar van de Kever is trouwens 1971, geïmporteerd in 1995 vanuit de USA en daarna "gerestaureerd" en overgespoten: lak dus al 21 jaartjes oud. Wagen is eigendom van een familielid van onze vrienden, sinds bezit altijd binnen gestald in een schuur (waarin ook paarden staan gestald) en wordt, zelden, alleen bereden bij mooi weer.
De gehele staat van de auto bij inspectie: zachtjes uitgedrukt......oei.......schrikken!
Restauratie uitgevoerd als hobby-project, dus niet door een professioneel bedrijf. Grote kier tussen zijruiten, roest, uitgedroogde rubbers, slijtageplekken in het cabrio-dak maar vooral: blaasjes in de lak!
Enige voordeel: nihil swirls / krassen, gelukkig!
Voorbeschouwing:
In prettig mail-overleg met Dennis van CC besproken hoe en wat betreffende de lak, velgen, chroom.
In ieder geval niet met DAP op de wagen, ook niet polijsten, dus alles handmatig aanpakken, pffffff.
De zondag voor de bruiloft werd de wagen gebracht: nog harder schrikken: meneer had getankt, en met de gedachte "laat ik 'm maar goed vol gooien" kwam bij mij op de oprit de benzine uit het overstroom-slangetje, wat in de "kofferruimte" lag, lopen. Stinken dus.....
En: de wagen zat onder het stof, was vuil en zelfs diverse spinnenwebben! Ook de binnenkant had al een hele tijd geen stofzuiger gezien.
Bij aankomst:
's Maandags was mijn enige vrije dag die week dus zou het grootste deel van de detail-job gedaan moeten worden, echter helaas veel regen voorspeld. Dus mijn party-tent maar opgezet, waar de Kever voor het grootste gedeelte onder paste.
Party-time:
De wagen afgespoten met zeer veel beleid, gezien de kier tussen zijruiten en kier tussen zijruit en dak.
Deze cabrio is alles behalve waterdicht:
Dak ingespoten met PB APC+D (1:4), naden schoongemaakt met dezelfde APC en de velgen ingespoten met Non-ferro (weinig remstof met rondom trommelremmen), daarna gehele wagen gewassen met 2 emmer-systeem, Monello Thick mitt en Dodo BTBM.
Wederom alles afgespoten en gedroogd met de Gyeon Silk dryer XL en de Monello Senza aqua.
De lak en chroom gecleand met PB Professional polish met Monello handpad wit en uitgepoetst met de PB Ultra mega towel / Gyeon Polish wipe. Daarna PB Black hole aangebracht met de monello handpad black en uitgepoetst met Monello Picollo nero's.
Schoon maar totaal geen beading:
De volgende dag, na mijn ochtenddienst, de lak beschermd met Collinite 845; aangebracht met Monello Edgeless Soft Foam hand pad en uitgebuft met Monello Peluche Verde's. Diverse chroom-delen behandeld met Mother's Mag & Alu m.b.v. tweede Edgeless foam pad / Peluche verde.
Beading:
De banden gereinigd met APC (1:4) maar niet tot mijn tevredenheid, dus het rubber schoongemaakt met Mother's Black to Black m.b.v. Action-borstel (kon mijn Tuff shine tire brush niet zo snel vinden, maar deze borstel werkt ook perfect). Meerdere "hits" moeten uitvoeren om het schuim wit te verkrijgen. Vervolgens de banden ingesmeerd met PB Bold N Bright tire dressing met de Carclean Dressing Applicator: opvallend dat de Hankook banden (achter) een hogere glans-graad had dan de Kumho's (voor) zie after-foto's, tevens de rubberen oplegstukken van de treeplanken hiermee behandeld.
Banden-behandeling:
's Woensdags, wederom na ochtenddienst-werktijd, het interieur aangepakt: tapijt gezogen met de stofzuiger, stoelen en deurpanelen schoongemaakt met APC 1:4, dashboard schoongemaakt met Nanolex Interior Cleaner en in de Natural Look van Poorboys gezet. Hierbij de Edgeless foam pad, meerdere Picollo nero's en een Gyeon Bald wipe gebruikt.
Interieur gereinigd:
De ruiten vervolgens schoongemaakt met Mother's Glass cleaner met behulp van een Action/Wibra o.i.d. witte Waffle doek.
Tenslotte de laatste dag de wagen nogmaals nagelopen met PB Spray and Wipe en de Monello Senza bordi's. Die donderdag was het zeer zonnig (en benauwd), maar ideaal om tenslotte de ready-foto's te schieten.
Let it shine:
Al met al een detail-job waarbij voorzichtigheid geboden was, hierdoor alles handmatig uitgevoerd moest voeren en ik schat +/- 25 uren heeft gekost......
Maar wel eer van je werk!
Trouwdag: