• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail VW Kever Cabriolet

Kees-sw

Detailing guru
19 dec 2014
2.798
193
57
Bergentheim (Overijssel)
Al weer een tijdje geleden een VW Kever Cabriolet die als trouwauto zou dienen eens flink onder handen genomen.

Allereerst de voorgeschiedenis maar eens beschrijven:
De dochter van vrienden van ons zou in het huwelijk treden en vroegen mij paar maanden geleden of ik hun auto (zijnde een Opel Astra) wilde poetsen, zodat zij met een schone glanzende wagen in de trouwstoet konden rijden.
Geen probleem natuurlijk, dus de Astra ingepland in de week dat vrijdags de bruiloft zou zijn.
Een paar weken later vroegen ze of ik i.p.v. de Astra de trouwauto kon poetsen: een VW Kever Cabriolet.
Ook geen probleem en zeer vereerd, afgesproken om 2 weken voor de bruiloft de Astra onder handen te nemen, en vervolgens de Kever. Prioriteit lag bij schoon en glans, standtijd was niet van belang.
De Kever vroegtijdig eerst maar eens gaan bekijken, en gewapend met Faro lamp en fototoestel de wagen geïnspecteerd. Bouwjaar van de Kever is trouwens 1971, geïmporteerd in 1995 vanuit de USA en daarna "gerestaureerd" en overgespoten: lak dus al 21 jaartjes oud. Wagen is eigendom van een familielid van onze vrienden, sinds bezit altijd binnen gestald in een schuur (waarin ook paarden staan gestald) en wordt, zelden, alleen bereden bij mooi weer.
De gehele staat van de auto bij inspectie: zachtjes uitgedrukt......oei.......schrikken!
Restauratie uitgevoerd als hobby-project, dus niet door een professioneel bedrijf. Grote kier tussen zijruiten, roest, uitgedroogde rubbers, slijtageplekken in het cabrio-dak maar vooral: blaasjes in de lak!
Enige voordeel: nihil swirls / krassen, gelukkig!
Voorbeschouwing:
3.jpg
4.jpg
6.jpg
7.jpg


In prettig mail-overleg met Dennis van CC besproken hoe en wat betreffende de lak, velgen, chroom.
In ieder geval niet met DAP op de wagen, ook niet polijsten, dus alles handmatig aanpakken, pffffff.
De zondag voor de bruiloft werd de wagen gebracht: nog harder schrikken: meneer had getankt, en met de gedachte "laat ik 'm maar goed vol gooien" kwam bij mij op de oprit de benzine uit het overstroom-slangetje, wat in de "kofferruimte" lag, lopen. Stinken dus.....
En: de wagen zat onder het stof, was vuil en zelfs diverse spinnenwebben! Ook de binnenkant had al een hele tijd geen stofzuiger gezien.

Bij aankomst:
IMG_9081.JPG
IMG_9085.JPG
IMG_9086.JPG

IMG_9093.JPG

IMG_9090.JPG

's Maandags was mijn enige vrije dag die week dus zou het grootste deel van de detail-job gedaan moeten worden, echter helaas veel regen voorspeld. Dus mijn party-tent maar opgezet, waar de Kever voor het grootste gedeelte onder paste.
Party-time:
IMG_9087.JPG


De wagen afgespoten met zeer veel beleid, gezien de kier tussen zijruiten en kier tussen zijruit en dak.
Deze cabrio is alles behalve waterdicht:
IMG_9088.JPG
IMG_9089.JPG


Dak ingespoten met PB APC+D (1:4), naden schoongemaakt met dezelfde APC en de velgen ingespoten met Non-ferro (weinig remstof met rondom trommelremmen), daarna gehele wagen gewassen met 2 emmer-systeem, Monello Thick mitt en Dodo BTBM.
Wederom alles afgespoten en gedroogd met de Gyeon Silk dryer XL en de Monello Senza aqua.
De lak en chroom gecleand met PB Professional polish met Monello handpad wit en uitgepoetst met de PB Ultra mega towel / Gyeon Polish wipe. Daarna PB Black hole aangebracht met de monello handpad black en uitgepoetst met Monello Picollo nero's.
Schoon maar totaal geen beading:
IMG_9095.JPG


De volgende dag, na mijn ochtenddienst, de lak beschermd met Collinite 845; aangebracht met Monello Edgeless Soft Foam hand pad en uitgebuft met Monello Peluche Verde's. Diverse chroom-delen behandeld met Mother's Mag & Alu m.b.v. tweede Edgeless foam pad / Peluche verde.
Beading:
IMG_9099.JPG


De banden gereinigd met APC (1:4) maar niet tot mijn tevredenheid, dus het rubber schoongemaakt met Mother's Black to Black m.b.v. Action-borstel (kon mijn Tuff shine tire brush niet zo snel vinden, maar deze borstel werkt ook perfect). Meerdere "hits" moeten uitvoeren om het schuim wit te verkrijgen. Vervolgens de banden ingesmeerd met PB Bold N Bright tire dressing met de Carclean Dressing Applicator: opvallend dat de Hankook banden (achter) een hogere glans-graad had dan de Kumho's (voor) zie after-foto's, tevens de rubberen oplegstukken van de treeplanken hiermee behandeld.
Banden-behandeling:
IMG_9103.JPG
IMG_9104.JPG
IMG_9107.JPG


's Woensdags, wederom na ochtenddienst-werktijd, het interieur aangepakt: tapijt gezogen met de stofzuiger, stoelen en deurpanelen schoongemaakt met APC 1:4, dashboard schoongemaakt met Nanolex Interior Cleaner en in de Natural Look van Poorboys gezet. Hierbij de Edgeless foam pad, meerdere Picollo nero's en een Gyeon Bald wipe gebruikt.
Interieur gereinigd:
IMG_9113.JPG
IMG_9114.JPG


De ruiten vervolgens schoongemaakt met Mother's Glass cleaner met behulp van een Action/Wibra o.i.d. witte Waffle doek.
Tenslotte de laatste dag de wagen nogmaals nagelopen met PB Spray and Wipe en de Monello Senza bordi's. Die donderdag was het zeer zonnig (en benauwd), maar ideaal om tenslotte de ready-foto's te schieten.
Let it shine:
IMG_9115.JPG
IMG_9116.JPG
IMG_9121.JPG


Al met al een detail-job waarbij voorzichtigheid geboden was, hierdoor alles handmatig uitgevoerd moest voeren en ik schat +/- 25 uren heeft gekost......
Maar wel eer van je werk!
Trouwdag:
IMG_9126.JPG
IMG_9128.JPG
IMG_9131.JPG
 
Dat is een bijzondere opdracht geweest zeg! Pittig hoor.
Maar inderdaad eer van je werk.
Nu maar hopen dat het mogelijk kamer stand houdt dan de Collinite 845.
 
Mooi resultaat! Gelukkig heb je eerst raad gevraagd. Die lakdruppels hadden er echt lelijk (nog lelijker) uitgezien als je die met de DAP had gedaan.