• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Lupo (1991) Polijsten/Waxen

Stefan91

Detailing rookie
1 mei 2016
1
2
33
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een VW Lupo 1.0 uit 1999 in mijn bezit. Mijn eerste eigen auto, werd toch wel eens tijd na jaren in de auto van mijn ouders. ;) Ik heb op dit moment niet de financiën om veel geld in de auto te steken. Vandaar ook de keuze voor deze auto, hoewel het een prima auto is! Maar ik zou hem wel graag eens polijsten en in de wax zetten. Ik heb aardig wat gelezen hier, ook de how-to's maar ik ben er nog niet helemaal achter welke middelen nou geschikt zijn om dit mee te doen. Ook ivm met de hardheid van de lak. (ik lees vaak dat de lak van volkswagen auto's hard is?)

Mijn doel is in eerste instantie om de auto gewoon weer mooi op te knappen. De swirls eruit te poetsen, hem mooi te laten glanzen en te beschermen met een laagje wax. De lak is hier en daar ook wat beschadigd (krasjes rond de deursloten) dus het liefst zou ik deze er ook uit poetsen, maar dat ligt er dan weer aan wat ik hier allemaal extra voor aan moet schaffen. Ivm budget ga ik alles dus ook met de hand doen! Kunnen jullie mij tips geven?

Alvast bedankt!

Stefan
 

Bijlagen

  • IMG_0975.JPG
    IMG_0975.JPG
    440,2 KB · Weergaven: 190
Leuk dat je een Lupo hebt gekocht. Wij hebben thuis ook een Lupo welke ik eind van de week onderhanden ga nemen.
Er zit een bikkelharde lak op, dat geldt in ieder geval voor de Lupo's van de bouwjaren 1998 t/m 2001. In de bouwjaren daarna heeft een enkele een zachte lak, de rest is hard.

Handmatig poetsen wordt dus hard werken. Een oranje en witte handpad kun je bijvoorbeeld gebruiken met monello mezzo en finale.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om Poorboys proffesional polish te nemen i.c.m. de witte handpad. En om een krasverwijderaar bij te kopen om zo plaatselijk de beschadigingen te lijf te gaan.

https://www.Carclean.com/product/Monello/Easy_Detailing_Hand_Orange_Light_Cutting_Pad_MHPO_102314
https://www.Carclean.com/product/Monello/Easy_Detailing_Polishing_Hand_Pad_White_MHPW_101176
 
Persoonlijk zou ik niet proberen om de krassen er met de hand uit te krijgen. Ik heb het op boterzachte Jappenlak geprobeerd en dat was al bijna niet te doen.
Ik zou hem goed wassen, kleien, diep reinigen met iets als Poorboys pro-polish, Poorboys Blackhole erop als glaze (maakt swirls e.d. een heel stuk minder zichtbaar) en dan beschermen met een sealant of wax (of beide natuurlijk). Daar zal de auto al enorm van opknappen, je hebt niet belachelijk veel materialen nodig en kost je geen weken werk (wat met de hand polijsten wel zal kosten...).
Als het alleen voor je eigen auto is zou je ook nog kunnen kijken of er iemand hier bij je in de buurt zit die hem machinaal voor je wilt doen. Dan kun je de overige stappen zelf doen, maar dan laat je de correctie van de swirls/krassen machinaal doen en dan kun je hem daarna zelf weer netjes onderhouden.
 
Hey Stefan,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Even kort door de bocht; Met een klein budget zal je niet al teveel bereiken. Echter, met de juiste keuzes voor producten, kan je al een verbetering maken die de gemiddelde autobezitter al niet eens wil/kan behalen. :p

Er zit een bikkelharde lak op, dat geldt in ieder geval voor de Lupo's van de bouwjaren 1998 t/m 2001. In de bouwjaren daarna heeft een enkele een zachte lak, de rest is hard.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb nu een aantal Lupo's gedaan en letterlijk allemaal hadden een bizar harde lak. Zelfs twee waar ik nog swirls bleef zien, hoe hard ik ook bleef corrigeren.
Uit mijn hoofd; Bouwjaar 2001, 2002, 19xx en ik dacht twee die nog wat jonger waren.


+1 voor EJ2NH503P

Handmatig polijsten is sowieso een flink karwei en is het in mijn opinie niet waard. Je behaalt minder resultaat in veel te veel tijd. :p Zoals eerder aangegeven, zou ik ook een deel van het stappenplan doen en daar wat mooie spulletjes voor in huis halen; Op de juiste manier wassen + drogen, kleien, de lak reinigen middels een Paint Cleaner zoals Poorboys - Pro Polish, een glaze aanbrengen om de blanke lak weer wat transparantie/reflectie te geven en krasjes engszins te verdoezelen en dit alles weer netjes beschermen met een wax en/of sealant.

kijken of er iemand hier bij je in de buurt zit die hem machinaal voor je wilt doen
Dit is inderdaad ook een optie. Echter denk ik niet dat er iemand zo gek is om een hele dag op te geven, kosteloos, om deze bikkelharde lak te gaan polijsten, maar niet geschoten is altijd mis. :D



Greetz
 
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb nu een aantal Lupo's gedaan en letterlijk allemaal hadden een bizar harde lak. Zelfs twee waar ik nog swirls bleef zien, hoe hard ik ook bleef corrigeren.
Uit mijn hoofd; Bouwjaar 2001, 2002, 19xx en ik dacht twee die nog wat jonger waren.

Ik schrijf dat een "enkele" een zachte lak heeft, dit zijn uitzonderingen. Ik doe hobbymatig veel aan Vw, ervaring leert.
Als je wat nazoek werk doet tref je 1 a 2 topic's van Lupo's met een heel zachte lak.

Gezien het bouwjaar van de Lupo hier boven zal die bikkelhard zijn.