Een paar weken trug werdt ik benaderd door m`n vaste opdrachtgever.
Of ik tijd had voor een wagen van hem die verkocht gaat worden.
Gaat om een VW Passat Variant Syncro GT van `88.Blijkt te gaan om een 4x4 ( bij VW aangeduidt met Syncro ) met een 5 pitter ( van Audi ).En volgens Pon blijkt dit de laatste gebouwde Passat van dat model te zijn geweest.Hierna is VW overgegaan op het volgende model.En dit is nog 1 van de Passats in deze uitvoering en deze blijkt ook nog de enigste orginele Hollandse te zijn ( volgens de RDW ).Dus er kwam weer iets aparts hierheen.
En zodoende stond er laatst hier op de dam :
De zon verade meteen al de staat :
En rondje interieur :
Was er onder de motorkap ook nog wel wat te doen :
En was er sinds `88 volgens mij weinig meer gedaan de wielen :
Voor mij stond alweer vast dat ik er aardig wat aan te doen had.Gelukkig krijg ik van deze beste man altijd aardig de tijd voor de klussen.Komt dus niet aan op een 2 dagen.Maar de meeste staan hier toch een 2 weken op de dam hier.Dus kan ik weer lekker los gaan.
En zodoende aan de gangs gegaan.Als eerst met de Meguiars APC/SD mengsel de sponningen aangepakt en meteen gespoeld met water in een sprayflesje.Hierna onder de motorkap aan de gange gegaan met hetzelfde mengsel.Hierna was het de beurt aan de velgen.Eerst met de Poorboys Spray & Rinse op een 1:1 verhouding.Dit 2 maal gedaan.De bandjes met de Megs APC/SD mengsel aangepakt.Hierna de wielen ingespoten met de Iron-X .
Vervolgens al het kunstof en rubberwerk aan de buitenzijde gedaan met de Megs APC/SD mengsel gedaan.De raamrubbers zelfs meerdere malen , deze bleven zwart geven.Hierna de wagen afgespoten.En de wagen gewassen met de Poorboys SS&S.En na het wassen de gehele wagen ingespoten met de Iron-X.
Dit een aantal minuten laten inwerken.En vervolgens de wagen met een ruime hoeveelheid afgespoten.Dit even laten "uitlekken" en vervolgens de wagen met de Poorboys Spray & Wipe ingeneveld ( gebruik dit als drooghulp ) en de wagen afgedroogd met de Delerium droogdoek.
En dan zijn we na een goede 3 uur klaar met het eerste deel van het detailen.En kan de wagen de stal in.
Vaak haal ik delen weg die in de weg zitten zoals logo`s en ruitenwissers.En zo ook bij deze wagen.
Reden van het verwijderen van logo`s is dat er vaak scherpe randjes aan zitten en je dan makkelijk je pads kan slopen tijdens het werken.Maar ook kan je dan achter de logo`s polijsten , waardoor je geen "randjes" rond je logo`s krijgt.
De ruitenwisserarmen demonteer ik vaak omdat ze onhandig in de weg kunnen zitten.En ook om ze vaak te voorzien van een vers zwart laklaagje uit een knikkerbusje ( vaak zijn ze beschadigt en beginnen ze te oxideren ).
Na dit alles gaan we aan de slag met de klei.Deze keer gekozen voor de Monello klei in combinatie met de Poorboys Spray & Wipe.Normaal is de Dodo SN klei m`n favo.Maar heb de Monello nog staan en die moet ook eens op.Zelf ben ik niet zo`n fan van de Monello klei.Heb veel last van marring ( en ben een royale gebruiker van S&W ) , waar ik bij de SN er geen last van heb ( en ook niet bij de Poorboys ).Maar goed we gaan toch nog polijsten , dus zo`n grote ramp is het niet.klei doet verders wel goed z`n werk , daar is niks mis mee.
En dan na het kleien is de staat pas echt goed zichtbaar :
En een aantal plekjes wat dichterbij bekeken :
En na het rondje "lakstaat"is het tijd voor de lakdiktemeter.En een erg handige tool.Dit geeft je een indicatie over wat je hebt om mee te werken.Geeft je geen garantie want tis een plaatselijke momentopname.
Gehele wagen lag rond deze waardes :
Behalve de achterklep , die vertelde wat anders :
En dan wordt het tijd om de wagen te gaan afplakken.En aangezien deze wagen langer blijft maak ik vaak de keuze om het wat grondiger af te plakken.Weet dat ik met een rotary aan de gang ga en dat je dan aardig wat last hebt van polijststof.En daarom plak ik het wat ruimer af ( of beter gezegt , dicht ) :
Zit mischien wel wat meer werk in op deze manier.Maar na het polijsten trek je alles eraf en je ramen endergelijke zitten dan niet onder de polijstresten :
En dan wordt het tijd voor een testspot om te bepalen wat we gaan doen met polijsten.En uitgekomen op :
-Rotary met wollenpad met de Wolfgang Total Swirls Remover.
-Rotary met oranje pad en Monello Mezzo.
-Dap met witte pad en Monello Mezzo.
-Dap met zwarte pad en Monello Finale.
Gekozen voor de TSR van Wolfgang en niet voor de Monello Inizio.Want door de warme weer verwerkte de Monello niet fijn.Werdt te droog en was niet uit te poetsen.
Een 50/50 met alleen de rotary :
Ook de deurpalmen aangepakt.Hiervoor de boormachine met de zwarte Cone genomen met de Monello Mezzo :
Voor :
En na :
Na het polijstwerk de afplapwerk weg geehaald.En de wagen gewassen om zodoende laatste polijstresten te verwijderen .
En dan na het wassen kan je het polijstwerk nog eens nalopen ;
Toch nog een correctie van een 85/90 % gekregen , waar ikzelf zeer tevreden mee bent.
hierna de lak ontvet met de Cpro Eraser.En de wagen in de Black Hole gezet van Poorboys.En verolgens er voor gekozen om de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant erop te zetten.Dit is echt een heerlijk goedje.Moet wel 12 uur droog staan na het uitbuffen , maar man wat een glad resultaat en die glans.Om verliefd op te worden!
Na een dag is er een laag Wolfgang Fuzion opgezet en weer een dag later nog een laagje.
Vervolgens 1 voor 1 de wielen gedemonteerd.Deze nogmaals een keer schoongemaakt van binnen en buiten.Vervolgens de rand die aangetast is eerst met wat staalwolletjes opgeschuurdt.En verolgens met meerdere soorten schuurpapier aan het nat schuren geweest( had hiervoor weinig anders in huis ) .Hierna met de Wolfgang Alu Metal Works lijn aan de gang geweest in combinatie met de gele en zwarte Cone op de boormachine.Het gespoten deel met een zwarte handpad en de Monello Mezzo gepolijst.
Hierna de band met velg afgenomen met de Cpro Eraser, velg voorzien van 2 laagjes Wheelsealant van Poorboys.En de banden in de Black Diamond Tire gel.
Voor :
En na :
Is wel meet uit de velgen te halen , maar daar gaat dan ook meer tijd in zitten.En dan komt de vraag wie dat dan wel niet gaat betalen.Zelf ben ik erg tevrden met dit resultaat ( de klant ook , die was tussendoor een keer wezen kijken ).
Hierna het vele ongespoten kunstof behandelt.Hiervoor gekozen voor eerst de Pre Wow cleaner en verolgens de Black Wow.En dit maakte het kunstof weer levendig :
En dan is de buitenkant zo goed als klaar.En is de binnenzijde aan de beurt.Hiervoor gekozen om de stoelen te demonteren om zodoende wat meer werkruimte te creeeren :
Eerst de wagen flink gestofzuigd.En dat geeft al een aardig resultaat :
En met de eaxtractor de bekleding gedaan.
Voor :
Tijdens :
En na :
En koffietijd ? :
En op het dash zat een steuntje vast dat zat alleen geplakt , na wat gepiel deze eraf gehaald en de lijmresten verwijdert
Na het rondje extractor alles met wat APC schoongemaakt.En behandelt met meerdere lagen Poorboys Naturel Look.
Op verzoek van de klant ook onder de motorkap bezig geweest.Kleppendeksel gedemonteerdt , schoongemaakt en voorzien van een zwart laklaagje.Ook de distributiedeksel meegenomen en een afdekplaat.
waren de ruitenwisserarmen ook weer mooi zwart en ook deze weer terug geplaatst.
Heb ik van de deurgreep een sierlijstje gedemonteerd en ook deze weer mooi zwart gespoten ( deze waren niet helemaal netjes meer ).
Logo`s ook weer terug gezet na ze te hebben schoongemaakt , te hebben bewerkt met de Prof Polish van Poorboys.en de kunstofrand met de Black Wow gedaan.
Nog ff de raampjes schoongemaakt met de Megs Glasscleaner.De lak nog ff nagelopen met de Monello Perfetto detailerspray.En de wagen de sporen gegeven en de stal uit gereden voor de na foto`s :
Interieur na :
De motorruimte :
De velgen :
Ook nog de trekhaak voorzien wat varse zwarte lak :
Wat reflectieshots :
Het deurgreepje met weer een mooi zwart afdekje :
Was weer heerlijk om zo`n klus hier te hebben.Persoonlijk heb ik liever dit soort klussen dan nieuwe wagens.Hier zie je echt resultaat bij alles wat je doet.En gewoon de tijd ervoor krijgen is helemaal heerlijk.Want heb je ff geen zin meer dan leg je je spullen neer en kan je gaan.
Was wel een zeer flinke klus ondanks je denkt dat die er nog redelijk bij staat.Maar als je dan wat doet.......
In toaal hebben er in deze wagen een 40 uur gezeten , waarvan in de wielen alleen al 16 uur hebben gezeten.Maar als je dan ziet wat er dan weer op de dam staat als je klaar bent....
Of ik tijd had voor een wagen van hem die verkocht gaat worden.
Gaat om een VW Passat Variant Syncro GT van `88.Blijkt te gaan om een 4x4 ( bij VW aangeduidt met Syncro ) met een 5 pitter ( van Audi ).En volgens Pon blijkt dit de laatste gebouwde Passat van dat model te zijn geweest.Hierna is VW overgegaan op het volgende model.En dit is nog 1 van de Passats in deze uitvoering en deze blijkt ook nog de enigste orginele Hollandse te zijn ( volgens de RDW ).Dus er kwam weer iets aparts hierheen.
En zodoende stond er laatst hier op de dam :
De zon verade meteen al de staat :
En rondje interieur :
Was er onder de motorkap ook nog wel wat te doen :
En was er sinds `88 volgens mij weinig meer gedaan de wielen :
Voor mij stond alweer vast dat ik er aardig wat aan te doen had.Gelukkig krijg ik van deze beste man altijd aardig de tijd voor de klussen.Komt dus niet aan op een 2 dagen.Maar de meeste staan hier toch een 2 weken op de dam hier.Dus kan ik weer lekker los gaan.
En zodoende aan de gangs gegaan.Als eerst met de Meguiars APC/SD mengsel de sponningen aangepakt en meteen gespoeld met water in een sprayflesje.Hierna onder de motorkap aan de gange gegaan met hetzelfde mengsel.Hierna was het de beurt aan de velgen.Eerst met de Poorboys Spray & Rinse op een 1:1 verhouding.Dit 2 maal gedaan.De bandjes met de Megs APC/SD mengsel aangepakt.Hierna de wielen ingespoten met de Iron-X .
Vervolgens al het kunstof en rubberwerk aan de buitenzijde gedaan met de Megs APC/SD mengsel gedaan.De raamrubbers zelfs meerdere malen , deze bleven zwart geven.Hierna de wagen afgespoten.En de wagen gewassen met de Poorboys SS&S.En na het wassen de gehele wagen ingespoten met de Iron-X.
Dit een aantal minuten laten inwerken.En vervolgens de wagen met een ruime hoeveelheid afgespoten.Dit even laten "uitlekken" en vervolgens de wagen met de Poorboys Spray & Wipe ingeneveld ( gebruik dit als drooghulp ) en de wagen afgedroogd met de Delerium droogdoek.
En dan zijn we na een goede 3 uur klaar met het eerste deel van het detailen.En kan de wagen de stal in.
Vaak haal ik delen weg die in de weg zitten zoals logo`s en ruitenwissers.En zo ook bij deze wagen.
Reden van het verwijderen van logo`s is dat er vaak scherpe randjes aan zitten en je dan makkelijk je pads kan slopen tijdens het werken.Maar ook kan je dan achter de logo`s polijsten , waardoor je geen "randjes" rond je logo`s krijgt.
De ruitenwisserarmen demonteer ik vaak omdat ze onhandig in de weg kunnen zitten.En ook om ze vaak te voorzien van een vers zwart laklaagje uit een knikkerbusje ( vaak zijn ze beschadigt en beginnen ze te oxideren ).
Na dit alles gaan we aan de slag met de klei.Deze keer gekozen voor de Monello klei in combinatie met de Poorboys Spray & Wipe.Normaal is de Dodo SN klei m`n favo.Maar heb de Monello nog staan en die moet ook eens op.Zelf ben ik niet zo`n fan van de Monello klei.Heb veel last van marring ( en ben een royale gebruiker van S&W ) , waar ik bij de SN er geen last van heb ( en ook niet bij de Poorboys ).Maar goed we gaan toch nog polijsten , dus zo`n grote ramp is het niet.klei doet verders wel goed z`n werk , daar is niks mis mee.
En dan na het kleien is de staat pas echt goed zichtbaar :
En een aantal plekjes wat dichterbij bekeken :
En na het rondje "lakstaat"is het tijd voor de lakdiktemeter.En een erg handige tool.Dit geeft je een indicatie over wat je hebt om mee te werken.Geeft je geen garantie want tis een plaatselijke momentopname.
Gehele wagen lag rond deze waardes :
Behalve de achterklep , die vertelde wat anders :
En dan wordt het tijd om de wagen te gaan afplakken.En aangezien deze wagen langer blijft maak ik vaak de keuze om het wat grondiger af te plakken.Weet dat ik met een rotary aan de gang ga en dat je dan aardig wat last hebt van polijststof.En daarom plak ik het wat ruimer af ( of beter gezegt , dicht ) :
Zit mischien wel wat meer werk in op deze manier.Maar na het polijsten trek je alles eraf en je ramen endergelijke zitten dan niet onder de polijstresten :
En dan wordt het tijd voor een testspot om te bepalen wat we gaan doen met polijsten.En uitgekomen op :
-Rotary met wollenpad met de Wolfgang Total Swirls Remover.
-Rotary met oranje pad en Monello Mezzo.
-Dap met witte pad en Monello Mezzo.
-Dap met zwarte pad en Monello Finale.
Gekozen voor de TSR van Wolfgang en niet voor de Monello Inizio.Want door de warme weer verwerkte de Monello niet fijn.Werdt te droog en was niet uit te poetsen.
Een 50/50 met alleen de rotary :
Ook de deurpalmen aangepakt.Hiervoor de boormachine met de zwarte Cone genomen met de Monello Mezzo :
Voor :
En na :
Na het polijstwerk de afplapwerk weg geehaald.En de wagen gewassen om zodoende laatste polijstresten te verwijderen .
En dan na het wassen kan je het polijstwerk nog eens nalopen ;
Toch nog een correctie van een 85/90 % gekregen , waar ikzelf zeer tevreden mee bent.
hierna de lak ontvet met de Cpro Eraser.En de wagen in de Black Hole gezet van Poorboys.En verolgens er voor gekozen om de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant erop te zetten.Dit is echt een heerlijk goedje.Moet wel 12 uur droog staan na het uitbuffen , maar man wat een glad resultaat en die glans.Om verliefd op te worden!
Na een dag is er een laag Wolfgang Fuzion opgezet en weer een dag later nog een laagje.
Vervolgens 1 voor 1 de wielen gedemonteerd.Deze nogmaals een keer schoongemaakt van binnen en buiten.Vervolgens de rand die aangetast is eerst met wat staalwolletjes opgeschuurdt.En verolgens met meerdere soorten schuurpapier aan het nat schuren geweest( had hiervoor weinig anders in huis ) .Hierna met de Wolfgang Alu Metal Works lijn aan de gang geweest in combinatie met de gele en zwarte Cone op de boormachine.Het gespoten deel met een zwarte handpad en de Monello Mezzo gepolijst.
Hierna de band met velg afgenomen met de Cpro Eraser, velg voorzien van 2 laagjes Wheelsealant van Poorboys.En de banden in de Black Diamond Tire gel.
Voor :
En na :
Is wel meet uit de velgen te halen , maar daar gaat dan ook meer tijd in zitten.En dan komt de vraag wie dat dan wel niet gaat betalen.Zelf ben ik erg tevrden met dit resultaat ( de klant ook , die was tussendoor een keer wezen kijken ).
Hierna het vele ongespoten kunstof behandelt.Hiervoor gekozen voor eerst de Pre Wow cleaner en verolgens de Black Wow.En dit maakte het kunstof weer levendig :
En dan is de buitenkant zo goed als klaar.En is de binnenzijde aan de beurt.Hiervoor gekozen om de stoelen te demonteren om zodoende wat meer werkruimte te creeeren :
Eerst de wagen flink gestofzuigd.En dat geeft al een aardig resultaat :
En met de eaxtractor de bekleding gedaan.
Voor :
Tijdens :
En na :
En koffietijd ? :
En op het dash zat een steuntje vast dat zat alleen geplakt , na wat gepiel deze eraf gehaald en de lijmresten verwijdert
Na het rondje extractor alles met wat APC schoongemaakt.En behandelt met meerdere lagen Poorboys Naturel Look.
Op verzoek van de klant ook onder de motorkap bezig geweest.Kleppendeksel gedemonteerdt , schoongemaakt en voorzien van een zwart laklaagje.Ook de distributiedeksel meegenomen en een afdekplaat.
waren de ruitenwisserarmen ook weer mooi zwart en ook deze weer terug geplaatst.
Heb ik van de deurgreep een sierlijstje gedemonteerd en ook deze weer mooi zwart gespoten ( deze waren niet helemaal netjes meer ).
Logo`s ook weer terug gezet na ze te hebben schoongemaakt , te hebben bewerkt met de Prof Polish van Poorboys.en de kunstofrand met de Black Wow gedaan.
Nog ff de raampjes schoongemaakt met de Megs Glasscleaner.De lak nog ff nagelopen met de Monello Perfetto detailerspray.En de wagen de sporen gegeven en de stal uit gereden voor de na foto`s :
Interieur na :
De motorruimte :
De velgen :
Ook nog de trekhaak voorzien wat varse zwarte lak :
Wat reflectieshots :
Het deurgreepje met weer een mooi zwart afdekje :
Was weer heerlijk om zo`n klus hier te hebben.Persoonlijk heb ik liever dit soort klussen dan nieuwe wagens.Hier zie je echt resultaat bij alles wat je doet.En gewoon de tijd ervoor krijgen is helemaal heerlijk.Want heb je ff geen zin meer dan leg je je spullen neer en kan je gaan.
Was wel een zeer flinke klus ondanks je denkt dat die er nog redelijk bij staat.Maar als je dan wat doet.......
In toaal hebben er in deze wagen een 40 uur gezeten , waarvan in de wielen alleen al 16 uur hebben gezeten.Maar als je dan ziet wat er dan weer op de dam staat als je klaar bent....