• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Passat Variant Syncro GT , `88

RST-Smurf

Detailing guru
25 mrt 2010
2.851
105
Een paar weken trug werdt ik benaderd door m`n vaste opdrachtgever.
Of ik tijd had voor een wagen van hem die verkocht gaat worden.

Gaat om een VW Passat Variant Syncro GT van `88.Blijkt te gaan om een 4x4 ( bij VW aangeduidt met Syncro ) met een 5 pitter ( van Audi ).En volgens Pon blijkt dit de laatste gebouwde Passat van dat model te zijn geweest.Hierna is VW overgegaan op het volgende model.En dit is nog 1 van de Passats in deze uitvoering en deze blijkt ook nog de enigste orginele Hollandse te zijn ( volgens de RDW ).Dus er kwam weer iets aparts hierheen.

En zodoende stond er laatst hier op de dam :

DSCN9504_zps6abbc564.jpg

DSCN9508_zps26c8f855.jpg


De zon verade meteen al de staat :

DSCN9513_zps807073b4.jpg


En rondje interieur :

DSCN9523_zpsdd392b9b.jpg

DSCN9528_zpsc5eb5805.jpg


Was er onder de motorkap ook nog wel wat te doen :

DSCN9534_zps366b4381.jpg


En was er sinds `88 volgens mij weinig meer gedaan de wielen :

DSCN9539_zps8514ad42.jpg


Voor mij stond alweer vast dat ik er aardig wat aan te doen had.Gelukkig krijg ik van deze beste man altijd aardig de tijd voor de klussen.Komt dus niet aan op een 2 dagen.Maar de meeste staan hier toch een 2 weken op de dam hier.Dus kan ik weer lekker los gaan.


En zodoende aan de gangs gegaan.Als eerst met de Meguiars APC/SD mengsel de sponningen aangepakt en meteen gespoeld met water in een sprayflesje.Hierna onder de motorkap aan de gange gegaan met hetzelfde mengsel.Hierna was het de beurt aan de velgen.Eerst met de Poorboys Spray & Rinse op een 1:1 verhouding.Dit 2 maal gedaan.De bandjes met de Megs APC/SD mengsel aangepakt.Hierna de wielen ingespoten met de Iron-X .
Vervolgens al het kunstof en rubberwerk aan de buitenzijde gedaan met de Megs APC/SD mengsel gedaan.De raamrubbers zelfs meerdere malen , deze bleven zwart geven.Hierna de wagen afgespoten.En de wagen gewassen met de Poorboys SS&S.En na het wassen de gehele wagen ingespoten met de Iron-X.
Dit een aantal minuten laten inwerken.En vervolgens de wagen met een ruime hoeveelheid afgespoten.Dit even laten "uitlekken" en vervolgens de wagen met de Poorboys Spray & Wipe ingeneveld ( gebruik dit als drooghulp ) en de wagen afgedroogd met de Delerium droogdoek.

En dan zijn we na een goede 3 uur klaar met het eerste deel van het detailen.En kan de wagen de stal in.

Vaak haal ik delen weg die in de weg zitten zoals logo`s en ruitenwissers.En zo ook bij deze wagen.

DSCN9560_zps5dbe97f6.jpg


Reden van het verwijderen van logo`s is dat er vaak scherpe randjes aan zitten en je dan makkelijk je pads kan slopen tijdens het werken.Maar ook kan je dan achter de logo`s polijsten , waardoor je geen "randjes" rond je logo`s krijgt.

De ruitenwisserarmen demonteer ik vaak omdat ze onhandig in de weg kunnen zitten.En ook om ze vaak te voorzien van een vers zwart laklaagje uit een knikkerbusje ( vaak zijn ze beschadigt en beginnen ze te oxideren ).

Na dit alles gaan we aan de slag met de klei.Deze keer gekozen voor de Monello klei in combinatie met de Poorboys Spray & Wipe.Normaal is de Dodo SN klei m`n favo.Maar heb de Monello nog staan en die moet ook eens op.Zelf ben ik niet zo`n fan van de Monello klei.Heb veel last van marring ( en ben een royale gebruiker van S&W ) , waar ik bij de SN er geen last van heb ( en ook niet bij de Poorboys ).Maar goed we gaan toch nog polijsten , dus zo`n grote ramp is het niet.klei doet verders wel goed z`n werk , daar is niks mis mee.

En dan na het kleien is de staat pas echt goed zichtbaar :

DSCN9565_zps0c23c2a0.jpg

DSCN9568_zps5b1b0478.jpg


En een aantal plekjes wat dichterbij bekeken :

DSCN9573_zps786ab326.jpg


En na het rondje "lakstaat"is het tijd voor de lakdiktemeter.En een erg handige tool.Dit geeft je een indicatie over wat je hebt om mee te werken.Geeft je geen garantie want tis een plaatselijke momentopname.

Gehele wagen lag rond deze waardes :

DSCN9602_zps761e51db.jpg


Behalve de achterklep , die vertelde wat anders :

DSCN9618_zps3bd1090b.jpg


En dan wordt het tijd om de wagen te gaan afplakken.En aangezien deze wagen langer blijft maak ik vaak de keuze om het wat grondiger af te plakken.Weet dat ik met een rotary aan de gang ga en dat je dan aardig wat last hebt van polijststof.En daarom plak ik het wat ruimer af ( of beter gezegt , dicht ) :

DSCN9636_zps5eb82390.jpg


Zit mischien wel wat meer werk in op deze manier.Maar na het polijsten trek je alles eraf en je ramen endergelijke zitten dan niet onder de polijstresten :

DSCN9640_zps71048b9d.jpg


En dan wordt het tijd voor een testspot om te bepalen wat we gaan doen met polijsten.En uitgekomen op :

-Rotary met wollenpad met de Wolfgang Total Swirls Remover.
-Rotary met oranje pad en Monello Mezzo.
-Dap met witte pad en Monello Mezzo.
-Dap met zwarte pad en Monello Finale.

Gekozen voor de TSR van Wolfgang en niet voor de Monello Inizio.Want door de warme weer verwerkte de Monello niet fijn.Werdt te droog en was niet uit te poetsen.

Een 50/50 met alleen de rotary :

DSCN9650_zps727ec16e.jpg



Ook de deurpalmen aangepakt.Hiervoor de boormachine met de zwarte Cone genomen met de Monello Mezzo :

Voor :

DSCN9661_zps9741ad6a.jpg


En na :

DSCN9662_zps60031de3.jpg


Na het polijstwerk de afplapwerk weg geehaald.En de wagen gewassen om zodoende laatste polijstresten te verwijderen .
En dan na het wassen kan je het polijstwerk nog eens nalopen ;

DSCN9673_zps90da56cc.jpg


Toch nog een correctie van een 85/90 % gekregen , waar ikzelf zeer tevreden mee bent.

hierna de lak ontvet met de Cpro Eraser.En de wagen in de Black Hole gezet van Poorboys.En verolgens er voor gekozen om de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant erop te zetten.Dit is echt een heerlijk goedje.Moet wel 12 uur droog staan na het uitbuffen , maar man wat een glad resultaat en die glans.Om verliefd op te worden!
Na een dag is er een laag Wolfgang Fuzion opgezet en weer een dag later nog een laagje.

Vervolgens 1 voor 1 de wielen gedemonteerd.Deze nogmaals een keer schoongemaakt van binnen en buiten.Vervolgens de rand die aangetast is eerst met wat staalwolletjes opgeschuurdt.En verolgens met meerdere soorten schuurpapier aan het nat schuren geweest( had hiervoor weinig anders in huis ) .Hierna met de Wolfgang Alu Metal Works lijn aan de gang geweest in combinatie met de gele en zwarte Cone op de boormachine.Het gespoten deel met een zwarte handpad en de Monello Mezzo gepolijst.
Hierna de band met velg afgenomen met de Cpro Eraser, velg voorzien van 2 laagjes Wheelsealant van Poorboys.En de banden in de Black Diamond Tire gel.

Voor :

DSCN9685_zps7acc7fd4.jpg


En na :

DSCN9691_zps02b7698b.jpg


Is wel meet uit de velgen te halen , maar daar gaat dan ook meer tijd in zitten.En dan komt de vraag wie dat dan wel niet gaat betalen.Zelf ben ik erg tevrden met dit resultaat ( de klant ook , die was tussendoor een keer wezen kijken ).

Hierna het vele ongespoten kunstof behandelt.Hiervoor gekozen voor eerst de Pre Wow cleaner en verolgens de Black Wow.En dit maakte het kunstof weer levendig :

DSCN9694_zpsd7237cdd.jpg


En dan is de buitenkant zo goed als klaar.En is de binnenzijde aan de beurt.Hiervoor gekozen om de stoelen te demonteren om zodoende wat meer werkruimte te creeeren :

DSCN9695_zps8ce667cc.jpg


Eerst de wagen flink gestofzuigd.En dat geeft al een aardig resultaat :

DSCN9711_zps39a67743.jpg


En met de eaxtractor de bekleding gedaan.

Voor :

DSCN9701_zps3b44670f.jpg


Tijdens :

DSCN9715_zpsf1d6d870.jpg


En na :

DSCN9723_zps37b50e84.jpg


En koffietijd ? :

DSCN9737_zpsce5ff13f.jpg


En op het dash zat een steuntje vast dat zat alleen geplakt , na wat gepiel deze eraf gehaald en de lijmresten verwijdert

Na het rondje extractor alles met wat APC schoongemaakt.En behandelt met meerdere lagen Poorboys Naturel Look.

Op verzoek van de klant ook onder de motorkap bezig geweest.Kleppendeksel gedemonteerdt , schoongemaakt en voorzien van een zwart laklaagje.Ook de distributiedeksel meegenomen en een afdekplaat.
waren de ruitenwisserarmen ook weer mooi zwart en ook deze weer terug geplaatst.
Heb ik van de deurgreep een sierlijstje gedemonteerd en ook deze weer mooi zwart gespoten ( deze waren niet helemaal netjes meer ).

Logo`s ook weer terug gezet na ze te hebben schoongemaakt , te hebben bewerkt met de Prof Polish van Poorboys.en de kunstofrand met de Black Wow gedaan.

Nog ff de raampjes schoongemaakt met de Megs Glasscleaner.De lak nog ff nagelopen met de Monello Perfetto detailerspray.En de wagen de sporen gegeven en de stal uit gereden voor de na foto`s :

DSCN9814_zpsa8d61685.jpg

DSCN9819_zps3a65df01.jpg


Interieur na :

DSCN9825_zps5390bd61.jpg

DSCN9831_zpsc9fd8191.jpg


De motorruimte :

DSCN9833_zps3cd78bb6.jpg


De velgen :

DSCN9841_zps9b349689.jpg


Ook nog de trekhaak voorzien wat varse zwarte lak :

DSCN9844_zps9c90aca5.jpg


Wat reflectieshots :

DSCN9839_zpsd11bbb99.jpg

DSCN9847_zps217bf69f.jpg


Het deurgreepje met weer een mooi zwart afdekje :

DSCN9865_zps5371c565.jpg



Was weer heerlijk om zo`n klus hier te hebben.Persoonlijk heb ik liever dit soort klussen dan nieuwe wagens.Hier zie je echt resultaat bij alles wat je doet.En gewoon de tijd ervoor krijgen is helemaal heerlijk.Want heb je ff geen zin meer dan leg je je spullen neer en kan je gaan.
Was wel een zeer flinke klus ondanks je denkt dat die er nog redelijk bij staat.Maar als je dan wat doet.......

In toaal hebben er in deze wagen een 40 uur gezeten , waarvan in de wielen alleen al 16 uur hebben gezeten.Maar als je dan ziet wat er dan weer op de dam staat als je klaar bent....
 
Moet daar nog iets aan toegevoegd worden ?

Knap eindresultaat , maar dat had allicht iedereen hier al verwacht :cool:

Hoe was de koffie ?
 
Hallo iwan

Is weer een plaatje geworden .had deze al halverwege de detail gezien en is heel mooi geworden .

wat een werk die velgen maar top resultaat:cool:

groet kees
 
Hoop werk maar zeer mooi resultaat hoor!!
Die kan weer even mee ;)

Als de eigenaar nou gelijk door jou de bovenkant van de grille, dat metaal mee had laten spuiten maar ja... je kunt wel 1000 uur bezig blijven dan tot aan nieuw toe haha

Nogmaals heerlijk om behalve de lak, dat kunststof en bekleding ook weer terug te zien komen zoals nu!
 
Prachtig resultaat Iwan, zo'n bijzondere auto in deze staat verkoopt zichzelf.
Het is heerlijk wakker worden op de vroege zondagmorgen met zo'n show-off. Aleen ging de koffie bij foto 23/54 wel over het toetsenbord; kun je die lelijkerd ook niet eens met een rotary aanpakken? w^^w
Dat zelfs de trims na 24 jaar uitdrogen nog zo mooi worden geeft wel aan wat een goed spul Black Wow is.
Een puntje: de velgen hebben een werkelijke metamorfose ondergaan, op het resultaat absoluut geen aanmerkingen, maar die zestien uur die daarin zijn gaan zitten staan niet in verhouding tot de bestede uren aan de rest van de auto. Die opdrachtgever moet bij jou wel een heel speciaal tarief krijgen om dat rendabel te maken.

Ik denk dat mijn vrienden op het Passatforum hier ook wel blij van worden, vind je het goed dat ik een linkje plaats daar?
 
da's gewoon een superdetail...geen enkele pro die hier zoveel tijd en moeite insteekt; kortom knap gedaan :)^ :)^
 
Geweldig, z'n oude auto te doen. Blijf me verbazen over de voor en na foto's altijd van het interieur. Helemaal na een beurt met een extractor. Begint steeds meer te kriebelen om er zelf ook een aan te schaffen!