• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Polo 1.9 SDI wit 1999 356000km

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Aangezien de maandlasten voor mijn V70 wat aan de hoge kant waren heeft de Volvo het veld moeten ruimen. Ter vervanging is hiervoor in de plaats een Volkswagen Polo gekomen met een respectabele leeftijd van 16 jaar en een respectabele kilometerstand van 356000 km.
Het betreft een redelijk basis uitgevoerde Polo met de bekende 64pk SDI motor, uitgevoerd in de kleur wit. In het verleden zijn de portieren een keer opnieuw voorzien van een nieuwe laklaag, aangezien dit de enige delen waren die voorzien zijn van een blanke laklaag. De lak was voorzien van een ruime hoeveelheid swirls, krassen en oppervlakkige beschadigingen. Op een paar kleine plekjes was er ook wat oppervlakkige roest te zien. Verder is de Polo in goede staat en technisch heeft hij om de 15000km alle beurten gehad en is onlangs voorzien van een gereviseerde versnellingsbak, nieuwe startmotor en accu.
Het interieur was door de vorige eigenaar regelmatig gestofzuigd en dus ook redelijk stofvrij. Wel waren er in de bekleding duidelijk sporen van 356000km ervaring in de vorm van koffie-, chcolademelk-, en andere ondefinieerbare vlekken aanwezig.
De originele velgen waren behoorlijk vervuild en her en der was de lak er op diverse plaatsen af.
Om ook het exterieur en het interieur weer in binkende staat te brengen waren in totaal ongeveer 25 uur nodig.
De volgende stappen zijn tijdens deze full detail uitgevoerd:
  • Auto gefoamd met Monello Magico foam
  • Velgen gereinigd met PoorBoys World Spray and Rinse velgenreiniger
  • Velgen gereinigd met Monello Non-Ferro vliegroestverwijderaar
  • Auto gewassen met Monello Lavare shampo
  • Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non-Ferro vliegroestverwijderaar
  • Lak ontdaan van teer en hars met Valet Pro Citrus Glue and Tarremover
  • Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
  • Motorruimte gereinigd met Poorboys World APC 1:10
  • Wielkasten gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
  • Banden. trims, kieren en naden gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
  • Velgen, waar nodig, licht met de hand opgeschuurd en met een autolakpenseeltje en velgenlak, waar nodig, bijgewerkt met lak.
  • Oppervlakkige roestplekken kaalgeschuurd en twee keer behandeld met Brunox roestomvormer en daarna voorzien van op kleurnummer gemaakte autolak
  • Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
  • Lak en ruiten gekleid met PooBoys World Poly Elastic Clay en Spray and Wipe
  • Lak gepolijst. De lak van deze polo bleek buitengewoon lastig te corrigeren. Diverse testspots gemaakt waarbij uiteindelijk een uitgebreid stappenplan met behoorlijk veel en stevige passes nodig was om de gewenste correctie te behalen. Met name de zwaardere compoundstappen hadden heel veel last van sticky paint. Polijstresidu verwijderen lukte alleen met (veel) Prep. Ondanks de onderstaande (zware) behandeling heb ik de lak niet eens helemaal krasvrij kunnen krijgen, maar ik vond voor nu op deze auto met al zijn ervaring het resultaat voldoende. Uiteindelijk zijn de volgende stappen uitgevoerd.
    • Meguiars M105 Ultimate Cut Compound op: Scholl Compounding wol pad (2 passes), Monello gele Raffini heavy cuttingpad, Monello Oranje light cuttingpad.
    • Meguiars M205 Ultra Finishing Polish op: Monello witte CCS polishingpad, Monello lichtgroene CCS light polishing pad en Monello zwarte \CCS Finishing pad.
  • Na twee testspots met zowel Mothers glaze als PoorBoys World white diamond glaze tot de conclusie gekomen dat een glaze geen meerwaarde heeft. Er is dan ook verder ook geen glaze aangebracht.
  • De lak is beschermd met twee lagen Collinte 915 Marque d'Elegance carnaubax wax
  • Trims gevoed met Auto Finesse Revive
  • Kunststof onderdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
  • Ruiten gereinigd met PoorBoys World Glasscleaner
  • Banden gevoed met Meguiars Endurace High Gloss Tire gel
Interieur;
  • Interieur gestofzuigd
  • Kunststof delen gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
  • Bekleding, dakhemel en tapijt gereinigd met PoorBoys World APC 1:10 en extractor. (twee keer)
  • Kunststof delen gevoed met PoorBoys World natural Look
En dan nu de foto's van het geleverde werk:

De Polo bij aanvang:
vooraf.JPG

De bekleding had duidelijk sporen van 356000km ervaring koffie etc.:
Voorstoel%20vies.JPG

Na twee keer de extractor er door te hebben gehaald zag het er weer een stuk netter uit:
voorstoel%20schoon.JPG

De velgjes konden ook wel wat TLC (Tender, Love and Care) gebruiken:
velg%20vuil.JPG

En hebben die ook gekregen:
velg%20schoon.JPG

Niet iedereen neemt bij het autowassen altijd de kieren en naden mee...
detail%20vies.JPG

Dat ziet er toch wel weer een stuk schoner uit
detail%20schoon.JPG

Technisch gezien keurig onderhouden, optisch gezien zag het er zo uit:
motor%20vuil.JPG

En ook weer netjes:
motor%20schoon.JPG

En het eindresultaat vanuit een aantal verschillende hoeken:
linksvoor.JPG
links%20midden.JPG
linksachter.JPG
achter.JPG
rechtsachter.JPG
rechts%20midden.JPG
rechtsvoor.JPG
 
  • Leuk
Reactions: Svenn21
@Jos: In het echt wel. Is altijd lastig vast te leggen op foto's, maar hij was meer lichtgrijs dan wit en nu is tie weer helder wit.
 
Velgen moeten inderdaad nog een keer als ik iets meer tijd heb om alle wielen er af te halen. Kentekenplaathouder staat zowiezo op de nominatie. ook al bestaat de site niet meer: Ik rijdt zowiezo liever zonder reclame rond. Maar het ergste ben ik vergeten op de foto te zetten en in de beschrijving te zetten: Het halve achterraam zat vol met stickers Baby on board, ik rem voor dieren en meer van dat soort meuk. Stickers gingen er gelukkig redelijk gemakkelijk af, maar daarna moest ik flink boenen met Glu and tarremover om de lijm weg te krijgen.
 
Kieren en naden doe ik altijd met apc en een heel scala aan el cheapo verfkwasten. Daarna afspoelen met een broes op de tuinslang.
 
Autocentrumdalfsen. Is dat niet het zelfde als Dalfsen auto's? Die km standen met ruim 100.000km terug draaiden? Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Geen idee. Maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit of ie nou 456000 of 356000 heeft gelopen, als tie maar loopt:D. (En de aanschafprijs zit inmiddels in de categorie dat het voor de afschrijving ook niet meer uitmaakt wat de kilometerstand is.;)) De laatste vier jaar is hij in Peizermade in onderhoud geweest bij een universele garage. Dat had ik nog wel even gecheckt voor aankoop:ja..Kentekenplaathouder is inmiddels vervangen door een exemplaar zonder reclame.
 
Heel netjes gedaan, vooral die bekleding die lijkt wel weer als nieuw. Ik ben van plan een tweedehands auto te kopen (zag een mooie Volvo c30 via autoscout24) en die kan ook wel een schoonmaak beurtje gebruiken. Van sleutelen heb ik veel verstand maar de schoonmaak daar kan ik nog wel het een en ander over leren dus heel leuk om dan een project zoals deze te zien.
 
Erg netjes, wit is op foto's geen belonende kleur, maar kan zeker zien dat het polo'tje weer vrolijk is met zijn poets beurt. Erg netjes, ziet er super uit voor die km stand. Alleen nog eens een onderlip onder de voorbumper zetten? Ziet er raar uit nu zonder die lip :)