• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Touareg 5.0 V10 TDI: full options = fulldetail

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Tijd voor een mooie klus: een lekker dikke VW Touareg die een lekker dikke fulldetail verdiende.
2 dagen tijd nodig gehad voor buiten en binnen, en dan had ik ook nog hulp van de eigenaar en H@rm (van het forum) die een paar uur kwam helpen met de buitenkant... (nog bedankt H@rm!)

Laten we beginnen ;)

Dag 1: exterieur
t1.jpg

Een zwarte Touareg uit 2004 in goede staat qua lak en onderdelen, met ca. 100.000k op de teller.
t2.jpg

Velgen hebben wat parkeer/stoeprandschade, en zo te zien al een tijdje aan de binnenkant niet schoongemaakt.
t3.jpg

Beetje aanslag, hars en wat stof. Niets wat er niet afkan :)
t4.jpg

Overal hetzelfde beeld; in redelijke staat maar een beetje verwaarsloosd de laatste tijd.
t5.jpg

Her en der wat krassen; parkeerschade of langs struiken gereden.
t6.jpg

Eerst maar even foamen; dit vond de eigenaar ook wel een leuk klusje!
t7.jpg

Blijft een mooi gezicht. Bilthamber foam, met Autobrite foamgun op Nilfisk HD.
t8.jpg

Goed afspuiten, ook in de wielkasten en onderkant auto.
t9.jpg

Velgen schoonmaken met Meg Wheelbrightener, EZ borstel en Mother wheelbrush. Eerst oplossing 1:10, daarna 1:3 en vervolgens onverdunt want de velgen werden maar niet schoon! In totaal dus 3 keer geboent per velg, en nog is het niet perfect schoon. De wielen moeten er een keer af, en vervolgens kleien/polijsten/velgschade repareren.
t10.jpg

Verder kwamen we niet...

Vervolgens kleien met Poorboys milde klei en DoDo Born Slippy. Heerlijke combinatie, en het nodige aangekoekte vuil kwam eraf.
Auto daarna nog een keer gewassen met Meg Goldclass shampoo en gedroogd met droogdoek.

Tijd voor een nauwkeurige inspectie van de lak:
t11.jpg

De nodige swirls overal; duidelijk een wasstraatklantje geweest.
t12.jpg

t13.jpg

Wat parkeerschade aan de achterkant
t14.jpg

Overal medium swirls, met her en der lichte tot medium krassen.
t15.jpg

Spiegeltje, spiegeltje.... In de bosjes gezeten? ;)
t16.jpg

t17.jpg

t18.jpg

Diverse andere plekken.

Vervolgens testspot gemaakt op motorkap om de aanpak te bepalen.
Rotary moest het zowieso worden, en begonnen met LK Kompressorpad met Wolfgang Swirlremover 3.0. Dit gaf al een hele verbetering, maar na 1 pass met LK lightcut woolpad (twisted fibres) bleek dat ik daarmee moest beginnen en vervolgens met rotary op witte Kompressorpad met Swirlremover daarna 1 pass moest eindigen qua compounding. Afwerken zou gebeuren met DAP op LK green lightpolishing pad of soms zwarte pad en Wolfgang Finishing Glaze.

t19.jpg

Ik deed het compounding met de rotary, en werd op de voet gevolgd door H@rm en de eigenaar vd auto met de DAP. Serieuze gezichten van de inspanning ;)
t20.jpg

Her en der wat wetsanden ter voorbereiding op het compounding.
t21.jpg

Dag 1 was voorbij, en dit is het resultaat na de Wolfgang Finishing Glaze en de 1e laag Wolfgang Fuzion. Tevreden gezichten toch?

Dag 2: Interieur
Stofzuigen, en eens goed opnemen allemaal
t22.jpg

t23.jpg

Tapijt lijkt niet zo vies, maar is het wel.
t24.jpg

Ook overal wel op de harde plastic delen vieze vette vegen/vingers, stof, aanslag.
t25.jpg

Leer in goede staat, maar wat vettig en smoezelig geworden.
t26.jpg

Instaplijsten wat beschadigd, tja...

De aanpak was als volgt:
Testspot insprayen op bekleding met APC+ van Meg; eerst met 1:10 met Mothers carpetbrush inborstelen, 3 minuten inwerken en vervolgens met extractor enkele keren erover. Gaf weining/geen resultaat, vervolgens hetzelfde met 1:4: weinig resultaat.... Uiteindelijk besloten om onverdunt te gebruiken, en dit gaf wel resultaat! Het vuil ging er nu goed uit, en de bekleding werd weer lekker fris en helder. De sinaasappelgeur van de APC+ sloeg ons wel op de longen...
Leer ontvet/schoonmaken met apc+ 1:4 met badstof applicatorpad, en vervolgens afwerken met Poorboys Leatherstuf.
Rest interieurdelen ontvet/schoonmaken met APC+ 1:4 of soms onverdunt met badstof/foampad, en afwerken met Poorboys Natural Look. Alu/chroom behandelen met Meg NXT allmetalpolish (buitenkant met DAP en 4" witte pad).
Buitenkant nogmaals in de Fuzion wax, trims met Poorboys Trimrestorer, banden in Meg endurance Tiregel, alles nalopen met quickdetailer. Ook onder de motorkap netjes schoongemaakt, en behandeld met Poorboys trimrestorer.

Het eindresultaat:
We laten de foto's oordelen...:)
t27.jpg

t28.jpg

t29.jpg

t30.jpg

t31.jpg

t32.jpg

t33.jpg

t34.jpg

t35.jpg

t36.jpg

t37.jpg

t38.jpg

t39.jpg

t40.jpg


Tot slot het Voor/Na effect...
t1.jpg

t29.jpg


Heerlijke wagen, heerlijke klus.
Next! ;)
 
Zeer net resultaat! top!

Wat betreft de APC+ voor interieur vlekken... probeer eens de PB APC 1:4 ,vele malen sterker, en ik vind hem fijner verwerken...vraag me niet waarom... voor interieur reiniging (dashboard en leer etc), pak ik 9/10 keer toch de PB variant.

Voor stoffen bekleding pak ik dan wel de extractor met APC+, maar dit nadat ik de stof heb ingeboend met PB APC. :D

Maar deze auto is echt opgeknapt!!
 
Heel mooi resultaat :party:

De vader van m'n vriendin heeft ook een Touareg, zou me daar ook best eens op los willen laten :D
Ben helaas nog maar een handmatige detailer, dus het resultaat zou niet zo mooi zijn als bij jou $$)
 
Wat een auto en wat een finish van de Wolfgang producten :heart_eyes:


P.s. graag gedaan, jij ook nogmaals bedankt.
 
Blinkt als een tiet:)^

Had wel graag nashots gezien van de o.a de spiegel en de andere medium krassen.
 
Hoe waren de chroom achtige strips onder aan de deuren eraan toe? en hoe heb je ze netjes gekregen? Of lekker weinig aan gedaan? :eek:)
 
De chromen strips zagen er op zich nog best goed uit. Maar het knapte wel op na een behandeling met Prof Polish van PB