• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wachttijd tussen 2 lagen wax

2 lagen wax doe je toch vooral om zeker te weten dat je overal geraakt hebt?
Inderdaad, een tweede laag breng je vooral aan voor de dekking. Niet om de waxlaag zoveel dikker te maken. Meer dan 2 lagen heeft sowieso geen zin aangezien je de vorige laag gewoon oplost. Dit is wetenschappelijk bewezen op een siliconen ondergrond waardoor het meetbaar was. Normale lak is niet eens meetbaar.

Extra laagje voelt wel ook gewoon goed tussen de oren...
Vooral dat, en als je daar goed bij voelt dan is dat uiteraard prima en niets mis mee.

@Marcel1973 ik vind dat hele ontvetten voor een waxlaag sowieso een beetje onzin... Ga je ontvetten om er een vettig olierijk goedje op te smeren...
Dit is een leuk discussiepunt: wel of niet ontvetten. Een zeer vaak gestelde vraag aan ons want het wordt gezegd op het forum/facebook.

Uitgangspunt is en blijft: staat het op de gebruiksaanwijzing van het product wat je erna gaat gebruiken? Zo ja, dan uiteraard ontvetten zoals bij coatings. Zo niet, dan is het een keuze en het is echt niet "fout" als je niet ontvet. De wax zou langer moeten blijven zitten maar niemand weet hoeveel omdat het ook niet testbaar is. Zelfs als je de ene helft van de motorkap wel doet en de andere niet zijn er zoveel externe factoren zoals de kant van de weg waar we rijden, parkeren etc. dat een langdurige test erg lastig zal zijn.

Daarnaast is soms ook niet handig als je bijvoorbeeld hele gevoelige lak hebt zoals lakken zonder metallic deeltjes. Een ontvetter maar het stroef en je wilt juist geen stroeve ondergrond omdat je dan meer frictie hebt en dus meer kans op marring van je doeken.

Ligt er ook wel aan wat voor type lsp je gebruikt. Als je Sealent/Sio2 achtige waxen wil gebruiken is ontvetten/opnieuw de auto wassen wel aan te raden.

Zeker als je een coating aan wilt brengen zou ik adviseren om de auto te wassen na het polijsten. Goed heet water en een scheutje afwasmiddel. Een keertje wassen met afwasmiddel kan echt geen kwaad. Alleen zeer oude lakken >15 jaar of in slechte conditie uiteraard niet doen. Nieuwere lakken kunnen dat echt makkelijk hebben.

Het nadeel van ontvetten na polijsten is dat je doek na één paneel al vol zit met oliën. Daarna is het al bijna onmogelijk om alle oliën af te nemen met dezelfde doek. Dat betekent zeer veel doeken gebruiken (nieuwe!) en dat is een beetje prijzig. Vandaar, wassen met lekker warm water en een scheutje afwasmiddel. Hiermee was je het gros van de oliën weg en daarna kan je met één of twee doeken makkelijk met Gyeon Q²M Prep of Nanolex EX de laatste restjes weg halen. Zo verminder je de kans op vlekken met coatings aanzienlijk.

Om even terug te komen op de vraag van TS:
De wachttijd is minimaal een uur maar hangt ook van de wax af. De kans is groot dat je de hele laag of grotendeels weer verwijdert met de oplosmiddelen van de nieuwe laag. Je kan ook een extra laagje aanbrengen na een volgende wasbeurt, ik denk dat deze manier veel minder wax zal weghalen dan op dezelfde dag een extra laagje aanbrengen maar dat is niet te bewijzen natuurlijk.
 
Als je naar veel pre-wax cleaners kijkt, maken deze ook zeer glad, dus is de lak niet brandschoon...bij de meest dure waxen wordt vooral deze pre wax aangeraden (zymöl, m&k) en daarna pas de wax.
Ik doe het soms wel, soms niet...bij een coating altijd idd.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Wat dan met bijvoorbeeld de PB Wheel wax/sealant? Daar wordt geadviseerd om 2 a 3 lagen te gebruiken. Heeft het te maken met de samenstelling van het produkt? Het feit dat het niet op lak gaat maar op velgen en dat die grotere temperaturen moeten doorstaan? Wat is het verschil dan met wax op de lak die in de zomer in 30 graden staat te bakken in de zon?
 
Om er nog even op in te haken,

Zouden jullie voor bijvoorbeeld de 915 of de 845 van Collinite adviseren om te ontvetten ?

Ik gebruik deze 2 waxen best veel en bevallen verder erg goed.

Dan nog een vraagje, is het gebruik van de lime prime lite aan te bevelen voordat je deze wax gaat aanbrengen ?
 
@Jasper - Tja, ontvetten is een keuze, denk ik dan maar. :) De hechting zal beter zijn, maar goed wassen is ook een manier.

Zelfde gaat op voor het gebruik van een cleaner-glaze. Wil je niet polijsten, maar wél wat meer glans krijgen, dan kan je hier voor kiezen. Ik zou dan kiezen voor de 845 omdat de oliën van de 915 niet veel kunnen doen als de cleaner-glaze al een lading okiën neerlegt. :)
 
  • Leuk
Reactions: @Jasper
Wat dan met bijvoorbeeld de PB Wheel wax/sealant? Het feit dat het niet op lak gaat maar op velgen en dat die grotere temperaturen moeten doorstaan? Wat is het verschil dan met wax op de lak die in de zomer in 30 graden staat te bakken in de zon?

Een zwarte auto wordt in de volle zon misschien 60 a 70 graden. Velgen worden misschien wel 300 als je een beetje serieus sportief remt/rijdt.
 
Een zwarte auto wordt in de volle zon misschien 60 a 70 graden. Velgen worden misschien wel 300 als je een beetje serieus sportief remt/rijdt.
Ok snap ik en volledig mee akkoord. Niets nieuws is ook volkomen normaal. Maar waarom dan 3 lagen velgenwax als het produkt al bestaat uit andere componenten dan een gewone wax?
 
Om er nog even op in te haken,

Zouden jullie voor bijvoorbeeld de 915 of de 845 van Collinite adviseren om te ontvetten ?

Ik gebruik deze 2 waxen best veel en bevallen verder erg goed.

Dan nog een vraagje, is het gebruik van de lime prime lite aan te bevelen voordat je deze wax gaat aanbrengen ?
Auto wassen ,Gyeon Prep en 845/915 erop zou ik zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: @Jasper