Inderdaad, een tweede laag breng je vooral aan voor de dekking. Niet om de waxlaag zoveel dikker te maken. Meer dan 2 lagen heeft sowieso geen zin aangezien je de vorige laag gewoon oplost. Dit is wetenschappelijk bewezen op een siliconen ondergrond waardoor het meetbaar was. Normale lak is niet eens meetbaar.2 lagen wax doe je toch vooral om zeker te weten dat je overal geraakt hebt?
Vooral dat, en als je daar goed bij voelt dan is dat uiteraard prima en niets mis mee.Extra laagje voelt wel ook gewoon goed tussen de oren...
Dit is een leuk discussiepunt: wel of niet ontvetten. Een zeer vaak gestelde vraag aan ons want het wordt gezegd op het forum/facebook.@Marcel1973 ik vind dat hele ontvetten voor een waxlaag sowieso een beetje onzin... Ga je ontvetten om er een vettig olierijk goedje op te smeren...
Uitgangspunt is en blijft: staat het op de gebruiksaanwijzing van het product wat je erna gaat gebruiken? Zo ja, dan uiteraard ontvetten zoals bij coatings. Zo niet, dan is het een keuze en het is echt niet "fout" als je niet ontvet. De wax zou langer moeten blijven zitten maar niemand weet hoeveel omdat het ook niet testbaar is. Zelfs als je de ene helft van de motorkap wel doet en de andere niet zijn er zoveel externe factoren zoals de kant van de weg waar we rijden, parkeren etc. dat een langdurige test erg lastig zal zijn.
Daarnaast is soms ook niet handig als je bijvoorbeeld hele gevoelige lak hebt zoals lakken zonder metallic deeltjes. Een ontvetter maar het stroef en je wilt juist geen stroeve ondergrond omdat je dan meer frictie hebt en dus meer kans op marring van je doeken.
Ligt er ook wel aan wat voor type lsp je gebruikt. Als je Sealent/Sio2 achtige waxen wil gebruiken is ontvetten/opnieuw de auto wassen wel aan te raden.
Zeker als je een coating aan wilt brengen zou ik adviseren om de auto te wassen na het polijsten. Goed heet water en een scheutje afwasmiddel. Een keertje wassen met afwasmiddel kan echt geen kwaad. Alleen zeer oude lakken >15 jaar of in slechte conditie uiteraard niet doen. Nieuwere lakken kunnen dat echt makkelijk hebben.
Het nadeel van ontvetten na polijsten is dat je doek na één paneel al vol zit met oliën. Daarna is het al bijna onmogelijk om alle oliën af te nemen met dezelfde doek. Dat betekent zeer veel doeken gebruiken (nieuwe!) en dat is een beetje prijzig. Vandaar, wassen met lekker warm water en een scheutje afwasmiddel. Hiermee was je het gros van de oliën weg en daarna kan je met één of twee doeken makkelijk met Gyeon Q²M Prep of Nanolex EX de laatste restjes weg halen. Zo verminder je de kans op vlekken met coatings aanzienlijk.
Om even terug te komen op de vraag van TS:
De wachttijd is minimaal een uur maar hangt ook van de wax af. De kans is groot dat je de hele laag of grotendeels weer verwijdert met de oplosmiddelen van de nieuwe laag. Je kan ook een extra laagje aanbrengen na een volgende wasbeurt, ik denk dat deze manier veel minder wax zal weghalen dan op dezelfde dag een extra laagje aanbrengen maar dat is niet te bewijzen natuurlijk.