• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wachttijd tussen 2 lagen wax

ArEl

Detailing trainee
14 nov 2017
4
32
50
Hoi autoliefhebbers,
Ben nieuw op het forum en heb een vraag over het waxen van m'n auto. Ik breng een tweede laagje aan na ongeveer een kwartiertje. Hebben jullie ervaring dat de tweede laag beter z'n werk doet als hier meer tijd tussen zit? Of heeft de duur van de 'wachttijd' niet zoveel uit? Welke wachttijd houden jullie aan tussen 2 laagjes wax (Collinite 845)? Ik heb wel 't probleem dat ik in de buitenlucht moet werken, kan de auto slecht helemaal stofvrij houden tussendoor :( Vandaar dat ik de tweede laag vrij vlot achter de eerste laag aanbreng.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen, dank alvast!
 
Hoe lang te wachten met een 2e laagje is afhankelijk van het type wax.
Als je buiten werkt kun je idd niet te lang wachten ivm bv stof in de lucht.
In het geval van 845 zou ik em machinaal zo dun mogelijk aanbrengen en in principe is 1 laagje meer dan genoeg.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en tembaco
En anders na de volgende keer wassen een tweede laag aanbrengen??
Ik neem aan dat je geen maand wacht met wassen nl.

Ben wel benieuwd waarom je twee lagen 845 aanbrengt overigens.
 
Het is al vaker ter sprake gekomen, het layeren van een wax. De één zegt dat je dit doet om zeker te zijn dat je alles hebt geraakt en de ander zegt dat je met 2 lagen iets meer dikte krijgt en dus iets meer bescherming.

Persoonlijk vind ik dat je alles sowieso gewoon raakt als je goed waxed en een tweede laag zal waarschijnlijk niet 2x zoveel dikte geven of soms zelfs de eerste aantasten.
 
Uhm, een nadenkertje dan;
Als de eerste laag aangebracht wordt, dien je goed schoon te hebben en goed te ontvetten. Dan heb je optimale hechting.
Dan komt de tweede laag. Die gaat over de eerste waxlaag heen. Je ontvet dus niet meer. Hecht het dan nog wel lekker.
 
Natuurlijk ga je ontvetten voordat je een wax op je lak smeert.
Dat doe je toch met alles dat op een ondergrond moet hechten, deze wil je zo schoon en vetvrij mogelijk hebben alvorens er iets op te smeren/plakken.
Dat is gewoon logica.

@ArEl Ik meen me iets te herinneren dat layeren met de collinite 845 weinig zin heeft. Er zit een bepaald bestanddeel in de wax dat ervoor zorgt dat de eerste laag aangetast wordt. Zodanig dat het eigenlijk geen zin heeft om een tweede laag te smeren.
Kan iemand dat bevestigen?

Als je wilt layeren kan ik je aanraden een sealant te nemen. Bijna alle sealants kunnen als onderlaag dienen voor een spraywax/wax.
 
@Marcel1973 ik vind dat hele ontvetten voor een waxlaag sowieso een beetje onzin... Ga je ontvetten om er een vettig olierijk goedje op te smeren...
Ligt er ook wel aan wat voor type lsp je gebruikt. Als je Sealent/Sio2 achtige waxen wil gebruiken is ontvetten/opnieuw de auto wassen wel aan te raden.
 
Natuurlijk ga je ontvetten voordat je een wax op je lak smeert.
Dat doe je toch met alles dat op een ondergrond moet hechten, deze wil je zo schoon en vetvrij mogelijk hebben alvorens er iets op te smeren/plakken.
Dat is gewoon logica.

@ArEl Ik meen me iets te herinneren dat layeren met de collinite 845 weinig zin heeft. Er zit een bepaald bestanddeel in de wax dat ervoor zorgt dat de eerste laag aangetast wordt. Zodanig dat het eigenlijk geen zin heeft om een tweede laag te smeren.
Kan iemand dat bevestigen?

Als je wilt layeren kan ik je aanraden een sealant te nemen. Bijna alle sealants kunnen als onderlaag dienen voor een spraywax/wax.
845 (vloeibaar) bevat redelijk wat oplosmiddelen .
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
@Ric325i: veel ligt wat mij betreft ook aan wat je ervoor gedaan hebt. Na polijsten ontvet ik uiteraard wel, maar na een normale wasbeurt gaat de wax er zo op. Zeker bij een olierijke wax zie ik geen enkel voordeel in ontvetten voor het waxen.
 
@EJ2NH503P ,zo doe ik het ook in grote lijnen. Ik heb nu zelf veel waxen met Sio2/ceramic achtige ingredienten erin en dat gaat er na een polijstbeurt op. Zeker wat duurdere waxen zoals Vortex verdienen een goede voorbereiding. Besluit ik om tussendoor te gaan waxen na bv een wasbeurt kijk ik niet zo nauw meer wat ik erop smeer en dat kan dan ook idd bv een olierijke (show)wax zijn.
 
Zover ik weet is een wax over een wax of een sealant over een sealant “zinloos” in de zin van, je verwijderd de eerste laag weer met de tweede die je erop smeert.

Een wax over een sealant kan meestal wel, er zijn waxen/sealants waarbij het niet werkt. Slechte beading en/of slechte standtijd.

Ik heb dit nooit getest omdat ikzelf geen voorstander ben en er dus niet achter sta om “twee lagen te smeren” dus ik kan het ook niet 100% bevestigen maar wel de ervaring van andere lees.
 
Ik ben ook schuldig aan de gedachte geweest. 2x een wax smeren is een iets dikkere laag, dacht ik. Maar het kost gewoon meer tijd en je behaalt met 2x zoveel tijd niet 2x zoveel resultaat. :)
 
Er zijn ook fabricanten die een tijdspanne aangeven alvorens de tweede laag aan te brengen zodat de eerste laag voldoende kan uitharden. Het idee is inderdaad dat de nieuwe laag de eerste laag iets zal aantasten (omwille van de oplosmiddelen inderdaad) maar dat de totale dikte net wat meer is dan 1 enkele laag. Feit of fictie, moeilijk te bewijzen ;)

Als je bijvoorbeeld de test van dodo juice bekijkt over het nut van color charged waxen, dan zag je na x aantal lagen subtiel de kleur van de wax op een witte wagen. Hier zou je dus kunnen uit concluderen dat extra waxlagen wel iets toevoegt, in dit geval waarneembaar door de kleur te observeren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: 350Z en Jansen