Dat vat ik ook niet helemaal, gewoon na elke polijststap het residue afnemen en na de laatste stap ontvetten of een pre-wax cleaner gebruiken.
En hoeveel stappen je moet gebruiken met polijsten is van de staat van de lak afhankelijk, niet van wat je erna gebruikt.
En een sealant is prima te gebruiken i.p.v. een wax, ik zie daar nu niets minderwaardigs in.
MarcelT
Er valt nooit vantevoren te zeggen hoe lang je exact moet wachten om een volgende laag aan te brengen.
Alle LSP (Last Step Products: Wax, Sealant, Hybride, Coating) bevatten draagmiddelen.
Deels dampen die uit tijdens het eerst curing proces waarna je de restanten afneemt.
Echter zijn na het uitbuffen nog niet alle dragers vervluchtigd uit de laag die op je lak is achtergebleven.
Afhankelijk van de omstandigheden, zoals; dikte van de laag, luchtvochtigheid, temperatuur, duurt het dan een X tijd eerdat alle dragers zijn vervluchtigd.
Daarnaast willen waxen nog wel eens drogende oliën bevatten en die kunnen ervoor zorgen, dat het nog langer duurt eerdat een wax laag klaar is voor de volgende laag.
Door al die factoren kan het uitlopen van 1 uur wachttijd tot wel een dag.
Ik kan binnen staan, met altijd een minimale temperatuur van 17 graden C en wacht meestal 3 tot 4 uur eerdat ik een volgende laag opbreng.
Ik heb echter zelf nooit zo'n geloof in het aanbrengen van lagen aan verschillende producten en breng zelf altijd twee lagen van hetzelfde product aan.
1) Ze kunnen elkaar wel eens bijten, vooral als ze niet van dezelfde fabrikant zijn.
2) Je gaat een warboel creëren omdat je middelen door elkaar gebruikt met verschillende effecten en eigenschappen.
Een sealant heeft bijvoorbeeld in het algemeen een goede zelfreinigende functie en een carnauba houdende wax niet, omdat deze de eigenschap heeft vuil deels te absorberen.
Zet je een wax over een sealant heen, dan doe je op dat moment die goede eigenschap weer teniet en in de wintertijd heb je meer aan de positieve eigenschappen van een sealant als van een wax.
Dan heb je verder nog de effecten; sealants geven meestal een harde spiegelende glans en een wax (afhankelijk van de oliën) een wetlook of warme glans.
Het effect wat jij kort hebt gezien, kan je een beetje vergelijken met een lijst waarin gewoon glas of museumglas gebruikt wordt.
Gewoon glas weerspiegeld en laat de kleuren niet zo mooi zien, museumglas weerspiegeld niet waardoor de kleuren pas echt tot hun recht komen.
In eerste instantie werd door de glaze een olieachtig laagje op de lak aangebracht, waardoor de weerspiegeling van de blanke laklaag minder werd en je lak dus dieper en intenser oogde.
Daarna breng je een sealant aan, waardoor het weerspiegelen weer deels terug keert.
Als laatste zet je een hybride wax op, waardoor de weerspiegeling weer wordt verminderd en de kleur weer intenser wordt.
Naar mijn gevoel is die korte duur gewoon geweest doordat of de hybride waxlaag al heel snel vervuild was, ofdat die waxlaag gewoon niet goed heeft gehecht aan de sealant en compleet verdwenen was.
Ondanks dat Poorboys zegt dat hun sealants gewoon over hun glazes kunnen, vind ik het zelf geen ideale combinatie.
Je verminderd eerst deels de reflectie door een glaze aan te brengen en zet daar dan weer een laag overheen, die een spiegelend karakter heeft en dus weer voor toename van reflectie zorgt.
En die reflectie is aanwezig bovenop de blanke laklaag, waardoor de intensiteit van je kleur afneemt.
Je moet overigens wel altijd voor ogen houden dat die effecten heel minimaal en vaak niet eens zichtbaar zijn.
Een goede voorbewerking is en blijft nog altijd het belangrijkste zorgt voor het beste eindresultaat.