• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wachttijden tussen verschillende lagen (glaze,Sealant en Wax) ?

MarcelT

Detailing rookie
24 mei 2015
11
2
54
Lommel (België)
Ik vroeg mij af wat de wachttijden zijn tussen de verschillende lagen ???
In andere forums lees ik telkens andere verhalen.
bv. een 2de wax laag aanbrengen over de eerste liefst 12 tot 24 uur wachten ? Lijkt me wel enorm lang of klopt dit ?

Dus :
Hoelang moet ik wachten om een Sealant over een glaze laag aan te brengen ?
Hoelang moet ik wachten om een wax laag over een Sealant aan te brengen ?
Hoelang moet ik wachten om een 2de wax laag over een andere aan te brengen ?
 
Hey Marcel,

Dat verschilt per wax/sealant. Sommige waxen kun je een halfuurtje laten zweten, de andere een paar uur. Dit ligt daarbij ook nog eens aan de omstandigheden waar je auto zich in bevind. Buiten op straat met mooi weer of vochtigheid, binnen in een verwarmde garage, etc.

Het beste is om de SwipeTest aan te houden, lijkt mij. Wanneer je eerste laag gecured is, poets je hem uit. Je kan dan meestal volgen met je tweede laag.


Ooh, en een Sealant leg je volgens mij als eerste, afgetopt met een wax. Niet andersom.


Het zal voor de details ook makkelijk zijn om te vermelden welke waxen/sealants je gebruikt, misschien is er een uitzondering.


Greetz
 
Quantoxx;n433398 zei:
Ooh, en een Sealant leg je volgens mij als eerste, afgetopt met een wax. Niet andersom

Dit is toch ook wat hij zegt?

En volgens mij bedoelt Marcel niet hoe lang je moet wachten met het afnemen van de wax/sealant, maar hoe lang je, na het afnemen van de eerste laag wax/sealant, moet wachten voordat je een tweede laag aan kan brengen.
 
Marcel,
Het antwoord op je vragen zal mede een beetje afhankelijk zijn van de producten die je gebruikt.
-Na het aanbrengen/uitwrijven van een glaze kan de waxlaag gelijk aangebracht worden.
-Een sealent hecht het beste op een zo schoon mogelijke (olien vrije) lak, ik zou zelf geen glaze (bevat olien) aanbrengen onder een sealent.
-Ik zou de sealent aanbrengen/uitwrijven uurtje wachten en dan de waxlaag/volgende laag sealent aanbrengen.
-Na het aanbrengen/uitwrijven van een sealent is een langere droge periode (Wolfgang 3.0/Ddj Iron gloss bv) vaak wenselijk.
-Wax breng ik aan, laat ik curen, swipetest/wrijf ik uit. Vaak wacht ik dan even en neem ik de lak nogmaals af daar sommige waxen wat nazweten.
-Als het gaat om een 2e waxlaag aanbrengen en de tijd tussen de 1e en 2e laag dan ligt dat vaak aan de gekozen wax en een beetje op gevoel daarnaast kan temperatuur/het weer meespelen.
Dit is een beetje zoals ik erover denk...
 
Ik was van plan om volgende producten te gebruiken. Maakt het misschien iets gemakkelijker voor jullie.

1) Natuurlijk eerst polijsten en ontvetten.
2) Glaze : Poorboys Black Hole (maar mag deze niet onder een sealant?)
3 Sealant : Poorboys EXP pure
4) Wax : Dodo Juice Supernatural 2.0
5) Misschien nog een wax laag : Dodo Juice Purple Haze Pro

Is dit een goede combinatie en hoelang zouden jullie wachten tussen de verschillende lagen aan te brengen ?
 
Marcel,
Op het vlak van combinaties/keuzes van verschillende producten zullen veel mensen een verschillende mening hebben.
Hieronder mijn opvattingen/mening:
-Geen glaze onder een Sealent doen.
-Als je verschillende waxlagen wil aanbrengen zou ik beginnen het product met de langste standtijd.
-Ddj SN 4/5 maanden standtijd en Ddj ph pro 3/4 maanden standtijd, PB Ex P ik heb geen ervaring met het product maar zag meldingen van rond de 4 maanden op internet ff gauw.

Ik zou zelf liever 2 lagen van hetzelfde type wax aanbrengen en met de winter in het verschiet zou ik persoonlijk de glaze lekker weglaten en de auto voorzien van Ddj Sn wax 2.0 ,Ex P/glaze zou ik dus ook buiten beschouwing laten.

Glaze is een optionele stap en ikzelf heb het wel staan maar gebruik het zo goed als niet meer (Imho overbodig/overrated).
Just an opinion...
 
  • Leuk
Reacties: bros
Hartelijk bedankt Ric325i voor de info.
Waarschijnlijk heb je veel ervaring en misschien ook gelijk.
Al had ik graag nog andere meningen/ervaringen gelezen.
Voor een beginnend detailer is namelijk zeer moeilijk om uit de verschillende meningen het beste en het juiste te halen.

Dit ik lees ik bijvoorbeeld op de website van carclean.
Zouden ze dit eigenlijk niet mogen schrijven ???
Glaze
Een Glaze is een voedend glansproduct dat op basis van droge olieën in de porieën van de lak trekt. Na verloop van tijd gaan de porieën van de lak open staan en gaat ook de originele glans terug in kwaliteit. Een glaze herstelt de glans en voedt de lak. Een glaze kan na een cleaner of polijstbehandeling worden aangebracht, maar heeft van zichzelf geen beschermende werking. Om de werking van de glaze te behouden is het belangrijk om de glaze te beschermen met een sealant en/of wax.
https://www.Carclean.com/producten/Exterieur/Wax_Sealant_Glaze_Detailer/Glaze
 
Marcel,
Als het om een glaze gaat zijn er voor en tegenstanders .
Verwerking van een glaze is in mijn ervaring vaak een eitje echter heeft een glaze op een goed gepolijste auto imho geen meerwaarde maar er zijn zat mensen die zweren bij het spul...
Wie heeft er dan gelijk? Nou eigenlijk iedereen...
Polijsten=90% van het eindresultaat daar zijn de meeste mensen het wel over eens denk ik.
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Hey Marcel,

Ik sluit mij aan bij de reactie van Ric325i.

Mijn persoonlijke ervaring, en dat is tot op heden nog niet bijzonder veel, kan ik zeggen dat een glaze op sommige auto's veel kan toevoegen. Echter, als een auto netjes gepolijst word, zal dit minder en minder worden tot het punt waarop je waarschijnlijk geen verschil zal zien.

Als voorbeeld; Recent heb ik 2 zwarte Seat Arosa's gepolijst. Bij beide was het eindresultaat een verschil van dag en nacht in vergelijking met hoe de auto er eerst uit zag. Beide auto's zijn op dezelfde manier en met dezelfde materialen/producten gepolijst.
Bij de ene maakte een glaze een op het oog duidelijk verschil. De lak werd wat donkerder/dieper van kleur. Bij de andere was dit effect zó minimaal, dat ik twijfel of het effect er überhaupt wel was.

MarcelT;n433433 zei:
Zouden ze dit eigenlijk niet mogen schrijven ???
Dit mogen ze wel degelijk schrijven. Het product doet immers wat er word beloofd. Echter is de staat van de lak de uiteindelijke hoofdzaak in het resultaat wat je gaat krijgen.


Wat ik recent van een autospuiter heb mogen aannemen is dat de blanke lak, uiteraard, een transparante laag is. Door de alledaagse omstandigheden waarin een auto zich bevind, gaan o.a. de poriën van de blanke lak openstaan, verliest het oliën en word deze transparante laag simpelweg minder transparant en reflecteert minder.
Wanneer je deze blanke lak polijst, zal je het ''bevuilde'' oppervlak verwijderen en/of schoner maken waardoor de transparantie/reflectie weer beter word. Wat meer glans als gevolg zal hebben en de kleur die eronder ligt, beter te zien is. Een glaze zal dan weinig meer van zijn effect toevoegen.

(Even kort door de bocht)

Wanneer je niet polijst, en in het algemeen je voorbereiding minder is, zal je met een glaze de openstaande poriën opvullen met oliën die de transparantie ten goede komen. (zoals uitgelegd in bovenstaande stuk) Wanneer je dus niet een goede voorbereiding hebt, is het advies vaker om wél een glaze te gebruiken. Zoals handmatig een beetje polijsten. Een glaze zal dan de boel een beetje 'verdoezelen'.


Greetz
 
Ik gebruik zelf geen glaze... geen fan!

Maar ik zie niet waarom die niet onder de EX-P zou kunnen... Sterker nog... Ik geloof zelfs dat PP het zo adviseert! Blackhole---EXP---Natty's!
 
  • Leuk
Reacties: bros
Bedankt allemaal.
Ik ben al iets wijzer.
Mijn conclusie: Moest ik toch een glaze willen gebruiken dan is het beter onder een wax dan onder een sealant.
Dit heb ik ondertussen ook gelezen op verschillende engelse forums. Natuurlijk blijft dit een eeuwige discussie.

Eerlijk gezegd :
Begin augustus heb ik mijn wagen gedaan.
Ik heb toen volgende combinatie geprobeerd maar vond zelf dat het effect van de glaze vlug weg was.

1) Natuurlijk eerst polijsten en ontvetten.(Handmatig de lak reinigen omdat ik zo goed als geen swirls of krassen heb)
2) Glaze : Poorboys Black Hole
3) Sealant : Poorboys EXP pure
5) En de wax laag : Dodo Juice Purple Haze Pro

De glaze gaf bij mijn soort lak (pearle black) een wereld van verschil.

Het zwart was echt zwart en gaf geen lichte reflectie.
Zag er mooi uit maar niet voor lang ? Heeft maar een week of 2 a 3 geduurd.
Ik dacht dat het kwam omdat ik niet lang genoeg gewacht had tussen de lagen in daarom startte ik deze discussie.

Spijtig genoeg heb ik er geen foto van.
Ik heb wel een foto toegevoegd van hoe ik het liever niet zie.
Met het gebruik van de glaze was de reflectie van de lucht veel donkerder. Meer echt zwart. Vind ik persoonlijk veel mooier maar dat is ieder zijn mening.

conv_2868.webp
 
UIteindelijk is de waxlaag de zogenaamde sluitlaag op de autolak. Als professioneel poetser/detailler is na het kleien, polijsten het belangrijkste onderdeel. Je kunt beter 2 tot 3 keer de auto polijsten (tussendoor wel wassen) dan na wassen, drogen en misschien 1x polijsten Glaze en Sealant middelen aanbrengen. Glans van de autolak, of het terughalen van de originele kleur van de lak kan alleen maar door middel van polijsten. Je kunt daar beter de A producten van kopen dan glaze en sealant producten aan te schaffen. En bezuinig niet op een goed waxproduct. Die bepaalt voor het grootste deel de duur van de glans op je lak.
 
Dat vat ik ook niet helemaal, gewoon na elke polijststap het residue afnemen en na de laatste stap ontvetten of een pre-wax cleaner gebruiken.
En hoeveel stappen je moet gebruiken met polijsten is van de staat van de lak afhankelijk, niet van wat je erna gebruikt.
En een sealant is prima te gebruiken i.p.v. een wax, ik zie daar nu niets minderwaardigs in.

MarcelT
Er valt nooit vantevoren te zeggen hoe lang je exact moet wachten om een volgende laag aan te brengen.
Alle LSP (Last Step Products: Wax, Sealant, Hybride, Coating) bevatten draagmiddelen.
Deels dampen die uit tijdens het eerst curing proces waarna je de restanten afneemt.
Echter zijn na het uitbuffen nog niet alle dragers vervluchtigd uit de laag die op je lak is achtergebleven.
Afhankelijk van de omstandigheden, zoals; dikte van de laag, luchtvochtigheid, temperatuur, duurt het dan een X tijd eerdat alle dragers zijn vervluchtigd.
Daarnaast willen waxen nog wel eens drogende oliën bevatten en die kunnen ervoor zorgen, dat het nog langer duurt eerdat een wax laag klaar is voor de volgende laag.
Door al die factoren kan het uitlopen van 1 uur wachttijd tot wel een dag.
Ik kan binnen staan, met altijd een minimale temperatuur van 17 graden C en wacht meestal 3 tot 4 uur eerdat ik een volgende laag opbreng.

Ik heb echter zelf nooit zo'n geloof in het aanbrengen van lagen aan verschillende producten en breng zelf altijd twee lagen van hetzelfde product aan.
1) Ze kunnen elkaar wel eens bijten, vooral als ze niet van dezelfde fabrikant zijn.
2) Je gaat een warboel creëren omdat je middelen door elkaar gebruikt met verschillende effecten en eigenschappen.

Een sealant heeft bijvoorbeeld in het algemeen een goede zelfreinigende functie en een carnauba houdende wax niet, omdat deze de eigenschap heeft vuil deels te absorberen.
Zet je een wax over een sealant heen, dan doe je op dat moment die goede eigenschap weer teniet en in de wintertijd heb je meer aan de positieve eigenschappen van een sealant als van een wax.

Dan heb je verder nog de effecten; sealants geven meestal een harde spiegelende glans en een wax (afhankelijk van de oliën) een wetlook of warme glans.
Het effect wat jij kort hebt gezien, kan je een beetje vergelijken met een lijst waarin gewoon glas of museumglas gebruikt wordt.
Gewoon glas weerspiegeld en laat de kleuren niet zo mooi zien, museumglas weerspiegeld niet waardoor de kleuren pas echt tot hun recht komen.
In eerste instantie werd door de glaze een olieachtig laagje op de lak aangebracht, waardoor de weerspiegeling van de blanke laklaag minder werd en je lak dus dieper en intenser oogde.
Daarna breng je een sealant aan, waardoor het weerspiegelen weer deels terug keert.
Als laatste zet je een hybride wax op, waardoor de weerspiegeling weer wordt verminderd en de kleur weer intenser wordt.

Naar mijn gevoel is die korte duur gewoon geweest doordat of de hybride waxlaag al heel snel vervuild was, ofdat die waxlaag gewoon niet goed heeft gehecht aan de sealant en compleet verdwenen was.
Ondanks dat Poorboys zegt dat hun sealants gewoon over hun glazes kunnen, vind ik het zelf geen ideale combinatie.
Je verminderd eerst deels de reflectie door een glaze aan te brengen en zet daar dan weer een laag overheen, die een spiegelend karakter heeft en dus weer voor toename van reflectie zorgt.
En die reflectie is aanwezig bovenop de blanke laklaag, waardoor de intensiteit van je kleur afneemt.

Je moet overigens wel altijd voor ogen houden dat die effecten heel minimaal en vaak niet eens zichtbaar zijn.
Een goede voorbewerking is en blijft nog altijd het belangrijkste zorgt voor het beste eindresultaat.
 
Zluytr;n433480 zei:
Ik gebruik zelf geen glaze... geen fan!

Maar ik zie niet waarom die niet onder de EX-P zou kunnen... Sterker nog... Ik geloof zelfs dat PP het zo adviseert! Blackhole---EXP---Natty's!
Zo heb ik dat ook op m'n seat gedaan.......
 
  • Leuk
Reacties: Zluytr
CLK240;n433565 zei:
UIteindelijk is de waxlaag de zogenaamde sluitlaag op de autolak. Als professioneel poetser/detailler is na het kleien, polijsten het belangrijkste onderdeel. Je kunt beter 2 tot 3 keer de auto polijsten (tussendoor wel wassen) dan na wassen, drogen en misschien 1x polijsten Glaze en Sealant middelen aanbrengen. Glans van de autolak, of het terughalen van de originele kleur van de lak kan alleen maar door middel van polijsten. Je kunt daar beter de A producten van kopen dan glaze en sealant producten aan te schaffen. En bezuinig niet op een goed waxproduct. Die bepaalt voor het grootste deel de duur van de glans op je lak.



Polijsten bepaalt toch het resultaat en niet de wax? En waarom wassen tussen het polijsten door?
 
Dat zegt CLK240 ook. Hij geeft aan dat je beter goede compounds kan kopen i.p.v. een duurdere glaze.

- Het wassen tussendoor vind ik echter onlogisch en verspillend. Een ontvetter als Gyeon Prep gebruik je toch al om je eigen werk te controleren.

- Elke LSP vormt een bescherming. Of dit nou een wax, sealant of coating is. Naar mijn idee betaal je meer voor een wax naarmate de eigenschappen van de specifieke wax beter worden. Denk hierbij aan standtijd, toegevoegde oliën, bestandsdelen, etc. Je kan 2 tientjes uitgeven aan een wax en deze zal prima zijn ding doen, maar zal al snel zijn eigenschappen verliezen. Je kan een paar honderd neerleggen en je betaalt dan voor betere eigenschappen, maar waarschijnlijk ook voor het mooie potje waar het in zit.

Er komt een breakpoint waar prijs-kwaliteit anders gaat liggen.

- Ik ben van mening dat als je héééél simpel te werk gaat (lees: weinig tot geen voorbereiding) dat een glaze wel degelijk resultaat kan geven. Veel of weinig maakt niet uit, het doet wel wát.
Stel dat je jouw eigen auto vluchtig met een handpadje wat 'polijst' en daarna een LSP erover knalt, dan zou ik je zeer zeker een glaze adviseren.

Sterker nog, zelfs wanneer je veel meer voorbereiding treft als dit, kán het extra resultaat geven. In mijn eigen ervaring is dit gebleken bij auto's met een donkere kleur die een harde lak hadden. Hierbij kwam ik na lang bikkelen al aardig ver met een DAP, maar nét niet diep genoeg in een aanvaardbaar tijdsbestek. Toen ik een glaze aanbracht, kroop deze mooi in dat laatste beetje blanke lak die ik niet helemaal strak had gekregen. Hierdoor word deze blanke lak tóch nog wat verrijkt met oliën van de glaze waardoor de transparantie/reflectie nét wat mooier werd. De kleur werd beter zichtbaar en typerend voor een glaze ook wat donkerder.

Minimaal, maar op het oog te zien.

Bij het grootste deel van de autos deed het echter zó weinig, dat ik de glaze helemaal niet gebruikte. Dit met in het achterhoofd dat de glaze EVENTUEEL de standtijd zou kunnen verkorten en de afweging dan snel gemaakt is.


Greetz
 
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar in mijn verhaald doelde ik op een goedkope wax die eventjes zijn ding doet of een wat duurdere wax die een goede standtijd heeft van een aantal maanden of een willekeurige wax die vele malen duurder is maar niet perse alle eigenschappen ook vele malen beter heeft.

Ik had het niet over een bepaalde wax die ''ooh zo goed'' is, maar in het algemeen.


Greetz