• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waskrassen door droogdoek of washmitt, wat doe ik verkeerd?

Stofke

Detailing addict
28 feb 2011
380
62
Ik was nu bijna een jaar mijn VW Passat met de juiste wasmethode sinds ik hier lid ben met het forum maar de laatste weken heb ik niets anders dan miserie tijdens het wassen. Ik spuit zoals altijd de auto af, daarna wassen met de Meg's washmitt en 3-emmersysteem en daarna afspuiten en afspoelen zonder druk. Daarna de droogdoek van PB rustig over de motorkap laten gaan. Nu zag ik vandaag in de zon terug dat de auto volledig onder de waskrassen zit alsook hier en daar vervelende strepen. Zou dit aan de washmitt of aan de droogdoek kunnen liggen. De auto heeft het volledig 5-stappenplan ondergaan en is gewaxt met de Wolfgang sealant en heeft daarna 16 uur in de garage gestaan. Heb soms het gevoel hoe gladder de auto staat hoe delicater het is om aan de auto te komen. Iemand een idee wat ik juist verkeerd doe ?
 
Ik heb dit op zowel de Mercedes van mn ouders als op de Megane GT van mn werk ook gehad.
Oorzaak bij mij : de Waffle droogdoek van poorboys.

Nu spray ik de auto's na het afspoelen in met een nevel van Spray & Wipe en droog ze daarna af met de Delerium en dat gaat echt super !
 
Dat zou kunnen helpen, maar de vezel van de Senza Acqua is nog wat zachter:

https://www.Carclean.com/product/Monello/Senza_Acqua_Drying_Towel_70x80cm_MSA0101_102091

Bovendien helpt Spray & Wipe of Time to Dry tijdens het drogen ook enorm om waskrasjes te beperken.
 
dus alvorens te drogen de time to dry erop doen ? Heb hier nog een flesje kado gehad indertijd, nog nooit gebruikt !
 
Hangt even van de temperatuur af.

Zelf heb ik Time to Dry ook al enige malen geprobeerd, zelf vindt ik Spray & Wipe / Last touch een betere (lees goedkopere) oplossing
 
Wat ook erg belangrijk is: de droogdoek na elk gebruik wassen! Ik gebruik de PB droogdoek al jaren en nooit problemen mee gehad. Meestal gooi ik hem voor dat ik ga wassen hem eerst een nachtje in de schoonmaakazijn, zo blijft de doek heerlijk zacht en krijgt kalk geen kans om aan de vezels te hechten.
 
Ook heel goed opletten of je washmitt/droogdoek wel goed schoon is(na ELKE wasbeurt wassen) en vooral de goeie volgorde van wassen/drogen aanhouden (onderkant auto als laatste) Het kleinste korreltje kan al waskrassen veroorzaken.
 
ik doe de motorkap altijd als eerste dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Binnenkort wordt hier een ontkalker geplaatst want er zit nogal vrij veel kalk in het stadswater, kan mss ook een oorzaak zijn ?
 
neem ipv 3em 3 washmitts , lijkt me beter te helpen om krassen te voorkomen

ik doe dit ongeveer :

eerst de velgen met een verfkwast en een verdunde velgenreiniger + ez-brush voor de binnenzijde + afspoelen

foamen heel de wagen (ook nog eens de velgen :-b )

afspoelen met volle straal

afspuiten met hd (ook de velgen en wielkasten)+ nogmaals spoelen met volle straal

2 em met 3 washmitts(elke washmitt heeft zijn delen en na de bovenkant gaat de 1e in de wasmand, en zo verder...)

afspoelen met volle straal(stukje tuinslang met gardena-kraantje op :idee )

enkele minuten wachten(niet in de zomer , maar nu kan het geen kwaad)

insprayen met s&w(1/1 verdund :-b en moet niet veel zijn hoor , die doek zal wel nat worden en verzadigd geraken )

drogen met delirium of andere delirium of andere droogdoeken(heb er +- 10 :-" ), maar wel van boven naar beneden toe werken!!

desnoods neem je er ook 2 of meer voor als je denkt dat ie te nat is of als je liever terug werkt met een drogere doek

streeploos lukt toch niet als je gewoon de wagen afdroogt en ik doe na dit :

nogmaals nalopen met een megatowel en s&w (en deel per deel opwrijven)

ook de ramen met s&w 1/1 doen en zoals met elk deel : oppoetsen met een droge doek

nu is je wagen droog en streepvrij :ja

de velgen afdrogen met een 2e-keus mf-doek(= wegwerpmf-doek eigenlijk van +- 1 euro/stuk)

indien tijd en goesting : nogmaals deel per deel(de lak bedoel ik) met qd+ en wederom met een megatowell of ander poetsdoek

opwrijven of een spraywax of een nieuw laagje wax

als dit alles gedaan is , nog 1 ding : ff kijken naar het behaalde resultaat :lol
 
grandscenicman zei:
streeploos lukt toch niet als je gewoon de wagen afdroogt en ik doe na dit :

Gaat prima hier en zonder enig ander middel afspoelen met tuinslang ff wachten tot er wat water afloopt en dan hoppa de delirium erover en klaar is kees geen streep niks over, en hierna kan ik met dezelfde handoek makkelijk nog een wagen drogen zonder er ook maar 1 druppel water uit te kunnen wringen:-)^
 
ga eerst eens beginnen met spray and wipe of time to dry na het afspoelen. Ik zie dat je de auto afspuit en dan droogt, ik spoel hem meestal af zonder druk, tuinslang met tussenstukje op, zo heb ik minder water op de auto.
 
Ook natuurlijk even een reactie op de daadwerkelijke vraag, een Passat heeft een vrij harde lak (degenen die ik tot nu toe heb gedaan) de oude en nieuwere modellen.
Krassen door een droogdoek kan ik me dan ook moeilijk voorstellen, mits de doek dus schoon en zacht is, is het niet wat anders wat de krassen veroorzaakt ? harde stukken in je doek misschien ? en als je buiten in de open ruimte dit doet, tja het hoeft maar iets te waaien en zand zit er zo weer op:'(
 
ik wil wel eens irl kijken naar al die wagens die met 1 doek afgedroogt worden en waar je geen enkele opgedroogde druppel ziet!

een doek wordt nat en je zal altijd wel iets achterlaten (water of s&w dat snel verdampt ,MAAR er zal altijd wel iets van te zien zijn , hoe miniem zichtbaar ook ) :ja


kuis een keukentafel af met een vochtige doek en laat opdrogen: resultaat:heel fijne opgedroogde druppeltjes!!

(ondanks dat de tafel vanzelf "opdroogt" )

doe hetzelfde maar ga na die vochtige doek er met een droge over : niks te zien !!

voor een auto is dit hetzelfde volgens mij en IK doe het volgens dit principe.

als je bvb in de zomer (met zon) dit doet , zal er waarschijnlijk WEL beter resultaat zijn en zal er amper iets te zien zijn van het

afdrogen met je droogdoek, maar ieder heeft z'n voorkeur (ik vlieg over alle delen om zo snel mogelijk alle grote druppels weg te

hebben omdat je anders kalkplekjes riskeert en daarom mijn extra rondje met s&w en megatowell :-b )
 
Berkant zei:
Gaat prima hier en zonder enig ander middel afspoelen met tuinslang ff wachten tot er wat water afloopt en dan hoppa de delirium erover en klaar is kees geen streep niks over, en hierna kan ik met dezelfde handoek makkelijk nog een wagen drogen zonder er ook maar 1 druppel water uit te kunnen wringen:-)^

+2

Heb vandaag zowel de Megane en de Vito achter elkaar gewassen en afgedroogd met dezelfde Delirium droog doek (was om +/-14.00 uur en buiten was het ca. 6 graden).
Op de Megane zit een 4 / 5 maanden oude dodo waxlag en op de Vito zit een 3 maanden oude DGPS laag, dus aan een goede sheeting / verse wax laag kan het m.i. ook niet liggen.
 
@grandsenicman nee hoor sorry de droogdoek heeft 2 zeiden en dit werkt heelgoed samen en de delirium word echt niet verzadigd aangezien er makkelijk een 2e auto mee gedaan kan worden, misschien toch eens goed kijken hoe je de wagen moet afspuiten:rules
Het ergste wat ik altijd heb is dat er water achter het kenteken bij spiegels en deurstrips blijft zitten en deze toevallig moeten druppelen als ik aan het polijsten ben.
Zit er toch sterk aan te denken om hier een compressor voor aan te schaffen:rules