• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat betekent sanding grit?

Danielle

Detailing addict
30 aug 2008
512
65
Ik weet niet of ik dit topic in de goede rubriek heb gezet, anders moet het maar verplaatst worden door de moderator.

Wie kan mij wat uitleg geven over sanding grits? Wat betekenen de getallen 1000, 1500, 2000 etc. Wat houdt 1000 in en wat houdt bv 2500 in tov elkaar?

Wat betekent minimum sanding grit?

:s

Grit slaat op de korrel die op het papier zit.
De waardes die je noemt slaan weer op het formaat van de korrel.
Hoe groter het getal, hoe fijner de korel.

Een grovere korrel neemt doorgaans meer en sneller af maar laat een grover oppervlak achter.
Je werkt daarom altijd van 'grof' naar zo fijn mogelijk, totdat je (in het geval van bijvoorbeeld het schuren van je lak) op een niveau komt waar je met de DAP of een rotary het oppervlak weer helemaal strak/hoogglans kan krijgen...

De grit is de grofte van de korrel, korrel 1000 is een pak grover dan korrel 2500 bijvoorbeeld.

@ Ronald,

Je hebt niet helemaal gelijk, al denkt men dat het zo wordt bepaald.

Het getal komt van het zeven van het materiaal. Theoretisch geeft het aan hoeveel mazen per vierkante inch van de zeef te vinden zijn.

Goede kwaliteit schuurpapier herken je aan de letters.

Deze moet aan de FEPA norm voldoen.

Staat een van deze letters voor de korrelgrofte, dan is het kwalitatief goed schuurpapier.

Bron: FEPA

Na wat zoekwerk, heb je gelijk.

Het getal is de reciproke van de korreldiameter in inch. Schuurpapier P1000 heeft dus korrels met een gemiddelde diameter van 0.001 inch.

Maakt ook niet uit :-b

Nog wat info:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schuurpapier