• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet een wax?

Black Lion

Detailing addict
16 mei 2008
404
65
Misschien wel een hele domme vraag, maar waar beschermt een wax nu precies tegen.

Ik weet dat een wax een vet laag is wat zorgt dat vuil minder goed aan je lak vast hegt. Hiernaast zorgt ook dat je kleur van de lak minder snel dof wordt.
Maar waar beschermt een wax nu nog meer tegen?
Ook tegen eventueel swirls die door opstuivent zand kunnen komen? Of beschermt het nog tegen heel wat anders?
Oxidatie beschermt het ook vast tegen, maar hoe ziet oxidatie eruit op je lak?

Verder kan het wat diepte geven en zorgen voor een mooie water beading. Maar goed dat heeft niks te maken met bescherming.
 
Een wax beschermt tegen invloeden van buiten af: regen, hard, industriele neerslag,UV stralen etc. Het voorkomt inderdaad dat die zich zullen hechten aan je lak.
Een wax voorkomt ook dat je de polish die je aangebracht hebt niet bij de eerst volgende bui eraf spoelt.
Oxididatie herken je als de lak dof of wit uitgeslagen is. Vooral bij rode en gele auto's zie je dat heel snel.
 
Oxidatie = roest. Daar is géén waxprodukt voor.

Een goed aangebrachtte waxlaag biedt geen bescherming tegen zand. Heb je wel eens een korrel zand onder een microscoop gezien?

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Een zandkorrel is eigenlijk niets meer dan een ultra klein rotsje, deze heeft scherpe randen. Deze krassen zelfs door de waxlaag heen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verf kan ook oxideren hoor. Dat is dan die verkleuring die je krijgt. Overigens is roest = oxideren, maar oxideren =/= roest.
 
Nou we het daar toch over hebben, wat mij altijd verbaast is dat de zogenaamde knetterharde lakken (zoals van Audi) een crime zijn om krasjes uit te krijgen, maar ze zitten er al in als je er alleen maar naar kijkt bij wijze van spreken... Maf toch eigenlijk? :confused:
 
PT Cruiser zei:
Verf kan ook oxideren hoor. Dat is dan die verkleuring die je krijgt. Overigens is roest = oxideren, maar oxideren =/= roest.

Klopt... oxidatie is veel méér dan alleen roest.


Mooi voorbeeld (ff geleend van www):

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij niet, sommige lakken, vooral rood en geel kunnen door
weersinvloeden hun pigment een beetje kwijtraken, dat is wat
je hier ziet volgens mij.
 
Heeeeeee dat lijkt mijn Golf wel, ik heb zo'n twotone dak en motorkap! :D

Rode, gele en witte pigmenten "roesten" (d.w.z. oxideren dus, inderdaad PT) veel sneller dan andere kleuren. Rood is het schoolvoorbeeld, het maakt niet uit of het een Starsletje zoals hierboven betreft of een Ferrari van dik 2 ton euri, rode lak gaat verweren. Dat is meestal de reden dat rode auto's vaak geen blanke laklaag hebben, je kunt de oxidatielaag er dan niet meer vanaf tollen en de oxidatielaag ontstaat toch nog, maar dan onder de blanke lak. Overigens is het wel zo dat met zorg voor je lak, door het aanbrengen van een sealant of wax, het oxidatieproces wat vertraagd kan worden, althans dat heb ik me laten vertellen door een klant van me van een schadeherstelbedrijf. Je blijft wel altijd het probleem houden, 1x in de zoveel tijd zul je toch de excenter tevoorschijn moeten halen...